וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על רקע עסקת המאה: בצה"ל חוששים מהתגברות הטרור בכביש האלים באיו"ש

28.1.2020 / 16:59

מדי יום מגיעים רעולי פנים לכביש 60, הנע מחברון לגוש עציון, ומשליכים אבנים ובקבוקי תבערה על כלי רכב ישראליים. בצל ההכרזה על תכנית השלום, במערכת הביטחון מעריכים כי האלימות באזור צפויה להתגבר. "כל מקרה כזה הוא פיגוע לכל דבר"

עריכה: עמית שמחה

הכביש האלים ביותר ברחבי יהודה ושומרון בשנים האחרונות הוא ציר אל-ערוב-בית אומר, בין גוש עציון לחברון, אורכו - 2.8 ק"מ. מדי יום משליכים פלסטינים לעבר כלי הרכב שעל הכביש אבנים, סלעים, בקבוקי צבע ובמקרים חריגים בקבוקי תבערה. לדברי גורמי צבא בשטח, "תצפיתן פלסטיני מזהה כלי רכב בעל לוחית זיהוי ישראלית ומסמן לחברים שלו להשליך אבנים". הגורם הוסיף כי "במקרים אחרים הם עומדים בשיא האומץ על הכביש מבלי לפחד מכלום, ומשליכים אבנים או בקבוקי צבע מטווח אפס. לא קשה לזהות אוטובוס ישראלי עם כיתוב בעברית".

לפי עדויות מהשטח, בחלק מהמקרים מפספסים מיידי האבנים את המטרה, אך בחלקם הם פוגעים בכלי הרכב, מה שמביא את הנהגים לבהלה ולאובדן שליטה. "כל מקרה כזה הוא פיגוע לכל דבר. ברוב המקרים זה מסתיים בנזק בלבד ובחרדה, אבל יש מקרים שבהם יש פצועים. ברגע שאבן פוגעת באחד מאזרחים במכונית היא מסוגלת להרוג. אני לא מדבר על אש שאוחזת בכלי הרכב", הוסיף גורם ביטחוני שפועל ברחבי יהודה ושומרון.

כוח שמאבטח את כביש 60. אמיר בוחבוט
כוח צה"ל מאבטח את כביש 60/אמיר בוחבוט

ראשי ההתיישבות ביהודה ושומרון העבירו מכתבים ופניות בעל פה למפקד האוגדה, תת-אלוף יניב אללוף, בבקשה לטפל לעומק בתופעה המתרחבת. בעקבות הלחץ שהופעל, הוחלט לבצע מבצעים ממוקדים לאורך הכביש, כולל מבצע חטיבתי, אולם האלימות נמשכת. במערכת הביטחון מעריכים כי אם תהיה התפרצות אלימה חדשה על רקע הסתה, זאת כפועל יוצא מפרסום קווי היסוד של תכנית השלום של הממשל האמריקני, עשוי להיות הציר האלים קרקע לטרור עממי.

לשם כך, בשנה החולפת קיימו בפיקוד המרכז כמה תרגילים, שכללו הקפצות מהירות של גדודי חי"ר סדירים וגדודי מילואים, כדי לתגבר את מוקדי החיכוך בין פלסטינים לישראלים ברחבי הגדה המערבית. בנוסף, מפעילה קהילת המודיעין מאמצים לזהות את השינויים בשטח, כולל ברשתות החברתיות שמנוטרות מסביב לשעון.

עוד בוואלה!

ברקע עסקת המאה: צה"ל מתגבר כוחות בבקעת הירדן

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
פגיעה ברכב בכביש 60, לפני כשבועיים/מערכת וואלה, צילום מסך

"מדובר באחד הצירים המרכזיים ביהודה ושומרון, בו נוסעים בממוצע אלפי כלי רכב ביום", נמסר מדובר צה"ל. "צה"ל ושב"כ פועלים כל העת במאמצים גלויים וסמויים על מנת לסכל את הטרור על ציר זה, ובמגוון דרכים, מול חשודים באירועי טרור עממי. בשנת 2019 חלה ירידה של כ-20% בזריקות האבנים בגזרת החטיבה בהשוואה לשנת 2018, וכן בשנת 2019 עצרו כוחות הביטחון למעלה מ-700 חשודים בפעילות טרור עממי בגזרת החטיבה המרחבית עציון".

הכביש האלים ביותר באזור יו"ש, הנע מחברון לגוש עציון ממנו מושלכים מדי יום אבנים, סלעים ובקבוקי תבערה על כלי רכב ישראליים בידי רעולי פנים. אתר רשמי
סלע שהושלך לעבר כלי רכב בכביש 60/אתר רשמי
צומת  אל פוואר. אמיר בוחבוט
"לא קשה לזהות אוטובוס ישראלי עם כיתוב בעברית". צומת אל-פוואר/אמיר בוחבוט
צומת  אל פוואר. אמיר בוחבוט
אחד הצירים המרכזיים ביהודה ושומרון. צומת אל-פוואר/אמיר בוחבוט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully