וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברחבי העולם הבטיחו להעביר ללבנון סיוע בסך רבע מיליארד דולר: "עבור העם"

עודכן לאחרונה: 10.8.2020 / 0:48

יותר מ-30 מדינות, בהן צרפת, ארה"ב ומצרים, הודיעו על העברת תמיכה כספית לאחר האסון בביירות. בהודעה משותפת מסרו: "הסיוע יועבר ישירות לעם, ביעילות ובשקיפות". במקביל, העימותים במדינה נמשכים, כשמאות אזרחים מיידים אבנים לעבר כוחות הביטחון במחאה מול הפרלמנט

בווידאו: הפגנה בביירות כנגד הממשל לאחר הפיצוץ במחסן בנמל/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

מנהיגים מיותר מ-30 מדינות סיכמו היום (ראשון) לספק "משאבים רבים" לסייע ללבנון להשתקם מהפיצוץ האדיר בביירות, והתחייבו לא לאכזב את אזרחיה. "הסיוע צריך להיות בעיתוי הנכון ובעקביות לצרכיו של העם הלבנוני, ויש להעבירו ישירות לעם ביעילות ובשקיפות", נמסר מטעם המשתתפות, בהן צרפת, ארצות הברית ומצרים.

בהצהרה משותפת הודיעו כי יותר מ-250 מיליון דולרים יועברו ישירות לאזרחי לבנון דרך האו"ם וארגונים לא ממשלתיים. זאת, בעקבות החשש כי התרומות יגיעו לידי חיזבאללה או פעילים איראנים.

נשיא צרפת עמנואל מקרון בשיחת וידאו עם מנהיגי העולם בנושא לבנון והפיצוץ בביירות. 09 באוגוסט 2020. רויטרס
מקרון וטראמפ בשיחת ועידה בווידאו, היום/רויטרס

לצד הסיוע הבינלאומי, ההפגנות נגד המשטר בלבנון נמשכות זה היום השני לאחר הפיצוץ בנמל הבירה שגרם ללפחות 158 הרוגים ו-6,000 פצועים. מאות מוחים מיידים אבנים לעבר כוחות הביטחון וחוסמים את הרחוב הסמוך לפרלמנט. המפגינים החלו להצית שריפות בסמוך לכניסה לפרלמנט, ובתגובה המשטרה עושה שימוש באמצעים לפיזור הפגנות.

"אנחנו רוצים להרוס ולהרוג את הממשלה", אמר ניסן גרהאווי, מפגין מובטל בן 19. "הם לא נותנים לנו עבודה ולא זכויות". 30 המנהיגים הדגישו כי יסייעו לשיקום לבנון בהתאם לרפורמות אותן דורשים המפגינים.

הפגנה בביירות כנגד הממשל כמה ימים לאחר הפיצוץ העז שפקד את המדינה והוביל לאסון כבד9 באוגוסט 2020. רויטרס
עימותים במחאה בביירות, הערב/רויטרס

מנהיגים, בכירים וארגונים בינלאומיים השתתפו היום בוועידה הווירטואלית להענקת סיוע ללבנון, אותה יזמו צרפת וארצות הברית. משתתפות הוועידה יעבירו סיוע מאירופה, ארצות הברית ומדינות האזור, שיכלול תרופות, מזון ופתרונות דיור. בין המשתתפים היו נשיא צרפת עמנואל מקרון, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, עבדאללה מלך ירדן ונשיא מצרים עבד אל-פתח א-סיסי.

הנציבות האירופית הודיעה על תרומה של 63 מיליון אירו, צרפת תתרום 50 מיליון אירו, גרמניה 20 מיליון דולרים וקפריסין חמישה מיליון דולרים. ארצות הברית תעביר 17 מיליון דולרים, קטאר 50 מיליון דולרים וכוויית 41 מיליון דולרים.

הפגנה בביירות כנגד הממשל כמה ימים לאחר הפיצוץ העז שפקד את המדינה והוביל לאסון כבד 9 באוגוסט 2020. רויטרס
מוחים מיידים אבנים לעבר הפרלמנט בביירות, הערב/רויטרס

מקרון, שאירח את הוועידה לאחר שביקר ביום חמישי בביירות, אמר כי על מעצמות העולם להניח בצד את חילוקי הדעות למען תמיכה בעם הלבנוני לאחר האסון. "למרות הבדלי השקפות, על כולם להתגייס לסייע ללבנון ולאנשיה", הוסיף נשיא צרפת בשיחת וידאו מחופשת הקיץ שלו בריביירה הצרפתית. "המשימה שלנו היום היא לפעול במהירות וביעילות".

מטעם הבית הלבן נמסר כי טראמפ אמר בוועידה כי ארצות הברית מוכנה להמשיך להעניק סיוע לעם הלבנוני. "הנשיא קרא לרגיעה בלבנון והכיר בקריאותיהם הלגיטימיות של המוחים לשקיפות, שינוי ולקיחת אחריות", אמרו בבית הלבן.

אזרחי לבנון מפגינים נגד הממשלה בשל הפיצוץ שאירע בנמל בביירות. 09 באוגוסט 2020. רויטרס
ההפגנה סמוך לפרלמנט בביירות, היום/רויטרס

נשיא הנציבות האירופית שארל מישל קרא במהלך הוועידה לחקירה "עצמאית ומהימנה" בנוגע לנסיבות שגרמו לפיצוץ, והבהיר כי מדינות האיחוד יעמדו לצדה של לבנון.

שר החוץ של ערב הסעודית פייסל בן פרחאן הצטרף אף הוא לקריאה להקמת ועדת חקירה "שקופה ועצמאית". משרד החוץ הסעודי פרסם לאחר הוועידה בחשבון הטוויטר שלו כי הממלכה מביעה תנחומים לעם הלבנוני ושלחה 290 טונות של סיוע למדינה.

אמיר קטאר, תמים בן חמד א-ת'אני, שהשתתף אף הוא בשיחה, אמר כי לבנון לא יכולה להתמודד עם השלכות הפיצוץ לבדה. א-ת'אני הוסיף כי נדרש "לחזק האחדות הלאומית" לאחר האסון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully