וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלך עבדאללה מאיים: אם ישראל תספח חלקים מהגדה, זה יוביל להתנגשות גדולה

15.5.2020 / 14:58

מנהיג ירדן אמר כי מדינות הליגה הערבית דוחות בתקיפות את רעיון המדינה הדו-לאומית, וכי "פתרון שתי מדינות הוא היחיד שיכול להצעיד אותנו קדימה". עבדאללה הזהיר כי אם הרשות הפלסטינית תקרוס במקרה כזה: "נהיה עדים להתגברות הכאוס והקיצוניות באזור"

צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

עבדאללה מלך ירדן הזהיר היום (שישי) כי אם ישראל תספח חלקים מהגדה המערבית, הדבר זה יוביל להתנגשות גדולה בין שתי המדינות. המלך עבדאללה הוסיף כי הוא לא רוצה להשתמש באיומים, אך "אנחנו נבחן את כל האפשרויות אם הסיפוח יקרה", כשנשאל אם ישעה את הסכם השלום עם ישראל בתגובה. לדבריו של עבדאללה בריאיון לדר שפיגל הגרמני, "נהיה עדים להתגברות הכאוס והקיצוניות באזור", אם הרשות הפלסטינית תקרוס במקרה כזה .

עבדאללה הוסיף כי ירדן מסכימה עם מדינות אירופה ועם הקהילה הבינלאומית שאסור שהפתרון למתיחות במזרח התיכון תהיה שימוש בכוח. לדבריו, מדינות הליגה הערבית דוחות בתקיפות את רעיון המדינה הדו-לאומית, וכי מבחינתו "פתרון שתי המדינות הוא היחיד שיכול להצעיד אותנו קדימה".

דבריו נאמרו אחרי שראש הממשלה בנימין נתניהו הבטיח לקדם את הסיפוח עם הקמת הממשלה החדשה עם כחול לבן, אף שזה לא מוזכר בקווי היסוד של הממשלה שאמורה להיות מושבעת ביום ראשון.

ביום רביעי הגיע לישראל שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו, שבין היתר דן בנושא עם נתניהו, עם ראש הממשלה החליפי בני גנץ ועם שר החוץ המיועד גבי אשכנזי. הוא אמר כי על ישראל לקחת בחשבון את כל הגורמים בבואה לקבל את ההחלטה על החלת הריבונות, שמתבססת על תכנית השלום שחשף נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בתחילת השנה.

עבדאללה מלך ירדן נושא נאום באיחוד האירופי. 15 בינואר 2020. AP
"נבחן את כל האפשרויות אם הסיפוח יקרה". המלך עבדאללה/AP

מרבית הקהילה הבינלאומית מתנגדת ל"עסקת המאה" של טראמפ, וירדן מנסה לגייס את האיחוד האירופי לנקוט "צעדים פרקטיים" כדי למנוע את הסיפוח. האיחוד האירופי כבר דחה את התכנית של טראמפ, שתאפשר לישראל לספח כשליש מהגדה המערבית. הוא רואה בכך את הקץ לפתרון שתי המדינות.

"מנהיגים התומכים בפתרון מדינה אחת לא מבינים מה המשמעות לכך", אמר המלך עבדאללה, שאביו חתם על הסכם שלום עם ישראל ב-1994 ושארצו היא בעלת ברית חשובה של המערב. חלק ניכר מאוכלוסיית ירדן הוא פלסטיני, והממלכה ההאשמית חוששת שהיא תהפוך לאופציה החלופית עבורם.

עוד בוואלה!

נתניהו: משוכנע שטראמפ יכבד את התחייבותו לסיפוח בחודשים הקרובים

לכתבה המלאה
הצהרת ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר החוץ האמריקאי מייק פומפאו במעון רה"מ בירושלים. 13 במאי 2020. -, אתר רשמי
דן בסוגיית הסיפוח. פומפאו ונתניהו, רביעי/אתר רשמי, -

שרי החוץ של האיחוד התכנסו היום בשיחת זום לדון בתגובות למהלך ישראלי אפשרי של החלת ריבונות עם הקמת הממשלה החדשה. זאת ברקע לחץ פלסטיני על האיחוד להגיב בחריפות לתוכניות הישראליות. חלק מהמדינות באיחוד, בהן צרפת, אירלנד ובלגיה, דוחפות לאיים בהטלת סנקציות כלכליות על ישראל במידה והממשלה תחליט להתקדם עם מהלכי סיפוח בהתאם לתכנית המאה. בין היתר, נשקלת האפשרות לאיים בהקפאת תכניות של שיתוף פעולה מחקרי וכלכלי בהיקפים של מיליארדי שקלים.

שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזף בורל אמר השבוע כי מדובר ב"סעיף החשוב ביותר" על סדר יומה של מועצת שרי החוץ של האיחוד, אך הדגיש כי מדובר בדיון ראשוני בלבד. בורל אמר כי "אנחנו עדיין רחוקים כרגע מדיונים על סנקציות - אבל חשוב לנו לדעת מה עמדת המדינות החברות בנושא".

בסוף החודש שעבר 12 שגרירים אירופים - מצרפת, גרמניה, איטליה, אירלנד, הולנד, ספרד, שבדיה, בלגיה, דנמרק, פינלנד וכן שגריר האיחוד האירופי עצמו והשגריר הבריטי בישראל מחאה רשמית למשרד החוץ בדרישה לקבל הבהרות על סעיף החלת הריבונות בהסכם הקואליציוני.

שר החוץ של הממלכה, איימן א-ספאדי, הדגיש את "הצורך של הקהילה הבינלאומית, ושל האיחוד האירופי בפרט, לנקוט צעדיים פרקטיים שישקפו דחיה של כל החלטה ישראלית על סיפוח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully