וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספינת הכימיקלים שעגנה במפתיע: החמדנות שהובילה לאסון בביירות

8.8.2020 / 12:59

ה"רוסוס" הייתה בדרך לאפריקה ב-2013 עם 2,750 טונות אמוניום חנקתי, אך בעליה רצה עוד כסף והורה על עצירה בלבנון. ואולם לא ניתן היה להעמיס עוד מטען והיא ננטשה עד ששקעה, בזמן שהחומרים הדליקים אוחסנו ברשלנות ברציף. סיפורו של מחדל בן 7 שנים

בווידאו: נשיא צרפת מקרון בביקור בזירת האסון בביירות/צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

הכימיקלים שעלו בלהבות בפיצוץ הקטלני ביותר שראתה ביירות בתקופות שלום הגיעו לבירת לבנון לפני שבע שנים, על סיפונה של ספינת מטען חכורה מרוסיה. הקפטן שלה אמר כי היא מעולם לא הייתה אמורה לעצור שם.

"הם היו חמדנים", אמר בוריס פרוקושב, שהיה הקפטן של ה"רוסוס" ב-2013, כשהבעלים אמר לו לעשות עצירה לא מתוכננת בלבנון כדי לאסוף מטען נוסף. לדבריו, הספינה נשאה 2,750 טונות של חומר כימי דליק במיוחד מגיאורגיה למוזמביק, כשהוא קיבל את ההוראה לסטות לביירות בעת חצייתו את הים התיכון.

הצוות התבקש להעמיס ציוד כבד לדרך ולהעביר אותו לנמל עקבה בירדן, לפני המשך המסע לאפריקה, שם האמוניום החנקתי היה אמור להגיע לידי יצרן חומרי נפץ. עם זאת, הספינה מעולם לא עזבה את ביירות, אחרי שניסתה ונכשלה בהעלאה בטוחה של מטען נוסף, בטרם נקלעה למאבק משפטי ממושך על תשלומי המכס.

הצוות על סיפון הרוסוס, ספינת מטען שהביאה ללבנון את החומרים הכימיקליים שהתפוצצו בביירות, 2014. רויטרס
"לבנונים, שחררו אותנו הביתה". הצוות על סיפון הרוסוס, 2014/רויטרס

"זה היה בלתי אפשרי", אמר פרוקושב בן ה-70 לרויטרס על המבצע להעמסת המטען הנוסף. "זה היה יכול להרוס את כל הספינה, ואני אמרתי לא", הסביר הקפטן בשיחת טלפון מהעיר הנופש הרוסית סוצ'י שעל גדות הים השחור.

הוא ועורכי דין של כמה מבעלי החוב מאשימים את בעלי הספינה בנטישתה ובהשבתתה בנמל. חודשים לאחר מכן, בשל סיבות בטיחותיות, החומרים הכימיקליים הורדו מהסיפון ואוחסנו ברציף.

זירת הפיצוץ העז שפקד את נמל ביירות, לבנון 4 באוגוסט 2020. רויטרס
לפחות 154 נהרגו ו-5,000 נפצעו. הפיצוץ בביירות, השבוע/רויטרס

ביום שלישי, המאגר התלקח והתפוצץ לא רחוק מאזור מגורים בעיר. הפיצוץ האדיר הרג לפחות 154 בני אדם. 5,000 איש נפצעו, מבנים שוטחו ויותר מרבע מיליון איש איבדו את בתיהם.

הספינה עשויה הייתה להצליח לצאת מביירות, אילו המטען הנוסף היה מועמס עליה. הצוות ערם את הציוד, שכלל דחפורים ומכבשים, על הדלתות שהחזיקו מתחתיהן את האמוניום החנקתי - אך קצין התחזקה האוקראיני, בוריס מוסינצ'ק, סיפר כי הדלתות לא עמדו בעומס.

"הספינה הייתה ישנה וכיסוי ההחזקה התעקם", אמר בשיחת טלפון. "החלטנו לא לקחת סיכונים".

הקפטן ושלושה מאנשי הצוות שלו היו 11 חודשים על הסיפון בזמן שהמאבק המשפטי נגרר, מבלי שקיבלו משכורות וזכו רק לאספקת מזון מוגבלת. אחרי שירדו ממנה, האמוניום החנקתי הורד מהספינה.

"המטען היה דליק במיוחד. זה למה הוא הוחזק על הסיפון בזמן שהיינו שם. האמוניום החנקתי הזה היה בריכוז גבוה מאוד", אמר פרוקושב. הוא זיהה את בעלי הספינה בתור איש העסקים הרוסי איגור גרצ'ושקין, אך הניסיונות ליצור עמו קשר לא צלחו.

גורם ביטחוני אמר כי משטרת קפריסין תחקרה ביום חמישי את גרצ'ושקין בביתו באי. דובר מטעם משטרת קפריסין אמר כי אדם, שאותו לא זיהה, תושאל לבקשת האינטרפול בביירות בקשר לאותו מטען.

נמל ביירת לאחר אסון הפיצוץ, לבנון, 7 אוגוסט 2020. רויטרס
נמל ביירות לאחר האסון, היום/רויטרס

האמוניום החנקתי נמכר על ידי יצרנית הדשנים הגיאורגית "רוסטבי אזוט" והיה אמור להגיע ליצרנית חומרי נפץ במוזמביק. בחברה - Fabrica de Explosivos - לא הגיבו שלשאלות בנושא.

לבאן בורדילדזה, מנהל המפעל של רוסטבי אזוט, אמר לרויטרס כי החברה שלו מנהלת את מפעל הכימיקלים רק בשלוש השנים האחרונות, ולכן הוא לא יכול לאשר אם האמוניום יוצר שם. הוא אמר כי ההחלטה לאחסן את החומרים בנמל ביירות היא "הפרה חמורה של תקנות הבטיחות, בהתחשב בכך שאמוניום חנקתי מאבד את תכונותיו השימושיות בתוך שישה חודשים".

על פי החקירה הראשונית בלבנון, הייתה רשלנות בטיפול בחומר הכימיקלי בעל הפוטנציאל ההרסני. כ-20 איש נעצרו עד כה, בהם בכירים בנמל שפיקחו על האחסון והביטחון מאז 2014. מנהלי הנמל ושירות המכסים אמרו כי כמה מכתבים נשלחו לרשויות המשפט בבקשה לפנות את החומרים, אולם לא נעשה דבר בנושא. עם זאת, אתמול אמר נשיא לבנון מישל עאון כי ייתכן ש"התערבות זרה" - טיל, מטען או פעולה אחרת - גרמו לאסון.

לפי פרוקושב, הספינה סבלה מדליפה, אבל הייתה כשירה לשיט כשהיא הפליגה לביירות בספטמבר 2013. עם זאת, הוא אמר כי הרשויות הלבנונית נתנו מעט מאוד תשומת לב למאגר האמוניום, שהוחזק בשקים גדולים בבטן הספינה.

"אני חש צער עבור האנשים (שנהרגו או נפצעו בפיצוץ). אבל הרשויות המקומיות, הלבנוניות, צריכות להיענש. לא היה להן אכפת בכלל מהמטען", אמר.

הספינה הנטושה טבעה במקום שבו היא עגנה. לפי מייל ממאי 2018 שנשלח מעורך לפרוקושב, זה קרה "לאחרונה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully