וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ: נקדם את מינוי פרקליט המדינה, מי שלא מתאים לו - שיילך לבחירות

2.10.2020 / 15:47

ראש הממשלה החליפי הכריז כי המפלגה תקדם גם את הליך בחירת המפכ"ל. במפלגה ערכו מאתמול התייעצויות קדחתניות על "שינוי גישה", לנוכח הביקורת הקשה על הגבלת ההפגנות וכן העימותים הבלתי פוסקים עם נתניהו. יו"ר הקואליציה: "ממשיכים לפגוע בממשלה"

בווידאו: גנץ באזכרה לחללי מלחמת יום הכיפורים על כך שישראל לא הייתה מוכנה לקורונה/צילום: לע"מ, עריכה: עמית שמחה

ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ הודיע אחר הצריים (שישי) כי הנחה את שר המשפטים אבי ניסנקורן להתחיל בהליך מינוי פרקליט מדינה, ואמר כי מפלגתו תקדם את גם הליך מינוי המפכ"ל. בנוסף, שר השפטים אבי ניסנקורן הבהיר כי המפלגה תקים גם ועדת איתור לתפקיד המשנה ליועץ המשפטי . זאת, ברקע הביקורת הציבורית על המפלגה, ולאחר ששר התיירות אסף זמיר, הודיע מוקדם יותר על התפטרותו מהממשלה.

"הצטרפנו לממשלה שתפקידה למגר את הקורונה ולא את הדמוקרטיה או את שלטון החוק. מי שזה לא מתאים לו, שיקבע מועד לבחירות", מסר גנץ.

ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון, בני גנץ נפגש עם מזכיר ההגנה של ארצות הברית, מארק אספר, בוושינגטון, 22 בספטמבר 2020. AP
נקדם את מינוי פרקליט המדינה. גנץ/AP

"מדינת ישראל מתמודדת עם משבר עמוק וקשה. משבר בריאותי אך לצידו ובעוצמתו משבר אמון בין ההנהגה לאזרחי המדינה, הנובע בראש ובראשונה מהיעדר דוגמה אישית, ומחשש אמיתי הנובע מכך שעיסוק באינטרסים פוליטיים גובר על הדאגה לבריאות הציבור ולפרנסתם של מיליוני בתי אב החרדים, ובצדק, לגורלם ולעבודתם", אמר יו"ר כחול לבן. "היעדר היציבות ותחושת איבוד השליטה בניהול המגפה מחייבים השבת סדרי השלטון".

לצד הכרזתו על פתיחה בהליך המינוי, גנץ קרא גם לקידום מינוי מפכ"ל המשטרה, והדגיש: "משטרת ישראל זקוקה בייחוד ברגעים אלו ליציבות ארגונית החיונית לתפקודה. שום שיקול אחר אינו יכול לבוא עוד במקום טובת המדינה, ושמירת בטחונם ובריאותם של אזרחיה".

יו"ר כחול לבן, שגינה באותה הזדמנות גם את דריסת המפגינים במחאה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו אמש, טען כי מחייב את הממשלה להשיב את תחושת התפקוד והשליטה. "חבריי ואני נילחם על השבת הסדר והיציבות ועל שמירת המשטר הדמוקרטי מפני אלו הזוממים להחריבו", סיכם.

שר המשפטים, אבי ניסנקורן במהלך נאומו בכנסת 16 בספטמבר 2020. יהונתן סמייה, דוברות הכנסת, אתר רשמי
החל בהוצאת התהליך לפועל. ניסנקורן/אתר רשמי, יהונתן סמייה, דוברות הכנסת

הליך מינוי פרקליט המדינה הוקפא בשבועות האחרונים מאז המשבר בין הליכוד וכחול לבן על התקציב. בכחול לבן לא הסכימו לדרישת הליכוד לשינוי הליך מינויי הבכירים ושתי המפלגות הסכימו שלא יהיו מינויים בכירים עד שלא תוקם ועדה משותפת שתסכים על דרך המינוי.

צמרת כחול לבן ערכה מאתמול התייעצויות קדחתניות על "שינוי גישה", לנוכח הביקורת הקשה על הגבלת ההפגנות וכן העימותים הבלתי פוסקים עם נתניהו והליכוד.

שר המשפטים אבי ניסנקורן הסביר כי מדובר בצעד הכרחי. "לציבור הישראלי מגיעה מערכת חוק עצמאית ומקצועית, בהרכב מלא. זה חיוני בשגרה וקריטי בשעת חירום", כתב בטוויטר, "החלטנו להוציא לדרך את ועדות האיתור למינוי פרקליט מדינה ולתפקיד המשנה ליועץ המשפטי לממשלה. אין כל סיבה עניינית לעכב את איוש התפקידים המהותיים האלו. אני סמוך ובטוח שוועדות האיתור הבלתי תלויות יבחרו באנשים מצויינים".

למרות ההודעה של גנץ, בפועל הוא לא יכול למנות פרקליט מדינה בלי הסכמה של הליכוד, אלא רק לקיים את הליכי ועדת האיתור הפנימיים. עם זאת, ההנחיה צפויה לעורר התנגדות קשה בקרב הליכוד, שם גוברים גם כך הקולות לפרק את הממשלה ולצאת לבחירות, בהובלת יו"ר הקואליציה מיקי זוהר, שתקף היום פעם נוספת את כחול לבן.

"במקום לתת כתף ולסייע לראש הממשלה במאבק בנגיף הקטלני, כחול לבן ממשיכים לפגוע בפעולות הממשלה ולגרום לאי יציבות בקואליציה", אמר זוהר. בזמן שראש הממשלה נתניהו עסוק בניהול המשבר הגדול ביותר בתולדות המדינה, בוחר גנץ לעסוק במינוים ולנסות לגרור את ישראל לבחירות. אני ממליץ לחברי כחול לבן להתאפס על עצמם או ללכת בעקבות זמיר ולאפשר לליכוד להנהיג".

בליכוד אף ציינו כי כחול לבן מפרה הסכמים קואליציונים והאשימו אותם בפגיעה בטיפול בקורונה. "בשיאו של המשבר כשאזרחי ישראל יושבים בסגר בבית ומייחלים לאחדות ערב סוכות, כחול לבן משחקים משחק פוליטי על גבם של אזרחי ישראל בניסיון נואש לקושש קולות משמאל ולמנוע את קריסתם בסקרים", צוין בהודעת המפלגה.

בליכוד הוסיפו: "שר התיירות מתפטר, יושבת ראש ועדה בכנסת מפגינה נגד הממשלה וכחול לבן מפרים את ההסכם הקואליציוני שקובע שיש להקים ועדת מינויים בהסכמה, דבר שהליכוד דורש לעשותו מיום הקמת הממשלה. כחול לבן יושבים בממשלה ופועלים נגד הממשלה. הגיע הזמן שהם יחליטו אם הם נלחמים במחלה או נלחמים בממשלה".

ח"כ מיקי זוהר בוועדת החוקה - 25 לספטמבר 2020. דוברות הכנסת, אתר רשמי
"מערערים את היציבות". זוהר/אתר רשמי, דוברות הכנסת

ועדת האיתור לפרקליט המדינה כוללת את היועמ"ש אביחי מנדלבליט , שהוא יו"ר הוועדה, את ממלאת מקום מנכ"ל משרד המשפטים, עו"ד סיגל יעקובי, את נציב שירות המדינה, דניאל הרשקוביץ ,וכן משפטן אחד שיבחרו דיקאני בתי הספר למשפטים ומשפטן נוסף שיבחר מנדלבליט בהתייעצות עם הנציב ומ"מ המנכ"ל.

הרכב ועדת האיתור למשנה ליועמ"ש למשפט ציבורי-מינהלי דומה, אולם במקום משפטן שיבחרו דיקאני הפקולטות למשפטים, חבר בה משפטן שיבחר ראש הממשלה באישור היועמ"ש. בלשכת השר אמרו כי כבר נמסרה היום הודעה על הקמת הוועדה לכל הגורמים הרלוונטיים.

כיום המשנה ליועמ"ש למשפט ציבורי-מינהלי היא דינה זילבר. היא היתה אמורה לסיים את כהונתה בסוף החודש שעבר, אולם לפני שבועיים הוחלט להאריך את כהונתה בשלושה חודשים. הדבר נעשה בהסכמת השר ניסנקורן, היועמ"ש מנדלבליט, נציב שירות המדינה ומ"מ מנכ"ל משרד ראש הממשלה, רונן פרץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully