וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סבב התיקים בליכוד: ח"כ אדלשטיין ימונה לשר הבריאות

יו"ר הכנסת לשעבר, שדרש לשוב לתפקידו הקודם, הסכים להצעה להתמנות לראש משרד הבריאות, ויחליף את ליצמן בתפקיד. בנוסף, הוא ימונה לחבר בקבינט המדיני-ביטחוני. בימינה זעמו אחרי המינוי: "נתניהו טרק את הדלת בפנינו. מעשיו מסמנים את תחילת הסוף שלו בפוליטיקה"

-

ח"כ יולי אדלשטיין (הליכוד), יו"ר הכנסת לשעבר, הסכים היום (שלישי) לקבל את תיק הבריאות ויחליף בתפקיד את יעקב ליצמן. בנוסף, אלשטיין ימונה לחבר בקבינט המדיני-ביטחוני וכמ"מ יו"ר קבינט הקורונה. זאת, לאחר שאדלשטיין דרש לשוב לתפקידו, ואיים כי אחרת יכהן כח"כ מן המניין ולא יישב בממשלה.

אדלשטיין התפטר מתפקידו כיו"ר הכנסת בחודש שעבר לאחר שסירב למלא את פסיקת בג"ץ שהורתה לו לקיים הצבעה במליאת הכנסת על בחירת יו"ר חדש. מאז דרש הח"כ לחזור לתפקיד, אך בכחול לבן הטילו תחילה וטו על כך, ואילו גם ראש הממשלה בנימין נתניהו העדיף למנות למשרה את מקורבו, יריב לוין. במסגרת סבב התיקים בליכוד, נועד אדלשטיין פעמיים עם נתניהו, שהציע לו תיקים בכירים. אדלשטיין סירב להצעה להתמנות לשר החינוך, אך הסכים בסופו של דבר לקבל את תיק הבריאות. השניים סיכמו כי המינוי יהיה לכל אורך הקדנציה ללא קשר לשינויים בהרכבים הקואליציוני.

אם כן, אדלשטיין ייכנס למשרד האמון על המאבק בהתפשטות נגיף הקורונה, ועל כן נמצא במוקד תשומת הלב הציבורית בימים אלה. מוקדם יותר היום הודיע מנכ"ל המשרד, משה בר סימן טוב על פרישתו. אדלשטיין מתכוון למנות מנכ"ל מקצועי, רופא או מבכירי מערכת הבריאות, במקומו.

ההתפטרות של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, 25 במרץ 2020. דוברות הכנסת, עדינה ולמן, אתר רשמי
אדלשטיין/אתר רשמי, דוברות הכנסת, עדינה ולמן

"לאחר ששירתתי את אזרחי ישראל במשך שבע שנים בתפקיד יו"ר הכנסת, בחרתי להיענות לאתגר המרכזי והמשמעותי שלפניו ניצבת מדינת ישראל והוא מאבק בקורונה והתאמת מערכת הבריאות בישראל לאתגרים החדשים", מסר אדלשטיין.

"אני שמח לבשר הערב כי יו"ר הכנסת לשעבר, ח"כ יולי אדלשטיין, נענה לאתגר ובין מספר תיקים בכירים שנמצאים בידי הליכוד הוא בחר את תיק הבריאות", מסר ראש הממשלה בנימין נתניהו. "אני מודה לאדלשטיין שנעתר לבקשתי ובחר בתיק בכיר וראשון במעלה המהווה אתגר מרכזי למדינת ישראל, במיוחד בעת הזאת. בנוסף לתפקידו המיניסטריאלי, ישמש אדלשטיין כחבר בקבינט המדיני-בטחוני וכמ"מ יו"ר קבינט הקורונה. אני מודה לח"כ אדלשטיין ומאחל לו הצלחה רבה בתפקידו". במסגרת סבב התיקים, נתניהו נועד הערב גם השר יובל שטייניץ וח"כ ניר ברקת.

עוד בוואלה!

שנה אחרי הנטישה הגדולה, בנט מהמר על כל הקופה מול נתניהו

לכתבה המלאה

ההודעה על המינוי סוגרת את הדלת בפני עסקה אפשרית בין הליכוד לכחול לבן על התיק. בימים האחרונים המפלגות ניהלו משא ומתן על העברת תיק הבריאות לכחול לבן בתמורה ל-2-3 תיקים שיועברו לידי הליכוד. מנגד, ההחלטה מתפרשת כאיתות כלפי מפלגת ימינה, שביקשה אף היא לקבל את התיק במסגרת המו"מ הקואליציוני.

ואמנם, בימינה תקפו את הליכוד בעקבות המינוי. "נתניהו טרק את הדלת לכניסתנו לממשלה. הוא חיפש את הדרך המושלמת להשפיל את ימינה ואת כל ציבור בוחריה, והצליח בכך", אמר גורם בימינה, "אדלשטיין לא דרש בכלל את תיק הבריאות, בנט כן, וזה הגיע לימינה לאור תפקודו במשבר הקורונה. זה מהלך מחושב של נתניהו לחיסול הברית עם הציונות הדתית. הבגידה של נתניהו בגדולי הנאמנים מסמנת את תחילת הסוף שלו בפוליטיקה".

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' תקף אף הוא את נתניהו. "‏האמת היא שלא נפגשת איתנו אפילו פעם אחת ולא ניהלת בכלל משא ומתן. החלטת מהרגע הראשון שאתה לא רוצה אותנו, וזו זכותך, אבל אז אל תצפה שנמליץ עליך בפני הנשיא", מסר, "מותר לך לרצות לפרק את גוש הימין. זה בהחלט לגיטימי. אבל תהיה אמיץ ותודה בזה".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר הביטחון, נפתלי בנט במהלך ישיבת בלוק הימין בכנסת 5 מרץ 2020. ראובן קסטרו
ראש הממשלה נתניהו והשר בנט במהלך ישיבת בלוק הימין בכנסת/ראובן קסטרו

גם ח"כ איילת שקד (ימינה) ביקרה את התנהלות נתניהו. "הציונות הדתית לא תסלח על זה שאתה זורק את השותף האידיאולוגי הכי נאמן. הלכנו איתך שנים רבות. חלקים גדולים גם מהציבור שלנו בחר בך מתוך אמונה והתחייבות שלך שאנחנו נהיה שותפים בכירים לצידך".

מנגד, בליכוד האשימו את ימינה בדרישות מופרזות. "במשך שבועות ימינה לא הסכימו לוותר בגלל מחלוקות פנימיות ביניהם על חלוקת תיקים, מה שהביא לדרישות שאי אפשר לעמוד בהן", נמסר מהמפלגה. בהמשך הגיב גם נתניהו לדבריו בקולו. "המטרה שלי היא שממשלת האחדות תכלול את כל גוש הימין. לצערי ימינה דחו את ההצעה הנדיבה שנתתי להם, הצעה שחורגת בהרבה מהאינטרסים בליבת הציונות הדתית. הם ביקשו ארבעה תפקידים בכירים על שישה ח"כים. ש"ס ואגודה יחד הם 16 ח"כים וביקשו שלושה שרים. הבקשה של ימינה בלתי אפשרית בכל צורה", מסר נתניהו, וציין: "בכל מקרה הציונות הדתית היא בשר מבשרנו. רוב הציונות הדתית הצביע לליכוד, הם מיוצגים בליכוד, והממשלה בראשות הליכוד תמשיך לדאוג לאינטרסים ולערכים המשותפים שלנו".

"בלוף ממשלת החירום של הקורונה נחשף פעם נוספת"

שר הבריאות היוצא, ח"כ יעקב ליצמן, בירך על מינוי מחליפו ואיחל לו הצלחה. "מהיכרותי הקרובה ברור לי שח"כ יולי אדלשטיין, כאדם ראוי וערכי, מתאים ביותר לתפקיד המאתגר והחשוב. אני בטוח שכשר הבריאות יוכל להמשיך להוביל את מערכת הבריאות בהתמודדות מול נגיף הקורונה ושאר האתגרים העומדים לפתחנו", מסר

מנגד, ח"כ תמר זנדברג (מרצ) ביקרה את ההחלטה, ובעיקר את חלקו של יו"ר כחול לבן, בני גנץ, בממשלה המסתמנת. "גנץ הבטיח במהלך מערכת הבחירות שלא יוותר על תיק הבריאות, כך שכיאה לרקורד של גנץ היה צפוי שהתיק יהיה בידי הליכוד. ובכל זאת, בלוף ממשלת החירום של הקורונה נחשף פעם נוספת לאור הוויתור המחפיר על הבריאות. זאת לא ממשלת חירום, זאת ממשלת סיפוח", אמרה.

(עדכון ראשון: 18:59)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully