וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: משוכנע שטראמפ יכבד את התחייבותו לסיפוח בחודשים הקרובים

26.4.2020 / 17:25

ראש הממשלה אמר בשיחה דרך סרטון לארגון אוונגליסטי כי הוא מאמין שבעוד כמה חודשים נשיא ארה"ב יכבד את התחייבותו להכיר בריבונות הישראלית ביהודה ושומרון ובבקעת הירדן. "נוכל לחגוג עוד רגע היסטורי"

עריכה: שאול אדם

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום (ראשון) כי הוא מאמין שבחודשים הקרובים נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ יכיר בסיפוח ההתנחלויות ביהודה ושומרון ובבקעת הירדן. בסרטון שנשלח לארגון אוונגליסטי, לרגל מאה שנים לוועידת סן רמו, ציין נתניהו כי טראמפ התחייב להכיר בהחלת הריבונות הישראלית על היישובים היהודיים באזורים אלה, ואמר כי הוא "משוכנע שבעוד כמה חודשים ההתחייבות תכובד ושנוכל לחגוג עוד רגע היסטורי".

דבריו של נתניהו מגיעים לאחר ההסכם שחתם עם יו"ר כחול לבן בני גנץ להקמת ממשלה, הכולל התייחסות לנושא הסיפוח. במסגרת ההסכם, התקבלה דרישתו של נתניהו להתחיל במהלכי חקיקה להחלת ריבונות כבר מ-1 ביולי, ללא זכות וטו של כחול לבן. נתניהו מחויב, לפי ההסכם, להתייעץ עם גנץ, אך לא מעבר לכך.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך הצהרתו לתקשורת בנושא נגיף הקורונה, משרד רה"מ, ירושלים 18 באפריל 2020. קובי גדעון/לע"מ, GettyImages
"נוכל לחגוג עוד רגע היסטורי". נתניהו/GettyImages, קובי גדעון/לע"מ

בשבוע שעבר, שר החוץ האמריקני מייק פומפאו בירך על הקמת הממשלה המסתמנת, ובהתייחסות ראשונה להסכם הקואליציוני שנחתם בין נתניהו לגנץ, אמר כי סיפוח הגדה המערבית הוא "החלטה של ישראל". לדבריו, "הישראלים הם אלה שיבצעו את ההחלטות האלה. נפעל מקרוב כדי לחלוק איתם את השקפותינו, בפורום פרטי".

בתגובה, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, הזהיר כי אם ישראל תספח חלק כלשהו מהגדה - הרשות תראה בהסכמיה עם ארצות הברית בטלים. אבו מאזן הוסיף כי הוא עדכן את הצדדים הבינלאומיים הרלוונטיים, כולל ארצות הברית וישראל, כי "לא נעמוד בחיבוק ידיים אם ישראל תכריז על סיפוח כל חלק מארצנו".

עוד בוואלה!

פומפאו על ההסכם בין גנץ לנתניהו: סיפוח הגדה - החלטה של ישראל

לכתבה המלאה
ההתנחלות פסגות בגדה המערבית ב-13 בפברואר 2020. רויטרס
ההסכם הקואליציוני מאפשר להתחיל לקדם ריבונות כבר יולי. ההתנחלות פסגות בגדה המערבית/רויטרס

בחודש ינואר הציג נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ את "עסקת המאה", תכנית השלום של הממשל האמריקני לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני, לאחר שנפגש עם נתניהו וגנץ. התכנית כוללת הקמת מדינה פלסטינית שבירתה תכלול חלקים ממזרח ירושלים, לצד הכרה אמריקנית בגושי ההנתחלויות, כולל בבקעת הירדן.

עם זאת, הבית הלבן הבהיר כי הוא מתנגד לצעדים לפני הבחירות ודרש שהחלת הריבונות תתואם דרך צוות משותף. כשבוע בלבד לפני הבחירות לכנסת ה-23, התכנס לראשונה צוות המיפוי המשותף לישראל ולארצות הברית, שאמור לתאם את החלת הריבונות במסגרת התכנית.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ושר החוץ מייק פומפאו במהלך ישיבת קבינט, 21 באוקטובר 2019. AP
אמר כי זו "החלטה של ישראל". פומפאו, לצד טראמפ/AP

נתניהו הצהיר על כוונתו להחיל ריבונות בבקעת הירדן, בצפון ים המלח וביישובים היהודיים ביהודה ושומרון לאחר הבחירות. עם חתימת ההסכם עם כחול לבן הנוגע להתנחלויות, בליכוד ראו זאת כהישג משמעותי, שיאפשר לקדם החלת ריבונות עוד לפני תום כהונת ממשל טראמפ בנובמבר. יו"ר צוות המו"מ של הליכוד, שר יריב לוין, בירך על ההסכם ואמר כי "החלת הריבונות על ישובים ביהודה ושומרון היא משאת נפשו של העם היהודי ואין זמן טוב יותר למהלך חשוב זה מאשר בממשלת אחדות לאומית רחבה ואיתנה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully