וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כחול לבן: "התכנית - בסיס איתן לשלום"; בנט: "לא נאפשר מדינה פלסטינית"

במפלגה בירכו על הצגת תכנית השלום של טראמפ, ומסרו כי נאומו "מתיישב לחלוטין עם העקרונות המדיניים והביטחוניים של כחול לבן". שר הביטחון קרא להחיל ריבונות על שטחי יהודה ושומרון, והבהיר: "לא נאפשר שישראל תמסור סנטימטר של אדמה לערבים"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

לאחר שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הציג הערב (שלישי) את "עסקת המאה" לצד ראש הממשלה בנימין נתניהו, בירכו בכחול לבן על התוכנית, ומסרו כי "הנאום החשוב וההיסטורי של טראמפ, ידיד אמת של מדינת ישראל והעם היהודי, מתיישב לחלוטין עם העקרונות המדיניים והביטחוניים של כחול לבן".

לדברי המפלגה, "תוכנית השלום של הנשיא טראמפ תהווה בסיס איתן ונכון לקידום הסדר שלום עם הפלסטינים, תוך שמירת ההסדרים שיש לישראל עם ירדן ומצרים והרחבתם מול מדינות נוספות באזור". הם ציינו כי הצעדים המוצעים בהסכם ייעשו בכפוף להסדרי ביטחון, כפי שהדגיש אמש יו"ר כחול לבן בני גנץ, בפגישתו עם טראמפ. "הערב ברור יותר מאי פעם שמדובר בתוכנית רצינית, מעמיקה ומקיפה שיישומה ייקח כ-4 שנים", הוסיפו בכחול לבן. "על מנת ליישמה, ישראל חייבת להתקדם לממשלה חזקה ויציבה שבראשה עומד מי שכל זמנו ומרצו מוקדש לביצור ביטחונה ועתידה, ולא נאשם בעבירות שחיתות חמורות שיהיה שקוע כל כולו באינטרסים האישיים והמשפטיים שלו".

יו"ר כחול לבן, בני גנץ במהלך הצהרה לתקשורת לאחר פגישתו עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ 27 בינואר 2020. אלקסי רוזנפלד, אתר רשמי
גנץ מוסר הצהרה לתקשורת בתום פגישתו עם טראמפ, אתמול/אתר רשמי, אלקסי רוזנפלד

בנוסף לכחול לבן, הגיב גם שר הביטחון נפתלי בנט לפרסום התוכנית, שקרא הערב שלא להכיר במדינה פלסטינית. הוא הצהיר כי "שיהיה ברור - לא נאפשר שממשלת ישראל תכיר במדינה פלסטינית בשום מצב. לא נאפשר שישראל תמסור סנטימטר של אדמה לערבים". בנט התריע כי "ההיסטוריה דופקת בדלת", וקרא להביא בימים הקרובים צו להחלת הריבונות הישראלית על כלל השטחים. "כעת, המערכה עוברת מהבית הלבן בוושינגטון לחדר הממשלה בירושלים. לא לדחות לאחרי הבחירות, ולא להסתפק בריבונות חלקית - לקחת הכול, עכשיו", אמר בנט.

"הזדמנות לקבוע את עתידנו. הזדמנות לקבוע את שטחי ארצנו. הזדמנות להכניס את כל ההתיישבות הישראלית בארץ ישראל לתוך מדינת ישראל הריבונית", הוסיף בנט. הוא אמר כי טראמפ כי "חבר ענק של מדינת ישראל" וציטט את דבריו של טראמפ, כי בכוונתו להכיר בריבונות ישראל בהתנחלויות ביהודה ושומרון שעליהן ישראל תחיל את החוק הישראלי. "אם ראש הממשלה נתניהו יעשה את הצעד המלא והאמיץ של הכנסת כלל ההתיישבות בארץ ישראל לתוך מדינת ישראל", אמר.

עוד בוואלה!

עסקת המאה נחשפה: ארה"ב תכיר בהתנחלויות, ישראל תקפיא בנייה ל-4 שנים

לכתבה המלאה

מנגד, ברשימה המשותפת תקפו בחריפות את התוכנית. ח"כ עופר כסיף מסר כי "תכנית טראמפיהו היא לא תכנית שלום אלא תכנית מלחמה, תכנית להנצחת הכיבוש והסדרת האפרטהייד". לדבריו, "ההתעלמות מהפלסטינים והדרתם מגיבוש 'התכנית' מעידה על כך מלכתחילה. לא האינטרס הישראלי ובטח לא הפלסטיני באים בה לידי ביטוי, אלא אינטרסים של מתנחלים משיחיים ומנהיגי מדינות מושחתים". ח"כ אעידה תומא-סלימאן מסרה כי "העם הפלסטיני אינו מקבץ נדבות אלא נאבק נגד הכיבוש הישראלי ולמען עצמאותו וחירותו".

ח"כ יוסף ג'בארין מסר כי "טראמפ ונתניהו גאים להשיק את עסקת האפרטהייד שרקמו ביחד, כדי לעזור אחד לשני, ובדרך דורסים כל מוסכמה בינלאומית לגבי פתרון שתי המדינות. בעסקת האפרטהייד שהם רקמו במעמד צד אחד, מוצעות זכויות לאומיות רק לעם אחד". הוא הוסיף כי "אנחנו ברשימה המשותפת ניאבק בכל יוזמות הסיפוח - לפני הבחירות ואחרי הבחירות".

עריכה: טל רזניק

יו"ר העבודה-גשר-מרצ, עמיר פרץ, התייחס אף הוא להצגת תכניתו של טראמפ, ומסר כי "יסודות התכנית לחיזוק ביטחונה של ישראל ולקיום תהליך של מו"מ חשובים, אך המבחן הוא האם ניתן להפוך אותם למהלך של היפרדות מהפלסטינים, ולא למהלך של סיפוח חד צדדי כפי ששמענו היום".

הוא הסביר כי "התוכנית מגיעה בעיתוי של ערב בחירות בישראל, בו אין לגיטימציה לממשלה הקיימת לבצע מהלכים מדיניים, למרות הגיבוי האמריקאי, ועל כן יש לטפל בה רק לאחר הבחירות". הוא הוסיף כי "את גורלנו נקבע בעצמנו במשא ומתן ישיר עם הרשות הפלסטינית, שבסופו הסכם שיבטיח מדינה יהודית ודמוקרטית בגבולות בטוחים למען הדורות הבאים".

שר הביטחון נפתלי בנט, בהצהרה לתקשורת באריאל, 26 בינואר 2020. צילום: הלל מאיר, TPS
"הזדמנות לקבוע את עתידנו". בנט/TPS, צילום: הלל מאיר
עמיר פרץ מליאת הכנסת, 28 בינואר 2020. ראובן קסטרו
"לטפל בתוכנית רק לאחר הבחירות". פרץ, השבוע/ראובן קסטרו
מפות המדינה הפלסטינית וישראל במסגרת תוכנית המאה. ללא, אתר רשמי
מפות המדינה הפלסטינית וישראל במסגרת תוכנית המאה/אתר רשמי, ללא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully