וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המפקד ירה על מחבלים - ופגע בסא"ל מ': הכשלים בחאן יונס נחשפים

7.7.2019 / 21:05

הרמטכ"ל כוכבי קיבל את ממצאי התחקירים על התקרית שבה נהרג סא"ל מ' וקצין נפצע באורח בינוני. מניתוח השתלשלות האירועים במבצע עולות כמה שגיאות ותקלות שהביאו לחשיפת הכוח, המצביעות על פערים בשיטת הביצוע ובתהליך ההכנות. נתניהו: "הלקחים יופקו"

צילום: רויטרס וארכיון וואלה!NEWS, עריכה: ניב מעוז

ההיתקלות בחאן יונס | העדכונים האחרונים

  • הרמטכ"ל כוכבי: משימת המבצע לא בוצעה
  • סא"ל מ' נהרג מאש כוחות צה"ל
  • הלוחמים המתינו על המסוק לפינוי במשך שלוש דקות
  • דובר צה"ל דחה על הסף הדחות או העברות תפקיד של קצינים שהשתתפו במבצע

צה"ל חשף הערב (ראשון) כי סא"ל מ', שנהרג בפעולת הכוח המיוחד בחאן יונס ב-11 בנובמבר 2018, מת מירי תועה של מפקד צה"ל בדרגת סגן אלוף שהיה בשטח. דובר צה"ל רונן מנליס אמר כי כשסא"ל א', מפקד הכוח, החליט שנשקפת סכנה, הוא פתח באש לעבר מחבלי חמאס וביצע ירי שהביא למותם של כמה מהמחבלים. מירי תועה שביצע נהרג סא"ל מ'. עם זאת, דחה דובר צה"ל אפשרות שמפקדים יודחו או יועברו מתפקידם בעקבות הכשלים במבצע. בפעולה נהרג מ', ונפצע קצין באורח בינוני.

בד בבד, התייחס דובר צה"ל לפרטים חדשים על התקרית שטרם פורסמו. "הוחלט לבצע פינוי באמצעות מסוק יסעור שנוחת בתוך השטח האורבני", אמר תת-אלוף מנליס והוסיף כי 70 מטרות הותקפו על מנת לאפשר למסוק לנחות.

לקריאה נוספת:
במכוניות מוסוות, בלב עזה: כך נחשף הכוח של סא"ל מ' בחאן יונס
בזהות בדויה, בזמנים שונים: "כך חדר הכוח המיוחד לחאן יונס"
הבית השכור בלב חאן יונס: גילויים חדשים מהפעילות הסודית שהסתבכה

הכוח המיוחד שפעל בחאן יונס. מערכת וואלה! NEWS
תמונות הכוח כפי שפורסמו בתקשורת הפלסטינית/מערכת וואלה! NEWS

בסיכום של הרמטכ"ל אביב כוכבי לממצאי צוותי התחקיר והלמידה נקבע כי משימת המבצע לא בוצעה. כוכבי ציין כי מניתוח השתלשלות האירועים במבצע עולות מספר שגיאות ותקלות שהביאו לחשיפת הכוח, המצביעות על פערים בשיטת הביצוע ובתהליך ההכנות. הרמטכ"ל הביע צער עמוק על נפילתו של סא"ל מ' וציין את הגבורה שהופגנה על-ידי הלוחמים. משפחתו של סא"ל מ' לא מסרה את התייחסותה, ואמרה כי הם עדיין קוראים ולומדים את הממצאים.

אחרי הירי ממנו נהרג מ', המתינו חברי הכוח למסוק שיגיע לחלצם. "שלוש הדקות הארוכות בחיי הלוחמים", תיאר מנליס. מרגע הירי ועד שנחתו בישראל, עברו 20 דקות. מנליס סירב להתייחס לדיווחים שעלו בחודשים האחרונים אודות סכום כסף גדול מאוד שהיה אצל הכוח וביגוד שגרם לחמאס לחשוד בחיילים ולעכב אותם לתחקיר בשטח.

כוח צה"ל נחשף - וסא"ל מ' נהרג

בפני כוכבי הוצגה שורת מסקנות ולקחים הקשורים בתהליך התכנון של המבצע המיוחד, בשיטות המבצעיות שבשימוש המערך המיוחד, בפיקוד ובשליטה על מבצעים מיוחדים ובהתארגנות המערך. כמו כן, גובשו לקחים באשר לממשקים בין מערך המבצעים המיוחדים לרמה המטכ"לית שהטמעתם מתבצעת בימים אלה ולאורם מגובשת תכנית העבודה של המערך בראייה רב-שנתית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר כי "הלקחים יופקו וההמלצות יישומו. מברך על אומץ ליבם של הלוחמים והטייסים שפעלו בתנאים קשים מאוד, ועל פעולת החילוץ ההירואית".

בתקרית נהרגו שבעה מחבלים, בהם גם בכיר בזרוע הצבאית של חמאס, נור ברכה, מפקד הגדוד המזרחי. "ההתנגדות הפלסטינית השיגה ניצחון גדול וציירה סצינה אגדית", אמר לאחר התקרית עבד א-לטיף אל-קאנוע, אחד מדוברי חמאס.

מבנה הרוס שהופגז ע"י צה"ל, נובמבר 2018. רויטרס
הרכב שאותר בזירה לאחר התקרית/רויטרס
חמאס טען כי מטרת פעולת צה"ל הייתה התקנת רשת ריגול

כחודשיים לאחר התקרית, הזרוע הצבאית של חמאס חשפה פרטים חדשים על שהתרחש במהלכה. "על הכיבוש ומערכת הביטחון שלו להיות מודאגים, שכן 'האוצר המודיעיני' שהשגנו נותן לנו יתרון אסטרטגי" - אמרו אז אנשי הזרוע. חברי הכוח היו, לפי הדיווחים הפלסטיניים שהתפרסמו לאחר התקרית, במשימת איסוף מידע מודיעיני.

במסיבת עיתונאים טען חמאס כי מטרת פעולת צה"ל בחאן יונס הייתה התקנת רשת ריגול וחשף כי השיג שליטה על "ציוד טכני שחושף סודות רבים של האויב". חמאס הודיע כי לאור הממצאים, החליט להגיב בתקיפות. לדברי הדובר, הכוח הישראלי ניצל את הערפילים והשטחים המתים בגבול הרצועה, ונכנס לעזה בשני כלי רכב עם מסמכים מזויפים וזייף חברות בארגון צדקה.

פינוי הפצועים בתקרית בדרום לבית החולים סורוקה - 11/11/18. מערכת וואלה! NEWS
פינוי הפצועים בתקרית לבית החולים סורוקה/מערכת וואלה! NEWS

אחד החיילים נכנס בשלב מוקדם יותר לרצועת עזה, תחת כיסוי של ארגון בינלאומי הפועל באזור.

בעבר מסר בכיר ביטחוני בחמאס לעיתון אל-אחבאר הלבנוני, כי הכוח הישראלי שפעל בחאן יונס נכנס דרך מעבר ארז, תוך שימוש בתעודות זהות מזויפות, הנושאות שמות של אזרחים מרצועת עזה. הכוחות חדרו לרצועה בזמנים שונים כדי לא לעורר חשד כשציוד היחידה הוברח דרך מעבר כרם שלום, והועבר לסייען שהכין עבורם שני כלי רכב. עוד אמר המקור כי למרות כמות הטילים הגדולה שנורתה לעבר הרכב ששימש את הכוח, חמאס הצליח לתפוס ציוד טכני ועליו מידע רגיש.

לפי הדיווחים הפלסטיניים שפורסמו בעבר, פעילות הכוח המיוחד לא הייתה נקודתית, אלא חולייה ברצף של פעילות מתמשכת ורחבה. הכוח המיוחד שכר לצורך הפעילות מבנה וחצר ברצועת עזה מקצין משטרה פלסטיני שלא ידע באמת עם מי הוא משתף פעולה. הכוח המיוחד טען בפני הקצין שהוא מנהל ארגון לסיוע הומניטרי שמתמחה בחלוקת מזון לציבור נזקקים ברצועת עזה.

כלי רכב שבו הפלסטינים טוענים שכוח צה"ל עשה בו שימוש,נומבבר 2018. -, צילום מסך
הרכב שאותר בזירה לאחר התקרית/צילום מסך, -

לשם כך נע הכוח המיוחד במסווה של פלסטינים מרצועת עזה כדי לחלק את הסיוע, והצליח לחדור לבתי פעילי חמאס. עוד על פי הפרסומים, שחלקם הופיעו ברשתות החברתיות, הכוח המיוחד הצליח במהלך הפעילות לשתול אמצעים מתקדמים לאיסוף מודיעין אותות במקומות רגישים כמו פתחי מנהרות, מוקדי שיגורי רקטות ובתי פעילים בכירים.

(עדכון ראשון: 19:59)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully