וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש ממשלת לבנון התפטר: "הפיצוץ בביירות - תוצאה של השחיתות"

עודכן לאחרונה: 11.8.2020 / 9:56

ראש הממשלה, שנתמך על ידי חיזבאללה אמר כי "יש מי שמחפש רק ניצחונות פוליטיים" אחרי הפיצוץ הקטלני, שבו נהרגו 163 איש. הוא יוביל את הממשלה הזמנית כשהנשיא יפתח בהתייעצויות על הקמת ממשלה חדשה, אך המפגינים דורשים בחירות. "כל המשטר צריך להשתנות"

בווידאו: ראש ממשלת לבנון הודיע על התפטרותו/צילום: רויטרס

ראש ממשלת לבנון חסן דיאב הודיע היום (שני) על התפטרותו בעקבות האסון בנמל ביירות, שבו נהרגו לפחות 163 בני אדם ועוד אלפים נפצעו. עוד עשרות מוגדרים נעדרים. הנשיא מישל עאון קיבל את התפטרותו וביקש מדיאב, שממשלתו הוקמה בינואר בתמיכת חיזבאללה ובעלי בריתו, להישאר בראש ממשלה זמנית עד להקמת ממשלה חלופית.

"הפיצוץ התרחש בשל השחיתות הכרונית במדינה ובממשלה", מסר דיאב בהצהרה. "השחיתות גדולה יותר מהמדינה, יש סכנה לאסונות נוספים באשמת האליטה השלטת", הוסיף. לדבריו, "יש המתעניינים רק בניצחונות פוליטיים ובנאומים. הם היו אמורים להתבייש בעצמם כי השחיתות שלהם גרמה לאסון. הם האסון האמיתי של העם הלבנוני והם אלה שלא קראו את המהפכה הלבנונית שהייתה נגדם".

הוא הוסיף כי "הם ניסו לזרוק את זה על הממשלה ולהטיל עליה את האחריות לקריסה". דיאב המשיך בדבריו, ואמר כי "כל מה שמעניין אותנו זה להציל את המדינה וסבלנו הרבה בשביל זה. בינינו ובין השינוי ניצב קיר גדול מאד שמוגן על ידי השכבה השלטת". הוא הוסיף כי "הם זייפו את העובדות, עיוותו את הדברים וביצעו חטאים כי הם יודעים שהצלחת הממשלה פירושה שינוי של השכבה הזו".

"היום אנחנו נשמעים לרצון העם בדרישתם להעמיד לדין את האחראים לאסון שהסתתר במשך שבע שנים, וברצונם לשינוי אמיתי", הצהיר דיאב, בהתייחסו לאחסונם של 2,750 טונות של אמוניום חנקתי בנמל ביירות מאז 2013, בתנאים לא בטיחותיים.

ראש ממשלת לבנון חסן דיאב בארמון הנשיאות בביירות , 10 באוגוסט 2020. רויטרס
לא הצליח לבצע רפורמות. ראש הממשלה דיאב, היום/רויטרס

שורת שרים התפטרה ביומיים האחרונים, מה שלא הותיר לממשלה יכולת לתפקד בכל מקרה. כמה חברי פרלמנט פרשו אף הם. השיטה העדתית בלבנון קובעת כי ראש הממשלה חייב להיות סוני, ועאון יתייעץ עם הסיעות בפרלמנט על זהותו של המועמד הבא בעל הסיכויים הטובים ביותר להרכיב ממשלה. רבים רוצים להקדים את הבחירות, ודיאב בעצמו אמר ביום שבת כי זו הדרך היחידה לצאת מהמשבר.

עם זאת, זה לא שיכך את זעם התושבים והיום נמשכו ההפגנות זה היום השלישי ברציפות. מפגינים השליכו אבנים על כוחות הביטחון שעמדו בסמוך לכניסה למבנה הפרלמנט, והם הגיבו בגז מדמיע. "כל המשטר צריך להשתנות. זה לא משנה אם תהיה ממשלה חדשה. אנחנו צריכים בחירות מהירות", אמר לרויטרס ג'ו חדד, מהנדס בעיר.

חלק מהמפגינים רוצים בהתפטרותו של הנשיא עצמו. הנשיא הנוצרי הבטיח חקירה מקיפה ואת הענשת האחראים למחדל, אך הוא מתנגד לחקירה בינלאומית, כפי שדורשים גורמים פוליטיים מסוימים ומנהיגים זרים. ביום שישי הוא העלה גרסה שלפי ייתכן שהייתה "התערבות זרה" - באמצעות טיל או מטען - אך אין לכך ביסוס נוסף בשלב זה. גורם ממשלתי אמר לסוכנות הידיעות הממשלתית כי החקירה הועברה למועצה המשפטית, הגוף המשפטי הבכיר ביותר בלבנון ולא ניתן לערער על פסיקותיו. המועצה בדרך כלל מטפלת בפרשות ביטחוניות מרכזיות.

עוד בוואלה!

"מקרון בונפרטה": האם צרפת מנסה לעזור ללבנון - או להשתלט עליה מחדש?

לכתבה המלאה
מפגין לאחר הפיצוץ בנמל ביירות, לבנון, 10 באוגוסט 2020. רויטרס
דורשים שינוי של המשטר כולו. מפגין בביירות, היום/רויטרס

ההפגנות נגד השלטון בימים האחרונים היו הגדולות ביותר מאז אוקטובר, כשאזרחים יצאו לרחובות בגלל המשבר הכלכלי שנגרם כתוצאה משחיתות, בזבוז וניהול כושל. המפגינים האשימו את האליטה הפוליטית בניצול משאבי המדינה לטובתם, והממשלה הנוכחית קמה בתחילת השנה בעקבות המחאה - אך המצב רק החריף.עבור רבים, הפיצוץ בשבוע שעבר היה הקש האחרון במשבר הממושך סביב קריסת הכלכלה, השחיתות, הבזבוז והשלטון הלא מתפקד.

אדם מסייע אחר חיפוש קורבנות בעקבות נזקי הפיצוץ העז שפקד את ביירות, לבנון 10 באוגוסט 2020. AP
חיפושים אחרי קורבנות בהריסות בביירות, היום/AP

חלק מהלבנונים מפקפקים באפשרות לשינוי של ממש במדינה, ששלטונה מתבסס על חלוקה עדית מאז מלחמת האזרחים, שהתקיימה בין 1975 ל-1990.

"זה לא יעבוד, זה בדיוק אותם אנשים. זאת מאפיה", אמרה אנטואנט בקליני, עובדת חברת חשמל שנהרסה בפיצוץ. ליד המבנה, רוסס גרפיטי שלעג למשבר החשמל הכרוני של לבנון: "לכל אחד אחר בעולם יש חשמל, בזמן שלנו יש חמור".

"זה תמיד יהיה אותו דבר. זה פשוט משחק פוליטי, שום דבר לא ישתנה", אמרה הסטודנטית מרילין קסיס.

בווידאו: תיעוד מזירת האסון בנמל ביירות/צילום: רויטרס

אתמול התכנסה ועידת תורמים בינלאומית ללבנון, שבה ניתנו הבטחות בשווי של כמעט רבע מיליארד אירו לצורך סיוע הומניטרי מידי. ואולם, מדינות זרות דורשות שקיפות בכל הנוגע לחלוקת הסיוע, ונזהרות ממתן צ'ק פתוח לממשלה. חלקן, בהן מדינות המפרץ וארצות הברית, מודאגות מהשפעת חיזבאללה על הממשלה.

באיראן, דובר משרד החוץ, עבאס מוסאווי, אמר היום כי על אותן מדינות להימנע מהפיכת הפיצוץ בנמל ביירות לסוגיה פוליטית. הוא קרא לארצות הברית לבטל את הסנקציות נגד לבנון, שהוטלו עליה בשל ההשפעה הגוברת של חיזבאללה הנתמך על ידי איראן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully