וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההפגנות בלבנון נמשכות: "לא נשכח עד שחבלי התלייה יורמו"

עודכן לאחרונה: 12.8.2020 / 10:01

המפגינים לא מסתפקים רק בשינוי הרכב הממשלה, ודורשים שינוי של ממש. הם עמדו דקת דומיה לזכר 171 קורבנות הפיצוץ בנמל וקראו להתפטרות הנשיא ובכירים אחרים. "קוברים קודם כל את השלטונות"

בווידאו: ראש ממשלת לבנון הודיע על התפטרותו/צילום: רויטרס

ההפגנות בלבנון נגד השלטונות נמשכות גם היום (שלישי) למרות התפטרות ראש הממשלה חסן דיאב אתמול. המפגינים, שעמדו דקת דומיה לזכר 171 קורבנות האסון בנמל, דורשים את החלפת כל האליטה השלטת, שאותה הם מאשימים בשחיתות שהרסה את המדינה.

לפי השגריר הצרפתי במדינה, שסייר באתר עם מומחים צרפתים התומכים בחקירת הפיצוץ, נותר מכתש ברדיוס של יותר ממאה מטר ברחבי רציף מספר 9. 2,750 טונות של אמוניום חנקתי, שאוחסן ברשלנות במשך כשבע שנים בנמל חרף אזהרות גורמים שונים, אחת מהן שבועיים לפני הפיצוץ, שיטחו בשבוע שעבר חלקים נרחבים מביירות. כ-6,000 איש נפצעו ומאות אלפים נותרו ללא קורת גג.

ההפגנה, תחת הסיסמה "קוברים קודם כל את השלטונות", התקיימה יממה אחרי שדיאב, פרופסור שקיבל את התפקיד אך בינואר האחרון בתמיכת חיזבאללה, הודיע על התפטרות הממשלה. הוא האשים את השחיתות הכרונית בלבנון באחריות לפיצוץ, הגדול ביותר בהיסטוריה של ביירות למודת המלחמות והפיגועים. הוא קרה בזמן שהמדינה כבר הייתה בעיצומו של משבר כלכלי עמוק, שבמהלכו קרסה הלירה, שותקה מערכת הבנקים ועלו בחדות מחירי מוצרי יסוד.

מפגינים נגד הממשלה, ביירות, לבנון, 11 באוגוסט 2020. רויטרס
הרוחות לא נרגעות. עימותים בביירות, הערב/רויטרס

המפגינים הציבו מיצג של חבל תלייה וצעדו לאורך אזור הנמל החרב. "אנחנו לא נשכח עד שחבלי התלייה יונפו", אמר אחד המפגינים, בזמן שהקריא שמות של חלק מהקורבנות שהוקרנו על מסך גדול, שבו שודר תיעוד של הפטריה שאפפה את שמי ביירות לפני שבוע. חלק מהמפגינים נשאו את תמונותיהם של ההרוגים.

אחרי שדיאב הגיש את התפטרותו אתמול לנשיא עאון, הוא יפתח בהתייעצויות עם יתר הגושים הפוליטיים, אך בהתאם לשיטה הפוליטית העדתית, הוא יהיה חייב להיות סוני. כך, למשל, לכל עדה יש מכסת מנהלים בנמל ביירות, עורק המסחר הראשי של ארץ הארזים, מה שאומר שלא בהכרח נבחרים תמיד האנשים המוכשרים ביותר לתפקיד.

כוחות הביטחון במהלך הפגנה בביירות, לבנון, 11 באוגוסט 2020. רויטרס
כוחות הביטחון בעימותים עם מפגינים בביירות, הערב/רויטרס

"זה דבר טוב שהממשלה התפטרה, אבל אנחנו זקוקים עכשיו לדם חדש, אחרת זה לא יעבוד", אמר לרויטרס אוודיס אנסרליאן, חרש ברזל במקצועו, בחזית החנות ההרוסה שלו.

"זה לא מסתיים עם התפטרות הממשלה", נכתב בכרזת מחאה שפורסמה ברשתות החברתיות. "עדיין יש את (הנשיא) עאון, (יו"ר הפרלמנט) ברי ואת כל המערכת". הפיצוץ בנמל היה עבור רבים הקש ששבר את גב הגמל והם רוצים בהחלפת השיטה הפוליטית כולה על מנת להתאושש מהמצב הכלכלי הקשה. השיחות בין לבנון לבין קרן המטבע הבינלאומית נותרו תקועות בשל מחלוקת בין הממשלה, הבנקים והפוליטיקאים על היקף הנזקים הכלכליים.

מפגינים בביירות בלבנון, 11 באוגוסט 2020. AP
מפגינים בביירות, הערב/AP

הממשלה היוצאת קמה רק בינואר, בתמיכת חיזבאללה השיעי ובעלי בריתו, אחרי יותר מחודשיים מאז שסעד אל-חרירי, שנהנה מתמיכת המערב ומדינות המפרץ, התפטר מהתפקיד בשל הפגנות נגד הממשלה. כלל לא ברור מתי יחלו ההתייעצויות הרשמיות של הנשיא עם הסיעות השונות ולא ברור מי יסכים לקחת על עצמו את התפקיד בתקופה כזו.

גם כעבור שבוע, החיפושים אחרי 30 עד 40 נעדרים מהפיצוץ עדיין נמשכים. "הבית שלנו נהרס ואנחנו לבד", אמר חליל חדד. "אנחנו מנסים לתקן אותו הכי טוב שאנחנו יכולים כרגע. בואו נראה, אני מקווה שיהיה סיוע, והדבר הכי חשוב: שהאמת תיחשף".

התושבים איבדו אמונה

הרשויות הבטיחו כי האחראים למחדל ולאסון יעמדו לדין וייענשו במלוא חומרת הדין, אך תושבים רבים מאמינים כי יימצאו שעירים לעזאזל והדרגים הבכירים יצילו את עורם. הנשיא אף העלה את הסברה שייתכן ש"התערבות זרה", כמו טיל או פצצה, הובילו לאסון, אף שאין לכך ביסוס נוסף.

מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה הכחיש כי בנמל הייתה תחמושת של ארגונו, אך הוא לא ייחס את הפיצוץ לישראל. האסון הוביל לרגיעה מסוימת בגבול הצפון, אחרי ימים של מתיחות על רקע החשש בצה"ל מפני נקמה של חיזבאללה על הרג אחד מפעיליו בסוריה בתקיפה אווירית שיוחסה לחיל האוויר.

היום שוחח ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא צרפת עמנואל מקרון, ולפי הודעת הלשכה הבהיר לו שאם בחיזבאללה "חושבים שהם יוכלו לפתור את המשבר בלבנון על ידי יצירת משבר מול ישראל - זאת תהיה טעות גדולה". עוד נמסר כי הוא בירך את הנשיא מקרון על הפגנת המנהיגות בסוגיית לבנון, והביע את נכונותה של ישראל להגיש סיוע הומניטרי, ושעליו להגיע ישירות לאוכלוסייה. נתניהו ציין כי על מנת למנוע אסונות מסוג זה, צריך להרחיק את חומרי הנפץ והטילים שחיזבאללה הטמין בריכוזי האוכלוסייה בלבנון.

הפגנה נגד השלטונות בעקבות הפיצוץ בנמל, ביירות, לבנון, 11 באוגוסט 2020. רויטרס
חבל תלייה בהפגנה בביירות, היום/רויטרס

בינתיים, תכנית הסיוע והשיקום נמשכת, אחרי שביום ראשון הבטיחו מנהיגי העולם עזרה הומניטרית בשווי של כחצי מיליארד דולר. דובר ארגון הבריאות העולמי אמר כי שמונה צוותי רפואת חירום בינלאומיים נמצאים בשטח ותומכים בבתי החולים, שהיו תחת עומס עוד לפני הפיצוץ בשל המשבר הכלכלי וזינוק במספר החולים בנגיף הקורונה. ביום ראשון נרשם שיא יומי בלבנון, עם 294 מקרים חדשים.

לפחות 15 מתקנים רפואיים, בהם שלושה בתי חולים מרכזיים, ספגו נזק חלקי או כבד כתוצאה מהפיצוץ. "מצב החירום בביירות גרם להתרופפות באמצעי זהירות רבים מפני קוביד-19, כך שעולה הסיכוי לשיעורי הדבקה גבוהים עוד יותר ולמספר מקרים גדול בשבועות הקרובים", הזהירו באו"ם.

אחרי שמאגר התבואה המרכזי של לבנון נהרס כליל באסון בנמל, תכנית המזון העולמית תשלח 50 אלף טונות של קמח חיטה לביירות על מנת "לייצב את האספקה הארצית ולהבטיח שלא יהיה מחסור במזון במדינה". באו"ם אמרו כי 17,500 טונות צפויים להגיע בתוך שבועיים.

הפגנה נגד השלטונות בעקבות הפיצוץ בנמל, ביירות, לבנון, 11 באוגוסט 2020. רויטרס
הפגנה נגד השלטונות בביירות, הערב/רויטרס

ראש הסוכנות, דיוויד ביסלי, הזהיר כי לבנון עלולה לסבול ממחסור בלחם בעוד שבועיים וחצי, מאחר ש-85% מהתבואה במדינה מגיעה דרך נמל ביירות. לדבריו, יש לפעול בדחיפות להשיב את הנמל לפעילות בתוך שבועיים-שלושה. גורם בנמל אמר כי מסוף המכליות סבל מ"נזק מינימלי", ואמש עגנה שם ספינה ראשונה מאז הפיצוץ.

בכירים אמרו כי הפיצוץ יכול לגרום להפסדים בסך 15 מיליארד דולרים, חוב שאין ביכולתה של לבנון לשלם. הקבלן אחסאן מוקדד סקר בניין שנבזז במחוז הנמצא כמה מאות מטרים מהנמל. "כמו שראש הממשלה אמרה, השחיתות גדולה יותר מהמדינה. הם כולם חבורה של נוכלים. לא ראיתי חבר פרלמנט אחד שביקר באזור. חברי פרלמנט היו צריכים להגיע לכאן בהמוניהם כדי להעלות את המורל", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    7
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully