וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: נעלה בראשון הצבעה בממשלה על החלת ריבונות בשטחים

לאחר הצגת תכנית השלום של טראמפ, שכוללת הכרה בגושי ההתנחלויות, הודיע רה"מ כי החלת הריבונות בבקעה וביו"ש תעלה בישיבת הממשלה הקרובה. נתניהו הנחה את מערכת הביטחון כבר בשבוע שעבר להיערך למהלך. לפי גורם מדיני, ישראל תצטרך לקיים משאל עם על האפשרות לחילופי שטחים

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

בעקבות חשיפת תכנית השלום של ממשל טראמפ, ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע הערב (שלישי) כי בישיבת הממשלה הקרובה ביום ראשון יביא את ההחלטה להחיל את החוק הישראלי בהתנחלויות. בתדרוך לכתבים בוושינגטון לאחר הצגת עסקת המאה אמר נתניהו כי יחיל את הריבונות ביישובים ביהודה ושומרון והממשל הצבאי יבוטל.

"תכנית טראמפ היא פריצת דרך היסטורית עם הישגים כבירים שלא קיבלנו אי פעם", אמר. "ישראל מקבלת מיד הכרה אמריקנית של החוק הישראלי על בקעת הירדן וצפון ים המלח, בכל היישובים ביהודה ושומרון ועל שטחים נרחבים ביו"ש שעוטפים את היישובים, לרבות עתודות קרקע שמבטיחות את המשך פיתול היישובים". לדבריו, "צה"ל ימשיך לשלוט ביטחונית בכל השטח ממערב לירדן, כולל בשטחים שמקיפים את כל היישובים וצירי הגישה אליהם". בשעה זו נתניהו נפגש עם ראשי מועצת יש"ע וההתנחלויות שהגיעו לוושינגטון וצפוי לומר להם כי התכנית היא הזדמנות של "פעם במאה שנים ויש לתפוס אותה".

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט נשאל הערב על האפשרות לספח שטחים בזמן ממשלת מעבר. לדבריו, "נבחן את הדברים, אני לא שולל כלום".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך הצגת תוכנית המאה בבית הלבן 28 בינואר 2020. רויטרס
"פריצת דרך היסטורית". נתניהו, הערב/רויטרס

ראש הממשלה הורה כבר בשבוע שעבר לראשי מערכת הביטחון להיערך להחלת ריבונות בבקעת הירדן, צפון ים המלח וביישובים היהודיים ביהודה ושומרון. בפגישה שנתניהו כינס עם ראש השב"כ נדב ארגמן, ראש המוסד יוסי כהן והרמטכ"ל אביב כוכבי הוא הנחה אותם להיערך לתרחיש של הסלמה ביטחונית אחרי העברת ההחלטה בממשלה.

שר התיירות יריב לוין, שמלווה את ראש הממשלה בנימין נתניהו בביקורו בוושינגטון, אמר לאחר הצגת עסקת המאה כי פדואל ובית אל הם חלק בלתי נפרד מישראל. "זה יום היסטורי. יום של ניצחון ענק לדרך שלנו, יום של ניצחון עצום למדיניות שהוביל ראש הממשלה נתניהו", אמר השר לוין. "אנו נחיל את הריבונות על חלקי המולדת שלנו. אנחנו נמשיך לבנות ולחזק את ההתיישבות, ואני משוכנע שהדרך שפרצנו היום רק תלך ותעצים את מפעל ההתיישבות ואת אחיזתנו בארץ ישראל".

לדברי גורם מדיני, נתניהו עדיין בוחן את האפשרות להביא את החלת הריבונות גם להצבעה בכנסת בהמשך, אך בשלב ראשון זה יובא לאישור הממשלה ביום ראשון. לא ברורה עדיין עמדתו של היועמ"ש בנוגע להחלת ריבונות על ידי ממשלת מעבר.

אם הפלסטינים יגיעו לשולחן המו"מ יש אפשרות לחילופי שטחים ואוכלוסיות באזור חלוצה בנגב וכן באזור המשולש. זוהי הפעם הראשונה שבה ארצות הברית מדברת על חילופי שטחים מאוכלסים ולא רק חילופי שטחים. הגורם הסביר כי בנוגע לשכונות מחוץ לגדר במזרח ירושלים - ישראל תצטרך לקיים משאל עם על ויתורן אם נגיע לנקודה הזו של יישום התוכנית.

נתניהו הסביר כי החלת החוק הישראלי בהתנחלויות תתבצע בשתי פעימות: "בישיבה הקרובה נאשר את ההחלטה להחיל את החוק הישראלי בבקעת הירדן, צפון ים המלח וכל היישובים ביהודה ושומרון. לאחר עבודת מטה בישראל ותיאום עם ארצות הברית תובא החלת החוק הישראלי על שטחים נוספים. עם קבלת ההחלטה על החוק הישראלי על היישובים ביהודה ושומרון יבוטל בפעם הראשונה הממשל הצבאי על האזרחים ביו"ש".

לדברי ראש הממשלה, "שנתיים אחרי שארצות הברית הכירה בירושלים כבירת ישראל היא מכירה בריבונות ישראל בירושלים המאוחדת, בתוך הגדר. הבירה הפלסטינית תהיה באבו דיס, כפר עקב ושועפט". עוד הוסיף כי "בתכנית טראמפ רעיון חלוקת ירושלים נגנז. רעיון זכות השיבה נגנז. לא ייכנס אפילו פליט אחד לישראל - ישראל תמשיך לעד לשלוט בכל השטח ממערב לירדן. זאת לא תכנית מעבר".

התנאים לקיום משא ומתן

"לפני שישראל תהיה מחויבת ליישום כלשהו של ההסדר, התקבלה דרישתי שעל הפלסטינים לפרק את חמאס מנשקו ולפרז את עזה", אמר נתניהו. "כדי לקיים משא ומתן דורשת ארצות הברית מהפלסטינים הפסקת תשלומים למחבלים ומשפחותיהם, סיום הפעולות בבית הדין, הפסקת ההסתה ואי הצטרפות לארגונים בינלאומיים ללא הסכמת ישראל".

כמו כן, לדברי נתניהו, וושינגטון אף דורשת מהפלסטינים "להכיר במדינת ישראל כמדינה יהודית, הכרה במדינת ישראל שכוללת את בקעת הירדן והשטחים הנוספים, הכרה בירושלים המאוחדת, הכרה בשליטה הביטחונית וויתור מוחלט על זכות השיבה". הוא הדגיש כי "כל התנאים הללו צריכים להתקיים באופן מלא"

מפות המדינה הפלסטינית וישראל במסגרת תוכנית המאה. ללא, אתר רשמי
מפות שתי המדינות לפי תכנית השלום האמריקנית/אתר רשמי, ללא

מוקדם יותר הערב חשף נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ את פרטי תכנית השלום, הכוללת הקמת מדינה פלסטינית שבירתה תכלול חלקים ממזרח ירושלים. כמו כן, על פי התכנית, ארצות הברית תכיר בגושי ההתנחלויות, כולל בקעת הירדן, וישראל מצדה תידרש להקפיא את הבנייה בגדה המערבית במשך ארבע שנים במהלכן יתנהל משא ומתן בנושא הקמת המדינה הפלסטינית.

במסגרת העסקה, הנשיא טראמפ אימץ מפה המציגה את שתי המדינות, לפיה המדינה הפלסטינית תכפיל את השטח שבבעלותה כיום ותחובר באמצעות כבישים, גשרים ומנהרות. מהתכנית עולה כי התכנית האמריקנית לא תכלול את סוגיית זכות השיבה, בניגוד לדרישת הפלסטינים. בנוסף לכך, על ישראל לנקוט בצעדים כדי להבטיח כניסת מוסלמים למסגד אל-אקצא ולעבוד בשיתוף פעולה עם ירדן כדי לשמור על הסטטוס קוו במקומות הקדושים. עוד עולה מהמתווה כי הקמת מדינה פלסטינית תלויה בתהליך פלסטיני להקמת ממשל, בהם כיבוד זכויות אדם, חופש עיתונות והתנערות מטרור.

(עדכון ראשון: 21:12)

מנדלבליט על אפשרות הסיפוח בזמן ממשלת מעבר

עריכה: טל רזניק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully