וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עצירת הסיפוח - תנאי לבניית הגשר עם המפלגה הדמוקרטית בארה"ב

יעל פתיר

22.4.2020 / 23:04

הדמוקרטים חוששים כי ממשלת נתניהו תנקוט בצעדים חד-צדדיים מול הפלסטינים, שיסכנו גם את ביטחונה. כעת, לקראת הקמת ממשלת נתניהו-גנץ, סוגיית הריבונות תהיה מבחנו הראשון של גנץ לתיקון ההכרחי והדחוף של השבר עם היהודים הליברלים בארה"ב. דעה

הצהרת לפיד בעקבות הקמת ממשלת נתניהו - גנץ/מערכת וואלה! NEWS

"סיפוח הוא מהלך לא צודק, יקר ומסוכן, אשר יסכן אף את התמיכה האמריקנית הדו-מפלגתית בישראל", צייץ לאחרונה קולין קאל, ששימש כיועץ לביטחון לאומי לסגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן ועדיין קרוב מאוד לאיש שעל פי כל התחזיות, יתמודד מול נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בבחירות לנשיאות בנובמבר.

הציוץ של קאל נכתב בעקבות עצומת 220 מפקדים ובכירי מערכת הביטחון, חברי תנועת "מפקדים למען ביטחון ישראל", שקראו לבני גנץ ולגבי אשכנזי לדרוש כי ממשלה, בהשתתפות כחול לבן, לא תקדם מהלך של סיפוח חד-צדדי. מהלך שלהערכתם המקצועית מסכן את ביטחון ישראל, יוביל להתמוטטותה של הרשות הפלסטינית ובלית ברירה, גם לכניסה ישראלית לנעליה, בכל הקשור לשליטה הצבאית והאזרחית בערים הפלסטיניות.

אסור להמעיט בחשיבותה של אמירה שכזו, המגיעה מאדם כל כך מקורב למי שמרבית הסקרים קובעים כי ייכנס לבית הלבן בינואר 2021. היא מצטרפת למה שאמר ביידן עצמו בתחילת מרץ כי מהלכי סיפוח מרחיקים את ישראל "מערכיה הדמוקרטיים ומערערים את התמיכה בישראל בארצות הברית במיוחד בקרב צעירים בשתי המפלגות". מדובר באיתותי אזהרה למי שסבורים שממשל דמוקרטי עתידי, יקבל בהבנה מהלך של סיפוח חד-צדדי שתעשה ממשלת ישראל.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך הצגת תוכנית המאה 28 בינואר 2020. רויטרס
חשש מסיפוח חד-צדדי. נתניהו וטראמפ בערב הצגת תכנית השלום של הממשל/רויטרס

הבחירה של קאל להתחבר לקריאה שיועדה לגנץ ואשכנזי, איננה מקרית. הדמוקרטים שאיבדו כל אמון בנתניהו ובאנשי מפלגתו, מצפים מגנץ ואשכנזי להיות גורם ממתן בממשלת הימין הבאה, בשתי חזיתות, הפלסטינית והאמריקנית. יש ציפיה שכחול לבן תהווה גשר לשיתוף פעולה עם ממשלה שבחמש השנים האחרונות שרפה כמעט כל גשר אפשרי למפלגה הדמוקרטית ולאנשיה.

שנות שלטון נתניהו ובעיקר אלו האחרונות, במקביל לשלטונו של הנשיא טראמפ, הביאו את מערכת היחסים של ממשלת ישראל עם המפלגה הדמוקרטית ובמידה רבה גם עם רובו של הציבור היהודי האמריקני לשפל חסר תקדים בהיקפו. בלב העניין לא רק מערכת היחסים ההדוקה בין נתניהו לטראמפ, אלא האופן שבו טראמפ משתמש בה כדי לפגוע בדמוקרטים ובתומכיהם. אולי הדוגמה המובהקת ביותר הייתה כשהנשיא האשים את תומכי המפלגה הדמוקרטית היהודים בחוסר נאמנות לישראל. אמירה שעברה ללא כל מענה מצד נתניהו. אבל זה גם האופן שבו טראמפ מחריב את ההישגים של הממשל הדמוקרטי הקודם, בתמיכתו ועידודו של נתניהו.

חשוב לומר, המשבר בין ממשלת ישראל למפלגה הדמוקרטית, לא הכהה את תמיכתם של רובה המכריע של יהדות ארצות הברית בדמוקרטים. סקר שנערך לאחרונה על ידי מכון המחקר Jewish electorate institute, מצא כי התמיכה בקרב יהודי ארצות הברית במפלגה הדמוקרטית נשארה איתנה, גם בתקופת טראמפ, כאשר 66% מיהודי ארצות הברית מזדהים כדמוקרטים, לעומת 26% אחוז בלבד כרפובליקנים. יהודי ארצות הברית לא רק שמתנגדים ברובם הגדול לטראמפ, אלא ש-56% מתוכם, אף ביקורתיים ביחס למדיניות ממשלת נתניהו לעומת 35% בלבד שתומכים בה.

הנתונים הללו אינם מפתיעים, גם יהדות ארצות הברית הלכה והתרחקה מנתניהו. תחילה היה זה ביטול מתווה הכותל וחוק הגיור, לאחר מכן חוק הלאום, החבירה לכהניסטים ובסופו של תהליך גם הצהרות הסיפוח. כל אלה מקשים על היהודים הליברלים לראות בישראל מדינה שנאמנה לערכים הדמוקרטיים והיהודיים עליהם גדלו. כך, תוך שנים ספורות, שתי מערכות היחסים האסטרטגיות שהיוו תמיד את בסיס הכוח וההשפעה של ישראל בארצות הברית, הדרדרו לכדי שפל חסר תקדים.

כחול לבן - בני גנץ וגבי אשכנזי בכנס פעילים בבאר שבע. אבישי פינקלשטיין, מערכת וואלה!
ישקמו את היחסים עם המפלגה הדמוקרטית? גנץ ואשכנזי/מערכת וואלה!, אבישי פינקלשטיין

משבר הקורונה מכה בעוצמה בעולם כולו, אבל בסופו של דבר נהיה מאחוריו, ונחזור לשגרה וגם לבחירות בארצות הברית. גנץ, כשותפו הבכיר של נתניהו, יוכל לקחת על עצמו את "התיק הדמוקרטי", ולהתחיל לשקם את מערכת היחסים שנתניהו הרס. עוד לא אבדה תקוותנו. האהדה למדינת ישראל ולישראלים עודנה סנטימנט חזק וקיים בקרב המפלגה ומצביעים דמוקרטים, המהווים רוב מספרי בארצות הברית. אלא שבשנים האחרונות המדיניות שנוקטת ממשלת ישראל, ההצהרות הפומביות של חבריה, וההתערבות של נתניהו בפוליטיקה האמריקנית נגד הדמוקרטים, הניעה מגמת שינוי בקרב הדמוקרטים ובקרב היהודים והתרחקות מישראל. זו מגמה אשר תלך ותתעצם אם ממשלת ישראל תמשיך לאותת כי היא איננה מעוניינת בשלום, בסיום השליטה על הפלסטינים, בהגנה על הדמוקרטיה ובקידום שוויון מלא לאזרחיה.

גנץ היה נספח צה"ל בארצות הברית. אשכנזי העביר תקופה בוושינגטון במכון מחקר. בשנותיהם הרבות במערכת הביטחון, שניהם נפגשו עם בכירים במערכת הביטחונית האמריקנית ובנו מערכת קשרים שיש בה לסייע להם, אם יחליטו לקחת על עצמם את מלאכת שיקום היחסים עם הצד הדמוקרטי במפה הפוליטית האמריקנית. זה שיקום הכרחי והוא דורש הקשבה והבנה שארצות הברית של לפני שלוש שנים, איננה זו של היום, לבטח לא זו שאחרי משבר הקורונה.

לאחר שנתניהו הכריז על כוונות הסיפוח, הצהירו באופן חסר תקדים חברי קונגרס יהודים בכירים, אשר ידועים כתומכי ישראל גדולים וכאלו שאינם מעבירים ביקורת בפומבי, ניטה לואווי, אליוט אנגל, טד דויטש ובראד שניידר, כי "הם מודאגים מאוד מהאפשרות שישראל תנקוט בצעדים חד-צדדיים לסיפוח הגדה המערבית". עמדתם היא ראיה נוספת לחשיבות של עצירת מהלכי הסיפוח החד-צדדי, שתהיה מבחנו הראשון של גנץ לתיקון ההכרחי והדחוף של השבר עם דמוקרטים ועם היהודים הליברלים בארצות הברית.

יעל פתיר היא מנהלת J Street ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully