וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פומפאו הגיע לביקור בזק בישראל: "שותפים טובים למאבק בקורונה"

13.5.2020 / 12:46

שר החוץ של ארה"ב נועד עם נתניהו והבהיר כי השניים ישוחחו גם בנושא איראן ותהליך השלום בנוסף למגיפת הקורונה. בהמשך ייפגש פומפאו גם עם גנץ ואשכנזי. הביקור הדיפלומטי, הראשון בישראל מפרוץ המשבר, גרם לדחייה של השבעת הממשלה. "הביקור - עדות לחוזק הברית בינינו"

צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו הגיע הבוקר (רביעי) לישראל לביקור בזק של פחות מ-24 שעות במסגרתו נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר כחול לבן בני גנץ, ועם שר החוץ המיועד גבי אשכנזי. מדובר בביקור הבינלאומי הראשון של פומפאו והפעם הראשונה שהוא יוצא מגבולות ארצות הברית מאז פרוץ משבר הקורונה, והביקור הרשמי הראשון שמגיע לישראל בתקופה זו.

הביקור נפתח בפגישה עם נתניהו שארכה כשלוש שעות, ובתחילתה אמר ראש הממשלה לפומפאו כי הגעתו לישראל היא "עדות לחוזקה של הברית בינינו, למחויבותו של הנשיא טראמפ למדינת ישראל ולמחויבות שלך לישראל וליחסים בינינו". במוקד הדיונים, הבהיר נתניהו, תעמוד התמודדות עם נגיף הקורונה. "מגיפת הקורונה היא אתגר עבור העולם כולו, עבור שתי מדינותינו ועבור כולם. אנחנו נדון בהידוק שיתוף הפעולה בינינו ובשותפות שלנו במלחמה נגד נגיף הקורונה", אמר.

"נגע אחר מהווה אתגר לאזורנו והוא התוקפנות והטרור הבלתי פוסקים", הוסיף נתניהו שהביע את הערכתו למדיניות ממשל טראמפ בנושא זה, "ראשית, כשפרשתם מההסכם המסוכן עם איראן; שנית, כשפגעתם ישירות במוחות שמאחורי הטרור האיראני; ושלישית, כשהתמדתם בסנקציות נגד איראן, שלא חדלה לרגע מתכניותיה ופעולותיה התוקפניות נגד אמריקנים, ישראלים והאזור כולו". לדברי נתניהו, "אנחנו עומדים להרכיב ממשלת אחדות לאומית מחר. זוהי הזדמנות לקדם שלום וביטחון על בסיס ההבנות שאליהן הגענו עם הנשיא טראמפ בביקורי האחרון בוושינגטון בחודש ינואר".

הצהרת ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר החוץ האמריקאי מייק פומפאו במעון רה"מ בירושלים. 13 במאי 2020. -, אתר רשמי
נתניהו ופומפאו, היום/אתר רשמי, -

פומפאו הביע בפתח דבריו תנחומים על מותו של לוחם צה"ל בפעילות מבצעית ואמר כי "נדבר על האתגרים של הקורונה, על טכנולוגיה ישראלית ועל שיתוף פעולה כדי להקטין את הסכנה. אתם שותף נהדר וחולקים מידע בניגוד למדינות אחרות שמסתירות מידע, וגם על המדינות האלה נדבר. תהיה לנו הזדמנות לדבר על השלום. יש לנו עבודה לעשות. אני מצפה לכך".

שר החוץ הוסיף כי "הנשיא טראמפ והקמפיין שהובלנו נגד איראן נשא פירות וממשיך בו. גם בזמן הקורונה האייתולות המשיכו להפיץ רוע". פומפאו הוסיף כי הוא מצפה מאוד לפגוש גם את יו"ר הכנסת בני גנץ. בהמשך היום ייפגש פומפאו עם גנץ ואשכנזי שייוועדו עמו בשגרירות ארצות הברית בירושלים. שר החוץ האמריקני צפוי לפגוש במהלך הביקור גם את ראש המוסד, יוסי כהן.

במוקד השיחות הדיפלומטיות יעמדו מספר סוגיות מרכזיות. בהודעת מחלקת המדינה על הביקור נמסר כי המאבק המשותף בנגיף הקורונה והמשך תיאום הצעדים מול איראן הן הסוגיות המרכזיות, אך פומפאו ידון עם בני שיחו הישראלים גם בהיערכות לקראת החלת ריבונות עם הקמת הממשלה החדשה וגם בהתנגדות האמריקנית לפעילותה הכלכלית הנרחבת של סין בישראל.

שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו נחת בישראל - ה-13 למאי 2020. שגרירות ארצות הברית, אתר רשמי
נסיעה דיפלומטית ראשונה שלו מפרוץ המשבר. פומפאו בישראל/אתר רשמי, שגרירות ארצות הברית

ברקע התפשטות הקורונה, המתיחות בין וושינגטון לבייג'ינג הגיעה לשיאים חדשים, ובממשל האמריקני הזהירו מספר פעמים בחודשים האחרונים את ירושלים מהאחיזה ההולכת וגדלה של סין בתשתיות ובכלכלה הישראלית. לקראת הביקור של פומפאו, כך לפי דיווח בחדשות 13, ישראל העבירה מסר לוושינגטון, לפיו היא תבחן מחדש השתתפות של חברה בבעלות סינית במכרז להקמת מתקן התפלה בקיבוץ פלמחים.

ביקור פומפאו גרם לדחייה של יום בהשבעת הממשלה המשותפת של נתניהו וגנץ, והוא יעסוק בחלקו באחד מהמוקשים הפוליטיים הראשונים שיאתגרו אותה: סוגיית הסיפוח והחלת הריבונות. לפי ההסכם הקואליציוני בין הליכוד וכחול לבן, הממשלה החדשה תוכל להתחיל לקדם חקיקה שתחיל את הריבונות הישראלית בבקעת הירדן ביישובים היהודיים ביהודה שומרון כבר מתחילת יולי, בתום עבודת צוות המיפוי המשותף לישראל ולארה"ב.

ראש הממשלה, נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ במהלך חתימתם על ממשלת אחדות 20 באפריל 2020. -, אתר רשמי
דיונים בסוגייה האיראנית והמאבק בקורונה. גנץ ונתניהו/אתר רשמי, -

פומפאו אמר בראיון ל"ישראל היום" שפורסם אתמול כי ההחלטה על החלת הריבונות היא "החלטה ישראלית", וחזר על העמדה שהשמיע בחודש שעבר אחרי החתימה על ההסכם הקואליציוני לפיה "הישראלים הם אלה שיבצעו את ההחלטות האלה. נפעל מקרוב כדי לחלוק איתם את השקפותינו, בפורום פרטי".

בירושלים מעריכים כי גם לנשיא טראמפ יש אינטרס בקידום חלקים מ"תכנית המאה" בחודשים הקרובים לקראת מערכת הבחירות לנשיאות ארה"ב בנובמבר והמאמץ לגייס תמיכה בקרב האוונגליסטים. בכחול לבן טוענים כי נוכחותם בממשלה תגביל את מהלכי החלת הריבונות אך לפי ההסכם אין להם זכות וטו בנושא, אלא רק חובת "היוועצות".

זו תהיה הפעם השנייה שגנץ נפגש עם פומפאו, בהמשך לפגישה בבית הלבן עם הנשיא טראמפ בסוף ינואר האחרון לקראת הצגת תכנית המאה. הפגישה של פומפאו עם אשכנזי - שתיערך בנפרד מזו של גנץ - היא פגישה די חריגה. זו תהיה הפעם הראשונה ששר החוץ האמריקני ייפגש עם מי שמיועד להיות מקבילו - אף שבפועל, מבחינה רשמית, אשכנזי טרם נכנס לתפקיד והפגישה מתקיימת מחוץ לפרוטוקול. לשם השוואה, שר החוץ ישראל כץ, שמכהן בתפקיד מאז פברואר 2019, לא פגש את פומפאו במהלך כל תקופת כהונתו.

(עדכון ראשון: 6:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully