וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סעודיה ומצרים בירכו על עסקת המאה; ירדן וטורקיה הזהירו

משרד החוץ בקהיר קרא לישראל ולפלסטינים לשקול את מתווה שתי המדינות שהציע ממשל טראמפ, ובסעודיה תמכו בעסקה ואמרו כי על המו"מ להתנהל בחסות וושינגטון. מנגד, בעמאן ובאנקרה טענו כי העסקה דורשת ויתורים חד-צדדיים: "נועדה לגנוב אדמות פלסטיניות"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

לאחר חשיפת תכנית השלום של הממשל האמריקני, בעולם הערבי והמוסלמי נרשמו הערב (שלישי) תגובות מעורבות. מצרים ואיחוד האמירויות הערביות קראו לישראל ולפלסטינים לפעול ליישום עסקת המאה, ואילו ירדן וטורקיה הזהירו מפני נקיטת צעדים חד-צדדיים במסגרת התכנית.

משרד החוץ של ערב הסעודית הביע גם הוא את תמיכתו בתוכנית השלום של טראמפ ואמר כי יש להתחיל במשא ומתן לשלום בין פלסטין לישראל בחסות וושינגטון. עוד נמסר כי ערב הסעודית חוזרת ואומרת כי היא תומכת בכל המאמצים להשיג פיתרון צודק ומקיף לסוגיה הפלסטינית.

משרד החוץ של מצרים פנה לשני הצדדים בבקשה לשקול את המתווה שהציג נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. "מצרים קוראת לישראל ולפלסטינים לבחון באופן מעמיק את החזון האמריקני להשגת שלום ולקיים דיאלוג, בחסות ארצות הברית, למען חידוש המשא ומתן", נמסר מקהיר.

גם איחוד האמירויות הערביות הביע תקווה כי ישראל והפלסטינים יצליחו להשיג שלום ודו-קיום בתמיכת הקהילה הבינלאומית. שגריר האמירויות באו"ם, יוסף אל-אוטיבה, מסר את הערכתו למאמצים האמריקניים להביא לפתרון הסכסוך. לדבריו, "תכנית השלום שהוכרזה היום מציעה נקודת התחלה חשובה לחזור למשא ומתן בהובלת ארצות הברית".

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך הצגת תוכנית המאה 28 בינואר 2020. רויטרס
מצרים והאמירויות קוראות לצדדים לבחון לעומק את התכנית. טראמפ ונתניהו/רויטרס

מנגד, שר החוץ של ירדן, איימן א-ספדי, הזהיר מביצוע צעדים חד-צדדיים במסגרת תכנית השלום. לדבריו, הקמת מדינה פלסטינית עם ירושלים המזרחית כבירתה היא הדרך הבטוחה לשלום.

טורקיה דחתה את העסקה. שר החוץ של טורקיה, מבלוט צ'בושואלו, אמר כי התכנית היא ניסיון לחסל הקמת מדינה פלסטינית. "העסקה היא תכנית סיפוח שנועדה להרוג את פתרון שתי המדינות ולגנוב אדמות פלסטיניות".

ארגון חיזבאללה גינה בתוקף את התכנית וכינו אותה "עסקת הבושה של ממשל טראמפ על חשבון העם הפלסטיני, אדמותיו והמקומות המקודשים לו. עסקת המאה היא צעד מסוכן מאוד, שיהיו לו השלכות רעות על עתיד האזור ותושביו".

משרד החוץ האיראני הצטרף לגינוי ומסר כי "תוכנית טראמפ היא בגידת המאה וגורלה הוא כישלון". האיראנים הוסיפו כי הם "מוכנים לשים את המחלוקות בצד ולשתף פעולה עם כל מדינות האזור, למאבק במזימת טראמפ".

עוד בוואלה!

עסקת המאה נחשפה: ארה"ב תכיר בהתנחלויות, ישראל תקפיא בנייה ל-4 שנים

לכתבה המלאה

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, אמר כי ארגון האומות המאוחדות מחויב לתמוך בשלום במזרח התיכון המבוסס על החלטת העצרת הכללית, הדין הבינלאומי, הסכמים בילטראליים והכרה בחזון שתי המדינות המבוסס על קווי 1967.

האיחוד האירופי חיזק את רעיון שתי המדינות וטען כי זאת הדרך היחידה לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני. "האיחוד האירופי נכון לעבוד לקראת חידוש משא ומתן משמעותי לפתרון כל הסוגיות העומדות על הפרק ולהשגת שלום צודק לטווח ארוך", נמסר. "האיחוד דוחק בשני הצדדים להציג התחייבות כנה לפתרון שתי המדינות".

גם ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, הביע תמיכה בעסקת המאה. לאחר ששוחח עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, אמר כי העסקה "יכולה להיות צעד חיובי לשלום בין ישראל לפלסטינים".

קנצלר אוסטריה, סבסטיאן קורץ, בירך על פרסום התכנית בחשבון הטוויטר שלו, ואמר כי "אני מקווה שהיא תביא תנופה חדשה במו"מ הישראלי-פלסטיני שנמצא במבוי סתום זמן רב מדי. אנו קוראים לצדדים לפתוח במשא ומתן על בסיס תוכנית זו תחת ההנהגה האמריקנית במטרה להשיג פיתרון של שתי מדינות".

מפות המדינה הפלסטינית וישראל במסגרת תוכנית המאה. ללא, אתר רשמי
מפת שתי המדינות לפי התכנית האמריקנית/אתר רשמי, ללא

מוקדם יותר הערב חשף טראמפ את פרטי תכנית השלום, הכוללת הקמת מדינה פלסטינית שבירתה תכלול חלקים ממזרח ירושלים. כמו כן, על פי התכנית, ארצות הברית תכיר בגושי ההתנחלויות, כולל בקעת הירדן, וישראל מצדה תידרש להקפיא את הבנייה בגדה המערבית במשך ארבע שנים במהלכן יתנהל משא ומתן בנושא הקמת המדינה הפלסטינית.

במסגרת העסקה, הנשיא טראמפ אימץ מפה המציגה את שתי המדינות, לפיה המדינה הפלסטינית תכפיל את השטח שבבעלותה כיום ותחובר באמצעות כבישים, גשרים ומנהרות. מהתכנית עולה כי התכנית האמריקנית לא תכלול את סוגיית זכות השיבה, בניגוד לדרישת הפלסטינים. בנוסף לכך, על ישראל לנקוט בצעדים כדי להבטיח כניסת מוסלמים למסגד אל-אקצא ולעבוד בשיתוף פעולה עם ירדן כדי לשמור על הסטטוס קוו במקומות הקדושים. עוד עולה מהמתווה כי הקמת מדינה פלסטינית תלויה בתהליך פלסטיני להקמת ממשל, בהם כיבוד זכויות אדם, חופש עיתונות והתנערות מטרור.

(עדכון ראשון: 22:18)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully