וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת תפתח בחגיגיות את מושב החורף, כשסופה נראה באופק

12.10.2020 / 6:30

הקרב העיקרי במושב הקרוב צפוי לעסוק בתקציב המדינה, כשההערכה הרווחת במערכת הפוליטית היא שהממשלה הנוכחית לא תאריך ימים, ושהכנסת ה-23 תפוזר בסוף השנה או מעט לאחר מכן. הישיבה המיוחדת תיערך בהשתתפות נתניהו, ריבלין וחיות אך ללא מוזמנים נוספים, בשל מגבלות הקורונה

בווידאו: לקראת הסגר הנשיא ריבלין מודה שההנהגה אכזבה את הציבור/צילום: לע"מ

מושב החורף של הכנסת ייפתח אחר הצהריים (שני), ברקע ההערכות על פיזור הכנסת ה-23 בסוף השנה הנוכחית. לישיבה החגיגית, שתיערך בהשתתפות נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות וחברי הכנסת, לא יגיעו אורחים או מוזמנים בשל מגבלות הקורונה.

הכנסת ה-23 לא קידמה עד כה חקיקה פרטית מלבד בנושאים הקשורים בהתמודדות עם הקורונה, ובשל המחלוקות הפוליטיות בין הליכוד לכחול לבן, ועדת השרים לענייני חקיקה מושבתת כבר תקופה ארוכה. גם רפורמות שקיבלו את הסכמת שתי המפלגות המרכזיות, בהן הרפורמה ללגליזציה ואי-הפללה בתחום הסמים הקלים - נותרו בינתיים על המדף.

מושב החורף ייפתח כשההערכה הרווחת במערכת הפוליטית היא שהממשלה הנוכחית לא תאריך ימים, ובסוף השנה הנוכחית או בתחילת השנה הבאה הכנסת תפוזר וישראל תלך לבחירות לכנסת ה-24. אם יקרה אחרת, הרי שתהיה זאת הישרדות פוליטית מן המרשימות שידעו ממשלות ישראל לדורותיהן.

הכנות לפתיחת מושב החורף של הכנסת, 11 באוקטובר 2020. שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
לקראת הכנסת ה-24? הכנסת לפתיחת מושב החורף, אתמול/אתר רשמי, שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

הקרב המרכזי במושב הקרוב צפוי לעסוק בתקציב המדינה לשנת 2021. בכחול לבן העלו בשבוע שעבר מחדש את הדרישה לקדם את התקציב לשנה הבאה עד סוף דצמבר, אך בליכוד מתנגדים לכך. לפי ההסכם הקואליציוני בעת הקמת ממשלת האחדות בראשות נתניהו-גנץ, סוכם להעביר תקציב דו-שנתי לשנים 2020-2021, אך לאחר הקמת הממשלה נתניהו חזר בו והחל לדרוש פיצול לשני תקציבים - בעיקר כדי לשמור על מה שמכונה "נקודת היציאה", שתאפשר לו לצאת לבחירות לפני מועד העברת הרוטציה לראש הממשלה החליפי בני גנץ בנובמבר 2021.

המחלוקת בנושא איימה לפרק את הממשלה ולהביא לבחירות, ובסוף הסתיימה ללא הכרעה: במקום להעביר תקציב חד שנתי או דו שנתי, הכנסת אישרה באוגוסט את המשך העבודה על בסיס תקציב המשכי. לפי חוק הארכת מועד אישור התקציב, עד 23 בדצמבר הממשלה צריכה להעביר את תקציב 2020, למרות שיישאר רק שבוע אחד לאותה שנה, ואם לא - הכנסת תתפזר.

עוד בוואלה!

בעיצומו של משבר חסר תקדים וללא תקציב, הבכירים באוצר מרימים ידיים

לכתבה המלאה
הערכות לפתיחת מושב החורף של הכנסת 11 באוקטובר 2020. דוברות הכנסת/שמוליק גרוסמן, אתר רשמי
הכינוס חגיגי, העתיד קודר. ההכנות במליאת הכנסת/אתר רשמי, דוברות הכנסת/שמוליק גרוסמן

גם נושא מינוי פרקליט המדינה החדש, שיו"ר כחול לבן בני גנץ הנחה את שר המשפטים אבי ניסנקורן לקדם, עשוי להוביל לבחירות. בכחול לבן החליטו לאחרונה על "שינוי גישה", בעקבות הביקורת הקשה שספגה המפלגה בתקופה האחרונה - מה שמלמד שהעימותים הפוליטיים עם הליכוד עשויים להיות אינטנסיביים יותר בתקופה הקרובה.

לכבוד הישיבה: דוכן מיוחד וחד פעמי

במשכן הכנסת נשלמו בימים האחרונים ההכנות לקראת ישיבת הפתיחה של מושב החורף, ועל מנת לשמור על כללי הפרוטוקול למרות מגבלות הקורונה, נבנתה במליאה במה חדשה עליה הוצב דוכן נואמים, שהושם במרחק בטוח ממקום מושבו של נשיא המדינה וממקום מושבו של יו"ר הכנסת יריב לוין, כך שיבטיח מרחק של יותר משני מטרים בין היו"ר והנואמים לנשיא. מרחק דומה קיים כבר כיום בין דוכן הנואמים של הח"כים לבין כס היו"ר. בתום הישיבה יפורק הדוכן המיוחד ובמת הנשיאות תחזור לקדמותה.

בכנסת אף החליטו למדוד ולסמן בצבעים בולטים מרחק של שני מטרים מבמת הנשיאות, לצורך שמירת מרחק בין חברי הכנסת לבין במת הנשיאות בהתנהלותה השוטפת של המליאה.

הכנות לפתיחת מושב החורף של הכנסת, 11 באוקטובר 2020. שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
שני מטרים מהבמה. ההכנות במליאת הכנסת/אתר רשמי, שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

את הישיבה היום יפתח יו"ר הכנסת יריב לוין. אחריו יישאו דברים נשיא המדינה, ראש הממשלה נתניהו וראש האופוזיציה יאיר לפיד. נשיאת העליון חיות, תכבד את הכנסת בנוכחותה ביציע האורחים המיוחד במליאה. יו"ר הכנסת לוין יקבל את פני נשיא המדינה ברחבת הכניסה לכנסת, שם ייפרש לכבודו שטיח אדום. משמר הכנסת יערוך משמר כבוד לשניים.

למרות חוסר ההיתכנות הטוטאלי למהלך, גם ההצעה של יש עתיד ומרצ להקמת ממשלה חלופית בכנסת הנוכחית צפויה למשוך מעט תשומת לב ביום פתיחת המושב. שתי המפלגות קראו לכחול לבן לתמוך בממשלה חלופית בראשות יאיר לפיד, שבה בני גנץ, גבי אשכנזי ואבי ניסנקורן שומרים על תפקידיהם, ושאר התפקידים הבכירים מחולקים ליו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, יו"ר ימינה נפתלי בנט, ח"כ איילת שקד ואנשי יש עתיד. בכל מקרה, בכנסת אין היתכנות למהלך כזה, וההצעה צפויה להידחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully