וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משחק הכיסאות: הממשלה ה-35 יצאה לדרך עם חילופי השרים

השרים החדשים נכנסו רשמית לתפקידיהם אל מול הביקורת על הממשלה המנופחת. שר האוצר ישראל כץ הכריז על קיצוץ 10% משכרו, בעוד ששר הכלכלה עמיר פרץ הביע תקווה להוביל "כלכלה אנושית". גלנט, שנכנס למשרד החינוך, קרא למורים "מפקדי השדה", והודה: "יש לי הרבה מה ללמוד"

צילום: שלומי גבאי, לשכת העיתונות הממשלתית, דוברות משרד האוצר, עריכה: ניר חן

לאחר השבעתם במליאה, בזה אחר זה התקיימו ביומיים האחרונים טקסי חילופי השרים במשרדי הממשלה השונים. השרים החדשים והוותיקים נכנסו רשמית לתפקידיהם במסגרת הממשלה הגדולה בהיסטוריה של מדינת ישראל.

ברחבת הקריה נערך אתמול (שני) טקס חילופי השרים במשרד הביטחון. ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון, בני גנץ, החליף במשרד את ח"כ נפתלי בנט, שבכנסת הבאה יכהן באופוזיציה. עם כניסתו לתפקיד הצהיר גנץ כי יקדם את "עסקת המאה" האמריקנית, על כל מה שהיא כוללת. לדבריו, תכנית השלום של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ "תקודם באחריות, בתיאום, ובדיאלוג עם שכנינו, תוך שמירה על הסכמי השלום והאינטרסים האסטרטגיים של מדינת ישראל".

מלשכתו של גנץ נמסר כי את השיחות החיצוניות הראשונות שניהל בתפקיד הוא קיים עם משפחות האזרחים הישראלים וחללי צה"ל המוחזקים בידי חמאס, אברה מנגיסטו, הישאם א-סייד, הדר גולדין ואורון שאול. "בשיחות הביע גנץ את מחויבותו להשבתם הביתה", נמסר. גנץ החליט למנות את אלוף (במיל') אמיר אשל, מפקד חיל האוויר לשעבר, למנכ"ל משרד הביטחון, והוא יחליף בתפקידו את אודי אדם.

טקס חילופי שרים במשרד הביטחון, 18 במאי 2020. עודד קרני, לשכת העיתונות הממשלתית
חילופים בקריה. גנץ ובנט, אתמול/לשכת העיתונות הממשלתית, עודד קרני

המשרד הראשון בו התקיימו החילופים היה משרד הכלכלה, שם העביר השר אלי כהן את המושכות לידי השר עמיר פרץ. "התפקיד שלי הוא לעשות הכול כדי שכל ישראלי יידע שהוא לא לבד ושהמדינה תעמוד לצדו", צייץ פרץ לקראת חילופי התפקידים. "משבר הקורונה הוא גם הזדמנות להפוך את הכלכלה הישראלית לכלכלה אנושית. כלכלה בה כל אזרח יידע שיש תכניות ברורות וישימות עם אופק כלכלי עבורו".

פרץ אף רמז על השארת ימינה מחוץ לממשלה. "כוחם של הגורמים שהחזיקו בעמדות כלכליות קיצוניות שהובילו לקפיטליזם חזירי בממשלות הקודמות קטן יותר בקואליציה הנוכחית, וזה נותן לנו סיכוי גדול יותר לקדם את תפיסת הכלכלה האנושית", אמר.

טקס חילופי שרים במשרד הכלכלה, ירושלים 18 במאי 2020. יונתן זינדל / פלאש 90, פלאש 90
"להפוך את הכלכלה לאנושית". פרץ לצד כהן, אתמול/פלאש 90, יונתן זינדל / פלאש 90

הטקס הבא התקיים במשרד האוצר, שם נפרד משה כחלון מתפקידו בתום חמש שנים, ולאחר שהחליט לפרוש מהחיים הפוליטיים. את מקומו תפס השר ישראל כץ, שהודיע בהמשך על צעד ראשון בתפקיד - הפחתה של 10% בשכרו - כחלק ממה שהגדיר כ"דוגמה אישית בימי משבר הקורונה".

"אני נכנס לתפקידי כשר האוצר של מדינת ישראל בחרדת קודש", אמר כץ במהלך טקס חילופי התפקידים. "מדינת ישראל מתמודדת היום עם ההשלכות של משבר הקורנה והמרכזי שבהם המשבר הכלכלי. לאות הזדהות עם המצב במשק שבו אזרחים רבים נמצאים ללא עבודה ופרנסה ובעלי עסקים רבים קורסים תחת המצב הכלכלי שנוצר בעקבות משבר הקורונה החלטתי לקצץ 10% מהמשכורת החודשית שלי כשר האוצר. בשעה קשה זו, עלינו להוות דוגמה אישית כנבחרי ציבור. הנחיתי את הנוגעים בדבר לפעול למימוש ההחלטה".

שר האוצר הנכנס ישראל כץ בעת נאומו עם כניסתו לתפקיד. 18 במאי 2020. משרד האוצר, אתר רשמי
נכנס למשרד האוצר. כץ, אתמול/אתר רשמי, משרד האוצר

מיד לאחר מכן, השר אופיר אקוניס העביר את המושכות במשרד העבודה והרווחה לידי ח"כ איציק שמולי, שזהו תפקידו הראשון כשר. "לנגד עיני מיליון מובטלים, אלפי בעלי עסקים שנשבר מטה לחמם ואוכלוסיות מוחלשות רבות שנותרו מאחור", אמר. "אהיה להם למגן ולמבצר".

במשרד המשפטים נכנס לתפקידו אבי ניסנקורן במקומו של אמיר אוחנה. היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, אמר לאוחנה בטקס חילופי התפקידים כי "אין זה סוד כי היו מחלוקות בינינו" והתייחס להתקפות על מערכת אכיפת החוק. "גם כשהרוחות סוערות בחוץ, גם כאשר מנסים להסיט אותנו מדרכנו באמצעים כאלה ואחרים, גם כשמעלים טענות כזב ומנסים לפגוע בעבודתנו, אנו ממשיכים ונמשיך לצעוד בדרך הזו ללא כחל ושרק", אמר מנדלבליט.

מנגד, אוחנה אמר כי הוא עוזב את התפקיד "ברגשות מעורבים" וטען כי הדברים מפניהם התריע לא באו על תיקונם. לדבריו, "המערכת היום, לפחות כבעבר, מכוילת להגן על עוצם ידה יותר משהיא מכוילת להגן על אמון הציבור בה".

טקס חילופי שרים במשרד המשפטים, ירושלים, 19 במאי 2020. שלומי אמסלם, לשכת העיתונות הממשלתית
אוחנה וניסנקורן בטקס חילופי התפקידים, אתמול/לשכת העיתונות הממשלתית, שלומי אמסלם

ניסנקורן, בדברים שנשא עם כניסתו לתפקיד, הבטיח לשמור על עצמאות הרשות השופטת: "משרד המשפטים הוא חומת המגן של הדמוקרטיה הישראלית. לאחרונה, גם החומה הזו נזקקת להגנה. אני ניצב כאן היום להתחייב ביניכם, שמעתה אני אהיה החומה שלכם, ותקבלו את כל ההגנה הנדרשת כדי שתוכלו לבצע את שליחותכם הציבורית במקצועיות, ללא מורא ובגאווה גדולה".

טקס חילופי שרים במשרד לביטחון פנים, ירושלים, 18 במאי 2020. ראובן קסטרו
ארדן ואוחנה, אתמול/ראובן קסטרו

לאחר שנפרד ממשרד המשפטים, נכנס אוחנה למשרד לביטחון הפנים במקומו של השר גלעד ארדן, שמונה לשר לשיתוף פעולה אזורי ובהמשך ימונה לשגריר ישראל בארצות הברית ובאו"ם. השר הנכנס אוחנה אמר במהלך טקס החילופים "שוטרות ושוטרי משטרת ישראל מסכנים את חייהם יום יום שעה שעה. חשוב לי שידעו: מדינת ישראל תעניק להם את כל התמיכה וההגנה הנדרשים. זו מחויבותה של המדינה אליכם ולמשפחותיכם וזהו מבחן שעלינו לעמוד בו בכל עת".

ארדן התייחס לאתגרים האישיים שחווה במהלך חמש שנות כהונתו, ואמר כי "מינוי מפכ"ל ומינויים בכלל - הפכו למשימה כמעט בלתי אפשרית". לדבריו, "זה התחיל במי שרציתי למנות למפכ"ל, תא"ל גל הירש. קיוויתי שגל יוכל לחולל במשטרה את השינויים שרציתי להוביל. אולם לאחר ההכרזה, נפתחו נגד גל שורה של חקירות פליליות שהסתיימו בקול ענות חלושה, או שלא הסתיימו עד היום".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חילופים לאחר המשבר הרפואי הגדול בתולדות המדינה. ליצמן ואדלשטיין, אתמול/מערכת וואלה!, צילום מסך

שר הבריאות החדש יולי אדלשטיין נכנס לתפקידו בזמן שישראל מתמודדת עם מגיפת הקורונה, במקום יעקב ליצמן, שיכהן בממשלה החדשה כשר הבינוי והשיכון. במהלך טקס החילופים אמר ליצמן כי "אנחנו עדיין בעידן הקורונה. הצלנו חלק גדול בגלל הבידודים ובגלל הזהירות". עם זאת, הוא ציין כי אמצעים אלה ננקטו באופן "חזק מדי לטעמי".

אדלשטיין הצהיר על כוונתו להשקיע את "כל המשאבים" בהיערכות להתפרצות נוספת של הנגיף. לטענתו, גם אם לא יגיע גל נוסף, "הרי הדבר הזה לא יירד לטמיון. הוא ישפר את מערכת הבריאות בישראל ויש לנו הזדמנות היסטורית ואסור לנו לפספס אותה".

טקס חילופי שרים במשרד להגנת הסביבה בירושלים 18 במאי 2020. ראובן קסטרו
גמליאל ואלקין/ראובן קסטרו

בהמשך, השרה גילה גמליאל החליפה במשרד להגנת הסביבה את השר זאב אלקין, מעתה השר להשכלה גבוהה ומשאבי המים."אני שמחה ונרגשת להיכנס לתפקיד ומבטיחה למלא אותו בשליחות ובאחריות. אני מתכוונת להוביל את המדיניות בנושא משבר האקלים, לקדם השקעות באנרגיות חלופיות ולטפל בנושאים נוספים: טיפול יעיל בפסולת, זיהום אוויר מתחבורה, ניקיון המרחב הציבורי והגנה על השטחים הפתוחים והמגוון הביולוגי", הבטיחה גמליאל.

בנוסף אליה, אלון שוסטר החליף במשרד החקלאות את השר צחי הנגבי, הצפוי לכהן כשר בלי תיק.

טקס חילופי שרים במשרד התחבורה בירושלים 18 במאי 2020. ראובן קסטרו
רגב וסמוטריץ' בטקס חילופי השרים במשרד התחבורה/ראובן קסטרו

כמו כן, במשרד התחבורה החליפה שרת התרבות והספורט היוצאת מירי רגב את ח"כ בצלאל סמוטריץ', שהולך לאופוזיציה. רגב, האישה הראשונה המכהנת בתפקיד, הצהירה כי "אחד היעדים המרכזיים שלי כשרת התחבורה הוא לא רק לקרב בין המרכז לפריפריה, אלא לחבר את ישראל". לדבריה, "בכוחן של החלטות המשרד להשפיע במשך דורות על הפריפריה החברתית והגאוגרפית, לחבר קהלים ולאפשר לאזרח, שוויון הזדמנויות ומוביליות חברתית בדרך להגשמת השאיפות האישיות שלו".

מנכ"לית משרד התחבורה היוצאת קרן טרנר בירכה את השר היוצא סמוטריץ' ואמרה: "לא הפסקת לעבוד בשביל הציבור ולדחוף אותנו ולגבות אותנו בעשייה מהבוקר ועד הלילה". שמה של מנכ"לית המשרד עלה לאחרונה לכותרות לאחר שרגב פיטרה אותה, הן משום שטרנר התבשרה על כך בשיחת טלפון, עוד טרם כניסתה לתפקיד, והן משום שהיא נמצאת בחופשת לידה. עם זאת, רגב דחתה את הטענות נגד הפיטורים ואמרה כי "ידוע שכל שר המגיע למשרד חדש ממנה את מנכ"לו שהוא איש אמונו".

טקס חילופי שרים במשרד החינוך בירושלים 18 במאי 2020. דוברות משרד החינוך, אתר רשמי
פרץ וגלנט בטקס חילופי השרים במשרד החינוך/אתר רשמי, דוברות משרד החינוך

לאחר מכן, נכנס יואב גלנט לתפקיד שר החינוך החדש, במקומו של רפי פרץ, שיכהן מעתה כשר לענייני ירושלים ומורשת. "אני מתכוון להיות שר החינוך של כל ילדי ישראל, כל המגזרים, כל הדתות, כל רחבי הארץ. לכל ילד במדינת ישראל, יש לו זכות שווה ללמוד להתחנך, לקבל את מה שהמדינה חייבת להעניק לו, בגליל, בנגב, יהודה ושומרון, תל אביב וירושלים וכל רחבי מדינת ישראל", אמר גלנט.

"אני רוצה להצהיר ולהבהיר שהמשימה הראשונה במעלה היא להחזיר את מערכת החינוך לעבודה מלאה", הוסיף. "אני מתכוון להחזיר את מערכת החינוך בכל רחבי מדינת ישראל לעבודה מלאה בהקדם האפשרי. זוהי המשימה על מנת לשחרר את ההורים, על מנת לאפשר את צמיחת הכלכלה וחזרה לשפיות. במידה שיהיו מגבלות נדאג להתמודד איתן. תוך הסתכלות לטווח הרחוק אני מודה ומודיע שיש לי הרבה מה ללמוד. עברתי שיעור ראשון אצל אצל המנכ"ל".

"מי הם מפקדי השדה שלנו?", המשיך גלנט. "המורים, הגננות, הם נמצאים בנקודת הקצה בחוד החנית ובעשייה, אני מקווה ומאמין שנוכל לצקת במורים את תחושת ההזדהות, הגאווה על מה שהם עושים, ההבנה של כובד האחריות ולהוקיר אותם גם בהקשר הפיזי וגם בהיבטים הערכים. נטפח מורים שיש להם גאוות יחידה שתגרום לנוער להגיע להישגים גבוהים יותר, יהיה לנו צבא חזק ואיתן. המפתח לעשייה היא המורים במדינת ישראל ונעשה כל מאמץ להביא אותם לאן שנדרש".

טקס חילופי שרים במשרד החקלאות 18 במאי 2020. עודד כרמי, אתר רשמי
שוסטר והנגבי בחילופי השרים במשרד החקלאות/אתר רשמי, עודד כרמי

במשרד החוץ, גבי אשכנזי נכנס לתפקיד במקומו של ישראל כץ. השר הטרי הצהיר כי תכנית השלום של נשיא ארצות הברית "תקודם באחריות, בתיאום, ובדיאלוג עם שכנינו, תוך שמירה על הסכמי השלום והאינטרסים האסטרטגיים של מדינת ישראל". זאת, על רקע אזהרותיו של עבדאללה מלך ירדן, לפיהן סיפוח שטחים בגדה המערבית עלול להוביל להתנגשות בין המדינות.

בנאומו בטקס כניסתו לתפקיד, אשכנזי דיבר גם על מקומן של מצרים וירדן בתהליך והצהיר כי "הן בעלות ברית חשובות ביותר להתמודדות עם האתגרים באזור". הוא אמר כי יפעל "לקידום הקשרים ושיתופי הפעולה מול מדינות נוספות במרחב, למען ביצור מעמדה האסטרטגי של מדינת ישראל".

גבי אשכנזי וישראל כ"ץ במהלך טקס חילופי שרים במשרד החוץ 18 במאי 2020. -, אתר רשמי
נכנס למשרד החוץ לשנה וחצי. אשכנזי וכץ, אתמול/אתר רשמי, -

ח"כ יועז הנדל החל את תפקידו במשרד התקשורת במקומו של השר היוצא דודי אמסלם. "מוסדות המדינה ועובדי הציבור הם חלק מהמדינה. מותר לבקר אותם, לדרוש מהם לשפר, לעשות רפורמות ולשנות אבל תמיד צריך לזכור שהם הם חלק מהגשמת החלום הציוני. השופטים, השוטרים, אנשי הביטחון, הפקידות הבכירה, היועץ המשפטי ואתם", אמר. "בלי פקידי ציבור ובלי שליחי ציבור אין מדינה".

אורית פרקש הכהן נכנסה לתפקיד השרה לנושאים אסטרטגיים, והחליפה את השר ארדן. פרקש הכהן הצהירה במהלך טקס החילופים כי "אני נכנסת למשרד ולקבינט המדיני בטחוני בממשלה מתוך כוונה להוביל את חוד הלחימה בחזית זו. אפעל בשליחות במאבק בדה-לגיטימציה ובאנטישמיות, הצוברים תאוצה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully