וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עסקת המאה נחשפה: ארה"ב תכיר בהתנחלויות, מדינה פלסטינית תוקם תחת מגבלות

נשיא ארה"ב הציג את עסקת המאה שגיבש הממשל האמריקני, לפיה תוקם מדינה פלסטינית שבירתה במזרח ירושלים. ישראל תפעל בשיתוף פעולה עם ירדן במקומות הקדושים, ועל הפלסטינים להתנער מטרור ולכבד זכויות אדם. טראמפ: "צעד גדול לעבר השלום". נתניהו: "יום היסטורי"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הציג הערב (שלישי) את תכנית השלום של הממשל האמריקני לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני, הכוללת הקמת מדינה פלסטינית שבירתה תכלול חלקים ממזרח ירושלים. כמו כן, על פי התכנית, ארצות הברית תכיר בגושי ההתנחלויות, כולל בקעת הירדן, וישראל מצדה תידרש להקפיא את הבנייה בגדה המערבית במשך ארבע שנים במהלכן יתנהל משא ומתן בנושא הקמת המדינה הפלסטינית.

טראמפ הכריז כי "זהו צעד גדול לעבר השלום", בעוד נתניהו הודה לו והצהיר: "ישראל מוכנה לנהל מו"מ מיידי על שלום". הפלסטינים הביעו את התנגדותם לתכנית, ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן גינה: "מזימה שלא תצליח".

התכנית מפורטת לאורך 80 עמודים, כאשר 50 מהם מציגים את המתווה הפוליטי שהוצג הערב, ו-30 נוספים מתייחסים לתכנית הכלכלית שהוצגה בחודש יולי האחרון. במסגרת העסקה, הנשיא טראמפ אימץ מפה המציגה את שתי המדינות, לפיה המדינה הפלסטינית תכפיל את השטח שבבעלותה כיום ותחובר באמצעות כבישים, גשרים ומנהרות. כמו כן, ישנה אפשרות לחילופי שטחים ואוכלוסיות באזור חלוצה שבנגב וכן באזור המשולש. מהתכנית עולה כי המתווה האמריקני לא כולל את סוגיית זכות השיבה, בניגוד לדרישת הפלסטינים.

האישור להקמת מדינה פלסטינית תלוי בהסכמים ביטחוניים שיבטיחו את שלומם של אזרחי ישראל. על פי התכנית, על ישראל לנקוט בצעדים כדי להבטיח כניסת מוסלמים למסגד אל-אקצא ולעבוד בשיתוף פעולה עם ירדן במקומות הקדושים. בנוסף לכך, מהמתווה עולה כי הקמת מדינה פלסטינית תלויה בתהליך פלסטיני להקמת ממשל, בהם כיבוד זכויות אדם, חופש עיתונות והתנערות מטרור - הפסקת פעילות חמאס והג'יהאד האסלאמי ועצירת ההסתה נגד ישראל.

לקריאת תכנית השלום המלאה

בפתח הצגת התכנית שגיבש ממשלו בשנים האחרונות אמר טראמפ כי "זהו צעד גדול לעבר השלום". הוא הצהיר כי "צעירים ברחבי המזרח התיכון מוכנים לעתיד מלא תקווה וממשלות באזור מבינות שטרור הוא אויב משותף".

הנשיא האמריקני סיפר על פגישותיו עם נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ ביומיים האחרונים. לדבריו, "שני המנהיגים הביעו תמיכה במאמץ הזה ומוכיחים שישראל מחפשת שלום וששלום הוא מעל פוליטיקה. בביקורים בישראל פגשתי גם את הנשיא הפלסטיני בבית לחם. נעצבתי מגורל העם הפלסטיני. מגיע להם חיים טובים יותר. הפלסטינים לכודים במעגל של טרור עוני ואלימות".

"זה היה תהליך ארוך ומלא ויכוחים", תיאר. "החזון שונה משמעותית מהצעות קודמות. התכנית שלנו היא 80 עמודים והיא ההצעה המפורטת ביותר שהייתה אי פעם. בהצעה יש פתרונות טכניים מדויקים. החזון שלי מציג אפשרות מנצחת לשני הצדדים, שתי מדינות. נתניהו הודיע לי שהוא מוכן לאמץ את החזון כבסיס למו"מ ישיר. זאת הפעם הראשונה שישראל מאשרת לשחרר מפה קונספטואלית עם ויתורים שהיא מוכנה לעשות... זוהי התפתחות חסרת תקדים. תודה לראש הממשלה שהיה לו את האומץ לקחת את הצעד הזה קדימה".

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ במהלך הצגת תוכנית המאה 28 בינואר 2020. AP
"החזון שלי מציג אפשרות מנצחת לשני הצדדים". טראמפ, הערב/AP

לאחר הצגת התכנית, ראש הממשלה הודה לנשיא טראמפ והכריז כי "28 בינואר 2020 ייזכר כיום היסטורי, כיכי אתה הפכת למנהיג הראשון שהכיר בריבונות ישראל בשטחים ביהודה שומרון שהם הכרחיים לביטחוננו ומרכזיים במורשתנו". נתניהו אמר כי "מאז הקמתה ישראל רצתה שלום עם שכנותיה. במשך עשורים השלום הזה נכשל, כל תכנית נכשלה, כי הן לא הגיעו לאיזון המכוון בין הצרכים הביטחוניים של ישראל והדרישות הפלסטיניות להגדרה עצמית. ישראל מוכנה לנהל מו"מ על שלום מיד".

נתניהו התייחס לפרטי התכנית, והסביר כי היא כוללת "התעקשות שהפלסטינים יצטרכו להכיר בישראל כמדינת היהודים ושומרת על שליטה ביטחונית בכל השטח שממערב לירדן. התכנית קוראת לפירוק חמאס מנשק ופירוז עזה. התכנית מבהירה שבעיית הפליטים הפלסטינים חייבת להיפתר מחוץ לישראל. התכנית שומרת את ירושלים מאוחדת תחת ריבונות ישראלית, שומרת על סטטוס קוו בהר הבית. התכנית לא עוקרת אף אחד מביתו, ישראלים ופלסטינים, אלא מספקת פתרונות חדשניים לחיבור".

מפות המדינה הפלסטינית וישראל במסגרת תוכנית המאה. ללא, אתר רשמי
מפת שתי המדינות לפי תכנית השלום האמריקנית/אתר רשמי, ללא

"במשך זמן רב מדי, ליבה של מדינת ישראל, היה ממותג כשטח כבוש לא חוקי", המשיך ראש הממשלה. "היום אתה מנקב את השקר הגדול הזה. זו תכנית נהדרת לישראל, זו תכנית נהדרת לשלום. אני לא מופתע - אתה החבר הכי טוב שהיה לישראל בבית הלבן אי פעם. דיל המאה היא הזדמנות המאה וישראל לא תפספס את ההזדמנות הזו".

עשרות אורחים הגיעו לחדר המזרחי בבית הלבן, בהם שלדון אדלסון ואשתו מרים, איוונקה טראמפ וג'ארד קושנר, ראשי אייפאק, ראשי ועידת הנשיאים, המיליארדר רונלד לאודר המקורב לטראמפ, השליח לשעבר למזרח התיכון ג'ייסון גרינבלט ומנכ"ל משרד החוץ לשעבר דורי גולד.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך הצגת תוכנית המאה בבית הלבן 28 בינואר 2020. רויטרס
"הזדמנות המאה וישראל לא תפספס אותה". נתניהו, הערב/רויטרס

במקביל, הנהגת הרשות הפלסטינית והנהגת חמאס, שמתנגדות למתווה האמריקני, התכנסו הערב ברמאללה. הרשות הודיעה על נקיטת צעדי חירום בעקבות התכנית, ואלפי פלסטינים מפגינים נגד הממשל האמריקני ברמאללה וברצועת עזה.

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן הביע התנגדות נחרצת לתכנית, אותה כינה מזימה. "אנחנו אומרים אלף פעם לא לעסקת המאה", אמר במהלך נאום שנשא הערב. "לא מצאנו שום דבר חדש בעסקה הזו שלא שמענו בשנתיים האחרונות. חזרנו להתחלה, ליישם את הצהרת בלפור, שעליה מתבססת העסקה". אבו מאזן איים כי "יהיו תגובות ישירות ונמשיך במאמצינו ובמאבק שלנו כדי להגיע למדינה פלסטינית".

בכיר חמאס חליל אל-חיה, אמר בריאיון ל"אל-מיאדין" כי "הצהרות טראמפ אינן מפחידות אותנו ולא מחלישות אותנו. אחדות עמנו היא הצעד הראשון לסיום עסקת המאה. אין שיח ואין דיאלוג ולא קול שיתעלה מעל קול המאבק בעסקת המאה". בכיר הג'יהאד האסלאמי, חדר חביב, קרא לאחדות פלסטינית. "עסקת טראמפ היא הזדמנות לסגת מההכרה ביישות הישראלית", הדגיש. "נשק ההתנגדות הפלסטינית לגיטמי ונגן באמצעותו על קיומנו. טראמפ ונתניהו לא יכולים לקחת אותו".

הפגנה נגד תוכנית המאה ברמאללה 28 בינואר 2020. רויטרס
הפגנה נגד תכנית השלום האמריקנית ברמאללה, הערב/רויטרס

בישראל, הדעות חלוקות לגבי העסקה. שר הביטחון נפתלי בנט הדגיש כי ישראל לא תכיר במדינה פלסטינית וקרא להחלת ריבונות באופן מיידי. "בימים הקרובים יש להביא להחלטת ממשלה את הצו להחלת הריבונות הישראלית על כלל שטחי ההתיישבות", אמר. ברקע העלאת הכוננות בעקבות פרסום עסקת המאה הבהיר השר כי "צה"ל ומערכת הביטחון ערוכים לכל תרחיש".

יו"ר כחול לבן גנץ, שנפגש אתמול עם טראמפ, אמר כי הוא יתמוך בישומה, אך רק אחרי הבחירות במרץ. בכחול לבן מסרו לאחר פרסום התכנית כי עקרונותיה מתיישבים עם עקרונותיה המדיניים והביטחוניים של המפלגה. "תכנית השלום של הנשיא טראמפ תהווה בסיס איתן ונכון לקידום הסדר שלום עם הפלסטינים תוך שמירת ההסדרים שיש לישראל עם ירדן ומצרים והרחבתם מול מדינות נוספות באזור. כל זאת בכפוף להסדרי ביטחון, כפי שהדגיש אמש יו"ר כחול לבן".

נשיא הרשות הפלסטינית, אבו מאזן במהלך כינוס חירום של ההנהגה הפלסטינית בעקבות פרסום תוכנית המאה 28 בינואר 2020. רויטרס
"יהיו תגובות ישירות". אבו מאזן, הערב/רויטרס

גם בעולם הגיבו לפרטי תכנית השלום האמריקנית. ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון אמר לאחר ששוחח עם טראמפ בנושא כי העסקה "יכולה להיות צעד חיובי לשלום בין ישראל לפלסטינים".

שר החוץ של ירדן, איימן א-ספדי, הזהיר מביצוע צעדים חד-צדדיים במסגרת תכנית השלום של הממשל האמריקני. הוא הוסיף כי הקמת מדינה פלסטינית עם ירושלים המזרחית כבירתה היא הדרך הבטוחה לשלום.

יו"ר כחול לבן, בני גנץ במהלך הצהרה לתקשורת לאחר פגישתו עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ 27 בינואר 2020. אלקסי רוזנפלד, אתר רשמי
תומך ביישום התכנית - אחרי הבחירות. גנץ בבית הלבן, אתמול/אתר רשמי, אלקסי רוזנפלד

התכנית מפורסמת שעות אחרי שהוגש כתב האישום נגד נתניהו ובצל משפט ההדחה בסנאט נגד טראמפ. לאחר שהסיר הבוקר את בקשת החסינות שלו מהכנסת, ראש הממשלה תקף את ההחלטה של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט להגיש את כתבי האישום "ביום היסטורי" כזה.

"זה יום היסטורי למדינת ישראל ואחד הימים החשובים בחיי", צייץ נתניהו זמן קצר לפני פרסום פרטי התכנית. "כמו תמיד, איני נותן לשום דבר אחר להפריע לי מלעבוד למענכם - למען ביטחון ישראל, למען עתיד ישראל".

(עדכון ראשון: 16:45)

שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו ובתו של דונלד טראמפ איוונקה במהלך הצגת תוכנית המאה בבית הלבן 28 בינואר 2020. רויטרס
איוונקה טראמפ, הערב/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully