וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרוג ויותר ממאה פצועים בעימותים בביירות; מפגינים הסתערו על משרדי ממשלה

עודכן לאחרונה: 9.8.2020 / 9:47

אלפים מחו בבירת לבנון בעקבות האסון בנמל, והציגו חבלי תליה למנהיגים השונים, בהם נסראללה: "כולם רוצחים". הם פרצו לכמה משרדי ממשל והתעמתו עם כוחות הביטחון. שוטר נהרג, וכ-170 איש נפצעו. ארה"ב הביעה תמיכה במפגינים. מקרון לטראמפ: "סנקציות יעזרו לחיזבאללה"

בווידאו: אלפי מפגינים בביירות בעקבות הפיצוץ/צילום: רויטרס

אלפי תושבים זועמים הפגינו אמש (שבת) ברחובות ביירות במחאה נגד הממשלה, והתעמתו עם כוחות הביטחון. זאת ארבעה ימים אחרי הפיצוץ האדיר בנמל, שהחריב חלקים גדולים מהעיר והותיר לפחות 158 הרוגים ו-6,000 פצועים. המפגינים השתלטו על מבני משרדי החוץ והאוצר בעיר, כמו גם על משרד האנרגיה ולשכת איגוד הבנקים, אך לפי דיווחים הצבא פינה אותם במהלך הלילה. שוטר נהרג בעימותים וכ-170 איש נפצעו.

רבים קושרים את ההפגנות לשחיתות ולניהול הכושל של חברי השלטון, והפיצוץ הצית מחדש את הזעם במדינה, שנמצאת על סף קריסה כלכלית וחברתית. מוקדם יותר, אלפי מפגינים התאספו בכיכר הקדושים במרכז העיר. חלקם השליכו אבנים, והמשטרה ריססה גז מדמיע כשכמה מהם ניסו לפרוץ את המחסומים ברחוב המוביל לפרלמנט. המשטרה המקומית הודיעה על מותו של השוטר במהלך העימותים, לאחר שמוקדם יותר אישרה דיווחים לפיהם באזור ההפגנות נורו יריות.

המוחים קראו "העם רוצה להפיל את השלטון", והחזיקו שלטים עליהם נכתב "תעזבו, כולכם רוצחים". לדברי רוז סירור, אחת המפגינות, "אנחנו רוצים עתיד בו נחיה בכבוד, אנחנו לא רוצים שהדם של קורבנות הפיצוץ ישפך לשווא".

הפגנה בביירות כנגד הממשל כמה ימים לאחר הפיצוץ העז שפקד את המדינה והוביל לאסון כבד 8 באוגוסט 2020. רויטרס
מפגינים בביירות, הערב/רויטרס
מבנה משרד החוץ של לבנון, לאחר שמפגינים השתלטו עליו במסגרת המחאות בעקבות אסון הפיצוץ בביירות. -8 באוגוסט 2020.. רויטרס
מבנה משרד החוץ של לבנון לאחר שמפגינים השתלטו עליו. בביירות, היום/רויטרס
מפגין שנפצע בהפגנות הזעם שפרצו בביירות שבלבנון לאחר אסון הפיצוץ בעיר. 08 באוגוסט 2020.. רויטרס
מפגין שנפצע בראשו בביירות, היום/רויטרס

ראש ממשלת לבנון, חסן דיאב, אמר היום כי הדרך היחידה לצאת מהמשבר אליו נקלעה המדינה היא באמצעות הקדמת הבחירות הפרלמנטריות במדינה. הוא הוסיף שחקירת האסון בביירות תתרחב ותתארך ככל שיידרש, עד שכל המעורבים יאותרו, וכי הגורם לפיצוץ זה השחיתות.

חלק מהמפגינים הציגו חבלי תלייה עם דמותו של מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה ושל מנהיגים אחרים מכל העדות, בהם של דיאב הסוני, קודמו בתפקיד סעד אל-חרירי הסוני והנשיא הנוצרי מישל עאון. מפגינים אחרים נשמעו קוראים "חיזבאללה טרוריסטים".

מפלגת הפלנגות הנוצרית, המתנגדת לממשלה שנתמכת על ידי ארגון חיזבאללה השיעי, הכריזה היום כי שלושת חברי הפרלמנט שלה פורשים מתפקידם. מזכ"ל המפלגה, נזאר נג'אריאן, היה אחד ההרוגים בפיצוץ והיום נערכה הלווייתו בביירות. נשיא המפלגה, סאמי ג'ומאייל, קרא לכל חברי הפרלמנט "הנכבדים" לפרוש ולעבוד למען "לידתה של לבנון חדשה".

במקביל, הביעה שגרירות ארצות הברית בלבנון את תמיכתה במחאות. "הממשל האמריקני תומך במפגינים בביירות ובזכותם להפגין בשלום, וקורא לכל הנוגעים בדבר להימנע מאלימות", נכתב בהודעת השגרירות. "לעם הלבנוני מגיעה הנהגה שמקשיבה לו ומשנה מסלול בתגובה לדרישות לשקיפות ואחריות".

הפגנה בביירות כנגד הממשל כמה ימים לאחר הפיצוץ העז שפקד את המדינה והוביל לאסון כבד 8 באוגוסט 2020. רויטרס
מפגינים בביירות, הערב/רויטרס
הפגנות זעם בביירות נגד הממשלה בלבנון, לאחר אסון בפיצוץ בעיר. 08 באוגוסט 2020. רויטרס
עימותים בביירות, היום/רויטרס
הפגנה בביירות כנגד הממשל כמה ימים לאחר הפיצוץ העז שפקד את המדינה והוביל לאסון כבד 8 באוגוסט 2020. AP
השליכו אבנים. מפגין בביירות, היום/AP

המפגינים צעדו מאחד ממוקדי האסון ליד הנמל אל כיכר השוהדא, לב ההתקוממות נגד הממשלה בשנה שעברה. ההפגנה הייתה גם לזכרם של קורבנות הפיצוץ.

צבא לבנון קרא למפגינים לשמור על הסדר ולהימנע מחסימת דרכים והשחתת רכוש. גם המשטרה הפצירה במוחים לנהוג "בצורה תרבותית ורחוקה מאלימות". חיילים רכובים עם מקלעים הגיעו לסייר באזור העימותים. "באמת הצבא כאן? אתם כאן כדי לירות בנו? הצטרפו אלינו ונילחם יחד בממשלה", צעקה לעברם מפגינה.

הממשלה הבטיחה להעמיד לדין את האחראים לכך ש-2,750 טונות של אמוניום חנקתי, חומר נפיץ במיוחד, אוחסן ברשלנות בנמל במשך כשבע שנים. עם זאת, הציבור לא מאמין להצהרותיה ורוצה להפיל את הממשלה, כפי שקרה אחרי פרוץ מחאות הזעם באוקטובר האחרון.

בכירים בלבנון העריכו כי הנזק מהפיצוץ עשוי להגיע ל-15 מיליארד דולר - מעל ומעבר למה שהמדינה מסוגלת לעמוד בה, לאור כלכלתה הקורסת תחת גירעון עצום והיפר-אינפלציה.

דמויותיהם של של יו"ר הפרלמנט הלבנוני, נביה ברי ומזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה במהלך הפגנה בביירות כנגד הממשל כמה ימים לאחר הפיצוץ העז שפקד את המדינה והוביל לאסון כבד 8 באוגוסט 2020. -, אתר רשמי
חבלי תלייה בביירות, היום/אתר רשמי, -
הפגנות זעם בביירות נגד הממשלה בלבנון, לאחר אסון בפיצוץ בעיר. 08 באוגוסט 2020. רויטרס
עימותים בביירות, היום/רויטרס
שוטרים במהלך הפגנה בביירות כנגד הממשל כמה ימים לאחר הפיצוץ העז שפקד את המדינה והוביל לאסון כבד 8 באוגוסט 2020. AP
ריססו גז מדמיע. כוחות הביטחון בביירות, היום/AP

הזעם על המשטר התבטא ברחובות. שרים שניסו לסייר בשכונות שניזוקו קשות סולקו על ידי התושבים. מושל ביירות, מרואן עבוד, שבכה בשידור חי אחרי הפיצוץ בשלישי, והשווה את העיר להירושימה ונגסקי אחרי פצצות האטום, נאלץ לשוב למכונית שלו.

"אחרי שלושה ימים של ניקיונות, פינוי הריסות וליקוק הפצעים שלנו, הגיע הזמן לתת לזעם שלנו להתפוצץ ולהעניש אותם", אמר פארס חלבי, פעיל בן 28, לסוכנות הידיעות הצרפתית לפני ההפגנות. בלילה שבין חמישי לשישי נרשמו עימותים בין מפגינים לבין כוחות הביטחון מחוץ לפרלמנט בביירות.

הפגנות זעם בביירות נגד הממשלה בלבנון, לאחר אסון בפיצוץ בעיר. 08 באוגוסט 2020. רויטרס
עימותים בביירות, הלילה/רויטרס
הפגנות זעם בביירות נגד הממשלה בלבנון, לאחר אסון בפיצוץ בעיר. 08 באוגוסט 2020. AP
כוחות הביטחון במהלך העימותים, הערב/AP
הפגנה בביירות כנגד הממשל כמה ימים לאחר הפיצוץ העז שפקד את המדינה והוביל לאסון כבד 8 באוגוסט 2020. רויטרס
מפגין בביירות, היום/רויטרס

סוכנויות של האו"ם הזהירו אתמול מפני משבר הומניטרי בלבנון, כולל מחסור במזון בעקבות ההרס של מאגר התבואה המרכזי של המדינה שהיה בנמל ביירות. בנוסף לכך, בתי החולים מתקשים לעמוד במספר הפצועים במקביל לטיפול בחולי הקורונה, ויש חשש מפני התפרצות גדולה יותר של הנגיף.

מדינות רבות כבר הציעו סיוע, כשארצות הברית הכריזה ביום שישי כי היא מתכננת לשחרר באופן מידי 15 מיליון דולר בדמות מזון ותרופות ללבנון. כמה מדינות הקימו בתי חולים שדה כדי להתמודד עם זרם הפצועים.

בשבת המשיכו להגיעו לביירות נציגים מרחבי העולם. מזכ"ל הליגה הערבית אחמד אבו אל-רייט אמר לאחר פגישה עם הנשיא עאון כי הוא ינסה לגייס את מדינות ערב כדי לתמוך בלבנון. בשנים האחרונות נרתעו מדינות המפרץ מהזרמת הכספים המסורתית ללבנון בשל ההשפעה הגוברת של איראן.

סגן נשיא טורקיה, פואט אוקטאי, שנפגש אף הוא עם נשיא לבנון, אמר כי אנקרה מוכנה לסייע בשיקום נמל ביירות ובטיפול בפצועים. הוא הציע כי לבנון תיעזר בנמל בעיר מרסין, שלחופי הים התיכון.

גם נשיא המועצה האירופית, שארל מישל, הגיע לביקור קצר בביירות.

בין הקורבנות: עשרות סורים ואשת שגריר

הרשויות בלבנון צופות שמספר ההרוגים יעלה. כ-20 בני אדם עדיין מוגדרים נעדרים, אבל התקווה למצוא אותם בחיים מתחת להריסות הולכת ומתפוגגת.

לפי שגרירות סוריה, 43 סורים נהרגו. לפי הדיווחים, חלקם היו עובדי נמל. בלבנון חיים יותר ממיליון פליטים סורים, שברחו אליה מהמלחמה הארוכה במולדתם והכבידו על כלכלתה.

קורבן נוסף הייתה אשתו של שגריר הולנד בביירות, הדוויג וולטמנס-מולייר, שמתה מפצעיה ימים אחרי הפיצוץ.

הפגנה בביירות כנגד הממשל כמה ימים לאחר הפיצוץ העז שפקד את המדינה והוביל לאסון כבד 8 באוגוסט 2020. -, AP
המפגינים בביירות, היום/AP, -
הפגנה בביירות כנגד הממשל כמה ימים לאחר הפיצוץ העז שפקד את המדינה והוביל לאסון כבד 8 באוגוסט 2020. -, רויטרס
כוחות הביטחון בביירות, היום/רויטרס, -

ארגוני זכויות אדם בינלאומים ונשיא צרפת עמנואל מקרון, שהיה המנהיג הזר הראשון שביקר בביירות אחרי האסון, קראו לחקירה בינלאומית. עם זאת, נשיא לבנון דחה זאת ואמר כי הרשויות המקומיות יחקרו אם הפיצוץ נגרם מ"התערבות זרה", כמו טיל או פצצה.

"המטרה מאחורי הקריאות האלו היא לטשטש את האמת", טען הנשיא הנוצרי, בעל ברית של חיזבאללה. הוא הבטיח חקירה שקופה, שבסיומה יעמדו לדין האחראים לאחזקת 2,750 טונות של אמוניום חנקתי - חומר דליק המשמש בדרך כלל לדישון אך ניתן לייצר באמצעותו חומרי נפץ - במשך שבע שנים בנמל ביירות, מאז שהורד מספינת מטען שהגיעה לעצירת ביניים, ללא אמצעי הבטיחות הנדרשים. המחדל זעזע את אזרחי לבנון, שחוו בשנים האחרונות את קריסת השירותים החברתיים.

הפגנה בביירות בעקבוץ הפיצוץ, לבנון, 8 באוגוסט 2020. רויטרס
עימותים בביירות, היום/רויטרס
הפגנה בביירות כנגד הממשל כמה ימים לאחר הפיצוץ העז שפקד את המדינה והוביל לאסון כבד 8 באוגוסט 2020. -, רויטרס
מפגין משליך אבן בביירות, היום/רויטרס, -

על פי החקירה הראשונית, אין ביסוס למעורבות צד שלישי בפיצוץ, אלא לשריפה שפרצה במחסן זיקוקים. עד כה נעצרו 21 גורמים רשמיים בחשד למעורבות באסון, בהם בדרי דהר, מנהל שירות המכסים של לבנון.

אתמול הכחיש נסראללה מעורבות כלשהי בפיצוץ, והתעקש שארגונו השיעי, הנתמך על ידי איראן, לא שולט בנמל ביירות ולא אחסן, או מאחסן, כלי נשק או תחמושת שם. לדבריו, חיזבאללה "מכיר טוב יותר" את נמל חיפה מאשר את נמל ביירות. בכירים בישראל אמרו בעבר כי נמל ביירות, שער הכניסה הראשי ללבנון, שימש את חיזבאללה להברחות נשק.

מקרון לטראמפ: "הסנקציות על חיזבאללה לא יעילות"

מנהיגים מרחבי העולם אמורים להשתתף מחר בכנס תרומות וירטואלי, שאותו ארגון מקרון. הוא זכה לתשואות כשסייר ברחובות ביירות ביום חמישי, והזהיר כי ללא רפורמות, לבנון - שטח חסות צרפתי לשעבר - "תמשיך לשקוע". לבנון לא הצליחה להחזיר את אגרות החוב שלה במרץ, אך למרות זאת היא לא הצליחה לגבש חבילת סיוע עם קרן המטבע הבינלאומית בשל מחלוקות על העברת רפורמות.

זירת הפיצוץ העז שפקד את נמל ביירות, לבנון 4 באוגוסט 2020. רויטרס
נגרם משריפה במחסן זיקוקים. הפיצוץ בנמל/רויטרס
ההרס בביירות לאחר הפיצוץ שאירע בנמל העיר. 08 באוגוסט 2020.. AP
הריסות נמל ביירות, היום/AP

בכנס אמור להשתתף גם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שקיים אתמול שיחה עם נשיא לבנון והבטיח לסייע לארצו ולשלוח ציוד רפואי והומניטרי. היום שוחח טראמפ גם עם מקרון בצל המשבר. לפי גורם רשמי בצרפת, מקרון אמר לטראמפ שהסנקציות שמטילה ארצות הברית על חיזבאללה "משחקות לידיים של אלו שהן אמורות להחליש".

לדברי הגורם, מקרון אמר לטראמפ בשיחת הטלפון ביניהם כי ארצות הברית צריכה "להשקיע מחדש" בלבנון, כדי לעזור לה להשתקם אחרי הפיצוץ. בנוסף, טען כי יש מספיק סיבות להאמין שהאירוע היה תאונה.

חלק מהתושבים אמרו שהם לא הופתעו שמקרון ביקר את שכונותיהם החרבות, בעוד שמנהיגיהם המקומיים לא העזו לעשות זאת.

"אנחנו חיים בגראונד זירו. אני מקווה שמדינה אחרת תשתלט עלינו. המנהיגים שלנו הם חבורה של מושחתים", אמרה מריס האייק, פסיכולוגית בת 48, שבית הוריה נהרס בפיצוץ.

סלין דיבו, סטודנטית, אמרה כי "אין לנו אמון בממשלה שלנו", בזמן שהיא הסירה דם מקירות דירתה השבורה. "אני מקווה שהאו"ם ישתלט על לבנון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully