וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אשכנזי: תכנית טראמפ תקודם תוך שמירה על הסכמי השלום, ירדן בעלת ברית חשובה

18.5.2020 / 10:48

שר החוץ הנכנס אמר תכנית השלום של טראמפ תקודם "באחריות, תוך תיאום עם ארה"ב ובדיאלוג עם שכנינו", לאחר שהמלך עבדאללה הזהיר כי סיפוח שטחים בגדה המערבית עלול לגרור התנגשות גדולה בין המדינות

צילום: משרד החוץ, עריכה: ניר חן

שר החוץ הנכנס גבי אשכנזי שיגר היום (שני) מסר לירדן, ואמר כי תכנית השלום של נשיא ארצות הברית "תקודם באחריות, בתיאום, ובדיאלוג עם שכנינו, תוך שמירה על הסכמי השלום והאינטרסים האסטרטגיים של מדינת ישראל". אשכנזי אמר את הדברים על רקע אזהרותיו של עבדאללה מלך ירדן, לפיהן סיפוח שטחים בגדה המערבית עלול להוביל להתנגשות בין המדינות. "אני רואה חשיבות רבה בחיזוק הקשרים האסטרטגיים עם מצרים וירדן הן בעלות ברית חשובות להתמודדות עם האתגרים באזור", הדגיש.

בנאומו בטקס כניסתו לתפקיד, אשכנזי דיבר גם על מקומן של מצרים וירדן בתהליך והצהיר כי "הן בעלות ברית חשובות ביותר להתמודדות עם האתגרים באזור". הוא אמר כי יפעל "לקידום הקשרים ושיתופי הפעולה מול מדינות נוספות במרחב, למען ביצור מעמדה האסטרטגי של מדינת ישראל.

גבי אשכנזי וישראל כ"ץ במהלך טקס חילופי שרים במשרד החוץ 18 במאי 2020. -, אתר רשמי
מסר לירדן. אשכנזי וכץ בטקס כניסתו לתפקיד במשרד החוץ/אתר רשמי, -

אשכנזי התייחס גם לחשיבותה של ארצות הברית בתהליך, וכן גם לתרומתה במאבק בפיתוח תכנית הגרעין של איראן. "אנו עומדים בפני הזדמנויות אזוריות משמעותיות, בראשן, יוזמת השלום של הנשיא טראמפ", אמר. "אני רואה בתכנית אבן דרך משמעותית", אמר אשכנזי בנאומו בטקס כניסתו לתפקיד. "הנשיא טראמפ מציב בפנינו הזדמנות היסטורית לעצב את עתידה של מדינת ישראל לעשרות השנים הבאות".

הוא הוסיף כי "ארצות הברית היא בת הברית הקרובה ביותר והחברה החשובה ביותר של מדינת ישראל. אני מודה לממשל האמריקני על עמידתו האיתנה לצד ישראל בבלימת פרויקט הגרעין האיראני, והתבססותה של איראן בגבולותינו. המערכה המדינית לעצירת האיום האיראני הייתה ועודנה המשימה העיקרית שלנו. עלינו להמשיך לפעול בכל הכלים העומדים לרשותנו במישור הדיפלומטי כמובן לצד הפעילות במישור הביטחוני.

במהלך נאומו, אשכנזי הודה לקודמו בתפקיד, השר ישראל כץ, ואף שיבח את עובדי המשרד על פועלם בימי משבר הקורונה. "אני רואה במשרד החוץ חלק בלתי נפרד ממערך הביטחון הלאומי של מדינת ישראל ובאנשיו 'לוחמים ללא מדים'", אמר אשכנזי ואף ציין כי "חובתה של ממשלה ששולחת את בניה ובנותיה למשימות לאורך הגבולות ומעבר להם - לוודא שהיא עושה הכל על מנת להרחיק מלחמה ולקרב כל סיכוי לשלום".

עוד בוואלה!

המלך עבדאללה מאיים: אם ישראל תספח חלקים מהגדה, זה יוביל להתנגשות גדולה

לכתבה המלאה
עבדאללה מלך ירדן נושא נאום באיחוד האירופי. 15 בינואר 2020. AP
"עלול לגרום להתנגשות". המלך עבדאללה/AP

איומיו של עבדאללה, באו ברקע הכוונות בישראל לקדם סיפוח שטחים ביהודה ושומרון, אף שהדבר לא הוזכר בקווי היסוד של הממשלה החדשה. "נבחן את כל האפשרויות אם הסיפוח יקרה", אמר עבדאללה לפני כארבעה ימים, כשנשאל אם ישעה את הסכם השלום עם ישראל בתגובה לצעד מסוג זה. בריאיון לדר שפיגל הגרמני, הוא אף הזהיר קריסת הרשות הפלסטינית ומ"התגברות הכאוס והקיצוניות באזור".

גם דוברת משרד החוץ של ארצות הברית, מורגן אורטגוס, הבהירה בתדרוך לעיתונאים לסיכום ביקורו של השר מייק פומפאו עם נתניהו, גנץ ואשכנזי בישראל, כי סוגיית הסיפוח ומיפוי השטחים בגדה המערבית צריכה להיות חלק "משיחות בין ישראל והפלסטינים במסגרת חזון הנשיא טראמפ לשלום". במענה לשאלה אם ישנו אור ירוק אמריקני להחלת הריבונות בתדרוך שערכה לסיכום ביקור שר החוץ מייק פומפאו בישראל, אורטגוס אמרה כי "המזכיר אמר הרבה פעמים שסיפוח זו החלטה ישראלית, ואנחנו חושבים שהדיונים האלה צריכים להיות חלק מהחזון של הנשיא טראמפ לשלום, וחלק מהשיחות בין ישראל והפלסטינים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully