וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ: "אפעל ליישום עסקת המאה עם מדינות האזור לאחר הבחירות"

אחרי פגישותיו של טראמפ עם ראש הממשלה ויו"ר כחול לבן, אמר האחרון כי עסקת המאה "אבן דרך משמעותית והיסטורית" וקרא ליישמה בממשלת קבע לצד מדינות האזור. הוא אף תקף את נתניהו: "אין לאף אדם זכות להוביל מדינה שלמה בתזמון מדיני וביטחוני מורכב כל כך"

עריכה:אסף דרורי

עסקת המאה - עדכונים אחרונים:

  • גנץ: "עסקת המאה - אבן דרך משמעותית, אפעל ליישומה אחרי הבחירות"
  • יו"ר כחול לבן נגד נתניהו: "אין זכות להוביל מדינה בתזמון מדיני וביטחוני מורכב כל כך"
  • מחר - טראמפ יציג את תכנית השלום של הממשל, הנהגת פתח תתכנס

בתום פגישתו עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, יו"ר כחול לבן בני גנץ אמר הערב (שני) כי הוא יפעל ליישום "עסקת המאה" - אחרי הבחירות ובתיאום עם מדינות האזור. "תכנית השלום של הנשיא היא אבן דרך משמעותית והיסטורית. מיד לאחר הבחירות אפעל ליישומה בממשלת קבע, תוך תיאום עם מדינות האזור", אמר גנץ בהצהרה שנשא לתקשורת.

במהלך היום, טראמפ קיים עם גנץ וכן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בבית הלבן שתי פגישות נפרדות, שבמהלכן הוא דן עמם בפרטי תכנית השלום של הממשל האמריקני לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני. גנץ אמר הערב כי טראמפ הוא "נשיא אמריקני אמיץ וידיד אמת של ישראל" וכי הפגישה עמו הייתה "חשובה ויוצאת דופן".

לדבריו, "השיחה עסקה בנושאים החשובים ביותר לעתידה של מדינת ישראל. רובם יישארו חסויים בעת זו. הודיתי לו על התמיכה העמוקה בביטחון ישראל, בדגש על הסיוע מול איראן ושלוחותיה, שנפרסות בשנים האחרונות מסביב לגבולותיה של המדינה, ועל ההכרה ברמת הגולן והעברת השגרירות לירושלים". גנץ הוסיף כי בפגישה הם שוחחו על "חשיבות השיח מול הפלסטינים ומול מדינות האזור ומלך ירדן".

יו"ר כחול לבן, בני גנץ במהלך הצהרה לתקשורת לאחר פגישתו עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ 27 בינואר 2020. אלקסי רוזנפלד, אתר רשמי
"עסקת המאה - אבן דרך חשובה והיסטורית". גנץ בהצהרה, היום/אתר רשמי, אלקסי רוזנפלד

בהמשך, יו"ר כחול לבן צפוי להמריא חזרה לישראל, כדי להגיע להצבעה במליאת הכנסת על הקמת הוועדה שתדון בבקשת החסינות של נתניהו. "מכאן אני ממריא מיד לישראל בשאיפה להגיע ישירות לדיוני החסינות בכנסת, דיונים החשובים לעתידנו הדמוקרטי", ציין גנץ בהצהרתו.

הוא תקף את נתניהו ואמר כי "אין לאף אדם זכות להוביל מדינה שלמה בתזמון מדיני וביטחוני מרוכב כל כך, כשכל עיסוקיו נתונים לאינטרסים שלו. כך אמר נתניהו ביחס לאולמרט, וכך אומר אני ביחס לנתניהו. זוהי אמירה ערכית ומהותית והיא קריטית ליכולת התפקוד של ראש ממשלה. נתניהו לא יוכל גם לנהל מדינה וגם לנהל משפט".

בשתי הפגישות היום, השתתפו מהצד האמריקני גם סגן הנשיא מייק פנס, שר החוץ מייק פומפאו, חתנו של טראמפ ג'ארד קושנר ושגריר ארצות הברית בישראל דיויד פרידמן. לנתניהו התלוו בפגישה ראש המל"ל מאיר בן שבת, המזכיר הצבאי אבי בלוט, שגריר ישראל בארצות הברית רון דרמר והשר יריב לוין; לגנץ התלוו יועציו אלוף במיל' אמיר אשל, יורם טורבוביץ, ומעין ישראלי.

מוקדם יותר, גורם בפמלייתו של גנץ אמר כי "הייתה פגישה חמה ואישית. חלק מרכזי מהשיחה היה איראן. גנץ החמיא לנשיא על האומץ לבצע את חיסול סולימאני ואמר לטראמפ שהעולם יותר בטוח בלעדיהם". בעניין עסקת המאה, הגורם הוסיף כי "גנץ הדגיש שלטעמו התכנית צריכה להיות מיושמת אחרי הבחירות תוך הסכמה עם מדינות האזור וירדן בראשן. גנץ גם העלה את חשיבות סוגיית השבויים והנעדרים כחלק מכל הסדר".

מתוך חשבון הטוויטר של הבית הלבן:

טראמפ הכריז מוקדם יותר היום כי תכנית השלום תוצג מחר בצהריים, לפי שעון מקומי. "אני מקווה שיגידו 'כן' לשלום במזרח התיכון", אמר הנשיא האמריקני לפני פגישתו עם נתניהו. "נראה אם היא תופסת. אם זה יתפוס, זה יהיה נהדר, ואם לא, נסתדר". בנוגע לפרטיה הוא אמר: "תראו בעצמכם".

לדבריו, "מדינות ערביות רבות תומכות בתוכנית וזאת התחלה טובה". טראמפ הוסיף כי הוא חושב שיש סיכוי שהצד הפלסטיני ירצה את תכנית השלום. "אני חושב שבסופו של דבר הם ירצו את זה. זה טוב מאוד בשבילם. בלעדיהם לא נעשה את העסקה וזה בסדר", אמר. הוא הוסיף כי הוא קיצץ בסיוע לרשות, ו"זה לא משהו שאהבתי לעשות אבל עשינו את זה. אם זה יצליח, תהיה תרומה חשובה מאוד, ואם לא החיים יימשכו".

ראש הממשלה נתניהו מתקבל ע"י הנשיא טראמפ בבית הלבן 27 ביולי 2020. קובי גדעון /לע"מ, אתר רשמי
נתניהו עם טראמפ, היום/אתר רשמי, קובי גדעון /לע"מ

בצד הפלסטיני, תכנית השלום מעוררת זעם ומחר בצהריים, במקביל להצגת פרטי המתווה, יו"ר הרשות הפלסטינית צפוי לכנס את הנהגת פתח. גורמים בהנהגת הרשות הפלסטינית אמרו לרשת אל מיאדין כי אבו מאזן העביר מסר למצרים, לפיו הרשות תאפשר למפגינים להביע את התנגדותם לתוכנית ולא תנחה את מנגנוני הביטחון למנוע את הגעתם לנקודות החיכוך ביהודה ושומרון.

"אין לנו טילים ולא מטוסים אולם יש לנו רצון, נחישות ועם גדול. בימים הקרובים נהיה במצב חירום ונקרא לכולם להגיע אלינו, אנחנו זקוקים לכולם", אמר אבו מאזן לחברי הוועד המרכזי של הפתח. לדברי הגורמים, אבו מאזן אף ציין כי בעת סירובו לשוחח עם טראמפ על התוכנית - איימו עליו שישלם מחיר כבד על התנהגותו. "על פלסטין עוברים ימים קשה ועלינו לשאת בתוצאות ההתנגדות תהיינה אשר תהיינה וללכת להסלמה בהתנגדות העממית בכל הנקודות ולגייס את הצעירים ולא לעזוב את הרחובות", הוסיף אבו מאזן.

(עדכון ראשון: 22:11)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully