וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כחול לבן הציתו מחדש את הקרב על התקציב; הליכוד: "ניסיון להיחלץ מהסקרים"

7.10.2020 / 22:11

בכחול לבן שואפים להעביר בהקדם תקציב ל-2021, שיבטיח גם את העברת הרוטציה. לעת עתה, נתניהו הודף את הדרישה ובליכוד יצאו למתקפה חזיתית על מפלגתו של גנץ. במקביל, בלשכת רה"מ נכנסו לעימות גם מול כץ, שמתח ביקורת על הטלת הסגר: "לא ניכנע ללחצים בממשלה או מחוצה לה"

בווידאו: שר הביטחון מתייחס לסגר החגים ולעלייה בתחלואה מקורונה/מערכת וואלה! NEWS

העימותים בין הליכוד וכחול לבן על התקציב עולים הערב (רביעי) שוב מעל לפני השטח. אחרי שבכחול לבן החלו לתדרך היום עיתונאים על דרישתם להעביר בהקדם תקציב עד סוף שנת 2021, הליכוד הגיב במתקפה וטען כי מדובר ב"ניסיון מביש של כחול לבן לחלץ את עצמם מקריסתם בסקרים".

במקביל, בלשכת נתניהו תקפו הערב בחריפות את שר האוצר ישראל כץ שתידרך עיתונאים על התנגדותו להארכת הסגר בגלל הנזק למשק, ואמרו כי "ראש הממשלה לא נכנע ללחצים מתוך הממשלה או מחוצה לה, מצד אלה שמנסים לקושש קולות על חשבון בריאות הציבור". הממשלה פועלת ללא תקציב קבוע מאז 2018.

לפי ההסכם הקואליציוני שהקים את ממשלת נתניהו-גנץ, סוכם להעביר תקציב דו-שנתי לשנים 2020-2021, אך לאחר הקמת הממשלה נתניהו חזר בו והחל לדרוש פיצול לשני תקציבים - בעיקר כדי לשמור על מה שמכונה "נקודת היציאה", שתאפשר לו לצאת לבחירות לפני מועד העברת הרוטציה לראש הממשלה החליפי בני גנץ בנובמבר 2021.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר הביטחון, בני גנץ במהלך מליאת הכנסת 24 באוגוסט 2020. יהונתן סמייה, דוברות הכנסת, אתר רשמי
עימות נוסף בממשלה על התקציב. נתניהו וגנץ/אתר רשמי, יהונתן סמייה, דוברות הכנסת

המחלוקת בנושא נמשכה שלושה חודשים, איימה לפרק את הממשלה ולהביא לבחירות, ובסוף הסתיימה ללא הכרעה: במקום להעביר תקציב חד שנתי או דו שנתי, הכנסת אישרה באוגוסט את המשך העבודה על בסיס תקציב המשכי, שמתבסס על נוסחה של 1/12 עם תוספות מיוחדות. לפי חוק הארכת מועד אישור התקציב, עד 23 בדצמבר הממשלה צריכה להעביר את תקציב 2020, למרות שיישאר רק שבוע אחד לאותה שנה, ואם לא - הכנסת תתפזר

ואולם, בכחול לבן החלו בימים האחרונים להשמיע שוב את הדרישה להתחיל לעבוד על תקציב 2021 לשנה הבאה, ולהעביר אותו בחודשים הקרובים. זאת, ברקע הערכה כי לנוכח מצב הליכוד המידרדר בסקרים נתניהו יעדיף שלא לצאת לבחירות בדצמבר הקרוב.

נתניהו, מצד שני, לא ממהר להורות על הכנת תקציב עד סוף השנה הבאה, שכן המשמעות היא שלא תיוותר לו "נקודת יציאה" עד נובמבר 2021, שתאפשר לו לחמוק מהעברת הרוטציה לגנץ. לפי ההסכם בין הליכוד וכחול לבן, רק אם הממשלה מתפרקת בנושא התקציב - הכנסת תתפזר לבחירות מבלי שראשות הממשלה תעבור לידי גנץ.

עוד בוואלה!

כמו בומרנג: הגבלת ההפגנות התהפכה על נתניהו - ברחובות וגם בממשלה

לכתבה המלאה

לעת עתה, נתניהו הודף את דרישת כחול לבן, או לפחות כך עולה מהתגובה של הליכוד שפורסמה הערב. "לראש הממשלה נתניהו יש רקורד ארוך ומוכח בהחלטות כלכליות שהביאו את ישראל לשיאים", נמסר בתגובת הליכוד. "ראש הממשלה הביא יותר תקציבי מדינה מוצלחים מכל מנהיג עולמי אחר. הוא לא מתרגש מניסיון מביש של כחול לבן לחלץ את עצמם מקריסתם בסקרים".

עוד נמסר בתגובת הליכוד כי "שלושה סקרים ב-24 השעות האחרונות מראים שהליכוד שומר על כוחו. בינתיים, כחול לבן מתרסקים בכל הסקרים".

בכחול לבן לא נותרו חייבים, וטענו כי נתניהו פועל מתוך "פאניקה", כלשונם. "המתקפה הישירה של נתניהו על כחול לבן בגין הדרישה החד משמעית לאשר את תקציב המדינה לשנת 2021 מבטאת פאניקה עמוקה ומדאיגה מאוד בנוגע ליכולת העמידה תחת לחץ הסקרים וכישלון הדוגמה האישית שלו ושל מקורביו בשמירה על בריאות הציבור", נמסר מטעם המפלגה. "כחול לבן תמשיך לעמוד על אישור תקציב ל-2021. כל ניסיונות החבלה והפגיעה באזרחי ישראל יובילו לבחינה מחדש של מגוון אפשרויות פוליטיות מהן נמנענו עד כה", הוסיפו.

גם חברי הכנסת מהמפלגות החליפות מהלומות. תחילה, תקף ח"כ רם שפע (כחול לבן) בטוויטר את ראש הממשלה בטענה כי הקשר שלו עם הציבור התרופף. "‏נתניהו, כנראה שבגלל שאין לך ארנק אתה לא מבין שתקציב זה עניין קריטי שהאזרחים זקוקים לו", כתב. "שחרר אותנו מציוצים מביכים ותנסה להיזכר שפעם, לפני שנים רבות, עוד היה אכפת לך מהציבור".

חברי הכנסת שלמה קרעי ומיקי זוהר מהליכוד מיהרו להשיב. "רם מסכן, לא מוצא את עצמו בין ההשתלטות של ניסנקורן והאנרכיה של חיימוביץ'", כתב קרעי. "אז מה עושים? מידרדרים לאשפתות. למיץ של הזבל. תתבייש לך. צאו כבר מהממשלה הזו ותניחו לעם ישראל לנפשו". יו"ר הקואליציה אף הגדיל לעשות וצריף קריאה לפירוק השותפות. "אחרי שהצביע בניגוד לעמדת הקואליציה בעניין חוק ההפגנות, כך בוחר להתבטא ח"כ רם שפע - יו"ר ועדת החינוך, כחבר בקואליציה שלנו עם כחול לבן. לא סתם אני חוזר ואומר שיש לפרק את אותה בהקדם וללכת לציבור שיכריע".

התכתשות בין נתניהו וכץ

במקביל, נתניהו מנהל התכתשות נוספת עם שר האוצר ישראל כץ, שהודיע כי הוא מגבש עוד תכנית מענקים חוץ-תקציבית למובטלים ועצמאים. במהלך הדיונים היום במשרד האוצר, מתח כץ ביקורת על ההחלטה להטיל סגר כללי שגורמת נזק כלכלי גדול למשק, ואמר כי לא ייתן "למיליוני אנשים לשקוע לייאוש ולחרפת רעב בגלל החלטות לא נכונות של משרד הבריאות לסגור את המשק, ללא אבחנה וללא שום הצדקה בריאותית, במקום לבצע אכיפה במקומות שמדביקים".

השרה לנושאים אסטרטגיים ומובילת תחום התקציב מטעם כחול לבן, אורית פרקש הכהן, הביעה הסכמה עם דבריו של כץ. "שר האוצר צודק", היא כתבה בטוויטר. "יש להחזיר בהקדם את החיים לשוק העסקי. ‏אבל ישראל (כץ, ט"ש) - הגיע הזמן להגיש לממשלת ישראל תכנית תקציב 2020-2021 שמגיעה לכולנו. לא פחות קריטי למיליוני אזרחי ישראל".

בלשכת ראש הממשלה מסרו כי "נתניהו עומד בתוקף על ההכרח בסגר בעת הזאת, כשכולם רואים שהוא מחויב המציאות ונותן תוצאות ראשונות. ראש הממשלה לא נכנע ללחצים מתוך הממשלה או מחוצה לה מצד אלה שמנסים לקושש קולות על חשבון בריאות הציבור. הכלכלה תהיה חזקה יותר רק כשהציבור יהיה בריא יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully