וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנדלבליט: "מנסים לפגוע בעבודתנו"; אוחנה: "המערכת מגנה על עצמה"

18.5.2020 / 19:28

היועמ"ש בירך את שר המשפטים הנכנס אבי ניסנקורן, ואמר כי העובדים ימשיכו בפועלם "גם כשמנסים להסיט אותנו מדרכנו בטענות כזב". השר היוצא: "הפרקליטות שומרת על עוצמתה יותר מעל אמון הציבור". ניסנקורן לעובדי המשרד: אהיה החומה שלכם, אשמור על עצמאות הרשות השופטת

צילום: לע"מ

שר משפטים חדש - כל העדכונים:

  • מנדלבליט: נמשיך בדרכנו גם כשמעלים טענות כזב ומנסים לפגוע בעבודתנו
  • ניסנקורן: אשמור על עצמאות הרשות השופטת, אהיה החומר שלכם
  • אוחנה: מערכת המשפט שומרת על עצמה יותר מאשר על אמון הציבור בה

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט התייחס היום (שני) להתקפות על מערכת אכיפת החוק, עם כניסתו לתפקיד של שר המשפטים החדש אבי ניסנקורן. מנדלבליט טען כי מתבצעים ניסיונות לפגוע בפועלם של העובדים, כשמנגד השר היוצא אמיר אוחנה מתח ביקורת על המערכת, ואמר כי היא פועלת להגן על עצמה - יותר מאשר על אמון הציבור בה.

במהלך הטקס, פנה היועמ"ש לאוחנה ואמר כי "אין זה סוד כי היו מחלוקות בינינו אך לצד זאת הייתה עבודה משותפת בייחוד בהתמודדות עם נגיף הקורונה. התקיים בנושא שיח מתמיד ושיתוף פעולה מתמיד, במיוחד בשעת חירום. עבדנו יחד עם הממשלה כדי להתמודד יחד עם המגיפה".

בדברים שנשא, בירך מנדלבליט את ניסנקורן ואמר: "אתה תגלה במהרה שמשרד המשפטים מורכב מעובדי מדינה מצוינים, מסורים, אחראים, ששמים לנגד עיניהם מעל לכל את טובת המדינה ואת האינטרס הציבורי". הוא הוסיף כי "ישנם אתגרים רבים הניצבים לפתחך, ואנחנו פה כדי לסייע לך לעמוד בהם. אכן, למשרד המשפטים משימות רבות, כשמטרת העל של כולן היא להבטיח את שלטון החוק במדינת ישראל".

טקס חילופי שרים במשרד המשפטים, ירושלים, 19 במאי 2020. שלומי אמסלם, לשכת העיתונות הממשלתית
מנדלבליט, ניסנקורן ואוחנה בטקס חילופי השרים, היום/לשכת העיתונות הממשלתית, שלומי אמסלם

מנדלבליט הבהיר כי "דרכנו היא אחת - דרך המשפט והצדק. גם כשהרוחות סוערות בחוץ, גם כאשר מנסים להסיט אותנו מדרכנו באמצעים כאלה ואחרים, גם כשמעלים טענות כזב ומנסים לפגוע בעבודתנו, אנו ממשיכים ונמשיך לצעוד בדרך הזו ללא כחל ושרק".

דבריו של מנדלבליט נאמרו על רקע האיומים על חייו, שהתקבלו במכשיר הטלפון שלו וכללו מסרים כמו "נגיע אליך ולילדים שלך" ותמונות שלו במדי אסיר. בשבוע שעבר, גבר ואישה נחקרו ביחידת הסייבר של להב 433 בגין הסתה ואיומים, אך שוחררו כעבור כמה שעות לביתם.

על רקע דברים אלה, הבטיח ניסנקורן כי בתפקידו יפעל לשמור על עצמאותה של הרשות השופטת ואמר כי "התופעה שבה שומרי הסף נאלצים להסתובב ברחוב מאובטחים, היא בלתי נסלחת, ואפעל בכל כוחי להעלים אותה מהציבוריות הישראלית".

עוד בוואלה!

השיטה זהה, רק המשרד משתנה: קבלן ההריסות של נתניהו בדרך למשטרה

לכתבה המלאה
טקס חילופי שרים במשרד המשפטים, ירושלים, 19 במאי 2020. שלומי אמסלם, לשכת העיתונות הממשלתית
"ביקורת עניינית היא הכרחית". אוחנה וניסנקורן בטקס חילופי התפקידים/לשכת העיתונות הממשלתית, שלומי אמסלם

ניסנקורן אמר כי שלוש משימותיו העיקריות כשר המשפטים של מדינת ישראל יהיו שמירה על הדמוקרטיה הישראלית, הגנה על שלטון החוק וחיזוק אמון הציבור במערכת המשפט. "משרד המשפטים הוא חומת המגן של הדמוקרטיה הישראלית", הצהיר. "לאחרונה, גם החומה הזו נזקקת להגנה. אני ניצב כאן היום להתחייב ביניכם, שמעתה אני אהיה החומה שלכם, ותקבלו את כל ההגנה הנדרשת כדי שתוכלו לבצע את שליחותכם הציבורית במקצועיות, ללא מורא ובגאווה גדולה".

לדבריו, מערכת אכיפת החוק אינה חפה מטעויות, אך "ביקורת עניינית ומקצועית היא הכרחית. ביקורת ציבורית על החלטות הרשות השופטת היא חלק חשוב בדמוקרטיה. אבל ביקורת אינה תו הכשר לדה-לגיטימציה". הוא הביע "אמון מלא" בבית המשפט העליון, בפרקליטות המדינה ובייעוץ המשפטי לממשלה, וציין כי הם "עושים תפקידם נאמנה, ללא מורא ובאיזונים ראויים".

אוחנה: הדברים מפניהם התרעתי לא באו על תיקונם

מנגד, השר היוצא מתח ביקורת על מערכת אכיפת החוק. בדברים שנשא עם סיום תפקידו, יצא אוחנה נגד התערבות בתי המשפט בזירה הפוליטית, וכן "במידה שבה מערכת המשפט מרשה לעצמה ליטול את מושכות ניהול המדינה". אוחנה שאל בנאומו: "מתי יתייצב מי מבין מייצגי המדינה בערכאות ואמר שעם כל הכבוד, לבית המשפט הנכבד אין סמכות להתערב בסוגיה שלפניו, שהיא פוליטית ונתונה לשיקול דעתם של נבחרי הציבור? לא כי זה לא ראוי בנסיבות העניין, אלא כי פשוט אין לו סמכות".

אוחנה אמר כי הוא עוזב את התפקיד "ברגשות מעורבים". לדבריו, "הדברים מפניהם התריעו רבים וגדולים לפניי, וגם אני, לא באו על תיקונם. גם התיקון הכול כך נדרש בעיניי בתביעה הכללית ובפרקליטות - לא קרה. כי המערכת היום, לפחות כבעבר, מכוילת להגן על עוצם ידה יותר משהיא מכוילת להגן על אמון הציבור בה".

טקס חילופי שרים במשרד המשפטים, ירושלים, 19 במאי 2020. שלומי אמסלם, לשכת העיתונות הממשלתית
אוחנה ומנדלבליט בטקס חילופי השרים, היום/לשכת העיתונות הממשלתית, שלומי אמסלם

אוחנה הוסיף כי "הציבור הישראלי כולו זקוק למערכת משפטית הנהנית מאמון הציבור, אמון אותנטי ולא מעושה - הנובע מפתיחותה של המערכת ולא מהסתגרותה, מהבנה שאור השמש הוא המחטא הטוב ביותר, כדברי השופט ברנדייס, ולא חשכת האפלה. מערכת המשפט חשובה מדי לתפקוד מיטבי של חברה דמוקרטית, מכדי שנתקפל כל אימת שמהדהדת אותה זעקת סרק נושנה על 'קץ הדמוקרטיה'. לא לקץ הדמוקרטיה אנו מייחלים, אלא לחיזוקה".

בימים האחרונים לכהונתו כשר המשפטים, פנה אוחנה למבקר המדינה מתניהו אנגלמן בבקשה לפתוח בבדיקת הנעשה בפרקליטות המדינה והייעוץ המשפטי לממשלה, ומה שהגדיר כ"רעות החולות" במערכת. עם זאת, אנגלמן השיב כי הוא אינו מוצא לנכון לבדוק את טענותיו. כמו כן, אוחנה התעמת עם מנדלבליט לאחר שכפר בסמכותו למנות את עצמו כממלא מקום פרקליט המדינה, לאחר שכהונתו של ממלא המקום, דן אלדד, הסתיימה מבלי שמונה לו מחליף.

"גם לביקורת לגיטימית צריכה להיות גבול"

מ"מ מנכ"לית משרד המשפטים, סיגל יעקבי, הודתה לשר אוחנה שנתן בה אמון ומינה אותה, וגינתה גם היא את ההתקפות על מנדלבליט: "גם לביקורת לגיטימית צריך להיות גבול. בימים האחרונים נחשפנו לתגובת שטנה נגד היועמ"ש. אין להן כל מקום, צריך לגנות התבטאויות כאלה בכל פה".

יו"ר ארגון הפרקליטים, עו"ד אורית קורין, בירכה את השר הנכנס ניסנקורן ומסרה בהודעה לתקשורת כי "ארגון הפרקליטים יסייע בכל דרך לשר המשפטים להגביר את האמון במערכת המשפט ולחזק את שומרי הסף".

נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות במהלך תדרוך בבג״׳ץ בנושא עתירה נגד ראש הממשלה בדרישה להחזרת 300 אלף דולר שקיבל ממליקובסקי 11 במאי 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
איחלה לניסנקורן בהצלחה. נשיאת ביהמ"ש העליון, אסתר חיות/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

לאחר טקס חילופי השרים, ניסנקורן נועד עם נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות. פגישת ההיכרות התקיימה בלשכתה של חיות, ובמהלכה עלו נושאים שעל סדר יומה של מערכת בתי המשפט. השניים דנו באתגרים העומדים בפני המערכת בעת הזו, ובהם היציאה ממשבר הקורונה וההתמודדות עם השלכותיו של מצב החירום המיוחד.

נשיאת העליון בירכה את השר הנכנס, ואיחלה לו הצלחה בתפקידו. ניסנקורן אמר לחיות כי הוא מצפה לעבוד עמה ב"שיתוף פעולה מרבי". השניים סיכמו כי יקיימו פגישות עבודה קבועות אחת לשבועיים, כמקובל.

(עדכון ראשון: 16:24)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully