וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עד המדינה ביקש סיוע מהמשטרה לפני שנרצח - ונדחה: "הפקירו אותו"

21.11.2019 / 10:00

עדותו של באסל עאסי שלחה לכלא 15 מאנשי אחד מארגוני הפשיעה המסוכנים בישראל. בשנה האחרונה לחייו ביקש מהמדינה סיוע לעזוב את ישראל - אך סורב, ולפני חודשיים נרצח. משפחתו: "שיחקו בחיים שלו". המשטרה: "אנחנו לא ארגון סיוע"

רצח בכפר ברא/ללא קרדיט

באסל עאסי היה בעשור הקודם עד מדינה ששלח 15 מאנשי משפחת חרירי-עיאט לתקופות מאסר ממושכות. לאחר סיום המשפט שהה עאסי בחו"ל, אך בשנים האחרונות שב לישראל. מאז ביקש כמה פעמים סיוע מהמשטרה - אך נדחה. בספטמבר נרצח בשתי יריות בחזה.

עאסי היה "חייל" בארגון הפשע של משפחת חרירי. הוא נעצר במרץ 2005 בפרשת סחיטה באיומים, וכששהה בבית המעצר באבו כביר, פנה לקצין המודיעין וביקש להפוך לעד מדינה. המשטרה החליטה קודם להפעיל אותו כסוכן בתוך הארגון. הובטחו לו מענק בגובה 150 אלף שקלים, לצד דמי מחיה של 6,000 שקלים בחודש, ומחיקת שישה תיקים פליליים.

בפסק הדין של בית המשפט המחוזי בתל אביב נכתב כי הסיבה העיקרית שהביאה את עאסי לחצות את הקווים, היה שמאס בחיי הפשע. הוא עשה זאת למרות שידע שמדובר בסיכון עצום: עד היום, בעיני המשטרה, נחשבת משפחת חרירי לאחד משלושת ארגוני הפשע המסוכנים בישראל.

באסל מוסטפא עאסי, עד המדינה שנרצח בכפר ברא, 14 בספטמבר 2019. עיבוד תמונה, עיבוד תמונה
ביקש להפוך לעד מדינה. עאסי/עיבוד תמונה, עיבוד תמונה

"ראיתי עם מי אני חי, מה אני חי, מה אני שווה בחברה שאני נמצא בה", אמר עאסי על דוכן העדים. "אני בחרתי בדרך הכי קשה, הכי קשה זה להיות סוכן... אם אני אחיה עוד שנה, שימצאו אותי באיזה יציקת בטון, רק אלוהים יודע... אם לא הייתי עושה את זה איך הייתי מתנתק? ... אני נקי, הניקיון שלי זה הכול, אני בפנים נקי, אפילו שאני אמות הסיכוי שאני אמות 99% אני חי בזמן שאול וזה אני בטוח... עדיף לי למות בדרך שלי ולא להיות מלך אצלם".

המשפט הסתיים ב-2007 בהרשעה מהדהדת: 15 מאנשי הארגון נשלחו לכלא לתקופות של עד 15 שנות מאסר. הרשות להגנת עדים בישראל עדיין לא הייתה קיימת אז, ועאסי עזב את ישראל לחו"ל לאחר המשפט.

עוד בוואלה!

נורה פעמיים בחזהו: עד מדינה לשעבר נמצא מת ברכבו בכפר ברא

לכתבה המלאה
תיעוד מזירת הרצח של באסל מוסטפא עאסי עד מדינה שנמצא מת ברכבו לאחר שנורה פעמיים, 13 בספטמבר 2019. ללא, צילום מסך
"אני חי בזמן שאול". זירת הרצח של עאסי, ספטמבר/צילום מסך, ללא

בשנים האחרונות נאלץ עאסי לשוב לישראל, ובשנה האחרונה עבר להתגורר בקלקיליה. בני משפחתו מספרים שבשל חובות מס לא יכול היה לצאת מהארץ. לדבריהם הוא פנה כמה פעמים למשטרה וביקש סיוע בקבלת קצבה מהביטוח הלאומי או עזרה לשוב לחו"ל - אך נדחה. ביום שישי בערב ה-13 בספטמבר, בכניסה לכפר ברא, נורה למוות.

בני משפחתו של עאסי זועמים על המשטרה. "הייתה יחידה שהפעילה אותו, קצין שהפעיל אותו", אמרו. "אבל מבחינתם הם יודעים שהוא לא יכול לעזור להם יותר - אז שימות. לקחו בן אדם, שיחקו בחיים שלו, ואז הפקירו אותו. אומרים שבמגזר הערבי לא משתפים פעולה עם המשטרה - אבל זה הסוף של מי שמשתף פעולה עם המשטרה. מוות".

המשטרה: "כל צד השלים את חלקו בהסכם"

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "ללא קשר למקרה זה או אחר, כל התקשרות של רשויות החוק עם עד מדינה מגובה בחוזה משפטי המגדיר את כלל ההיבטים הכרוכים בהתקשרות זו, לרבות התגמול לעד. במקרה זה מדובר בהליך שהסתיים לפני למעלה מ-15 שנה, כאשר כל צד השלים את חלקו בהסכם. משטרת ישראל אינה גורם סיוע כספי או רווחתי, ומכאן לא ברורות כלל הטענות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully