וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עימותים מחוץ לפרלמנט בביירות; 16 מעובדי הנמל נעצרו

עודכן לאחרונה: 7.8.2020 / 10:28

עשרות מפגינים זועמים נבלמו על ידי כוחות הביטחון. המוחים הציתו שריפות, פשטו על חנויות והשליכו אבנים לעבר השוטרים במקום: "מהפכה, מהפכה". בין החשודים באחריות לפיצוץ הקטלני, שבו נהרגו לפחות 150 איש - מנהל הנמל ובכירים נוספים

בווידאיו: שריפות וגז מדמיע: עימותים מחוץ לבניין הפרלמנט בביירות/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

עשרות מפגינים ניסו לפרוץ הלילה (שישי) לבניין הפרלמנט בביירות והתעמתו עם כוחות הביטחון. המוחים זעמו על התנהלות הכושלת של ממשלת לבנון, שלטענתם הגיעה לשיאה בפיצוץ הקטלני שאירע בנמל בבירה. במקביל, 16 מעובדי הנמל נעצרו בחשד למעורבות בגרימת הפיצוץ.

העימותים במרכז ביירות התרחשו על חורבות הרחוב המוביל לפרלמנט, בין ההריסות שעדיין את האזור. לפי סוכנות הידיעות הרשמית במדינה, המפגינים הציתו שריפות, השחיתו בתי עסק והשליכו אבנים על כוחות הביטחון.

המשטרה הגיבה בריסוס גז מדמיע כדי לפזר את הקהל הזועם שהתאסף במקום, והביאה לפציעתם של כמה מהמפגינים. "מהפכה, מהפכה, מהפכה", נשמעו צועקים המפגינים.

קרוב ל-150 איש נהרגו בפיצוץ שאירע ביום שלישי בנמל, יותר מ-5,000 נפצעו, ומחוזות שלמים בבירה נחרבו. על פי הרשויות, הפיצוץ היה במחסן שבו היו 2,750 טונות של אמוניום חנקתי, המשמש ליצור דשנים וגם לפצצות, אוחסן במשך שש שנים בנמל מאז שהוחרם, ללא אמצעי זהירות.

עימותים מחוץ לבניין הפרלמנט בביירות, לבנון, 7 באוגוסט 2020. AP
המפגינים הציתו שריפות והשחיתו בתי עסק. כוחות הביטחון בביירות, הלילה/AP
עימותים מחוץ לבניין הפרלמנט בביירות, לבנון, 7 באוגוסט 2020. AP
השליכו אבנים על כוחות הביטחון. המחאה מחוץ לפרלמנט, הלילה/AP

מוקדם יותר נעצרו 16 מעובדי הנמל נעצרו בחשד לאחריות לפיצוץ במחסן הדלקים, בהם מנהל הנמל. לפי סוכנות הידיעות הרשמית, יותר מ-18 בכירים בנמל ובמכס תושאלו עד כה, בהוראת שופט צבאי המוביל את חקירת האירוע.

"16 איש נלקחו למעצר כחלק מהחקירה", אמר השופט פאדי עקיקי. קודם לכן, הודיע הבנק המרכזי על הקפאת החשבונות של מנהל הנמל חסאן קורייתם, ראש רשות המכס במדינה וחמישה אזרחים נוספים.

אמש נשיא צרפת עמנואל מקרון ערך סיור בעיר, במהלכו התושבים הביעו זעם כלפי הנהגת המדינה והאשימו אותם באחריות לפיצוץ הקטלני. "מהפכה!", הם צעקו כשהקיפו את מקרון, שהבטיח להפעיל לחץ לרפורמה בממשלה וקרא לחקירה בינלאומית.

בזמן שמקרון והנשיא מישל עאון סיירו במרכז ביירות, תושבים זועמים צעקו לעבר הנשיא, בעל ברית של חיזבאללה, "טרוריסט" וקראו "העם רוצה להפיל את המשטר". מקרון הבטיח כי הסיוע לא יגיע ל"ידיים מושחתות" ואמר שהוא ינסה לגבש שותפות חדשה עם הרשויות הפוליטיות בלבנון. "אני כאן היום כדי להציע להם עסקה פוליטית חדשה".

עוד בוואלה!

המומים ושבורים, אזרחי לבנון מפנים את הזעם שלאחר הפיצוץ כלפי הממשלה

לכתבה המלאה
עימותים מחוץ לבניין הפרלמנט בביירות, לבנון, 7 באוגוסט 2020. רויטרס
"תחילה נפגענו מאמוניה, עכשיו זה גז מדמיע". המחאה בביירות, הלילה/רויטרס

לפי הערכת הגורמים הרשמיים, כ-300 אלף בני אדם, יותר מ-12% מתושבי העיר, לא יכולים לחזור לבתיהם. בתי החולים שנפגעו עדיין מתקשים להתמודד עם כמות הפצועים, ועשרות מוגדרים כנעדרים. ההערכות המקצועיות סוברות כי ההפסדים שנגרמו מסתכמים ב-15-10 מיליארד דולרים.

לא ברור כמה תמיכה תקבל לבנון, לאור המערכת המושחתת והמשותקת שלה וההשפעה האיראנית דרך חיזבאללה, שהרחיקה את מדינות המפרץ ואת ארצות הברית. לבנון ניצבת גם בפני משבר מזון חמור, אחרי שמאגר תבואה גדול נפגע בפיצוץ שהותיר מכתש ברדיוס של 200 מטר. לפי ההערכות, כ-85% ממאגרי התבואה של לבנון הוחזקו בנמל. כעת משמש הנמל הקטן ביותר בטריפולי, שנמצא צפונה יותר, כשער הכניסה המרכזי למדינה בת ששת מיליון התושבים.

ארגוני זכויות אדם בינלאומיים, בהם ארגון משמר זכויות האדם ואמנסטי, קראו אף הם לחקירה עצמאית. בארגון משמרת זכויות האדם אמרו כי יש לנו "חשש רב לגבי היכולת של מערכת המשפט בלבנון לערוך חקירה אמינה ושקופה בעצמה".

עימותים מחוץ לבניין הפרלמנט בביירות, לבנון, 7 באוגוסט 2020. רויטרס
הרחוב המוביל לפרלמנט, הלילה/רויטרס

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה יישא היום נאום, יומיים אחרי המועד המתוכנן שבו היה צפוי להתייחס גם למתיחות עם ישראל. הארגון השיעי הבטיח להגיב על הרג אחד מפעיליו בסוריה, אולם יש המעריכים שהוא יהסס לגרור את לבנון להתנגשות פוטנציאלית עם ישראל אל מול האסון הכביר.

היום גם היה אמור להתפרסם גזר הדין של הטריבונל הבינלאומי לרצח ראש הממשלה לשעבר רפיק אל-חרירי ב-2005, לפני שנדחה בכשבועיים. ארבעה אנשי חיזבאללה עומדים לדין בהיעדרם, אך בארגון מכחישים אחריות.

בנוסף לכך, בלבנון חוששים שהפיצוץ, החזק ביותר שפקד את העיר אי-פעם והורגש במדינות שונות באזור, יאיץ את התפרצות הקורונה במדינה, לאחר שאלפים פונו לבתי החולים. העקורים נאלצו להתגורר עם קרובי משפחה וחברים אחרי הרס בתיהם, כך שהסכנה בפני חשיפתם לווירוס גדלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully