וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשיפה: עד המדינה שנרצח הוחזר ארצה בניגוד לרצונו וביוזמת המדינה

18.6.2020 / 13:45

עדותו של באסל עאסי שלחה לכלא 15 מאנשי אחד מארגוני הפשיעה המסוכנים בישראל. הוא עזב לתאילנד, הושב ב-2015 לישראל בשל חשד לעבירות ביטחוניות ובשנה שעברה שוחרר. לטענת משפחתו הוא ביקש מהמדינה לסייע לו לשוב לחו"ל, וסורב. המשטרה: איננו גורם רווחה

בווידאו: פוענח רצח עד המדינה באסל עאסי שחוסל בספטמבר/צילום: דוברות המשטרה, עריכה: שאול אדם

עד המדינה באסל עאסי, שנרצח בספטמבר האחרון בכפר ברא, שלח לפני למעלה מעשור 15 מאנשי משפחת חרירי-עיאט לתקופות מאסר ממושכות, ולאחר סיום המשפט הוא עזב את ישראל לתאילנד והקים שם משפחה חדשה.

לבקשת וואלה! NEWS הותר היום (חמישי) לפרסום כי ב-2015 הוא אולץ לחזור מתאילנד לישראל על ידי הרשויות בשתי המדינות, בשל חשד לעבירות ביטחוניות. בסופו של דבר הוא הורשע ונכלא לכשלוש שנים. מאז, לדברי משפחתו, ביקש כמה פעמים סיוע מהמשטרה - אך נדחה, ולפני כשמונה חודשים נורה למוות.

באסל מוסטפא עאסי, עד המדינה שנרצח בכפר ברא, 14 בספטמבר 2019. עיבוד תמונה, עיבוד תמונה
"ביקש סיוע - וסורב". באסל מוסטפא עאסי, שנרצח בספטמבר/עיבוד תמונה, עיבוד תמונה

עאסי היה "חייל" בארגון הפשע של משפחת חרירי. הוא נעצר במרץ 2005 בפרשת סחיטה באיומים, וכששהה בבית המעצר באבו כביר, פנה לקצין המודיעין וביקש להפוך לעד מדינה. המשטרה החליטה קודם להפעיל אותו כסוכן בתוך הארגון. הובטחו לו מענק בגובה 150 אלף שקלים, לצד דמי מחיה של 6,000 שקלים בחודש, ומחיקת שישה תיקים פליליים. בפסק הדין של בית המשפט המחוזי בתל אביב נכתב כי הסיבה העיקרית שהביאה את עאסי לחצות את הקווים היא שהוא מאס בחיי הפשע. הוא עשה זאת למרות שידע שמדובר בסיכון עצום: עד היום נחשבת משפחת חרירי לאחד מארגוני הפשע המסוכנים בישראל.

המשפט הסתיים ב-2007 בהרשעה מהדהדת: 15 מאנשי הארגון נשלחו לכלא לתקופות של עד 15 שנות מאסר. עאסי עזב את ישראל לתאילנד לאחר המשפט. מרגע שהגיע לשם, אומרים בני משפחתו, לא קיבל מהמדינה דבר - לא הגנה, לא כסף, ולא כל סיוע אחר. הרשות להגנת עדים בישראל עדיין לא הוקמה אז.

עוד בוואלה!

"הסכמתי לשקר איך שהמשטרה רוצה": הסרטונים של עד המדינה שנרצח נחשפים

לכתבה המלאה

לאחר הירצחו של עאסי פורסם בכלי תקשורת רבים כי עד המדינה לשעבר "שב לארץ", אלא שכעת מתברר כי לא שב מרצונו. הוא הוחזר ארצה על ידי הרשויות בתאילנד, ביוזמת מדינת ישראל, ונעצר מיד עם נחיתתו בנתב"ג. עאסי נחשד והואשם בעבירות ביטחוניות חמורות, כולל חברות בארגון טרור ומסירת ידיעה לאויב, אך בסופו של דבר נידון לעונש קל יחסית - 33 חודשי מאסר בפועל. נאשם נוסף בתיק, י', נידון ל-42 חודשי מאסר. התיק נחקר על ידי משטרה ושב"כ.

"הם ידעו שהוא לא יכול לעזור להם יותר, אז מבחינתם - שימות"

אין ספק שהמדינה ידעה היטב כי עצם החזרה לישראל טומנת בחובה סכנה עצומה עבור עאסי. זו הסיבה שבמהלך המשפט הוצא צו שאסר על פרסום כל קשר של עאסי לתיק, כך שלא ייוודע כי שב ארצה. רק כעת, לבקשת וואלה! NEWS הוסר הצו.

עאסי שוחרר מהכלא ב-2018 ועבר להתגורר בקלקיליה. בני משפחתו סיפרו שמאז פנה כמה פעמים למשטרה. הוא ביקש כסף, סיוע בקבלת קצבה מהביטוח הלאומי, או לכל הפחות עזרה לשוב לתאילנד - אך נדחה. ב-3 בספטמבר, יום שישי בערב, בכניסה לכפר ברא - הוא נרצח. בדצמבר האחרון הוגש כתב אישום נגד חמישה חשודים ברצח, והמשפט עודנו מתנהל. שניים מהחשודים הם אחים של י', הנאשם הנוסף בתיק שבעטיו הוחזר עאסי ארצה.

פוענח רצח עד המדינה באסל עאסי שחוסל בספטמבר: המשטרה עצרה 
חשודים בני 23 - 32 שעל פי החשד הובילו אותו לכפר ברא וירו בו. דוברות משטרת ישראל
תיעוד מערב הרצח/דוברות משטרת ישראל

בני משפחתו של עאסי זעמו על המשטרה. "הייתה יחידה שהפעילה אותו, קצין שהפעיל אותו, אבל מבחינתם הם יודעים שהוא לא יכול לעזור להם יותר - אז שימות", אמרו לוואלה! NEWS לאחר הרצח. "לקחו בן אדם, שיחקו בחיים שלו, ואז הפקירו אותו. אומרים שבמגזר הערבי לא משתפים פעולה עם המשטרה - אבל זה הסוף של מי שמשתף פעולה עם המשטרה - מוות".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה כי "ללא קשר למקרה זה או אחר, כל התקשרות של רשויות החוק עם עד מדינה מגובה בחוזה משפטי המגדיר את כלל ההיבטים הכרוכים בהתקשרות זו, לרבות התגמול לעד. במקרה זה מדובר בהליך שהסתיים לפני יותר מ-15 שנה, כאשר כל צד השלים את חלקו בהסכם. משטרת ישראל אינה גורם סיוע כספי או רווחתי, ומכאן לא ברורות כלל הטענות".

שב"כ מסר בתגובה כי "בשנת 2016 הורחק באסל עאסי מתאילנד על ידי השלטונות במדינה זו. לאחר הגעתו לישראל, עקב מידע בטחוני שהתקבל בעניינו, נעצר לחקירה על ידי שירות הביטחון הכללי ומשטרת ישראל. על בסיס ממצאי החקירה הועמד מר עאסי לדין על ידי פרקליטות מחוז מרכז בגין מעורבות בעבירות בטחוניות, לרבות תכנון פיגוע טרור כנגד ישראלים ועבירות הסתה ותמיכה בטרור. מר עאסי הורשע על ידי בית המשפט המחוזי מרכז-לוד ונידון ל-33 חודשי מאסר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully