וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עקיצת המאה של נתניהו התהפכה, כרגע: גנץ עלה ליגה בבית הלבן

טל שלו, שליחת וואלה! NEWS עם פמליית ראש הממשלה לוושינגטון

28.1.2020 / 6:33

יו"ר כחול לבן התארח בחדר הסגלגל כמי שאינו מחזיק בשום תפקיד רשמי, והצליח לשוב הביתה עם אפס נזקים. לא בטוח שזה מה שרה"מ דמיין כשהסכים שהבית הלבן יזמין את יריבו לוושינגטון, אך כעת עם פרסום עסקת המאה הוא ינסה לנצל את הסערה כדי להוריד את גנץ ליגה בחזרה

עריכה:אסף דרורי

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, עשה אתמול היסטוריה: בפעם הראשונה בתולדות הפרוטוקול בבית הלבן, נשיא ארצות הברית קיבל לפגישה בחדר הסגלגל פוליטיקאי שאינו ראש ממשלה, לא שר ביטחון, ובעצם, לא מחזיק בשום תפקיד רשמי, ובפעם הראשונה, הוא אירח את ראש הממשלה בנימין נתניהו ודקה אחרי שיצא - קיבל את פניו של יריבו.

אמנם, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ העניק לנתניהו פי שניים יותר זמן מלגנץ ופתח את הפגישה לתקשורת ולהצהרות חמות ולבביות, בעוד גנץ נאלץ להסתפק בכמה תמונות סטילס וציוץ אחד מהבית הלבן. בליכוד כמובן יעשו כמיטב יכולתם להדגיש את כל ההבדלים, אבל במקרה הזה, כמו ברבים אחרים, התמונה היא המסר: גנץ ישב בדיוק באותו כיסא שבו ישב נתניהו לפניו, ושתי התמונות יוצגו במקביל על שערי העיתונים: האחד הגיע לוושינגטון כדי להשיק את קמפיין "ליגה אחרת", אבל השני יצא מהבית הלבן כשהוא עלה ליגה, לליגה הבינלאומית של הילדים הגדולים.

פגישת הנשיא טראמפ ויו"ר כחול לבן, בני גנץ 27 בינואר 2020. אלעד מלכה, אתר רשמי
הפך את הקערה על פיה. גנץ בפגישתו עם טראמפ בבית הלבן, אתמול/אתר רשמי, אלעד מלכה

עוד מוקדם לברך על המוגמר. גנץ המריא חזרה לישראל מיד אחרי הפגישה עם טראמפ בעוד נתניהו יישאר בוושינגטון כדי לחגוג איתו היום את השקת עסקת המאה, והכותרות ינשבו עד ישראל. אך בהתחשב בעקיצה שנתניהו תכנן לעשות ליריבו באמריקה, גנץ שב הביתה עם אפס נזקים, והצליח להפוך את הקערה על פיה.

בלשכת נתניהו חשבו שתכננו את האמבוש המושלם: שגנץ יהיה תפאורה בקהל באירוע משותף בבית הלבן, שבו הוא יוכל לגמד אותו ולמזער את יכולותיו, אבל כפי שקורה לנתניהו מעת לעת, הוא התרברב מהר מדי. במקום לחכות לוושינגטון, הוא החל את הקמפיין כבר בירושלים, ולצדו של סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס, הדגיש שבזכותו גנץ הוזמן לבית הלבן.

ההצהרה עוררה נורות אדומות בכחול לבן, עד כדי כך שהיה מי שסבר שגנץ צריך לסרב להזמנה ולדחות את הביקור. אבל בינתיים, אנשיו של גנץ הכינו מארב תגובה משל עצמם, וניהלו משא ומתן אינטנסיבי מול אנשיו של טראמפ, כדי לעקר את התרגיל של נתניהו מתוכן. טראמפ, כפי שהבהיר בהצהרותיו עם נתניהו, רצה את גנץ אצלו כדי לקבל גושפנקה שתהדוף כל טענה על התערבות בבחירות בישראל, וכך נרקמה לה הפגישה הנפרדת. לא בטוח שזה מה שנתניהו דמיין כשהוא המליץ (או הסכים, שזו הגרסה היותר מדויקת) שהבית הלבן יזמין את יריביו לוושינגטון, בבחינת היה זהיר במשאלותיך, פן הן יקבלו חיים משל עצמם.

עוד באותו נושא

גנץ: "אפעל ליישום עסקת המאה עם מדינות האזור לאחר הבחירות"

לכתבה המלאה
ראש הממשלה נתניהו מתקבל ע"י הנשיא טראמפ בבית הלבן 27 ביולי 2020. קובי גדעון /לע"מ, אתר רשמי
לא בטוח שזה מה שהוא דמיין. נתניהו בפגישתו עם טראמפ בבית הלבן/אתר רשמי, קובי גדעון /לע"מ

רגע לפני הפגישה, בליכוד שלפו מן הארכיון ציטוטים מרשיעים של היועץ האסטרטגי של גנץ, רונן צור, נגד מדיניות ההגירה של טראמפ, בציפייה שזה יעורר מתיחות או משבר דיפלומטי. בימין כמובן כבר קפצו על המציאה כמוצאי שלל רב, אבל הביקור המדיני הראשון המשמעותי של גנץ בבית הלבן עבר חלק לפי כל כללי הספר.

בסוף הפגישה הוא נתן הצהרה מדינית שבה פירגן לטראמפ, הרעיף מחמאות על תמיכתו בישראל, ושיבח את תוכנית השלום - בתוספת שני סייגים חשובים: קריאה ליישם אותה רק אחרי הבחירות ורק בתיאום עם הפלסטינים ומדינות ערב. לא בטוח שבבית הלבן של טראמפ בהכרח יסכימו לחכות לטיימינג ולפרטנרים של גנץ, האנגלית שלו היא לא האנגלית של נתניהו והוא מתבלבל מפעם לפעם בהגיית שמות ומילים.

עם זאת, בשביל ה"בייס" בבית הוא אמר את כל הדברים הנכונים, כולל מתקפה חריפה על נתניהו ועל כתבי האישום שלו, למרות שבספר הכללים הדיפלומטי לא נהוג לתקוף פוליטית במדינה זרה. הספר הזה כנראה לא נכתב בתקופת בחירות. גם העיתונאים המקומיים הגיעו לסקר את ההצהרה, שזה אולי סימן נוסף שבוושינגטון מתחילים להבין שיש שחקן חדש בעיר.

עבר את הזובור המדיני הראשון

כך שבניגוד לתוכניות המקוריות בליכוד, גנץ לא חוזר הביתה סטטיסט או אסיסטנט, אלא דווקא כמי שעבר את הזובור המדיני הראשון של נתניהו בהצלחה גדולה. אבל יכולות להיות עוד הפתעות בדרך: עסקת המאה, שטראמפ יציג היום, צפויה להיות התוכנית הטובה ביותר שישראל ידעה בכל ההיסטוריה של המשא ומתן הישראלי פלסטיני, ונתניהו כבר ימים מפמפם את המילה "היסטורי" כדי שיהיה ברור שהוא זה שצריך לקבל את הקרדיט.

התוכנית, ככל הנראה, תציב תנאים בלתי אפשריים להקמת מדינה פלסטינית, תשרטט מחדש את גבולותיה של ישראל, תכלול הכרה בכל צרכי הביטחון ובשליטה בחלקים נרחבים מיהודה ושומרון, וברמת הריבונות -היא עשויה להיות החלום המתוק של בוחרי הימין.

בליכוד מקווים שה"לא" הפלסטיני הידוע מראש יוביל את הממשל לאפשר לספח את בקעת הירדן או מעלה אדומים עוד לפני הבחירות, ומקווים שכך בוחרי הימין יוכלו לבלוע את המדינה הפלסטינית שתהיה חלק מהתכנית. אבל גם הסערה הפוליטית שעתידה לפרוץ עם פרסום התוכנית תשרת את נתניהו מצוין ותסייע לו להסיט את סדר היום מדיוני החסינות שיחלו היום בכנסת. היום, בדשא בבית הלבן, נתניהו ינסה להבקיע את הכדור ולהוריד את גנץ בחזרה ליגה.

מפגינים פלסטינים בעיר עזה נגד נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ברקע עסקת המאה ב-27 בינואר 2020. רויטרס
פלסטינים מפגינים נגד עסקת המאה. עזה, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully