וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הסכמתי לשקר איך שהמשטרה רוצה": הסרטונים של עד המדינה שנרצח נחשפים

26.11.2019 / 18:00

באסל עאסי, שנרצח לפני חודשיים, העיד נגד אחד מארגוני הפשיעה המסוכנים בישראל. ב-2011 טען ממחבואו בחו"ל שהמשטרה לחצה עליו להעיד עדות שקר. על בסיס סרטונים ששלח, שנחשפים בוואלה! NEWS, הוגשה בקשה למשפט חוזר - אך היא נדחתה. ביהמ"ש קבע שהסרטונים לא אמינים

עריכה: טל רזניק

באסל עאסי שנרצח בתחילת ספטמבר בכפר ברא, היה בעשור הקודם עד מדינה ששלח 15 מאנשי משפחת חרירי-עיאט לתקופות מאסר ממושכות. בתחילת העשור שלח ממקום מגוריו בחו"ל סרטונים בהם הוא טוען כי חלקים מעדותו המפלילה היו שקריים. כעת נחשפים הסרטונים לראשונה.

המדינה הכחישה לחלוטין את הגרסה החדשה שמסר עאסי בסרטונים. לטענתה, מדובר בגרסה שקרית שאינה נתמכת בראיות, ואף סותרת ראיות שהוצגו במשפט, שבו העיד עאסי בעשור הקודם. עוד ציינה הפרקליטות בפני בית המשפט העליון כי נסיבות הקלטת הסרטונים אינן ברורות, ורמזה כי ייתכן שעאסי היה קורבן לאיומים גם בחו"ל. בית המשפט העליון דחה גם הוא את הסרטונים וקבע כי הם אינם אמינים.

עאסי היה "חייל" בארגון הפשע של משפחת חרירי. הוא נעצר במרץ 2005 במסגרת חקירה של פרשת סחיטה באיומים, וכששהה בבית המעצר באבו כביר פנה לקצין המודיעין וביקש ממנו להפוך לעד מדינה. המשטרה החליטה קודם להפעיל אותו כסוכן בתוך הארגון. הובטחו לו מענק בגובה 150 אלף שקלים, לצד דמי מחיה של 6,000 שקלים בחודש, ומחיקת שישה תיקים פליליים.

באסל מוסטפא עאסי, עד המדינה שנרצח בכפר ברא, 14 בספטמבר 2019. עיבוד תמונה, עיבוד תמונה
באסל מוסטפא עאסי, עד המדינה שנרצח/עיבוד תמונה, עיבוד תמונה

בפסק הדין של בית המשפט המחוזי בתל אביב משנת 2007, נכתב כי הסיבה העיקרית שהביאה את עאסי לחצות את הקווים היתה שמאס בחיי הפשע. לצד זאת, הוא התאכזב מהיחס של משפחת חרירי אליו וחש שהפקירו אותו במעצרו האחרון. ניתן להניח שחש גם את הסכנה: אחד האישומים במשפט שבו העיד נגע לניסיון לפגוע בו, לאחר שבכירי משפחת הפשע חשדו שקשר קשרים עם משפחה יריבה.

"ראיתי עם מי אני חי, מה אני חי, מה אני שווה בחברה שאני נמצא בה", אמר עאסי על דוכן העדים. "אני בחרתי בדרך הכי קשה, הכי קשה זה להיות סוכן... אם אני אחיה עוד שנה או שימצאו אותי באיזה יציקת בטון, רק אלוהים יודע". עוד אמר בעדותו: "אם לא הייתי עושה את זה איך הייתי מתנתק? ... אני נקי, הניקיון שלי זה הכול, אני בפנים נקי, הסיכוי שאני אמות הוא 99%, אני חי בזמן שאול ובזה אני בטוח... עדיף לי למות בדרך שלי ולא להיות מלך אצלם". המשפט הסתיים ב-2007 בהרשעה מהדהדת: 15 מאנשי הארגון נשלחו לכלא לתקופות של עד 15 שנות מאסר.

ב-2011 חלה התפתחות בפרשה: ויסאם אגברייה, שנשלח ל-11 שנות מאסר בעקבות עדותו המפלילה של עאסי, הגיש בקשה למשפט חוזר. כדי לתמוך בבקשה הגיש לבית המשפט העליון שני סרטונים שבהם נראה עאסי מתוודה, כביכול, ששיקר על דוכן העדים.

עוד בוואלה!

עד המדינה ביקש סיוע מהמשטרה לפני שנרצח - ונדחה: "הפקירו אותו"

לכתבה המלאה
תיעוד מזירת הרצח של באסל מוסטפא עאסי עד מדינה שנמצא מת ברכבו לאחר שנורה פעמיים, 13 בספטמבר 2019. ללא, צילום מסך
עאסי נמצא מת ברכבו. תיעוד מזירת הרצח בחודש ספטמבר האחרון/צילום מסך, ללא
"הסיכוי שאני אמות הוא 99%, אני חי בזמן שאול ובזה אני בטוח... עדיף לי למות בדרך שלי ולא להיות מלך אצלם"

"אני שולח את ההודעה הזו למשפחה שלי ומבקש מהם להקשיב ולעזור לי למסור אותה לאנשים, לכל האנשים, כי אלוהים ציווה עלינו לחזור בתשובה אם טעינו, או דיברנו נגד אחרים או פגענו באנשים או עשינו להם עוול", אומר עאסי בתחילת הסרטון הראשון, שהוקלט ככל הנראה באינטרנט קפה ציבורי בתאילנד. "למה אני אומר את זה עכשיו, אחרי חמש שנים? כואב לי, מציק לי, אחרי חמש שנים אני חושב רק על זה, אני לא ישן", מסביר עאסי.

בסרטון מספר עאסי כיצד החליט להפוך לסוכן משטרתי, לאחר שחש כי הופקר על ידי משפחת חרירי, שלדבריו סירבו להכניס לו כסף לקנטינה בכלא בעת ששהה במעצר. "עכשיו מה אני חושב? מפקירים אותי", הוא אומר למצלמה. לדבריו, עם הפיכתו לסוכן הוצבה מצלמה נסתרת בביתו, והשוטרים אישרו לו כביכול לבצע פשעים, אך הזהירו אותו לבל יתועדו. "תיזהר", אמר לו לטענתו מפקד תחנה. "אם אתה עושה משהו רע, אנחנו שמים לך מצלמה בבית. אל תעשה את זה שם. תעשה את זה במטבח, תעשה את זה בגינה, תעשה את זה בחדר ליד, אל תעשה את זה מול הטלוויזיה. הטלוויזיה זה האמצעי (המצלמה)".

עד המדינה באסל עאסי מתוודה בסרטון ששיקר בעדויותיו. עיבוד תמונה
טוען ששיקר בעדויותיו. מתוך הסרטון של עד המדינה באסל עאסי/עיבוד תמונה

עאסי סיפר למצלמה שבמסגרת עסקת הסמים הראשונה שעשה כסוכן, הוא גנב חלק מהכסף שניתן לו כדי לקנות את הסם - אך עשה זאת באופן שלא צולם. לדבריו, השוטרים שליוו את העסקה העלימו מכך עין ופברקו את דוחות הפעולה. רק לאחר מכן, כאשר הדבר התגלה מול הפרקליטות, הורידו את הכסף ממשכורתו כסוכן, אך עדיין הציגו את האירוע כסוג של טעות.

בהמשך מדבר עאסי גם על מקרים שלגביהם העיד בבית המשפט - ואנשים נשלחו למאסר. אחד מאותם מקרים הוא ירי לעבר אדם בשם אנואר מסארווה. עאסי העיד בבית המשפט כי ראה את ג'מאל עיאט, בכיר במשפחת חרירי, מורה לשני "חיילים" של המשפחה לירות במסארווה, כחלק מפרשת סחיטה. הוא גם העיד שראה את היורים חוזרים מהמשימה. בית המשפט קיבל את עדותו של באסל, והרשיע את השניים בירי.

בסרטון הווידאו מספק עאסי גרסה שונה לחלוטין למקרה. הוא טוען כי למעשה כלל לא ראה את השניים יוצאים לביצוע הירי או חוזרים ממנו, והעיד כך לבקשת ר' - ראש צוות החקירה המיוחד. "הייתי נוכח בחלק מהמקרים שדיברו, ג'מאל דיבר, 'צריך לזיין אותו'... אבל אני לא ראיתי שעשו ואני גם לא ראיתי שחזרו", אמר. לדבריו, ר' הנחה אותו לומר שנכח באירוע אך לא היה מעורב בו בעצמו - כך שעדותו לא תצטרך חיזוק ראייתי נוסף. "אתה לא משקר", הסביר לו ר', לטענתו. "המודיעין שלנו אומר שזה שם... אמר לי 'אז תגיד ככה'. בשביל תיק, כתב אישום על התיק הזה".

"במקרים שצריך לשקר אמרו לי 'תשקר'"

"אתם הפעלתם את יצר הנקמה שלי... והסכמתי לשקר איך שהמשטרה רוצה"

בסרטונים מדבר עאסי על אישום נוסף שנידון במהלך במשפט. במקרה זה שלח ג'מאל עיאט שני אנשים כדי לירות באדם בשם יוסף, שנחשד כי ניהל רומן עם אישה שנשואה לאחד מבני המשפחה. הרשעת המעורבים התבססה על עדותו של עאסי, שהעיד שוב כי שהה בביתו של עיאט בעת שנודע לאחרון על הרומן. גם במקרה הזה טען כי ראה את היורים יוצאים מהבית וחוזרים אליו לאחר הביצוע.

בסרטונים אומר עאסי כי גם לגבי האירוע הזה הנחו אותו החוקרים לומר שלא היה מעורב בו, כדי שעדותו לא תדרוש חיזוק ראייתי נוסף. לדבריו, אף נתנו לו לקרוא עדויות שמסרו במשטרה מעורבים שונים בתיק. "נתנו לי גם את העדויות שלהם לקחת הביתה", אומר בסרטון עאסי. "אמר לי, קח עד הבית, תקרא".

עאסי אומר בסרטונים כי הסיבה לווידוי אינה פחד. "אם מישהו חושב שאני אומר את מה שאני אומר עכשיו בגלל שאני מפחד, הוא טיפש", אומר עד המדינה לשעבר. "אתם הפעלתם את יצר הנקמה שלי... והסכמתי לשקר איך שהמשטרה רוצה". הוא מסביר כי לא כל מה שסיפר בעדויות אלו שקרים, "אבל במקרים שצריך לשקר, אמרו לי 'תשקר'... אני יודע ששיקרתי ולאנשים נגרם עוול. אם הם עשו את זה או לא עשו את זה (את הפשעים, ד"ד) - אלוהים יודע. אני אישית לא ידעתי שהם עשו". הוא מספר כי "חלק מהמקרים אני ניחשתי, והמשטרה היה לא טוב שאני מנחש והפכו את הניחוש הזה לראייה".

טקס פרישת נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, בית המשפט העליון, ירושלים. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
קבעה שהסרטונים אינם אמינים. השופטת נאור/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

הסרטונים הגיעו באמצעות קרוב משפחה של עאסי לעו"ד מנשה סלטון, שייצג אז את ויסאם אגבריה, אחד ממורשעי המשפט בו העיד עאסי. הם שימשו אותו להגשת הבקשה למשפט חוזר. אגבריה הורשע בשני אירועי הירי שאליהם התייחס עאסי בסרטונים, ונידון ל-11 שנות מאסר. הוא הורשע גם לגבי אירוע נוסף - אך לגביו לא ביקש משפט חוזר. פרקליטות המדינה התנגדה בתוקף. הפרקליטות השיבה כי במרבית האירועים עליהם העיד עאסי, הן במשטרה והן בבית המשפט, נמצאו ראיות שתמכו בגרסתו. מדובר הן בעדויות של אנשים אחרים, והן בראיות חיצוניות.

הפרקליטות אף מסרה כי שני התובעים בתיק, שקודמו מאז לכס השיפוט, וכן ראש הצח"מ ר' נשאלו לגבי טענותיו של עאסי - והכחישו אותן מכל וכל. "אופיין הבדיוני והמוגזם של טענותיו הכלליות, צובע את מכלול הטענות החדשות ומלמד כי מדובר בבדיות", נכתב בתשובת המדינה. נשיאת בית המשפט העליון לשעבר, השופטת מרים נאור, בחנה את הבקשה למשפט חוזר שהגיש אגבריה על בסיס הסרטונים, ודחתה אותה לאחר שקבעה כי הם אינם אמינים.

"אכזבה עמוקה ביותר ממערכת המשפט"

עאסי שב לישראל בשנים האחרונות ולטענת משפחתו, בשנה האחרונה פנה למשטרת ישראל כמה פעמים וביקש סיוע - אך נדחה. בספטמבר האחרון הוא נרצח.

"זהו התיק שהשאיר בי את האכזבה העמוקה ביותר ממערכת המשפט", אמר עו"ד סלטון, שייצג את אגבריה והגיש לבית המשפט את הסרטונים ב-2011. "לבית המשפט הועבר תיעוד בווידאו של עד המדינה, שבו הוא מספר בהרחבה מהן הסיבות שהביאו אותו לספר את האמת, ועל הלחץ שהופעל עליו על ידי מערכת האכיפה למסור גרסה שקרית כדי להפליל את מרשי במעשים שלא עשה ובגינם הוא ריצה מאסר ארוך על לא עוול בכפו".

עו"ד סלטון הוסיף כי "בית המשפט קבע שגרסתו איננה אמינה, רק על סמך תיעוד הווידאו, וזאת ללא שנחקר על כך, אם על ידי המשטרה ואם בבית המשפט במסגרת חקירה נגדית. כל שנותר לי לומר הוא שצר לי על החלטה מסוג זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully