וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר אמריקני: "לא טסנו חצי עולם כדי לדבר על סיפוח, סכנה בשיתוף פעולה עם סין"

בכיר במחלקת המדינה הביע תמיכה במאמצי ישראל ליישום תכנית השלום, אך הבהיר את מטרת הביקור האמיתית של פומפאו. "דיברנו על שיתופי פעולה אזוריים וזה הוביל לשיחה על סין". לדבריו, אין בעיה בסחר או ביחסים עמה, "אך הקורונה הדגישה את הסכנות בקשר עם מדינה שאינה שקופה"

צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

בכיר במחלקת המדינה האמריקנית אמר היום (חמישי) כי מטרת ביקורו של שר החוץ של ארצות הברית, מייק פומפאו, לא התרכזה בהחלת הריבונות עם כינונה של ממשלת האחדות, אלא דווקא בסין ובמעורבותה הכלכלית בישראל. "יש לבטל את הרעיון כאילו טסנו לחצי השני של העולם כדי לדבר על סיפוח, זה לא נכון".

בתדרוך שקיים אמש עם עיתונאים, אמר הבכיר כי פומפאו עסק בפגישתו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו וכן עם מחליפו בני גנץ ועם שר החוץ העתידי גבי אשכנזי, בשיתוף הפעולה האזורי בין המדינות. "דיברנו על מה אנחנו עושים ביחד, ואיך אנו יכולים לשתף פעולה ברמה האזורית ובסוגיות נוספות. זה היה נושא השיחה. אבל זה כן הוביל לתפקידה של סין".

אמש אמר פומפאו בהצהרה משותפת שלו ושל נתניהו כי ישראל חולקת מידע בנוגע לקורונה, אךרמז לסין שלא עושה זאת בצורה שקופה, "אתם שותפים נהדרים וחולקים מידע, בניגוד למדינות אחרות שמסתירות מידע, וגם על המדינות האלה נדבר".

הצהרת ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר החוץ האמריקאי מייק פומפאו במעון רה"מ בירושלים. 13 במאי 2020. קובי גדעון / לעמ, אתר רשמי
נתניהו עם פומפאו/אתר רשמי, קובי גדעון / לעמ

לדברי הבכיר, "לשר החוץ אין בעיה בכינון יחסים עם סין או עם סחר עם סין. אך נגיף הקורונה מדגיש את הסכנות שביחסים עם מדינות שאינן שקופות, שאין להם נוהל סחר הוגן, שממנפים את קשרי המסחר שלהם כדי להשיג דברים אחרים מהשותפים העסקיים שלהם". בהמשך דבריו אמר כי "יש בכך כל מיני סכנות ואני חושב שזה חשוב לנו, כבני ברית, כשותפים אסטרטגיים, שנוכל לדון בסוג האיומים ובסוגי דרכים להפחתת האיומים הללו".

הקשרים העסקיים הישראליים עם סין מהווים זה מכבר מטרד לארצות הברית ואינם תורמים ליחסי נתניהו ונשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ. בעבר הזהירה ארצות הברית את ישראל מפני איומים ביטחוניים פוטנציאליים כתוצאה מהשקעות סיניות בכלכלתה, מה שהביא את נתניהו להקים ועדה באוקטובר האחרון שתבדוק פרויקטים כאלה.

פגישת גנץ - פומפאו 13 במאי 2020. אלעד מלכה, אתר רשמי
פגישת גנץ ופומפאו, אתמול/אתר רשמי, אלעד מלכה

בתוך כך, חוסר השקיפות מצד סין עליה דיבר הבכיר, מתייחסת להאשמות כלפי סין כי שיקרה ולא סיפקה מידע מהימן על היקף התפרצות נגיף הקורונה. בשבוע שעבר אמר פומפאו כי ארצות הברית מאמינה שסין כשלה בדיווח על ההתפרצות בזמן הדרוש, וטייחה את חומרת הסכנה הנשקפת ממחלת הריאות שלה גורם הווירוס.

"אנחנו לא מרוצים מסין", אמר טראמפ בתדרוך היומי שלו בבית הלבן. "יש הרבה דרכים שבהן היא יכולה לתת דין וחשבון. אנו מאמינים שניתן היה לעצור אותו במקור. זה היה יכול להיעצר במהירות ולא להתפשט בכל העולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully