וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ נפגש עם נתניהו וגנץ בבית הלבן: "מקווה שכולם יגידו כן לשלום"

נשיא ארה"ב קיים פגישות נפרדות עם רה"מ ויו"ר כחול לבן - והכריז כי תכנית השלום תפורסם מחר: "יש סיכוי שהפלסטינים ירצו אותה". נתניהו: "עסקת המאה זו הזדמנות המאה ולא נפספס אותה". גורם בפמליית גנץ: "הוא הדגיש כי יש ליישם את התכנית אחרי הבחירות ובהסכמה אזורית"

אתר רשמי

עסקת המאה - עדכונים אחרונים:

  • טראמפ נפגש בנפרד עם ראש הממשלה ועם יו"ר כחול לבן לקראת פרסום עסקת המאה
  • נשיא ארה"ב: "התכנית תפורסם מחר, מקווה שכולם יגידו כן לשלום במזרח התיכון"
  • נתניהו: "עסקת המאה היא הזדמנות המאה ולא נפספס אותה"
  • גורם שנכח בפגישת נתניהו עם טראמפ: "המילה סיפוח לא הוזכרה"
  • גורם בפמליית גנץ: "יש ליישם את התכנית אחרי הבחירות ובהסכמה אזורית"
  • אבו מאזן קרא לכנס את ההנהגה מחר בערב: "הימים הקרובים - מצב חירום"

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נפגש היום (שני) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם יו"ר כחול לבן בני גנץ. במהלך שתי הפגישות הנפרדות, נתניהו וגנץ דנו עם טראמפ בפרטי תכנית השלום של הממשל האמריקני לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני - שתפורסם מחר. "אנחנו נשחרר את התכנית מחר ותראו בעצמכם", הכריז טראמפ בנוגע לפרטי המתווה. ראש הממשלה אמר כי "עסקת המאה היא הזדמנות המאה ולא נפספס אותה". מנגד, גורם בפמלייתו של גנץ אמר כי יש ליישם את התכנית אחרי הבחירות ובהסכמה אזורית.

נתניהו הגיע לבית הלבן ראשון ונפגש עם טראמפ, וכשעה וחצי אחריו הגיע גם גנץ, שזו הייתה הפגישה הראשונה שלו עם הנשיא. לפני פגישתו עם נתניהו, טראמפ הצהיר כי הוא "מקווה שיגידו 'כן' לשלום במזרח התיכון". לדבריו, הוא יציג מחר בצהריים (שעון מקומי) את התכנית ו"נראה אם היא תופסת. אם זה יתפוס, זה יהיה נהדר, ואם לא, נסתדר".

בתשובה לשאלה על גנץ, טראמפ אמר כי "הם יריבים טובים" וכי הוא סבור שהם יאהבו את התכנית. בנוגע למצב הפוליטי בישראל, אמר טראמפ: "אני ממתין כבר שלוש מערכות בחירות. איזו מערכת מוזרה יש לכם". הוא הוסיף שהוא נפגש גם עם גנץ "כדי שלא יגידו שזו התערבות בבחירות".

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ מקבל את פניו של רה"מ בנימין נתניהו לקראת פגישתם בבית הלבן 27 ביולי 2020. רויטרס
"מחר נוכל להמשיך לעשות היסטוריה". טראמפ ונתניהו, היום/רויטרס

נשיא ארצות הברית הוסיף על עסקת המאה כי "ביבי והיריב שלו צריכים לאהוב מאוד את התוכנית. מדינות ערביות רבות תומכות בתוכנית וזאת התחלה טובה". טראמפ אמר כי הוא חושב שיש סיכוי שהצד הפלסטיני ירצה את תכנית השלום. "אני חושב שבסופו של דבר הם ירצו את זה. זה טוב מאוד בשבילם. בלעדיהם לא נעשה את העסקה וזה בסדר", אמר טראמפ. הוא הוסיף כי הוא קיצץ בסיוע לרשות, ו"זה לא משהו שאהבתי לעשות אבל עשינו את זה. אם זה יצליח, תהיה תרומה חשובה מאוד, ואם לא החיים יימשכו".

נתניהו שיבח את טראמפ על התמיכה שלו בישראל מאז היבחרותו, והודה לו בשם המדינה "על כל מה שעשית למען ישראל". לדבריו, "מחר אדבר על התכנית ההיסטורית ועל החזון ההיסטורי של הנשיא לשלום. היום, אני רק רוצה להגיד תודה. הפכת את הברית שלנו לחזקה מתמיד. ביום השואה הבינלאומי אני מבקש להודות לך על הצעדים שלך כלפי המשטר האנטישמי באיראן. חיסלת את המחבל המסוכן בכדור הארץ". הוא הוסיף: "היית החבר הכי טוב שהיה לישראל בבית הלבן ומחר נוכל להמשיך לעשות היסטוריה".

עוד בוואלה!

בלוז לבית הלבן: כך חמק גנץ מחיבוק הדוב של נתניהו

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ מקבל את פניו של רה"מ בנימין נתניהו לקראת פגישתם בבית הלבן 27 ביולי 2020. רויטרס
"יש סיכוי שהפלסטינים ירצו את התכנית". טראמפ ונתניהו נכנסים לפגישה/רויטרס

בסיום פגישתם של טראמפ ונתניהו, גורמים בפמליית ראש הממשלה אמרו כי הייתה זו "פגישה מצוינת". לדבריהם, המנהיגים שוחחו על התכנית שתוצג מחר, אך רוב הפגישה התמקדה באיראן. הם אמרו כי השניים "שוחחו על הצורך לבלום את התוקפנות האיראנית, על מאמציה של איראן להתגרען ועל הצורך להמשיך את הלחץ בכל החזיתות".

כמו כן, הגורמים טענו כי השניים דנו גם בבית הדין הבינלאומי, ועל "הניסיון להאשים את ישראל ומדינות דמוקרטיות אחרות בפשעי מלחמה", ושוחחו באריכות גם על "חיזוק ההרתעה וההשפעה האמריקנית בעקבות חיסול סולימאני וההזדמנויות שנוצרו באזור". מנגד, גורם שהשתתף בפגישה אמר כי "המילה סיפוח לא הוזכרה בפגישת נתניהו וטראמפ".

השר יריב לוין, שנכח בפגישה, אמר כי היא "התקיימה באווירה ידידותית חמה" וכי "נידונו בה שורה של נושאים, בראשם המאבק כנגד הגרעין האיראני. כמו כן עלה נושא תכנית השלום של הנשיא טראמפ, שתוצג מחר, ואני מאוד מקווה שאנחנו נהיה עדים לאירוע היסטורי משמעותי".

פגישת הנשיא טראמפ ויו"ר כחול לבן, בני גנץ 27 בינואר 2020. אלעד מלכה, אתר רשמי
פגישתו הראשונה של יו"ר כחול לבן עם הנשיא האמריקני. טראמפ עם גנץ/אתר רשמי, אלעד מלכה

בהמשך, גם גנץ אמר כי פגישתו עם טראמפ הייתה "מצוינת". בנוסף לכך, יו"ר כחול לבן הודה לנשיא בטוויטר וצייץ: "הנשיא טראמפ, אתה ידיד אמת של מדינת ישראל והעם היהודי. תודה רבה מעומק הלב על קבלת הפנים החמה".

בפתח פגישתם, גנץ העניק לטראמפ שמן זית ומנורה כמתנה. גורם בפמלייתו אמר כי "הייתה פגישה חמה ואישית. חלק מרכזי מהשיחה היה איראן. גנץ החמיא לנשיא על האומץ לבצע את חיסול סולימאני ואמר לטראמפ שהעולם יותר בטוח בלעדיהם".

בנוגע לפרסום התכנית, הגורם בפמלייתו אמר כי "גנץ הדגיש שלטעמו התכנית צריכה להיות מיושמת אחרי הבחירות תוך הסכמה עם מדינות האזור וירדן בראשן. גנץ גם העלה את חשיבות סוגיית השבויים והנעדרים כחלק מכל הסדר".

בשתי הפגישות השתתפו מהצד האמריקני גם סגן הנשיא מייק פנס, שר החוץ מייק פומפאו, חתנו של טראמפ ג'ארד קושנר ושגריר ארצות הברית בישראל דיויד פרידמן. לנתניהו התלוו בפגישה ראש המל"ל מאיר בן שבת, המזכיר הצבאי אבי בלוט, שגריר ישראל בארצות הברית רון דרמר והשר יריב לוין; לגנץ התלוו יועציו אלוף במיל' אמיר אשל, יורם טורבוביץ, ומעין ישראלי. בנוסף לכך, נתניהו קיים פגישה מצומצמת בארבע עיניים ומורחבת עם היועצים.

יו"ר כחול לבן צפוי להמריא בתום הפגישה חזרה לישראל, כדי להגיע להצבעה במליאת הכנסת על הקמת הוועדה שתדון בבקשת החסינות של נתניהו, בעוד ראש הממשלה צפוי לחזור לבית הלבן גם מחר, למפגש מיוחד בו הנשיא צפוי להציג את פרטי תכנית השלום. ככל הידוע בשלב זה, לנתניהו אין לו"ז נוסף, אך הוא צפוי להישאר בוושינגטון לפחות עד יום רביעי.

הסערה הצפויה בישראל וההתנגדות הפלסטינית

תכנית ממשל טראמפ שהוצגה היום לנתניהו ולגנץ ותפורסם מחר צפויה להיות התכנית הכי ידידותית ונדיבה לישראל שהייתה בהיסטוריה של המשא ומתן המדיני בין ישראל והפלסטינים. בעוד הפלסטינים לא הוזמנו לבית הלבן בכלל וצפויים לדחות את תכנית השלום של הממשל על הסף, בישראל היא כנראה תחולל סערה פוליטית בהתחשב בתזמון הפרסום, קצת יותר מחודש לבחירות. מנגד, גורמים פלסטינים דיווחו כי אבו מאזן סירב לשוחח בטלפון עם טראמפ על פרטי התכנית. במקביל להצגת תכנית המאה, יו"ר הרשות הפלסטינית קרא לכנס את הנהגת פתח מחר בערב.

בעוד גנץ צפוי לומר לנשיא שיש לדחות את מועד פרסום התכנית עד הקמת ממשלה יציבה בישראל, בסביבת נתניהו מקווים שעל בסיס התכנית הממשל ייתן אור ירוק לסיפוח או החלת ריבונות בחלקים מיהודה ושומרון - בקעת הירדן או מעלה אדומים, עוד לפני הבחירות. נתניהו אמר אתמול לפני ההמראה לארצות הברית כי ביום שלישי הוא יעשה עם הנשיא טראמפ "היסטוריה", והוא צפוי לדון עמו על הצעדים שניתן לבצע עוד לפני הבחירות, ולבקש הגנה אמריקנית במוסדות הבינלאומיים סביב המהלכים.

פגישת הנשיא טראמפ ויו"ר כחול לבן, בני גנץ 27 בינואר 2020. אלעד מלכה, אתר רשמי
יחזור לישראל כדי להגיע להצבעה על הקמת הוועדה שתדון בחסינותנתניהו. גנץ עם טראמפ/אתר רשמי, אלעד מלכה

שורה של ראשי מועצות מיהודה ושומרון הגיעו לוושינגטון במקביל לנתניהו; ראש המועצה האזורית בקעת הירדן ויו''ר מועצת יש''ע דוד אלחייני, ראש מועצה מקומית אפרת עודד רביבי, ראש מועצה אזורית מטה בנימין ישראל גנץ וראש מועצה אזורית גוש עציון שלמה נאמן, וכן ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן צפויים לעקוב מקרוב על ההתפתחויות. לאחר פגישתו עם טראמפ, נתניהו נפגש עם ראשי הרשויות.

מהפרטים שהודלפו עד כה עולה כי התכנית תכלול הכרה בריבונות ישראל בכל היישובים בגדה המערבית וסיפוח שטחים גדולים של יהודה ושומרון, כולל בקעת הירדן, ותציב תנאים קשים עד בלתי אפשריים להכרה במדינה פלסטינית. התכנית צפויה לכלול גם ויתורים ישראליים, כמו פינוי מאחזים והעברת שכונות לידי הפלסטינים במזרח ירושלים.

מתוך חשבון הטוויטר של שר החוץ האיראני:

במקביל לפגישה, שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, כינה את עסקת המאה "הזויה" וקרא לקבל את הצעתו של המנהיג העליון עלי חמינאי, "משאל עם שבו כל הפלסטינים - מוסלמים, יהודים או נוצרים - יקבעו את עתידם".

כמו כן, גורמים בהנהגת הרשות הפלסטינית אמרו לרשת אל מיאדין כי יו"ר הרשות אבו מאזן העביר מסר למצרים, לפיו הרשות תאפשר למפגינים להביע את התנגדותם לתוכנית ולא תנחה את מנגנוני הביטחון למנוע את הגעתם לנקודות החיכוך ביהודה ושומרון. "אין לנו טילים ולא מטוסים אולם יש לנו רצון, נחישות ועם גדול", אמר אבו מאזן - שיכנס מחר את הנהגת פתח - לחברי הוועד המרכזי של הפתח. "בימים הקרובים נהיה במצב חירום ונקרא לכולם להגיע אלינו, אנחנו זקוקים לכולם".

לדברי הגורמים, אבו מאזן אף ציין כי בעת סירובו לשוחח עם טראמפ על התוכנית - איימו עליו שישלם מחיר כבד על התנהגותו. "על פלסטין עוברים ימים קשה ועלינו לשאת בתוצאות ההתנגדות תהיינה אשר תהיינה וללכת להסלמה בהתנגדות העממית בכל הנקודות ולגייס את הצעירים ולא לעזוב את הרחובות", אמר אבו מאזן. הוא הוסיף כי "עמדתנו בימים הבאים תהיה מאוחדת ויש לעקוב אחר עמדות חמאס והג'יהאד האסלאמי".

פרסום למרות התזמון וההתערבות החיצונית

בממשל עובדים על התכנית מאז תחילת כהונת טראמפ, ודחו את הצגתה כמה פעמים במהלך השנה האחרונה בגלל הבחירות החוזרות ונשנות בישראל. לקראת מערכת הבחירות לנשיאות בנובמבר באמריקה, הוחלט בממשל לפרסם את התכנית, למרות התזמון הקרוב לבחירות בישראל וההתערבות החיצונית בסוגיה כה נפיצה, ובשבוע שעבר הם הזמינו את נתניהו ואת גנץ להיפגש עם הנשיא לקראת הפרסום. בתחילה תכננו בבית הלבן לערוך פגישה משולשת ומשותפת של טראמפ, נתניהו וגנץ, אך בסוף השבוע נעתרו לבקשת גנץ לקיים עמו פגישה נפרדת.

ראש ממשלת הרשות הפלסטינית מגיב לעסקת המאה:

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

בתחילת החודש, כשהחלו הדיווחים על ההיערכות לפרסום התכנית, הוא קרא לבית הלבן לא לפרסם אותה ואמר שזו תהיה "התערבות בוטה" בבחירות בישראל. בממשל לא אהבו את ההתנגדות הפומבית, הבהירו לגנץ שהתכנית תתפרסם בכל מקרה, והמליצו לו לשנות כיוון. וכך עשה. בשבוע שעבר, במהלך סיור בבקעת הירדן, הוא קרא לטראמפ לפרסם את התכנית בהקדם עוד לפני הבחירות. יומיים לאחר מכן, הגיעה ההזמנה מהבית הלבן, ונתניהו וגנץ נענו שניהם להזמנה. עם זאת, לאור החשש בכחול לבן שהפסגה המשולשת בבית הלבן היא מלכודת שנועדה לחזק את נתניהו, גנץ קיים שיחות מול הבית הלבן, בהם סוכם כי יגיע לפגישה נפרדת. זאת תהיה הפעם הראשונה שלו בבית הלבן, ומראה חריג מאוד של פוליטיקאי שאינו ראש מדינה מקבל פגישה בחדר הסגלגל.

(עדכון ראשון: 15:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully