וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ לנתניהו: סיכול אישור התקציב הוא העדפת שיקולים אישיים על טובת האזרחים

עודכן לאחרונה: 8.10.2020 / 20:49

יו"ר כחול לבן תקף במכתב חריף את רה"מ, ודרש ממנו לקדם את התקציב הדו-שנתי. נתניהו סירב לדרישת גנץ ואמר כי תקציב שנת 2020 יעבור קודם לכן, "ובמקביל כבר מכינים גם את 2021". הליכוד: "כחול לבן מסיטים את האש ממפלגתם המתפרקת"

בווידאו: רה"מ בריאיון "קול ברמה" אומר שקודם יהיה תקציב ל-2020/באדיבות רדיו קול ברמה

יו"ר כחול לבן בני גנץ שיגר היום (חמישי) מכתב פומבי חריף לראש הממשלה בנימין נתניהו, בו הוא דורש ממנו להורות למשרד האוצר להתחיל מיד בהכנת תקציב 2021. "כל סיכול של אישור התקציב משמעו העדפת שיקולים אישיים על פני טובת אזרחי ישראל", כתב גנץ. נתניהו סירב לדרישת גנץ ואמר כי תקציב שנת 2020 יעבור קודם לכן.

בנוסף, גנץ דורש לאשר את תקנון הממשלה, להנחות על קיום ישיבות ממשלה סדורות ולהתחיל בהסדרת המינויים בשירות הציבורי, המעוכבים זמן רב. "מרחק רב מפריד בינינו לבין הבטחת האחדות עליה חתמנו", כתב גנץ לנתניהו. "ההתנהלות הממשלתית לא מאפשרת קיומו של ממשל תקין, דמוקרטי או ראוי לאזרחי ישראל". המכתב של גנץ יוצא ברקע התחדשות הקרב על תקציב המדינה, והדרישה של כחול לבן להעביר תקציב עד סוף 2021 כפי שסוכם בהסכם הקואליציוני.

גנץ יצא במכתב נגד "שיטת הקופסאות", שבה נהגו באוצר בחודשים האחרונים, וכוללת חלוקת מענקים חוץ-תקציביים לצרכי טיפול בקורונה. הוא טוען כי מדובר בפגיעה אנושה בכלכלת המדינה. "כלכלת המדינה במצב חירום ואזרחי ישראל זקוקים לוודאות כדי להתמודד בעת המשבר", הבהיר גנץ. "כל סיכול של אישור התקציב משמעותו אחת: העדפת שיקולים אישיים על טובת אזרחי ישראל".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר הביטחון, בני גנץ במהלך מליאת הכנסת 24 באוגוסט 2020. יהונתן סמייה, דוברות הכנסת, אתר רשמי
ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גנץ במליאת הכנסת/אתר רשמי, יהונתן סמייה, דוברות הכנסת

ראש הממשלה התייחס לעימות סביב התקציב בריאיון ברדיו "קול ברמה" ובו סרב לדרישת כחול לבן להתחיל לעבוד על תקציב 2021 והתעקש כי בדצמבר יועבר רק תקציב עד סוף 2020 (לשבוע) ורק אחר כך יעבור תקציב 2021. "סיכמנו וחוקקנו חוק שהתקציב של 2020 יאושר בדצמבר ובמקביל כבר מכינים גם את תקציב 2021", אמר ראש הממשלה.

לדבריו, "זה החוק שהם אישרו ולצערי כחול לבן מתכחשים לזה. הם צריכים להפסיק להיות אופוזיציה בתוך הממשלה. המאבקים האינסופיים שלהם בממשלה מדרדרים אותנו לבחירות, הגיע הזמן להפסיק עם זה. בזמן שהם מתעסקים בפוליטיקה אני ממשיך להתעסק מסביב לשעון במאבק שלנו בקורונה".

הליכוד: "ממשיכים להסיט את האש ממפלגתם המתפרקת"

בתגובה למכתב, בליכוד תקפו את כחול לבן, ואמרו כי במפלגה "ממשיכים לעסוק בפוליטיקה קטנה כדי להסיט את האש ממפלגתם המתפרקת, בזמן שראש הממשלה נלחם בקורונה. נשמח אם גנץ יפתור את הבעיות הפנימיות שלו, אך לא באמצעות חרחור ריב שיוביל את ישראל לבחירות".

"בנוסף לכך, כחול לבן מסתירים מהציבור עובדה פשוטה: הליכוד וכחול לבן כבר הסכימו ביניהן וחוקקו חוק להעביר את תקציב 2020 במהלך חודש דצמבר, ובמקביל להתקדם בהכנת תקציב 2021. זו הדרך לייצב את הכלכלה. כמו כן, בשעה שכחול לבן מתלוננים וכותבים מכתבים על עצירת המינויים, הם אלה שעוצרים את המינויים בעצמם, על ידי כך שהם מסרבים לקיים את ועדת המינויים המשותפת עם הליכוד, כפי שסוכם בהסכם הקואליציוני", הוסיפו. "מוטב שכחול לבן יפסיקו לחרחר ריב שיוביל לבחירות ויתגייסו למאבק המשותף בקורונה".

ממשלת ישראל פועלת ללא תקציב קבוע מאז 2018. לפי ההסכם הקואליציוני שהקים את ממשלת נתניהו-גנץ, סוכם להעביר תקציב דו שנתי לשנים 2020-2021, אך לאחר הקמת הממשלה נתניהו חזר בו והחל לדרוש פיצול לשני תקציבים - בעיקר כדי לשמור על מה שמכונה "נקודת היציאה", שתאפשר לו לצאת לבחירות לפני מועד העברת הרוטציה לגנץ בנובמבר 2021.

בניגוד לאמור בתגובת הליכוד, כחול לבן לא הסכימה להעביר את תקציב 2020 במהלך דצמבר, אלא הסכימה לדחות את אישור התקציב עד לסוף דצמבר מתוך ציפייה שעד דצמבר יועבר תקציב 2021. מהתגובה של הליכוד עולה כי נתניהו מסרב לדרישה להעביר תקציב עד סוף 2021, ומתכנן להעביר בסוף דצמבר תקציב לשבוע בלבד שיוותר ב-2020. אם כך, את תקציב 2021 ניתן יהיה לאשר עד סוף מרץ בכנסת, ולנתניהו תישמר "נקודת היציאה".

שר המשפטים ממפלגתו של גנץ, אבי ניסנקורן, אמר בהמשך למכתב של יו"ר מפלגתו כי "מנהיג שרואה את הציבור יביא לאישור את תקציב המדינה. לעומת זאת, מי שחושב שכולנו כאן כדי לשרת את האינטרס האישי שלו, יגרור את אזרחי ישראל לתהום כלכלית, בעיצומו של אחד המשברים הקשים שהיו כאן".

שר הרווחה, איציק שמולי, הצטרף למתקפה על ראש הממשלה. הוא אמר "מדינת ישראל במלחמה וראש הממשלה שלה מחפש לעצמו נקודת בריחה. הניסיון למסמס את התקציב מבהיר שהוא דוחף לתהום במקום לעשות את מה שנכון: תקציב 2021, שבלעדיו לא יהיו דמי אבטלה לעצמאים וסיוע לקשישים, לא תהיה הרפורמה החשובה בגיל הרך ותגבור מערכי החירום ברווחה. הכל ייפול על גחמה של איש אחד".

המחלוקת בנושא התקציב נמשכה שלושה חודשים, איימה לפרק את הממשלה ולהביא לבחירות, ובסוף הסתיימה ללא הכרעה: במקום להעביר תקציב חד שנתי או דו שנתי, באוגוסט הכנסת אישרה את המשך העבודה על בסיס תקציב המשכי, שמתבסס על נוסחה של 1/12 עם תוספות מיוחדות.

לפי חוק הארכת מועד אישור התקציב, עד 23 בדצמבר הממשלה צריכה להעביר את תקציב 2020, למרות שיישאר רק שבוע לאותה שנה, ואם לא - הכנסת תתפזר. אולם בכחול לבן החלו בימים האחרונים להשמיע שוב את הדרישה להתחיל לעבוד על תקציב 2021 לשנה הבאה, ולהעביר אותו בחודשים הקרובים.

נתניהו, מצד שני, לא ממהר להורות על הכנת תקציב עד סוף השנה הבאה, שכן המשמעות היא שלא תיוותר לו "נקודת יציאה" עד נובמבר 2021 שתאפשר לו לחמוק מהעברת הרוטציה לגנץ. לפי ההסכם בין הליכוד וכחול לבן, רק אם הממשלה מתפרקת בנושא התקציב, הכנסת תתפזר לבחירות מבלי שראשות הממשלה תעבור לידי גנץ.

בכחול לבן חידשו בימים האחרונים את הלחץ להעביר תקציב ל-2021, ברקע ההערכה כי לנוכח מצב הליכוד המידרדר בסקרים, נתניהו יעדיף לא לצאת לבחירות בדצמבר הקרוב. לעת עתה, נתניהו הודף את דרישתם.

מחלוקות נוספות בין הליכוד לכחול לבן

במהלך היום פרצו עוד מתיחויות בין הליכוד וכחול לבן. תחילה, נתניהו הודיע כי יביא לאישור הממשלה ביום שני החלטה לאישור עלייה של 2,000 מבני הפלשמורה לישראל, בהשקעה של 370 מיליון שקלים. נתניהו פרסם את הדברים בהודעה משותפת עם סגן השר לביטחון הפנים מהליכוד גדי יברקן, ללא כל אזכור או מעורבות של שרת הקליטה מכחול לבן פנינה תמנו שטה, שגיבשה את התכנית מלכתחילה.

בנוסף לכך, שר המשפטים אבי ניסנקורן הודיע כי ועדת שרים לחקיקה שוב לא תתכנס בשבוע הבא, בשל מחלוקות בין הליכוד לכחול לבן. מזה כחודשיים הוועדה אינה מתכנסת בשל אי הסכמות בין ראשי הוועדה, ניסנקורן ושר הדיגיטל דודי אמסלם.

בחודש שעבר אמסלם הודיע שהוועדה לא תכונס עד שלא ייושבו המחלוקות בין ראש הממשלה וראש הממשלה החליפי, אך אתמול הודיע כי הוא משנה את עמדתו ויסכים לכנס את הוועדה כדי לדון בחוקי קורונה בלבד. בכחול לבן סירבו לתנאי שהציב אמסלם, ודרשו לקדם חוקים נוספים שאינם בעלי נגיעה ישירה לקורונה, שני הצדדים לא הגיעו להסכמות והישיבה בוטלה.

שר המשפטים, ח"כ אבי ניסנקורן במהלך נאומו במליאת הכנסת לצד קריאות מצד שר הדיגיטל והסייבר ח"כ דודי אמסלם. יונתן סמיה, דוברות הכנסת, אתר רשמי
השר ניסנקורן והשר אמסלם מתעמתים במליאת הכנסת/אתר רשמי, יונתן סמיה, דוברות הכנסת

ניסנקורן כתב בטוויטר כי "‏גם בשבוע הבא לא תתכנס ועדת השרים לחקיקה. בליכוד מסרבים לדון בחוקים חשובים שגיבשו משרדי הממשלה וחברי הכנסת. מהלכים חברתיים וכלכליים שנועדו לשפר את החיים בישראל נבלמים כבר שבועות. ‏אל תטרחו לחפש, אין שום סיבה עניינית או שיקול מקצועי בהחלטה למנוע משרי הממשלה ומחברי הכנסת לבצע את תפקידם. לא אאפשר את המשך ההתנהלות הזו. מחלוקות כן, שיתוק לא".

השר אמסלם כתב פוסט תגובה ארוך בפייסבוק נגד ניסנקורן, כחול לבן ושיתוק ועדת השרים לחקיקה.  "טענות ניסנקורן הן טענות הקוזאק הנגזל", כתב אמסלם. "ניסנקורן מתייחס למשרד המשפטים כאילו זה העסק הפרטי שלו, והוא אינו מאפשר להעלות שום חוק שקשור לתחום משרדו", הוסיף. הוא תקף את התנהלות שרי כחול לבן, "שמתנהגים כממשלה בתוך ממשלה, אופוזיציה מבית, ומפרים בצורה בוטה את ההסכמים הקואליציוניים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully