וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המחאה פוערת את הפצעים": ההורים שחזרו לגיהנום כדי למחות

8.7.2019 / 9:02

בין אלפי המפגינים על אוזלת היד של הרשויות בטיפול באלימות בפעוטונים היו גם הורים שילדיהם נפלו קורבן להתעללות. חשיפת הפרשה בראש העין השיבה אותם לרגעים הקשים, אך תחושות האשמה הוחלפו כעת באחריות לאומית להוביל לשינוי. "נמשיך להילחם עד שהמציאות תשתנה"

צילום: ניב אהרונסון, אבי כהן ורוני כנפו

אבא של איתי, אימא של מאיה, ההורים של שון, אימא של ליעד ואבא של דניאל התרגשו אמש (ראשון). כבר כמה ימים שהם חשים איך הבטן מתהפכת והלב דופק מהר. לא לכבוד חגיגות סיום שנת הלימודים בפעוטון של ילדיהם היקרים מכל, אלא כדי לזעוק את זעקתם. יחד עם מאות הורים נוספים הם הגיעו אמש אל עשרות מוקדים בכל רחבי הארץ כדי לזעוק בשם הפעוטות הרבים שנחשפו בשנים האחרונות למקרי התעללות חמורים מצד אלה שהיו אמורים לשמור ולגונן עליהם.

"ביבי תתעורר - ילדינו לא הפקר", קראו אתמול אלפי המפגינים ברחבי הארץ שדרשו מהפכה בחינוך לגיל הרך, שתכלול בין היתר את העברת הפיקוח על מוסדות החינוך לגילאי 0-3 ממשרד העבודה והרווחה אל משרד החינוך. ההפגנות התקיימו בו זמנית בכמה מוקדים בהם: תל אביב, ירושלים, חיפה, באר שבע, קריית גת, מודיעין, אופקים ויבנה.

לקריאה נוספת בנושא
"חזית לשמירת הילדים": הורי הפעוטונים הפגינו ברחבי הארץ
קשרה, חבטה וחנקה: כתב אישום נגד המטפלת מראש העין
מעל מאה מקרי התעללות תועדו בראש העין; הגננת בחקירתה: "אני מפלצת"

מחאת ההורים בשרונה, תל אביב 7 ביוני 2019. דני מרון
זעקה בשם הפעוטות. ההפגנה בתל אביב, אמש/דני מרון

שיאה של ההפגנה בתל אביב (בה נכחתי יחד עם אשתי כהורים לשני פעוטות - א"ר) הייתה ברגע שאלפי הורים התפרצו לצומת עזריאלי וחסמו את התנועה. אי אפשר היה להישאר אדיש למחזה היצרי הזה. המפגינים הרבים - צעירים ומבוגרים, נשים וגברים - כולם קראו יחדיו לתיקוני החקיקה והחמרת הפיקוח על המטפלות והפעוטונים". כמה שעות קודם לכן בבית המשפט המחוזי מרכז בלוד הוגש כתב אישום חמור נגד הגננת כרמל מעודה, שהואשמה בהתעללות בפעוטות בגן שניהלה בראש העין.

לפני חודשיים הגישה פרקליטות מחוז מרכז (פלילי) כתב אישום חמור נגד המטפלת ציפורה דוד ממושב בית עובד בגין התעללות בתינוק בן 11 חודשים. במסמך נכתב כי דוד סטרה בפניו של התינוק, צעקה לעברו, הטיחה אותו על הספה ועל השטיח, הצמידה מגבת לפיו תוך שהיא חונקת אותו ואיימה כי תהרוג אותו.

בין המפגינים היו גם בת אל ודורון רוגוב מנס ציונה, הוריו של התינוק שספג את ההתעללות הקשה. האם שחזרה כיצד התפוצצה הפרשה וסיפרה כי "היו כמה אזהרות במהלך הדרך, כשהילד היה חוזר עם סימנים ולא רצה ללכת. סימנים שכאם צעירה אמרו לי שאני היסטרית ולחוצה מדי. הוא פשוט היה נתפס עליי עם הידיים והרגליים ומתחיל לבכות כשהיה רואה אותה".

תיעוד מהפעוטון הופץ ברשתות החברתיות וחשף את מעשי האלימות. "באחד מהסרטונים רואים שהיא מחליפה לו חיתול ומושכת אותו אליה שיעמוד, ואז פשוט סוטרת לו פעמיים", אמרה רוגוב. "בהמשך רואים שהוא שוכב על המזרן והיא ניגשה אליו, הרימה אותו והטיחה אותו במקום אחר בלי שום סיבה. רואים שהוא בכה כי הוא רעב והיא פשוט נתנה לו לבכות. שלושה חודשים וחצי יותר מדי היא שירתה אותנו".

עוד בוואלה!

האויב האמיתי - שחיקת החדות: בתוך מערך המבצעים המיוחדים בצה"ל

לכתבה המלאה
הפעוט שעבר התעללות על - ידי מטפלת. אתר רשמי
"היו כמה אזהרות במהלך הדרך". התינוק שעבר התעללות בנס ציונה/אתר רשמי
"זאת קריאה למילואים של כולנו – הורים בהווה, עבר ועתיד – לקום ולפעול ולזעוק עד שנשבור את מעגל האלימות הזה"

"לא דמיינתי את זה. זה הסיוט הכי גדול ולא האמנתי שלי זה יקרה. קיבלתי עליה המלצה ממישהי שאני מכירה. היא הייתה נראית לי מאוד דומה לאימא שלי, אימהית, סבתא", העידה אמו של התינוק. היא הוסיפה כי הם הלכו למשטרה והתעמתו עם דוד אל מול הסרטון. "שאלתי אותה למה עשתה זאת, אז היא אמרה: 'ליטפתי אותו'", סיפרה. "היא נעצרה והאריכו את מעצרה. אני מקווה שהיא תשב בכלא כי זה המקום שלה".

עם חשיפת ההתעללות בראש העין החליטה רוגוב ללוות מקרוב את ההורים שעולמם חרב עליהם ואמש הגיעה לגינת שרונה בתל אביב כדי למחות על אוזלת היד של הרשויות, שלדבריה נטשו את הילדים. "חשוב להפגין כי זה צו השעה. זאת קריאה למילואים של כולנו - הורים בהווה, עבר ועתיד - לקום ולפעול ולזעוק עד שנשבור את מעגל האלימות הזה", אמרה. "יש הרבה דברים שצריך לשנות כמו החמרה בענישה וחקיקה משמעותית שתגן עלינו ועל ילדינו ותמנע מקרים נוספים. וזה אפשרי".

לדבריה, השאלה מדוע חשוב להפגין מעידה כי אנשים רבים שכחו או הפסיקו להאמין בכוח לשנות. רוגוב ציינה כי "אנשים בעיקר מעדיפים לחשוב שהרוע לא נוגע בהם, שהם חסינים בפני הכאב. והם לא. לרוב האנשים נוח לחיות בהכחשה עד שזה דופק לנו בדלת, עד שזה נוגע בבשר שלנו. אני מצפה שהאדמה תרעד, שהפוליטיקאים יתעשתו! שלרגע יצאו מתוך ענני הבחירות והסיסמאות הגדולות ויחשבו על הילדים שלהם ושל כולנו. זה העתיד של המדינה שלנו".

בתאל רוגוב (ימנית) רוני שניר (באדום) גלי אבני אורנשטיין (אמצעית) במהלך מחאת ההורים בשרונה, תל אביב 7 ביוני 2019. דני מרון
רוגוב, שניר ואבני-אורנשטיין, אמש/דני מרון

בין ההורים המוחים הייתה גם רוני שניר, אם לתאומים שלמדו בגן "ניצנים" בחולון, בו נחשפה מסכת אלימות והתעללות של הצוות בילדים בשנת 2014. חלק מהאירועים תועדו במצלמות אבטחה שהוצבו בגן. ההורים שנחשפו לסרטונים הזדעזעו ממעשיהן של אלו שבידיהן הפקידו את שלומם וביטחונם של ילדיהם. באחד הסרטונים נראתה אחת הגננות מטיחה ילד כלפי הקיר ובהמשך תועדה כשהיא דוחפת אצבעות לעיניו.

בכתב האישום שהוגש נגד צוות הגן נכתב באותיות קידוש לבנה: "הסייעות והגננת נאשמות שנהגו למשוך בשערות ראשם של הילדים, לסטור להם בפניהם, לדרוך על אצבעות ידיהם ולהטיח אותם בחזקה במזרנים. החשדות נגד עובדות הגן, החלו מתלונות של ההורים, כאשר ילדיהם חזרו כשהם חבולים והתנהגותם שונה". לפני שנה וחצי גזר בית משפט השלום בתל אביב עונשי מאסר של שבעה חודשים על מנהלת הגן ניצה חכמון ועל גננת נוספת שעבדה בגן. על שלוש הסייעות נגזרו שישה חודשי עבודות שירות.

"אני ובעלי, כהורים צעירים לתאומים, התגלגלנו לתוך מציאות שבה אין שום חוק שמסדיר את המסגרות לגילאי 3-0", אמרה שניר בהפגנה. "נפלנו שדודים והמומים לאור האסונות שנחשפו על ידי המצלמות. פשעים נגד ילדינו הפרטיים שמסתבר שעוד נחשבים 'ברי מזל'". היא סיפרה כי עד מות הפעוטה יסמין וינטה, שנהרגה בגן הילדים בפתח תקווה חשה תחושות אשמה, אך לאחר מכן אלה התחלפו בתחושת אחריות לשנות את המציאות. "אני קוראת לכל הורה במדינה להצטרף אלינו. הפתרונות כבר ידועים, אלא שאין פתרון להורה הבודד. חייבים לעשות יותר היום, למען מסגרות בטוחות מחר. הדרך לתיקון המצב הקיים עוד ארוכה ואנו לא נשקוט עד שנדע שאנו יכולים להכניס את היקר לנו מכל למסגרות בלב שקט".

לדמיין מה הבת שלי עברה בגן

"ההתעללות שעברו הילדים בגן הזוועות של כרמל מעודה החזירו אותי למקום ההוא כשאני מדמיינת את מה שהבת שלי וחבריה חוו בגן שלהם"

"התופת ושורת מקרי ההתעללות החמורים שעברו הילדים בגן הזוועות של כרמל מעודה החזירו אותי למקום ההוא ועוררו את התרחישים שמהדהדים בי כשאני מדמיינת את מה שהבת שלי וחבריה חוו בגן שלהם. הפרשה הזו פוערת את הפצעים הקשים שמנסים להגליד ללא הצלחה", אמרה גלי אבני-אורנשטיין, אימא לשלוש בנות שלמדו בגן "הקטנטנים של יעל" ברמת גן. בחודש נובמבר הגישה פרקליטות תל אביב כתב אישום נגד גננות וסייעות בגן שתקפו פעוטות שהיו באחריותן.

מכתב האישום עולה כי "הנאשמות היו אחראיות על שלומם של פעוטות בגן ברמת גן, בני חמישה חודשים ועד גיל שלוש ובהזדמנויות שונות תקפו את הפעוטות בדרכים שונות לרבות בדרך של מכות, דחיפות, משיכות, טלטולים והטחות. במקרים אחדים הן גרמו לפעוטות מכאוב וחבלות של ממש. בכמה מהמקרים נכחו חלק מהנאשמות בגן והיו עדות למעשי התקיפה של האחרות אולם לא מנעו את הפגיעה בשלומם ובבריאותם של הפעוטות, לא דיווחו על כך לגורמים הממונים ולא מילאו את חובתן כאחראיות, מתוקף תפקידן".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מכאוב וחבלות של ממש. גן "הקטנטנים של יעל", רמת גן/מערכת וואלה!, צילום מסך

אבני-אורנשטיין הסבירה כי בחרה להפגין כדי להשמיע את זעקת הילדים בכל בית בישראל. "כאימא לשלוש בנות שגדלו בגן המתעלל ברמת גן, כשהקטנה בהן מופיעה בכתב האישום, אני מרגישה שזו החובה שלי לצאת ולתבוע עבורן את הזכות שלהן לביטחון, ליציבות רגשית ולילדות נטולת צלקות", תיארה. כשהחלה המחאה, האם, אשת דוברות ותקשורת במקצועה, החליטה לקחת על עצמה את תפקיד דוברת המחאה. "זו שליחות טהורה עבורי", העידה. "אסור לנו להישאר אדישים ולאפשר, ולו לרגע אחד נוסף, שנושא ההתעללות בגני הילדים ירד מסדר היום הציבורי. נמשיך להילחם בכל החזיתות עד שהמציאות העכורה שבה אנחנו חיים תשתנה".

בשעה 22:30, עם תום ההפגנה ולאחר שתנועת כלי הרכב בדרך השלום שבה לסדרה, ניסתה אבני-אורנשטיין לסכם את הערב. "אלפי בני אדם יצאו לרחובות בכל רחבי הארץ על מנת להביע את מחאתם על אוזלת היד של המדינה בשמירה על בטחון ילדינו. הראנו היום שלהורים יש כוח לשנות מציאות, והם לא ימשיכו לשבת בשקט בזמן שאנחנו נוכחים לאלימות פושעת כלפי ילדינו. ככל שהדברים לא יקרו, נמשיך לצאת לרחובות ולעצור את המדינה, הכול כדי לשים סוף לאלימות כלפי ילדינו".

מחאת ההורים בשרונה, תל אביב 7 ביוני 2019. דני מרון
מחאת ההורים בתל אביב, אמש/דני מרון
מחאת ההורים בחיפה 7 ביוני 2019. שלומי גבאי
מחאת ההורים בחיפה, אמש/שלומי גבאי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully