וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כתב האישום נגד נתניהו הוגש לבית המשפט המחוזי בירושלים

28.1.2020 / 13:44

היועמ"ש מנדלבליט העביר את כתב האישום בתיקי 1000, 2000 ו-4000 לידי בית המשפט, זאת מאחר שראש הממשלה ויתר על בקשת החסינות מהכנסת. מקורבי נתניהו: "רדיפה אובססיבית"

צילום: שלומי גבאי, עריכה: עמית שמחה

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הגיש היום (שלישי) את כתב האישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, בתיקי 1000 (פרשת המתנות), 2000 (פרשת נתניהו-מוזס) ו-4000 (פרשת בזק-יס) בגין שוחד, מרמה והפרת אמונים לבית המשפט המחוזי בירושלים. את עבירות אלה הוא לכאורה ביצע במהלך כהונתו כראש הממשלה וכשר התקשורת. היועמ"ש נימק את המהלך בוויתורו של נתניהו על בקשת החסינות מהכנסת, כמתחייב בחוק.

בנוסף הוגש כתב אישום נגד בני הזוג שאול ואיריס אלוביץ', לשעבר בעל השליטה בקבוצת "בזק", בעבירות של מתן שוחד, שיבוש מהלכי משפט והדחה בחקירה במסגרת תיק 4000, וכן בעבירות נוספות נגד אלוביץ'. כמו כן, הוחלט להגיש כתב אישום גם נגד בעל השליטה והעורך האחראי של קבוצת "ידיעות אחרונות" נוני מוזס, בעבירה של הצעת שוחד בתיק 2000.

לפי החוק, כתב אישום נגד ראש ממשלה מכהן מוגש לבית המשפט המחוזי בירושלים, ויידון בהרכב של שלושה שופטים. מי שיקבע את הרכב השופטים בתיק הוא נשיא בית המשפט המחוזי בבירה - השופט אהרון פרקש.

עם הגשת כתב האישום ביקשה הפרקליטות מבית המשפט 45 ימים כדי להוציא תעודת חיסיון על חומרים מודיעיניים שנמצאים בתיק החקירה. המשמעות היא כי החומרים לא ישמשו כראיות בידי התביעה, אך גם לא יימסרו לצוות ההגנה.

לקריאת כתב האישום המלא - לחצו כאן

סעיפי כתב אישום נגד רה"מ בנימין נתניהו. עיבוד תמונה, עיבוד תמונה
סעיפי כתב אישום נגד רה"מ בנימין נתניהו/עיבוד תמונה, עיבוד תמונה

הבוקר עם הודעתו על משיכת בקשת החסינות, הסביר נתניהו את החלטתו בתכנית השלום של ממשל טראמפ וטען כי ההליך התנהל באופן בלתי הגון. "לא אתן ליריביי להפריע למהלך ההיסטורי שאני מוביל", מסר נתניהו. "בשעה גורלית זו לעם ישראל, בעת שאני נמצא בארה"ב בשליחות היסטורית לעצב את גבולות הקבע של ישראל ולהבטיח את ביטחוננו לדורות הבאים, צפוי להיפתח בכנסת מופע נוסף בקרקס הסרת החסינות. זהו המשך הרדיפה האישית האובססיבית כלפי מצד אנשי 'רק לא ביבי'. במקום להבין את גודל השעה ולהתעלות מעל שיקולים פוליטיים, הם ממשיכים לעסוק בפוליטיקה זולה שפוגעת ברגע מכריע בתולדות המדינה".

"מאחר שלא ניתן לי הליך הוגן, מאחר שכל כללי עבודת הכנסת נרמסו ברגל גסה, ומאחר שתוצאות ההליך הוכתבו מראש ללא דיון ענייני כמתחייב - החלטתי לא לתת למשחק המלוכלך הזה להימשך", המשיך. "בהמשך אנפץ את כל הטענות המופרכות ותיקי הסרק שהוגשו בענייני. אבל עכשיו, לא אתן ליריביי הפוליטיים להשתמש בעניין זה כדי להפריע למהלך ההיסטורי שאני מוביל".

עוד בוואלה!

החפיפה החלה בבית הלבן: עסקת המאה לא הצליחה להאפיל על הונאת החסינות

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ממשלה, 19 בינואר 2020. אלכס קולומויסקי, פול צלמים
החליט לוותר על החסינות. נתניהו/פול צלמים, אלכס קולומויסקי

עם הגשת כתב האישום, מקורבי ראש הממשלה מתחו ביקורת נגד הגשת כתב האישום. "אם למישהו עוד היה ספק שיש פה רדיפה אובססיבית נגד ראש הממשלה נתניהו, הוא קיבל עכשיו עוד הוכחה ברורה וחדה לכך", אמרו. "הלהיטות להגיש את כתב האישום המופרך נגד ראש הממשלה היא כה גדולה, עד שהם לא יכלו להמתין ולו יום אחד עד לסיום הפסגה ההיסטורית בוושיגנטון, מן החשובות בתולדות המדינה. כמה לא מפתיע שמי שנאבקו בכל כוחם להכניס את תומכת המחבלים היבא יזבק לכנסת ונתנו חוות דעת מזעזעת לטובתה, רצו בריצת אמוק להגיש כתבי אישום מופרכים נגד ראש ממשלת ישראל דווקא ביום היסטורי זה".

עיקרי כתב האישום

בתיק 1000, פרשת המתנות, נתניהו מואשם כי קיבל מאנשי העסקים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר טובות הנאה בשווי של כ-700 אלף שקלים, בעת שכיהן כראש ממשלה. עיקר המתנות היו סיגרים, מארזי שמפניה ותכשיטים. בנוסף נטען כי נתניהו פעל לטובת מילצ'ן בשלושה עניינים, שבהם ביקש איש העסקים את התערבותו: הוא פנה לשר החוץ האמריקני ג'ון קרי כדי להאריך את תוקף הוויזה של איש העסקים, הוא פנה לשר האוצר יאיר לפיד כדי להאריך את תוקף הפטור ממס לתושבים חוזרים, והוא פעל לקדם מיזוג של "קשת" ו"רשת", לכאורה לבקשת מילצ'ן. נתניהו מואשם בתיק זה במרמה והפרת אמונים.

תיק 2000 עוסק בשיחות בין נתניהו למו"ל ידיעות אחרונות, נוני מוזס. באותן שיחות השניים לכאורה בהטבת סיקורו של ראש הממשלה בקבוצת ידיעות, בתמורה להטלת מגבלות על המתחרה העיקרי של העיתון - "ישראל היום". היועמ"ש השתכנע כי מי שהציע את העסקה הוא מוזס, ולכן הוא מואשם בהצעת שוחד.

היועמ"ש, אביחי מנדלבליט בכנס משפט במלון דן כרמל, חיפה 5 בדצמבר 2019. שלומי גבאי
כתב האישום הוגש כמתחייב בחוק. מנדלבליט/שלומי גבאי

מנדלבליט השתכנע כי נתניהו לא התכוון להשלים את עסקת השוחד, אולם המשיך את השיחות עם מוזס כדי לשפר את סיקורו בקבוצת ידיעות, לפחות בתקופת המגעים מול המו"ל. הוא אף קיים פעולות מסוימות, כמו פגישה עם חברי הכנסת יריב לוין וזאב אלקין, שבה בדק את האפשרות לקדם בתקופת בחירות חקיקה שתגביל את ישראל היום. גם כאן ייחס כתב האישום לנתניהו עבירה של מרמה והפרת אמונים.

תיק 4000 עוסק בהטבות רגולטוריות בשווי יותר ממיליארד שקלים, שנתניהו העניק לכאורה לאיש העסקים שאול אלוביץ'. בתמורה, על פי כתב האישום, פעל אלוביץ' להטות את הסיקור באתר וואלה! NEWS, שהיה בשליטתו. זהו התיק החמור מבין השלושה, ובישיבות שקיים היועמ"ש עם בכירי משרד המשפטים והפרקליטות, זהו התיק היחיד שבו הסכימו כלל הגורמים כי סעיף האישום צריך להיות שוחד.

פרקליטיהם של שאול ואיריס אלוביץ', ז'ק חן ומיכל רוזן עוזר, מסרו בתגובה להגשת כתב האישום כי "עתה, משהוגש כתב האישום, הדברים יבחנו במסגרת הליך הוגן ופומבי. עם מעבר התיק לבחינה שיפוטית, אנו תקווה כי יחדל מסע ההשמצות וההדלפות הברוטאליות שנמשך כשנתיים, וההליך המשפטי יחזור למקומו הנכון בו תתברר האמת. אנו סמוכים ובטוחים כי גם בית המשפט הנכבד יגיע לכלל מסקנה כי הראיות מעידות על כך ששאול ואיריס אלוביץ' לא ביצעו את העבירות ואת המעשים אשר מייחסת להם הפרקליטות".

ציר זמן פרשות נתניהו. עיבוד תמונה, עיבוד תמונה
ציר זמן פרשות נתניהו/עיבוד תמונה, עיבוד תמונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully