וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האויב האמיתי - שחיקת החדות: בתוך מערך המבצעים המיוחדים בצה"ל

7.7.2019 / 23:37

תחקיר התקרית בחאן יונס בה נהרג סא"ל מ' מירי תועה, חושף את גבורת ותושיית הלוחמים שנמצאים בחוד החנית של ביטחון ישראל, ומנגד את השינויים הנדרשים בפיקוד עליה. כך נראות הפעולות הסודיות בשטח אויב, בזהות בדויה

צילום: רויטרס וארכיון וואלה!NEWS, עריכה: ניב מעוז

לוחמי מערך המבצעים המיוחדים באגף המודיעין של צה"ל הם חוד החנית של ביטחון ישראל. אלו שמבצעים פעולות שעולות על כל דמיון באומץ לב וגבורה שהותכו זה בזה בכל מבצע מחדש. מתי מעט של לוחמים עזי נפש שנבחרו בקפידה רבה ומחשבה בתהליך ארוך ויסודי. הם פועלים בשטח אויב בזהות בדויה בפעולות מורכבות ומדויקות.

הביקורת לאחר פרסום תחקיר התקרית בחאן יונס, בה נהרג סא"ל מ' מאש חברו, מופנית בעיקר כלפי התהליכים עליהם אחראים הדרגים הממונים. לא ניתן להרחיב על פעילות המבצעים, אך כן יש להדגיש את המרחק הקצר בין סיפורי גבורת הלוחמים שעולים מהתחקירים שלא הותרו לפרסום עד כה, לאירוע אפשרי של חטיפת לוחמים או הריגתם עד כדי הידרדרות למלחמה בעזה.

עוד בוואלה! NEWS:
המפקד ירה על מחבלים - ופגע בסא"ל מ': הכשלים בחאן יונס נחשפים
5,000 מפגינים בשלושה מוקדים: 40 פלסטינים נפצעו ברצועת עזה
דיווח פלסטיני: השליח הקטארי נכנס לרצועת עזה עם כספי הסיוע

הכוח המיוחד שפעל בחאן יונס. מערכת וואלה! NEWS
תמונות הכוח כפי שפורסמו בתקשורת הפלסטינית/מערכת וואלה! NEWS

בשל הרגישות העצומה החליט הרמטכ"ל לשעבר רא"ל במיל' גדי איזנקוט על שמונה צוותי תחקיר שיקיפו את הסוגיות שנוגעות למערך המ"מ. את התחקיר הנוקב ביותר בהם הוביל אזרח, ראש מחלקה לשעבר במערך המ"מ, דוקטור בהשכלתו, בעל מומחיות לנושא הייעודי של מבצעי מ"מ שלא חסך משפט ומילה. המסמכים שהותיר אחריו הפכו לתכנית עבודה רב שנתית.

סט תחקירים מעמיק שכזה לא היה מתבצע בכל יחידה. כגודל החשיבות של המבצע שנועד ל"עליונות מודיעינית" כך ההתעמקות בתחקירים. מרמת הפרט של הלוחמים, מקצועות המודיעין, שמירת סוד, שליטה על הכוח, בקרה והטלת ספק, תורת לחימה המבנה הארגוני ועוד. צוות נוסף הובל על ידי ראש אגף המודיעין האלוף תמיר היימן שתיחקר בעצמו את הכוח. חלק מאנשי הכוח חנכו את היימן עם כניסתו לתפקיד ב-2018. היימן הכיר את לוחמי המ"מ בשמותיהם. הוא הכיר גם את סגן אלוף מ'.

עוד באותו נושא

המפקד ירה על מחבלים - ופגע בסא"ל מ': הכשלים בחאן יונס נחשפים

לכתבה המלאה

האתגר הגדול הוא לשמור על רמת דיוק

היימן נתן לכלל הלוחמים מכלל הדרגים ובעלי התפקידים במערך המ"מ שהיו מעוניינים להשמיע את קולם בשיחה אישית עמו ולהעלות דבר ביקורת או הערות. נהפכה כל אבן כדי לשפר ולהניח יסודות בריאים לעתיד לבוא. זה לפחות המסר שיצא מצמרת צה"ל ומאמ"ן.

מערך המ"מ נחשף בתקשורת במצבים בהם הוא נדרש לחשבון נפש ובדק בית. כשהיו אלו סיפורים חיוביים זה הסתכם בשתי שורות על צל"ש ועיטור ללוחמים שלא ניתן היה להסביר עליהם מאומה. האתגר הגדול של יחידות מסווגות שכאלו הוא לשמור על רמת דיוק ומצוינות.

מבנה הרוס שהופגז ע"י צה"ל, נובמבר 2018. רויטרס
הרכב שאותר בזירה לאחר התקרית/רויטרס
הרמטכ"ל קבע שהיו שגיאות, היו טעויות, אך לא היתה התרשלות

בתקופת ראש אגף המודיעין הקודם, אלוף הרצי הלוי (2018-2014), הוחלט על מיזוג משימות במערך המ"מ, כדי להביא לתפוקה גדולה יותר. התוצאות היו חיוביות, אך אף אחד לא חשב שלאורך זמן יכול להיות שמהסינרגיה הזו יווצרו תופעות לוואי וגם אם חשבו כך לא באמת הניחו בקרים שיידעו להתריע על מגמה שלילית כמו חוסר בקרה על תהליכים. יש משהו בוויכוחים - שמוליד שלמות.

הווכחנות הצה"לית קוראת תיגר על הקיים, ומחפשת חרך בחומה שאולי ממנו תבוא הרעה. את השיעור הגדול ביותר עבר צה"ל במלחמת יום כיפור. אך בשנים האחרונות התפתח חוסר איזון במערך המ"מ שהמערכת לא בהכרח היתה ערה לו - והחדות נשחקה.

הרמטכ"ל קבע שהיו שגיאות, היו טעויות, אך לא הייתה התרשלות. לא של המפקדים ולא של הכוח. מערך המ"מ שילם מחיר כבד, במותו של סא"ל מ', לוחם גיבור שנהרג בידי חברו לצוות, סא"ל א', לוחם אמיץ שהפגין תושייה וקור רוח. המחיר הנוסף היה בחשיפת המערך.

הכוח בחאן יונס נחשף במהרה על ידי כוח אקראי של חמאס שהיה באזור. במשך דקות ארוכות ניהל סא"ל מ' את האירוע כך שהוא שולט בכוח ומתמודד עם הלחץ שהפעיל עליו מפקד בכיר בחמאס. בחפ"ק בישראל בו ישבו הרמטכ"ל גדי איזנקוט, ראש אמ"ן וראש השב"כ נדב ארגמן העריכו כי הכוח יידע להתמודד עם האתגר בשטח.

משהחליטו המחבלים להפעיל לחץ על סא"ל מ', לא היה לו זמן לחשוב. הוא החליט לבצע פעולת הסחה כדי לאפשר ירי במחבלים, אך לבסוף נפגע. הכוח פעל בגבורה. התחמש בנשק, ונמלט לנקודה שנקבעה מראש בידיעה שחמאס מנהל אחריהם מצוד. אלה רגעי קצה גבולות היכולות עליהן מתאמנים הלוחמים.

פינוי הפצועים בתקרית בדרום לבית החולים סורוקה - 11/11/18. מערכת וואלה! NEWS
פינוי הפצועים בתקרית לבית החולים סורוקה/מערכת וואלה! NEWS

הכוח חבר לחילוץ, וקור הרוח והגבורה לא הסתיימו ברגע שמסוק היסעור נחת בשטח הבנוי בחאן יונס וברקע מטוסי קרב מפציצים מרחב שלם ב-70 פצצות וטילים. באותן דקות החליט המצביא, מפקד הכוח בשטח, לעכב את ההמראה במשך שלוש דקות שנמשכו כמו נצח כד לספור את הלוחמים בחשיכה שוב ושוב. לבדוק בפעם האחרונה שאף לוחם לא נשאר בשטח. באותן דקות היה ירי לעבר המסוק.

לא היו פגיעות והמסוק המריא תחת מתח עצום של המפקדים בחמ"ל. כל דקה חלפה כמו נצח והפיקוד הבכיר החליט להפציץ את כלי הרכב של הכוח. מכונית אחת הושמדה לחלוטין השנייה חלקית. למען הסר ספק לא נותר בשטח הפלסטיני אמצעי טכנולוגי שלא ניתן לקנות באי ביי. המסוק נחת בשעה 03:25 לפנות בוקר בישראל. זמן קצר לאחר מכן כבר פגשו הלוחמים את ראש אמ"ן ושאר המפקדים הבכירים באגף. התחקירים החלו כבר באותו יום.

המהפכה שמתכנן ראש אמ"ן

המזרח התיכון לא נועד לחלשים ועל יחידות בעלות משקל סגולי גבוה כמו מערך המ"מ לא לעצור לרגע ולהביט קדימה לאתגרים הבאים. לא בכדי הדגיש דובר צה"ל רונן מנליס כי מערך המ"מ ביצע מבצעים מאז.

על הכול מופקד ראש אמ"ן, שלמרות התדמית האפורה והעובדה שהוא נחבא אל הכלים הוא פועל מסביב לשעון כדי להתאים את הגוף המודיעיני הגדול במדינה למציאות המאיימת. הוא שוקד בימים אלו על תכנית מהפכנית שתיצור רצף במשימות המחקר מהחייל בקצה ועד ראש חטיבת המחקר ובהתאמה במלאכת האיסוף. יחידת 9900 משנה את פניה בשילוב חקר גיאוגרפי ותצלומי לווין, ייצור הפתעות לאויב במצבי מלחמה, בלימת תהליך ההתבססות של איראן בסוריה וקיזוז יכולות מדויקים של האויב במספר זירות.

כלי רכב שבו הפלסטינים טוענים שכוח צה"ל עשה בו שימוש,נומבבר 2018. -, צילום מסך
הרכב שאותר בזירה לאחר התקרית/צילום מסך, -

ברוח שינויים אלו נדרשת המערכת הצבאית בכלל והקהילה המודיעינית בפרט לדאוג שברצף השינויים ישולב גורם שיתריע בשער. זה שידאג לשמר זיכרון ארגוני אחרי שישקע האבק והמתח יירד כדי להזכיר לבאים בתור שאירועים דומים עלולים לחזור בעתיד. באותה נשימה חשוב להדגיש כי יש לשמור על מערך המ"מ מכל משמר. ביטחון מדינת ישראל מבוסס על לוחמי המ"מ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully