וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ שוחח עם נשיא לבנון: "ארה"ב תעמוד לצדכם"

עודכן לאחרונה: 9.8.2020 / 10:18

הנשיא האמריקני שוחח בטלפון עם מקבילו מישל עאון, ואמר כי בכוונתו לעזור למדינתו. הוא הביע תנחומים ואישר כי ישתתף בשיחת ועידה עם מנהיגים, ביוזמתו של נשיא צרפת, שתעסוק בסיוע ללבנון. בנוסף, הוא מסר כי שלח 3 מטוסים עם צוותים, אספקה וציוד רפואי: "רוצים לעזור"

בווידאו: ראש ממשלת לבנון קובע שרק בחירות יוציאו את המדינה מהמשבר/צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אישר היום (שבת) כי שוחח בטלפון עם מקבילו הלבנוני מישל עאון, וכי ישתתף בשיחת ועידה ביום ראשון הקרוב עם עאון ועם נשיא צרפת עמנואל מקרון. "נקיים שיחת ועידה ביום ראשון עם הנשיא מקרון, מנהיגי לבנון ומנהיגים נוספים מהעולם. כולם רוצים לעזור!", כתב טראמפ בחשבון הטוויטר שלו.

טראמפ הוסיף כי ארצות הברית שלחה מטוסים עם סיוע מיידי למדינה מוכת האסון. "שוחחתי עם הנשיא עאון כדי ליידע אותו ששלושה מטוסים גדולים נמצאים בדרכים, מלאים בציוד רפואי, אוכל ומים. בנוסף לכך, צוותי חילוץ, טכנאים, רופאים ואחיות בדרכם".

ציוץ זה מאשר את הודעת לשכת הנשיא בלבנון אמש, לפיה "טראמפ אישר בפני עאון כי ישתתף בוועידת פריז שיזם נשיא צרפת עמנואל מקרון, על מנת להעניק סיוע ללבנון בעקבות האסון", על פי ההודעה, טראמפ הביע את תנחומיו והוסיף כי וושינגטון תעמוד לצדה של ביירות, ותעניק לה עזרה.

נמל ביירת לאחר אסון הפיצוץ, לבנון, 7 אוגוסט 2020. רויטרס
יקבלו סיוע אמריקני. אזור נמל ביירות, אתמול/רויטרס

מוקדם יותר הודיע הבית הלבן כי הנשיא שוחח בטלפון עם מקרון והשניים דנו במשלוח של סיוע מיידי ללבנון, בשיתוף מדינות נוספות. המנהיגים "הביעו צער עמוק על האבידות בנפש והרס בביירות", מסרו בוושינגטון.

הפעם האחרונה בה פורסם כי טראמפ ועאון החליפו ביניהם מסרים הייתה לאחר התפטרותו של ראש הממשלה הקודם בלבנון, סעד אל-חרירי, בנובמבר 2019, כשהנשיא האמריקני העביר מסר למקבילו הלבנוני, לפיו ארצות הברית תהיה מוכנה לעבוד עם ממשלה חדשה בלבנון "שמשרתת את הצרכים של הציבור שלה".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ במסיבת עיתונאים, הבית הלבן, וושינגטון. 06 באוגוסט 2020. רויטרס
"כולם רוצים לעזור". טראמפ/רויטרס

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו אמר אז שהממשלה שתקום צריכה להיות מסוגלת להוציא לפועל רפורמות ולהילחם בשחיתות במדינה. מאז, נמצאת לבנון במשבר פוליטי, כשהפגנות רבות נגד השחיתות מתקיימות בה.

נשיא צרפת מקרון הגיע בחמישי לביירות, והיה למנהיג הזר הראשון שמבקר בה מאז האסון. גם הוא קרא לרפורמות במדינה והזהיר, עם הגעתו, שאחרת היא "תמשיך לשקוע". עוד הודיע, כי יארגן ועידה בינלאומית שתגייס סיוע מיידי לעם הלבנוני והבטיח לתושבי העיר הזועמים כי הסיוע לא יעבור ל"ידיים מושחתות".

נשיא צרפת עמנואל מקרון מבקר בלבנון, לאחר אסון הפיצוץ שאירע בנמל ביירות. 06 באוגוסט 2020.. רויטרס
הסיוע לא יעבור לידיים מושחתות. מקרון ועאון, בחמישי/רויטרס

"מעבר לפיצוץ, אנחנו יודעים שהמשבר כאן רציני, ולאחריות ההיסטוריות של המנהיגים כאן יש חלק בזה", אמר נשיא צרפת בביקורו בביירות. הוא זכה למחיאות כפיים מצד תושבי העיר, והתחייב כי "אני מבין את הזעם שלכם. אני לא כאן כדי לחתום על צ'ק פתוח למשטר. אני כאן היום כדי להציע להם עסקה פוליטית חדשה".

מדינות רבות ברחבי העולם החלו בהעברת סיוע ללבנון, שגם סובלת ממשבר כלכלי חריף. במסגרת משלחת הסיוע של האיחוד האירופי, יותר ממאה כבאים מ-27 מדינות מסייעים לכוחות המקומיים. מדינות נוספות ששלחו סיוע לביירות הן רוסיה, אוסטרליה, אינדונזיה, עיראק, איראן, ירדן ומצרים. גם ארגון הבריאות העולמי הטיס ציוד רפואי למדינה והאו"ם הודיע כי יגביר את סיוע החירום שלו.

צוותי סיוע מצרפת בדרכם לסייע בחילוץ נפגעים באסון הפיצוץ בביירות. 05 באוגוסט 2020.. AP
מדינות רבות כבר החלו בהעברת הסיוע. צוותי חילוץ מצרפת בדרכם ללבנון, שלשום/AP
ההרס ברחובות ביירות, לאחר הפיצוץ בנמל. 7 באוגוסט 2020.. רויטרס, רויטרס
ההרס בנמל ביירות, אתמול/רויטרס, רויטרס

משרד הבריאות של לבנון הודיע היום כי מניין ההרוגים מהפיצוץ עלה ל-158. אתמול, אמר שר הבריאות במדינה כי אחד מכל חמישה מתוך 5,000 הפצועים בפיצוץ נדרש לאשפוז, וכי מצבם של כ-120 מהפצועים מוגדר אנוש. בנוסף לכך, ישנם נעדרים רבים שטרם אותרו. בעקבות הפיצוץ, יותר מ-300 אלף איש איבדו את בתיהם, באחד האסונות הכבדים בתולדות העיר.

חקירה ראשונית של המקרה הצביעה כי הגורם לפיצוץ היה ספינת מטען ועליה אמוניום חנקתי שננטשה בנמל. הנשיא מישל עאון אמר אתמול כי בתחקיר נבדקת האפשרות שהפיצוץ נגרם על ידי פצצה שהופעלה במקום, התערבות חיצונית אחרת, או אם מדובר באירוע שנגרם מטעמי רשלנות.

גורמי מודיעין מסרו כי בארצות הברית שוקלים הן את האפשרות שמדובר בתאונה, והן את האפשרות שהפיצוץ הופעל באופן מכוון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully