וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשמית: השבעת הממשלה החדשה תתקיים ביום חמישי

11.5.2020 / 15:00

השבעת ממשלת הליכוד-כחול לבן נדחתה ביום, זאת בשל ביקורו של שר החוץ האמריקני. הדחייה מספקת זמן נוסף למגעים בין הליכוד וימינה שהודיע שלא תצטרף לקואליציה. בליכוד מבקשים להגדיל את מספר השרים לנוכח מצוקת השרים

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ניר חן

(בווידאו: אישור חוק הרוטציה בכנסת והעברת המנדט לידי נתניהו)

ממשלת הליכוד-כחול לבן תושבע ביום חמישי - כך הודיע היום (שני) יו"ר כחול לבן בני גנץ, המשמש גם כיו"ר הכנסת להנהלתה. ההשבעה תוכננה תחילה ליום רביעי, אולם בשל ביקורו של שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו, הוחלט לדחות אותה ביום. גנץ הנחה את יו"ר הועדה המסדרת, ח"כ אבי ניסנקורן (כחול לבן), לכנס את הוועדה ולקבוע את נהלי הדיון בהתאם.

דחיית ההשבעה תספק זמן נוסף לקרב על התיקים בממשלה שתורכב. בליכוד מבקשים להגדיל את מספר השרים בממשלה ל-34 שרים, מלבד ראש הממשלה וראש הממשלה החלופי, במקום 30 כפי שתוכנן תחילה. בהסכם הקואליציוני עם כחול לבן נקבע שעם הקמתה הממשלה תמנה 30 שרים ואחרי תקופת החירום של משבר הקורונה שהוגדרה למשך חצי שנה יתווספו ארבעה שרים.

עם זאת, לנוכח מצוקת התיקים בבלוק הימין ובליכוד, נתניהו ביקש בימים האחרונים להשביע את הממשלה בהרכבה המורחב כבר כעת. בכחול לבן אומרים כי טרם קיבלו פניה בנושא אך גורמים בליכוד טוענים שגנץ לא הביע התנגדות. אם הממשלה תורחב כבר כעת לנתניהו יהיו עוד שתי משרות שר לחלק לחברי בלוק הימין מה שעשוי לסייע לו מול ימינה ומול אנשי הליכוד.עלות לשכת שר מוערכת בכ-6-5 מיליון שקלים לשנה. הממשלה שתושבע ביום חמישי צפויה להיות הגדולה ביותר מאז 2009.

ראש הממשלה, נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ במהלך חתימתם על ממשלת אחדות 20 באפריל 2020. -, אתר רשמי
זמן נוסף לקיום מו"מ על חלוקת התיקים. נתניהו וגנץ בעת חתימת ההסכם הקואליציוני/אתר רשמי, -

במקביל, שתי המפלגות ממשיכות במגעים בנוגע לגורלו של תיק הבריאות. לדברי גורמים פוליטיים, בכחול לבן הסכימו לבוא לקראת הליכוד ולהעביר שלושה תיקים קטנים - מדע, שוויון חברתי וענינים אסטרטגיים בתמורה לתיק הבריאות, שאליו הם מתכוונים למנות מינוי חיצוני. אם יושגו הסכמות על תיק הבריאות יתווספו לנתניהו עוד שלושה תיקים שיקלו על מצוקת החלוקה המסתמנת בליכוד.

נתניהו החל אתמול בפגישות עם בכירי הליכוד גלעד ארדן ויולי אדלשטיין. לארדן הוצע לקבל את תיק החינוך, התחבורה או מינוי לשגריר לאו"ם, ולאדלשטיין הוצע תיק החינוך. בשלב זה אדלשטיין ממשיך לדרוש לחזור לתפקיד יו"ר הכנסת ומאיים שלא לקחת אף תיק ולהישאר ח"כ אם לא יקבל את מבוקשו. השיחות של נתניהו עם הח"כים בליכוד ימשיכו ככל הנראה רק לאחר שיתבהר מה עולה בעתיד המו"מ על תיק הבריאות - רק אז תתברר תמונת התפקידים והתיקים המוצעים במפלגה.

לסוגיית תיק הבריאות השלכות גם על המגעים בין הליכוד וימינה, שהודיעה אתמול על הליכה לאופוזיציה. דחיית השבעת הממשלה תספק זמן נוסף למו"מ עד יום רביעי ב-13:00, 24 שעות לפני ההצבעה על הממשלה, הזמן בו הצדדים מחויבים להגיש לכנסת ולפרסם הסכמים קואליציוניים. בשלב זה בימינה ממשיכים לסרב להצעת הליכוד לקבל את תיק החינוך ותיק ירושלים מורשת.

בינתיים, שר הביטחון נפתלי בנט מאשים את נתניהו בפירוק גוש הימין. "נתניהו לא רוצה את ימינה בממשלה", אמר בתדרוך לעיתונאים. "זה ניכר, אך אנחנו לא מהנעלבים. אני יודע זאת כי נתניהו וגנץ הכריזו על הקמת 'ממשלת קורונה-חירום'. המשרד הכי חשוב בעניין הזה זה משרד הבריאות, והם בורחים ממנו בכל כוחם כאילו המשרד הזה הוא מגיפה. הם כבר שבועיים מספסרים בתיק הזה כדי לקבל תיקים לשם כבוד. לא ככה נראית ממשלת חירום קורונה".

גורם בליכוד אמר בתגובה לדברי בנט כי " מצער שבגלל מאבק פנימי על תיקים - ימינה מוכנה לחבור לאופוזיציית השמאל עם יאיר לפיד והיבא יזבק". הוא ציין כי "ראש הממשלה נתניהו מביא מהלך היסטורי של החלת ריבונות על יהודה ושומרון ובמקום לקחת חלק במהלך בנט נכנע למאבק פוליטי פנימי, מוכן לוותר על חלקה של הציונות הדתית בממשלה, ובורח ממנהיגות".

טקס האזכרה הממלכתי לחללי מערכות ישראל שמקום קבורתם אינו נודע, הר הרצל, ירושלים. ניב אהרונסון
"נתניהו לא רוצה את ימינה בממשלה". בנט/ניב אהרונסון

"אני לא מבקש את משרד החוץ עם קוקטיילים, ולא ביקשנו שלושה שרים - אנחנו רוצים השפעה", המשיך בנט. "הייתי לוקח על עצמי לבצע את מה שאמרתי בתחום הבריאות, כדי שעוד 140 ימים לא יצטרכו להחריב את הכלכלה ולסגור שוב את המדינה. ביקשתי באופן רשמי מראש הממשלה את זה, וכלום. ככה לא נראה בנאדם שרוצה את ימינה בממשלה".

"תמיד ניתן גיבוי לרה"מ אם הוא עושה את הדבר הנכון", הצהיר בנט. "אם לא, נהווה אופוזיציה לוחמת ונציג חליפות ראויות. נבנה מודל לחלופה שלטונית, ונראה מה זה ימין אפקטיבי - ימין שלא בא לריב אלא בא לעשות. ימין שלא מדבר על שופטים, אלא ממנה שופטים. ימין שלא מדבר על ריבונות, אלא מחיל ריבונות.הליכוד בחר לשלח את ימינה ולהפוך אותנו ללא רלוונטיים ולא משפיעים. אני משוכנע שבתצורה הזו נוכל להשפיע הרבה יותר ואין לי ספק שרה"מ יבין כמה זה מחזק אותו שאנחנו אופוזיציה עניינית".

"הישראלים יבצעו את ההחלטות"

משרד החוץ בארצות הברית הודיע באופן רשמי על הגעתו של פומפאו ביום שישי, לביקור ראשון בינלאומי ראשון בישראל מאז משבר הקורונה. בהודעה צוין כי יוועד עם ראש הממשלה נתניהו ועם גנץ, ויקיים סדרת פגישות בעניין המאבק בקורונה ו"בנושאים ביטחוניים הקשורים לפעילותה החתרנית של איראן באזור".

שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו במהלך מסיבת עיתונאים בבית הלבן. 06 במאי 2020. רויטרס
ביקורו הוביל לדחיית ההשבעה. פומפיאו בשבוע שעבר/רויטרס

לפני יותר משבועיים בירך פומפאו את גנץ ונתניהו על ההסכם הקואליציוני שהושג בין השניים. הוא אף התייחס לאפשרות של החלת ריבונות, וציין כי סיפוח הגדה המערבית הוא "החלטה של ישראל". הוא הסביר כי ארצות הברית תציג את עמדתה בנוגע להחלת ריבונות בפני הממשלה החדשה שתקום - בפרטיות. "הישראלים הם אלה שיבצעו את ההחלטות האלה. נפעל מקרוב כדי לחלוק איתם את השקפותינו, בפורום פרטי", אמר.

ביקורו של פומפאו בא בצל הדיווחים בעולם על תקיפה בסוריה בשבוע שעבר, במהלכה נפגעו מרכז מחקר ובסיס צבאי במחוז חאלב שבצפון-מערב המדינה. על פי הדיווחים, בתקיפה הושמדו מחסני נשק במקום, שבו מוצבים כוחות סוריים ואיראניים, ונגרם נזק רב. על פי הארגון הסורי לזכויות אדם, דקות אחרי התקיפה בחאלב, תקפו כלי טיס עמדות של המיליציות הפרו-איראניות באזור אל-מיאדין שבמזרח סוריה.


(עדכון ראשון:13:08

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully