וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו לפני ההמראה לארה"ב: ביום שלישי נעשה עם טראמפ היסטוריה

בדרכו לוושינגטון ולפגישה עם טראמפ לקראת פרסום פרטי "עסקת המאה", בירך נתניהו את טראמפ ואמר כי הוא "ידיד ענק" של ישראל. "אני יוצא כדי להתייצב לצד נשיא שמביא תוכנית שמקדמת את האינטרסים החיוניים שלנו", אמר. גנץ ייפגש מחר עם נשיא ארה"ב

צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, עריכה: טל רזניק

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום (ראשון), עם המראתו לוושינגטון לקראת פגישה אישית עם נשיא ארצות הברית דונדל טראמפ ופרסום פרטיה של "עסקת המאה", כי בשלישי הקרוב השניים "יעשו יחד היסטוריה".

"לפני חמש שנים יצאתי לקונגרס בוושינגטון כי נאלצתי להתייצב מול תוכנית שהביא נשיא אמריקאי כי האמנתי שהיא תסכן את האינטרסים של מדינת ישראל", אמר נתניהו, "היום אני יוצא כדי להתייצב לצד נשיא שמביא תוכנית שאני מאמין מקדמת את האינטרסים החיוניים שלנו".

"טראמפ ידיד ענק של ישראל. שוחחתי איתו אינספור פעמים על הביטחון והצדק שלנו. מחר אפגש איתו וביום שלישי ביחד איתו נעשה היסטוריה", סיכם נתניהו. מלבדו על המטוס, מלבד השר יריב לוין, נמצאים גם שגריר ישראל בארצות הברית רון דרמר ושגריר ארצות הברית בישראל דיויד פרידמן, מזכיר הממשלה צחי ברוורמן, ומנכ"ל משרד ראש הממשלה רונן פרץ.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה בשדה התעופה בן גוריון לפני יציאתם לביקור מדיני בוושינגטון. קובי גדעון / לע"מ, אתר רשמי
נתניהו בישיבת הממשלה, היום/אתר רשמי, קובי גדעון / לע"מ

ברקע הכוונות לפרסם את "עסקת המאה", הועלתה רמת הדריכות באיו"ש מחשש להתפרצויות אלימות ואף פיגועים של מפגעים בודדים. ברקע המתיחות ביטל הרמטכ"ל כינוס לקצינים בדרגות תת אלוף ואף הגיע אל השטח על מנת לעקוב מקרוב אחר פעילות הביטחון השוטף של הכוחות. גורמי ביטחון הבהירו כי בשלב זה אין תגבור כוחות בגדה המערבית ובהתאם להערכות המצב שיעשו במהלך השבוע יוחלט האם לתגבר או לא.

גנץ המריא לפנות בוקר בטיסה פרטית דרך ציריך, ואילו נתניהו ממריא בצהריים במטוס ראש שהממשלה. שניהם צפויים להגיע לבית הלבן, שם מלבד טראמפ ייפגשו השניים עם צוות השלום של הממשל, שאותו מוביל חתנו של הנשיא, ג'ארד קושנר. עבור גנץ זו תהיה הפעם הראשונה שהוא פוגש את הנשיא, שלא נוהג בדרך כלל לפגוש מנהיגים פוליטיים שאינם ראשי מדינות. גנץ צפוי לשוב לישראל עד יום שלישי, מועד ההצבעה בכנסת על הקמת הוועדה שתדון בחסינות של נתניהו.

במקביל, נתניהו יגיע שוב לבית הלבן ביום שלישי לפגישה נוספת, וככל הנראה יעמוד לצדו של טראמפ בהצהרה חגיגית, בעוד הפגישה של גנץ עם הנשיא צפויה להיות סגורה לתקשורת. בתווך, הבית הלבן מתכונן לפרסום התוכנית שגובשה בממשל בחודשים האחרונים, לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני. בעוד הפלסטינים לא הוזמנו לבית הלבן בכלל וצפויים לדחות את התוכנית על הסף, בישראל היא כנראה תחולל סערה פוליטית בהתחשב בתזמון הפרסום, קצת יותר מחודש לבחירות.

עוד בוואלה!

בלוז לבית הלבן: כך חמק גנץ מחיבוק הדוב של נתניהו

לכתבה המלאה
בני גנץ מצהיר כי ייסע לפגוש את נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בוושינגטון, כפר המכביה, 25 בינואר 2020. ראובן קסטרו
גנץ/ראובן קסטרו

תוכנית ממשל טראמפ צפויה להיות התוכנית הכי ידידותית ונדיבה לישראל שהייתה בהיסטוריה של המשא ומתן המדיני בין ישראל והפלסטינים. מהפרטים שהודלפו עד כה עולה כי היא תכלול הכרה בריבונות ישראל בכל היישובים בגדה המערבית וסיפוח שטחים גדולים של יהודה ושומרון, כולל בקעת הירדן, ותציב תנאים קשים עד בלתי אפשריים להכרה במדינה פלסטינית.

עם זאת, התוכנית צפויה לכלול גם ויתורים ישראליים, כמו פינוי מאחזים והעברת שכונות לידי הפלסטינים במזרח ירושלים. בממשל עובדים על התוכנית מאז תחילת כהונת טראמפ, ודחו את הצגתה מספר פעמים במהלך השנה האחרונה בגלל הבחירות החוזרות ונשנות בישראל. לקראת מערכת הבחירות לנשיאות בנובמבר באמריקה, הוחלט בממשל לפרסם את התוכנית, למרות התזמון הקרוב לבחירות בישראל וההתערבות החיצונית בסוגיה כה נפיצה, ובשבוע שעבר הם הזמינו את נתניהו ואת גנץ להיפגש עם הנשיא לקראת הפרסום.

בתחילה תכננו בבית הלבן לערוך פגישה משולשת ומשותפת של טראמפ, נתניהו וגנץ, אך בסוף השבוע נעתרו לבקשת גנץ לקיים עמו פגישה נפרדת. זאת תהיה הפעם הראשונה של גנץ בבית הלבן, ומראה חריג מאוד של פוליטיקאי שאינו ראש מדינה מקבל פגישה בחדר הסגלגל. לפני קצת יותר משנה, במרץ 2019, גנץ הגיע במקביל לנתניהו לוועידת אייפאק, ביקש פגישה בבית הלבן ונתקל בסירוב. אל גנץ יתלוו מפקד חיל האוויר לשעבר, האלוף במיל' אמיר אשל, שמייעץ לו בחודשים האחרונים על "עסקת המאה" ומשמש שליח מטעמו מול האמריקנים, יורם טורבוביץ', שהיה ראש צוות המו"מ של כחול לבן בשיחות הקואליוציוניות האחרונות, ומעיין כהן ישראלי, ראש המטה שלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully