וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: "הסיפוח צריך להיות חלק מהשיחות בין ישראל לפלסטינים"

15.5.2020 / 18:13

לאחר ביקור פומפאו וברקע הדיווחים על כוונת ישראל לספח חלקים מהגדה וההתנגדות שהביע מלך ירדן, אמרה דוברת מחלקת המדינה כי "סיפוח זו החלטה ישראלית, ונדבר עליה עם כל הצדדים הרלוונטיים". היא הבהירה כי היחסים עם ירדן חשובים מאוד עבור ישראל וארה"ב

צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

דוברת משרד החוץ של ארצות הברית, מורגן אורטגוס, הבהירה היום (שישי) כי סוגיית הסיפוח ומיפוי השטחים בגדה המערבית צריכה להיות חלק "משיחות בין ישראל והפלסטינים במסגרת חזון הנשיא טראמפ לשלום". במענה לשאלה אם ישנו אור ירוק אמריקני להחלת הריבונות בתדרוך שערכה לסיכום ביקור שר החוץ מייק פומפאו בישראל, אורטגוס אמרה כי "המזכיר אמר הרבה פעמים שסיפוח זו החלטה ישראלית, ואנחנו חושבים שהדיונים האלה צריכים להיות חלק מהחזון של הנשיא טראמפ לשלום, וחלק מהשיחות בין ישראל והפלסטינים".

היא ציינה כי "הנשיא וכל אנשי הממשל הציגו תכנית שלום שהיא אחד המסמכים הכי מקיפים שארצות הברית אי פעם עבדה עליו, ואנחנו נמשיך ללחוץ על הפלסטינים לקבל את התוכנית, לא איבדנו תקווה". היא אף הבהירה כי "זה הולך להיות חלק מאוד מרכזי ממדיניות החוץ שלנו - לחץ על הפלסטינים לבוא לשולחן המשא ומתן. אנחנו סבורים שהשיחות על מיפוי וסיפוח צריכות להיות חלק משיחות בין ישראל והפלסטינים, במסגרת חזון הנשיא טראמפ לשלום". היא הוסיפה כי "אנחנו חושבים שיש לנו הסכם היסטורי, גם מהצד הישראלי מחויבות למדינה פלסטינית אם הם יעמדו בתנאים שמצוינים בתוכנית ונמשיך לעבוד על כך".

בנימין נתניהו ושר החוץ האמריקאי מייק פומפאו במעון רה"מ בירושלים. 13 במאי 2020. קובי גדעון / לעמ, אתר רשמי
"אנחנו מתכוונים לתמוך בממשלה החדשה". שר החוץ פומפאו עם נחיתתו בישראל/אתר רשמי, קובי גדעון / לעמ

בהמשך דבריה, הגיבה אורטגוס לאזהרותיו של עבדאללה מלך ירדן, לפיהן סיפוח עלול לגרום להתנגשות בין שתי המדינות . "לארצות הברית יש יחסים קרובים עם ירדן ולירדן יש תפקיד מיוחד במזרח התיכון, ובמיוחד ביחסים עם ישראל", אמרה אורטגוס. "הסכם השלום חשוב לכולנו, ואנחנו רוצים שיהיו בין ישראל לירדן יחסים חזקים לא רק ברמה הביטחונית אלא גם ברמה המדינית והכלכלית. שמענו את דברי המלך, ולכן אנחנו חושבים שכדאי לחזור לתכנית של הנשיא טראמפ ולדבר עליה עם כל הצדדים הרלוונטיים".

עוד בוואלה!

המלך עבדאללה מאיים: אם ישראל תספח חלקים מהגדה, זה יוביל להתנגשות גדולה

לכתבה המלאה

באשר ללחץ האמריקני על ישראל להגביל את הפעילות הכלכלית של חברות סיניות בישראל, אמרה אורטגוס כי "המסר של המזכיר על השקעות סיניות בישראל זהה למסר באנגליה, תאילנד, הודו או כל מקום בעולם. הוא מאוד עקבי במסר שלו וזה מסר פשוט: האיום של 'וואווי' ורשתות אחרות בגלל שהן תחת משטר רודני, הזהרנו חברים ובעלי ברית בעולם מהשקעות ושיתוף פעולה עם סין בתחום התשתיות".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס נטיעות לרגל חג ט״ו בשבט, ביישוב ״מבואות יריחו״ שבבקעת הירדן 10 בפברואר 2020. חיים צח/לע״מ, אתר רשמי
ראש הממשלה נתניהו בטקס נטיעות ביישוב מבואות יריחו שבבקעת הירדן/אתר רשמי, חיים צח/לע״מ

היא הוסיפה כי "אם עסקה טובה מדי כדי להאמין לה היא כנראה באמת כזו. אנחנו מקווים שכל חברינו בעולם יבחנו יותר מקרוב את הנושא. בשיא המלחמה הקרה לא הייתם נותנים לברית המועצות לשלוט בכל התשתיות שלכם". לדבריה, "החברות האלה אינן חופשיות הן כפופות למפלגה הקומוניסטית הסינית וזה לא סיכון שהעם האמריקני או הישראלי צריכים לסבול לדעתנו".


בהמשך, אורטגוס אף דיברה על כך שפומפאו נפגש עם יו"ר כחול לבן בני גנץ וח"כ גבי אשכנזי, עוד לפני שנכנסו לתפקידיהם, ואמרה כי היה לו חשוב מאוד לפגוש את כל המנהיגים בישראל, "במיוחד כאלה שהוא יעבוד איתם בממשלה החדשה". היא הוסיפה כי "היינו מאוד מעודדים מכך שלא היו בחירות רביעיות, לכן היה מאוד חשוב לו להראות תמיכה לממשלה החדשה ולפגוש את האנשים (גנץ ואשכנזי) באופן אישי". היא הבהירה כי "אנחנו מתכוונים לתמוך בממשלה החדשה ולעבוד קרוב עם גנץ ואשכנזי, במקביל ליחסים עם ראש ממשלה".

"סיפוח עלול להוביל להתנגשות"

מוקדם יותר הזהיר עבדאללה מלך ירדן כי אם ישראל תספח חלקים מהגדה המערבית, הדבר יוביל להתנגשות גדולה בין שתי המדינות. המלך עבדאללה הוסיף כי הוא לא רוצה להשתמש באיומים, אך "אנחנו נבחן את כל האפשרויות אם הסיפוח יקרה". לדבריו של עבדאללה בריאיון לדר שפיגל הגרמני, "נהיה עדים להתגברות הכאוס והקיצוניות באזור", אם הרשות הפלסטינית תקרוס במקרה כזה.

עבדאללה הוסיף כי ירדן מסכימה עם מדינות אירופה ועם הקהילה הבינלאומית שאסור שהפתרון למתיחות במזרח התיכון תהיה שימוש בכוח. לדבריו, מדינות הליגה הערבית דוחות בתקיפות את רעיון המדינה הדו-לאומית, וכי מבחינתו "פתרון שתי המדינות הוא היחיד שיכול להצעיד אותנו קדימה".

עבדאללה מלך ירדן נושא נאום באיחוד האירופי. 15 בינואר 2020. AP
"נבחן את כל האפשרויות אם הסיפוח יקרה". עבדאללה מלך ירדן נושא נאום/AP

שרי החוץ של האיחוד האירופי צפויים להתכנס היום בשיחת זום לדון בתגובות למהלך ישראלי אפשרי של החלת ריבונות עם הקמת הממשלה החדשה. זאת ברקע לחץ פלסטיני על האיחוד להגיב בחריפות לתוכניות הישראליות. חלק מהמדינות באיחוד, בהן צרפת, אירלנד ובלגיה, דוחפות לאיים בהטלת סנקציות כלכליות על ישראל במידה והממשלה תחליט להתקדם עם מהלכי סיפוח בהתאם לתכנית המאה.

בין היתר, נשקלת האפשרות לאיים בהקפאת תכניות של שיתוף פעולה מחקרי וכלכלי בהיקפים של מיליארדי שקלים. בסוף החודש שעבר 12 שגרירים אירופים - מצרפת, גרמניה, איטליה, אירלנד, הולנד, ספרד, שבדיה, בלגיה, דנמרק, פינלנד וכן שגריר האיחוד האירופי עצמו והשגריר הבריטי בישראל מחאה רשמית למשרד החוץ בדרישה לקבל הבהרות על סעיף החלת הריבונות בהסכם הקואליציוני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully