וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בזמן שנתניהו בוושינגטון: הכנסת צפויה לאשר את הקמת הוועדה לדיוני החסינות

28.1.2020 / 8:38

המליאה צפויה לאשר את הקמת הוועדה שתדון בבקשת ראש הממשלה, לאחר שיועמ"ש הכנסת סיפק חוות דעתו בנושא. למרות שמדובר בדיון והצבעה על הקמת הוועדה, הכינוס במליאה צפוי להימשך מספר שעות. חברי מפלגות בלוק הימין צפויים להיעדר. הדיון הראשון בוועדה - ביום חמישי

צילום: רוני כנפו, עריכה: שאול אדם

מליאת הכנסת צפויה לאשר היום (שלישי) את הקמת ועדת הכנסת שתדון בבקשת החסינות מפני העמדה לדין שהגיש ראש הממשלה בנימין נתניהו לאחר החלטה להגיש נגדו כתבי אישום בגין שוחד, מרמה והפרת אמונים. הקמת הועדה היא תהליך שיצא לדרך לאחר חוות דעת משפטית של היועמ"ש לכנסת, איל ינון, שאישר זאת למרות שמדובר בפגרת בחירות שבה ועדות בכנסת אינן פועלות.

בהחלטה משותפת עם הליכוד, חברי בלוק הימין, בהם המפלגות ימינה, ש"ס ויהדות התורה, החרימו את הדיון במליאת הכנסת. עד כה לא החליטו האם ינהגו כך באופן דומה בדיוני הוועדה שיעסקו לא רק בבקשת החסינות שהגיש נתניהו אלא גם בבקשתו של ח"כ חיים כץ (הליכוד). יו"ר סיעת הליכוד ח"כ מיקי זוהר אמר לוואלה! NEWS כי "בלוק הימין אינו לוקח חלק בפארסה הזו". לדבריו, "זו התנהלות שערורייתית של השמאל שהשיג רוב מקרי עם מכנה אחד משותף - 'רק לא ביבי', אין לי ספק שההתנהלות הזו תחזור אליהם כמו בומרנג".

גם יו"ר הכנסת אדלשטיין הודיע כי לא ישתתף בהצבעה. בסביבתו אומרים כי זה ללא קשר לחרם של בלוק הימין על הדיונים אלא בגלל שהוא סבור כי הקמת הוועדה בתקופת בחירות היא טעות. כמו כן, הוא גם לא ינהל את החלק במליאת הכנסת שיעסוק בוועדת החסינות. אדלשטיין אמר לגורמים בכנס כי כפי שהזהיר מההתחלה, כל הדיונים בנושא החסינות בעת הזאת יהפכו לתעמולת בחירות אסורה. לדבריו, "התנהלתי בממלכתיות אבל אין זה אומר שאני גם צריך להיות חלק מהתעמולה הפסולה של סיעות האופוזיציה על חשבון הכנסת".

בעבר, כשהמליאה הצביעה בשבוע אחד על חוק המשילות שנועד לעלות את אחוז החסימה, חוק הגיוס וחוקים נוספים, האופוזיציה החרימה את הדיונים ואדלשטיין שהיה אז יו"ר הכנסת התבטא נגד החרמת המליאה ואמר כי "חרם על המליאה הוא חרם על הדמוקרטיה".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך אירוע פתיחת קמפיין הליכוד לקראת בחירות 2020, בנייני האומה, ירושלים 21 בינואר 2020. ראובן קסטרו
המליאה צפויה לאשר את הקמת הוועדה. נתניהו/ראובן קסטרו

למרות שמדובר בדיון והצבעה על הקמת הוועדה, הכינוס במליאה צפוי להימשך מספר שעות, זאת בהתאם למספר חברי הכנסת שיבקשו לדבר בו. לכל אחד מהם יינתנו שלוש דקות בלבד. יו"ר כחול לבן בני גנץ שנפגש אתמול עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אמר כי בכוונתו להשתתף בדיון אך לאור ההחרמה של בלוק הימין ספק אם יצליח להגיע בזמן לפני ההצבעה. לעומתו, נתניהו צפוי להיעדר בוודאות בשל שהותו בארה"ב, זאת ברקע פרסום תוכנית המאה לשלום בין ישראל לפלסטינים. בכחול לבן צפויים להתקזז עם נתניהו בהצבעה במליאה.

בליכוד סירבו לשתף פעולה עם הקמת ועדת הכנסת, ועד כה, זו המפלגה היחידה שלא דיווחה מראש על זהות שמונת החברים שיישבו מטעמה בדיונים. זוהי החלטה שאינה מעכבת את הקמת הוועדה אך עשוי למנוע בהמשך מחברי המפלגה לקחת חלק בדיונים ובהצבעות שיתקיימו בה. לעומת הליכוד, שאר חברי המפלגות בבלוק הימין הודיעו על זהות חבריהם בוועדה.

עוד בוואלה!

גנץ: "אפעל ליישום עסקת המאה עם מדינות האזור לאחר הבחירות"

לכתבה המלאה
ישיבת פיזור הכנסת , 11.12.2019. ראובן קסטרו
צפוי לעמוד בראש הוועדה. ח"כ ניסנקורן/ראובן קסטרו

לאחר הקמת ועדת הכנסת במליאה, היא צפויה להתכנס מיד לדיון טכני ראשון שבו יצביעו החברים בה על זהותו של היו"ר- ח"כ אבי ניסנקורן, יו"ר סיעת כחול לבן. ניסנקורן הוא זה שעמד בראש הוועדה המסדרת מאז שגנץ קיבל את המנדט להרכבת הממשלה לאחר הבחירות האחרונות. מיד לאחר ישיבה זו, תשלח מזכירות הועדה זימונים לישיבה הראשונה שבה ייצאו לדרך הדיונים על חסינות נתניהו. אלה צפויים להימשך שבוע בלבד.

הדיון הראשון צפוי להתקיים ביום חמישי בצהריים, ובמהלכו צפוי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט להקריא את כתב האישום שהוגש נגד ראש הממשלה. בדיון זה, כמו גם בכל שאר הדיונים, נתניהו יוכל להודיע על השתתפותו אך לא יהיה חייב בכך. בנוסף, עומדת לו גם האפשרות שעורכי דינו ישתתפו במקומו וייצגו אותו. אם לא יהיו שינויים, הדיונים בחסינות נתניהו יימשכו שבוע בלבד.

השר חיים כץ מהליכוד, 26 בדצמבר 2018. ראובן קסטרו
הוועדה תדון גם בבקשתו. ח"כ חיים כץ/ראובן קסטרו

עד כה, נתניהו לא שלל את האפשרות שימשוך ברגע האחרון את בקשת החסינות, צעד שימנע ממנו את המבוכה הציבורית והתקשורתית סביב הדיונים התכופים בתקופת בחירות. במידה ויעשה כך, לא יהיה כל צורך בדיונים בבקשתו בועדת הכנסת ועל היועץ המשפטי לממשלה יהיה להגיש לאלתר את כתבי האישום נגדו לבית המשפט השלום בירושלים.

במקביל לדיוני החסינות בעניינו של נתניהו, ועדת הכנסת תדון גם בבקשת החסינות של ח"כ חיים כץ מהליכוד. כץ הגיש את בקשת החסינות שלו סמוך לבחירות הקודמות אך עד כה לא דנו בה בעקבות אי הקמת ועדת הכנסת. הדיון הראשון בעניינו של כץ יתקיים ביום חמישי בבוקר, שעות לפני הדיון של נתניהו. כץ נפגש בחודשים האחרונים עם חברי כנסת רבים והסביר להם מדוע מגיעה לו חסינות. בעקבות שיחות אלה, חלק מחברי הכנסת, גם בבלוק הימין וגם בשאר הסיעות סבורים כי יש לתת לו חסינות מפני העמדה לדין.


(עדכון ראשון: 23:12)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully