וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: עסקת המאה תכלול הקמת מדינה פלסטינית לצד מדינת ישראל

28.1.2020 / 12:27

מקור אמריקני בכיר אמר לרשת אל-ערביה כי על פי התכנית, מצב האתרים הקדושים בעיר העתיקה בירושלים יישאר כפי שהוא. התכנית המלאה צפויה להיחשף היום בוושינגטון. מועצת יש"ע: נתנגד לתכנית שכולל הקמה של מדינה פלסטינית גם במחיר הריבונות בשטחים

עריכה:אסף דרורי

תכנית השלום של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כוללת בתוכה הקמת מדינה פלסטינית לצד מדינת ישראל - כך דווח הבוקר (שלישי) ברשת אל-ערביה מפי גורם אמריקני בכיר. על פי הדיווח, מצב האיזורים הקדושים בירושלים יישאר כפי שהוא, בפיקוח של ירדן.

בתוך כך, מועצת יש"ע הודיעה כי בכוונתה להתנגד לתכנית אם אכן היא תכלול הקמה של מדינה פלסטינית, גם אם פירוש הדבר ויתור על החלת ריבונות בשטחים. "אנחנו מוטרדים מאוד. לא נוכל להסכים לתוכנית שתכלול הקמתה של מדינה פלסטינית שתהווה איום על מדינת ישראל וסכנה גדולה לעתיד. אנו מצהירים כי לא נאפשר הקמת מדינה פלסטינית גם במחיר של ויתור על ריבונות במרחבי יהודה, שומרון ובקעת הירדן", מסר יו"ר מועצת יש"ע דוד אלחייני, שקרא גם לנתניהו ולשרי הממשלה שלא לקבל כל הסכם שכזה.

תכנית ממשל טראמפ שהוצגה אתמול לנתניהו ולגנץ ותפורסם היום צפויה להיות התכנית הכי ידידותית ונדיבה לישראל שהייתה בהיסטוריה של המשא ומתן המדיני בין ישראל והפלסטינים. בעוד הפלסטינים לא הוזמנו לבית הלבן בכלל וצפויים לדחות את תכנית השלום של הממשל על הסף, בישראל היא כנראה תחולל סערה פוליטית בהתחשב בתזמון הפרסום, קצת יותר מחודש לבחירות. מנגד, גורמים פלסטינים דיווחו כי אבו מאזן סירב לשוחח בטלפון עם טראמפ על פרטי התכנית. במקביל להצגת תכנית המאה, יו"ר הרשות הפלסטינית קרא לכנס את הנהגת פתח הערב.

מהפרטים שהודלפו עד כה עולה כי התכנית תכלול הכרה בריבונות ישראל בכל היישובים בגדה המערבית וסיפוח שטחים גדולים של יהודה ושומרון, כולל בקעת הירדן, ותציב תנאים קשים עד בלתי אפשריים להכרה במדינה פלסטינית. התכנית צפויה לכלול גם ויתורים ישראליים, כמו פינוי מאחזים והעברת שכונות לידי הפלסטינים במזרח ירושלים.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ במהלך הצהרתו בבית הלבן 25 בינואר 2020. רויטרס
טראמפ בבית הלבן בסוף השבוע/רויטרס

טראמפ נועד אתמול עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם יו"ר כחול לבן בני גנץ. במהלך שתי הפגישות הנפרדות, נתניהו וגנץ דנו עם טראמפ בפרטי תכנית השלום של הממשל האמריקני לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני - שתפורסם היום. "אנחנו נשחרר את התכנית מחר ותראו בעצמכם", הכריז טראמפ בנוגע לפרטי המתווה. ראש הממשלה אמר כי "עסקת המאה היא הזדמנות המאה ולא נפספס אותה".

בתום פגישתו עם טראמפ, יו"ר גנץ אמר כי יפעל ליישום "עסקת המאה" - אחרי הבחירות ובתיאום עם מדינות האזור. "תכנית השלום של הנשיא היא אבן דרך משמעותית והיסטורית. מיד לאחר הבחירות אפעל ליישומה בממשלת קבע, תוך תיאום עם מדינות האזור", אמר גנץ בהצהרה שנשא לתקשורת.

בשתי הפגישות השתתפו מהצד האמריקני גם סגן הנשיא מייק פנס, שר החוץ מייק פומפאו, חתנו של טראמפ ג'ארד קושנר ושגריר ארצות הברית בישראל דיויד פרידמן. לנתניהו התלוו בפגישה ראש המל"ל מאיר בן שבת, המזכיר הצבאי אבי בלוט, שגריר ישראל בארצות הברית רון דרמר והשר יריב לוין; לגנץ התלוו יועציו אלוף במיל' אמיר אשל, יורם טורבוביץ, ומעין ישראלי. בנוסף לכך, נתניהו קיים פגישה מצומצמת בארבע עיניים ומורחבת עם היועצים.

(עדכון ראשון: 07:25)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully