וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבו מאזן: "עסקת המאה - מזימה שלא תעבור"; ירדן הזהירה מצעדים חד-צדדיים

לאחר הצגת תכנית השלום בוושינגטון, גינה יו"ר הרשות הפלסטינית את העסקה, ואמר כי "ירושלים אינה למכירה". מוקדם יותר, הסכימו אבו מאזן והנייה לשתף פעולה נגד עסקת השלום. גם ירדן הביעה התנגדות לתוכנית. 13 פלסטינים נפצעו בהפגנות ועימותים ברצועת עזה ובגדה

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

יו"ר הרשות הפלסטנית אבו מאזן הביע הערב (שלישי) התנגדות נחרצת לעסקת השלום שהוצגה מוקדם יותר ע"י נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו. אבו מאזן כינה את העסקה מזימה וכי "היא לא תעבור". הוא הוסיף כי "לא מצאנו שום דבר חדש בעסקה הזו שלא שמענו בשנתיים האחרונות. חזרנו להתחלה, ליישם את הצהרת בלפור, שעליה מתבססת העסקה". הוא הוסיף כי "האסטרטגיה שלנו מתרכזת בהמשך המאבק לסיום הכיבוש, התוכניות לחיסול הסוגיה הפלסטינים ייכשלו וייעלמו".

יו"ר הרשות חזר על הצהרתו הראשונה מלפני כמה ימים, ואמר כי "אנחנו אומרים אלף פעם לא, לא, לא לעסקת המאה". הוא הוסיף כי "כל מה שאמרו סביב ההתנחלויות., כל זה מדיניות של ישראל. הגבולות יהיו תחת שליטה ישראלית. ייתכן שיקחו 30 או 40 אחוזים מהשטח של הפלסטינים וייספחו לישראל". לדבריו, "אנחנו סירבנו לעסקה הזאת מההתחלה וצדקנו. לפני יומיים אמרו להקשיב. להקשיב למה? נקבל מדינה בלי ירושלים? זה דבר דמיוני עבור כל ילד פלסטיני, מוסלמי או נוצרי".

הוא הוסיף כי "בעולם הזה יש כאלה עם מצפון או קצת מצפון, שרואים את העובדות. למשל, האיחוד האירופי שאומר שתי מדינות וגם בקונגרס האמריקני". לפני הצהרת אבו מאזן, נציגי הרשות הפלסטינית וחמאס התכנסו לישיבת חירום ברמאללה בעקבות פרסום תכנית השלום של הממשל האמריקני, אליה מתנגדים הפלסטינים. "עסקת המאה" כוללת הקמת מדינה פלסטינית שבירתה תכלול חלקים ממזרח ירושלים. כמו כן, על פי התכנית, ארצות הברית תכיר בהתנחלויות בגדה המערבית, וישראל מצדה תידרש להקפיא את הבנייה באזור במשך ארבע שנים שבהן יתנהל משא ומתן בנושא הקמת המדינה הפלסטינית.

נשיא הרשות הפלסטינית, אבו מאזן במהלך כינוס חירום של ההנהגה הפלסטינית בעקבות פרסום תוכנית המאה 28 בינואר 2020. רויטרס
"העסקה לא תעבור". אבו מאזן נגד עסקת המאה, הערב/רויטרס

דקות אחדות לאחר פרסום מתווה התוכנית, אמר שר החוץ הירדני כי "ירדן תמשיך להקדיש את כל יכולותיה לשמירה על ירושלים והמקומות הקדושים לאסלאם ולנצרות, לשמור על הסטטוס קוו ההיסטורי והמשפטי, ולשמור על זהותה הערבית". לדבריו, "שלום צודק ובר קיימא, העונה על כל הזכויות הלגיטימיות של העם הפלסטיני, הוא בחירה אסטרטגית ירדנית-פלסטינית-ערבית, וירדן תמשיך לעבוד עם האחים והחברים בקהילה הבינלאומית כדי להשיגו".

השר הירדני הזהיר כי לכל צעד חד-צדדי שישראל תבצע יהיו השלכות חמורות, והוסיף כי "הממלכה רוצה שלום אמיתי, צודק, מקיף ואמיתי על בסיס פיתרון של שתי מדינות, שיסיים את הכיבוש, ישמור על זכויות העם הפלסטיני, ביטחון לכל הצדדים ושמירה על האינטרסים של ירדן, ובכלל זה אלה הנוגעים להסדר הקבע". לטענתו, "הסוגיה הפלסטינית היתה ותישאר הסוגיה הערבית המרכזית, וירדן תתאם עם האחים בפלסטין ובמדינות ערב כיצד לפעול בשלב הבא במסגרת הקונצנזוס הערבי".

משרד החוץ האיראני גינה אף הוא את התוכנית האמריקנית, ומסר כי "תוכנית טראמפ היא בגידת המאה וגורלה הוא כישלון". האיראנים הוסיפו כי הם "מוכנים לשים את המחלוקות בצד ולשתף פעולה עם כל מדינות האזור, למאבק במזימת טראמפ". שר החוץ של טורקיה תקף אף הוא את תכנית השלום שפורסמה על ידי הממשל האמריקני. לדברי השר הטורקי, התכנית "תחסל את פתרון שתי המדינות ותגנוב אדמות לפלסטינים".

הפגנה נגד תוכנית המאה ברמאללה 28 בינואר 2020. רויטרס
הפגנה נגד תוכנית המאה ברמאללה, הערב/רויטרס
מפות המדינה הפלסטינית וישראל במסגרת תוכנית המאה. ללא, אתר רשמי
המפה המוצעת לפי "עסקת המאה"/אתר רשמי, ללא

הפלגים הפלסטינים ברצועת עזה אמרו לאחר ההכרזה כי "לא יישאר כובש בארצנו, ירושלים תישאר בירת פלסטין הנצחית, ערבית ואסלאמית". מוקדם יותר, הסכימו יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן וראש הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הנייה לשתף פעולה כדי לסכל את עסקת המאה. הנייה הדגיש את חשיבות האחדות כדי להגן על זכויות העם הפלסטיני. אבו מאזן בירך על שיתוף הפעולה והבהיר כי יפעל במישורים פוליטיים ודיפלומטיים כדי למחות נגד התכנית. הוא צפוי להתייחס לתוכנית השלום שוב, ולשאת נאום לאחר מסיבת העיתונאים של טראמפ ונתניהו.

החזית העממית לשחרור פלסטין קראה לפלסטינים להתגייס בהמוניהם כדי להתנגד לעסקת המאה ולפעול להפלתה. "החזית קראה לכל תומכיה במולדת ובתפוצות להיות חוד החנית נגד העסקה. הצעד הראשון הוא להכריז על מות אוסלו ולהפסיק לפעול לפי ההסכמים וההתחייבויות הביטחוניות והכלכליות, ובראשם התיאום הביטחוני והסכם פריז, ולשלול את ההכרה ביישות הציונית וכן להפסיק את כל המעצרים הפוליטיים".

במקביל, בגדה המערבית וברצועת עזה החלו מחאות נגד תכנית השלום האמריקנית. בין היתר, מפגינים התאספו ברפיח שבדרום הרצועה ובמקביל גם ברמאללה. הסהר האדום מסר כי 13 פלסטינים נפצעו במהלך העימותים שפרצו בין המפגינים לכוחות הביטחון. בכירים בחמאס ברצועת עזה קראו להצהרתו של טראמפ "תוקפנית", וכינו את תכניתו בנוגע לירושלים "חסרת היגיון".

הפגנה נגד עסקת המאה במושבה הגרמנית בחיפה 28 בינואר 2020. יואב איתיאל
הפגנה במושבה הגרמנית בחיפה נגד עסקת המאה/יואב איתיאל

דובר חמאס, חאזם קאסם, אמר כי "התנגדות כוללת ומאוחדת יכולה לסכל את כל התכניות לחיסול הסוגיה הפלסטינית ובראשן עסקת המאה. הכיבוש לא יזכה לביטחון באמצעות עסקת המאה ולא באמצעות הבטחות אחרות כל עוד הוא כובש את אדמתנו והמקומות הקדושים לנו". בכיר הארגון, חליל אל-חיה, הצטרף לדבריו ואיים: "הכיבוש משחק באש וכל מי שיתקרב לירושלים - סופו קרב".

חדר חביב, בכיר הג'יהאד האסלאמי, אמר כי תכנית הממשל היא הזדמנות להשבת אחדות בעם הפלסטיני. "על הרשות לעזוב את הסכם אוסלו שרק הביא לנו רע". הוא התייחס לסוגיית פירוז עזה מנשק ואמר, עסקת טראמפ היא הזדמנות לסגת מההכרה בישות הישראלית, נשק ההתנגדות הפלסטינית לגיטימי ונגן באמצעותו על קיומנו. טראמפ ונתניהו לא יכולים לקחת אותו".

גם בחיזבאללה גינו בתוקף ודחו את "עסקת הבושה של ממשל טראמפ על חשבון העם הפלסטיני, אדמותיו והמקומות המקודשים לו". הם הוסיפו כי "עסקת המאה היא צעד מסוכן מאוד, שיהיו לו השלכות רעות על עתיד האזור ותושביו".

הפגנה נגד תוכנית המאה בעזה 28 בינואר 2020. רויטרס
הפגנה נגד תוכנית המאה בעזה, הערב/רויטרס

בצל הדיווחים כי התכנית תכלול תמיכה ברעיון שתי המדינות, אך המדינה הפלסטינית העתידית תהיה שונה באופייה משמעותית ממה שרוצים הפלסטינים, בכיר הרשות הפלסטינית סאיב עריקאת הדגיש כי "העולם הערבי מאוחד מאחורי חזון פלסטין החופשית". עריקאת צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי "בשנת 2002 העולם הערבי הציע שלום ונורמליזציה לישראל דרך יוזמת השלום הערבית. הם מעולם לא הגיבו. לפי הצוות של טראמפ, החזון הזה של דו-קיום שמבוסס על החוק הבינלאומי 'לא מציאותי'".

ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל תתכנס אף היא הערב. בוועדה קראו לציבור הערבי להתאחד ובכך להעביר מסר לארצות הברית כי התכנית לא תעבוד. "זכויות העם הפלסטיני וגורלו אינם תלויים בתוצאות המשא ומתן בין ישראל לאמריקה", אמרו. "ועדת המעקב קוראת למפלגות, ועדות והרשויות המקומיות הערביות לפעול נגד הקונספירציה המכונה 'עסקת המאה'".

בחיפה, כמה עשרות התכנסו הערב במושבה הגרמנית כדי למחות נגד תכנית הנשיא טראמפ, בהם חבר הכנסת לשעבר באסל גטאס. המפגינים הניפו דגלי פלסטין ושלטים, וקראו סיסמאות כמו "פלסטין ערבית", "מהים אל הירדן", "תנו לאחדות הלאומית ולמאבק", "מחיפה ועד ג'נין אנחנו בני פלסטין".

(עדכון ראשון: 18:19)

הפגנה בעזה נגד פרסום תוכנית המאה של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ 28 בינואר 2020. רויטרס
הפגנה בעזה נגד פרסום תוכנית המאה, היום/רויטרס
הפגנה נגד תוכנית המאה בעזה 28 בינואר 2020. רויטרס
הפגנה בעזה, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully