וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבית השכור בלב חאן יונס: גילויים חדשים מהפעילות הסודית שהסתבכה

22.11.2018 / 20:24

מקורות פלסטיניים דיווחו כי הכוח המיוחד שפעל בעומק הרצועה שכר מבנה מידי קצין משטרה מקומי ונטמע באוכלוסייה ברצועה. לאחר שהלוחמים נחשפו, פעילי חמאס עקבו אחרי שני כלי הרכב בהם נע הכוח, בשלב מסוים התפתחו ביניהם חילופי האש במהלכם חוסלו פעילי חמאס ונהרג סא"ל מ'

צילום: דו"צ

בתום העצרות ובחלוף הסרטונים הוויראליים, עמוק בתוך הלב יודע מנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר שהארגון שבראשו הוא עומד ספג השפלה קשה, כשכוח צה"ל הצליח לחדור בפתח השבוע שעבר ללב השטח הפלסטיני. מערכי האבטחה של חמאס הצליחו לחשוף את הכוח שביצע פעילות חשאית, יכולות הזרוע הצבאית של ארגון הטרור הוצגו כבדיחה, זאת למרות שהתקרית הסתיימה במותו של סא"ל מ'.

גם כשהכוח המיוחד נחשף, הצליחו הלוחמים להפוך את הקערה על פיה, ולהרוג מג"ד ושישה פעילי חמאס. מבלי לדעת את הפרטים לעומקים, ניתן להניח כי רק תכנון קפדני, הכנות מקצועיות ומאפיינים אישיותיים ייחודיים בהם ניחנו הלוחמים יכלו לסייע להם באותם רגעים בחאן יונס.

אקורד הסיום של המבצע התנגן אמנם עם נחיתת מסוק היסעור באומץ רב בלב שטח כדי להשיב את הכוח, אולם עם המראתו התפוגגו חלומותיו של סינוואר להפוך את הכישלון לסיפור הצלחה. התקווה להחזיק בידיו גופה או לשבות לוחם של צה"ל נמוגו בין ענני האבק שייצר המסוק לפצצות חיל האוויר שיצרו מיסוך באופן שאיפשר ללוחמים לשוב הביתה.

לקריאה נוספת:
שרידי מדים, אמצעים מסווגים: חמאס מציג את ציוד הכוח המיוחד בעזה
"המעשה שלא יפורסם וראוי להערכת כולנו": הקרב ההירואי של סא"ל מ'
בכיר חמאס נהרג בהיתקלות בעזה: "ההתנגדות השיגה ניצחון גדול"

כלי רכב שבו הפלסטינים טוענים שכוח צה"ל עשה בו שימוש,נומבבר 2018. -, צילום מסך
הרכב שאותר בזירה לאחר האירוע/צילום מסך, -

הדיווחים הפלסטיניים העידו כי פעילות הכוח המיוחד לא הייתה נקודתית, אלא חולייה ברצף של פעילות מתמשכת ורחבה. הכוח המיוחד שכר לצורך הפעילות מבנה וחצר ברצועת עזה מקצין משטרה פלסטיני שלא ידע באמת למי הוא לוחץ את ידו. הכוח המיוחד טען בפני הקצין שהוא מנהל ארגון לסיוע הומניטרי שמתמחה בחלוקת מזון לציבור נזקקים ברצועת עזה.

לשם כך נע הכוח המיוחד במסווה של פלסטינים מרצועת עזה כדי לחלק את הסיוע, והצליח לחדור לבתי פעילי חמאס. עוד על פי הפרסומים, שחלקם הופיעו ברשתות החברתיות, הכוח המיוחד הצליח במהלך הפעילות לשתול אמצעים מתקדמים לאיסוף מודיעין אותות במקומות רגישים כמו פתחי מנהרות, מוקדי שיגורי רקטות ובתי פעילים בכירים.

עוד באותו נושא

חמאס טוען: חשפנו את הכוח המיוחד שפעל בחאן יונס

לכתבה המלאה
הכוח המיוחד שפעל בחאן יונס. מערכת וואלה! NEWS
התמונות שפרסם חמאס, היום/מערכת וואלה! NEWS
הכוח המיוחד שפעל בחאן יונס. מערכת וואלה! NEWS
התמונות שפרסם חמאס, היום/מערכת וואלה! NEWS

פרטים נוספים שעולים מדיווחי חמאס נוגעים לחשד שעורר הכוח המיוחד, מה שהוביל להקפצתם של פעילי חמאס למקום ובראשם המג"ד שחוסל. הפעילים עקבו אחרי שני כלי הרכב בהם נעו חברי הכוח המיוחד, כיתרו אותם ובשלב מסוים התפתחו ביניהם חילופי האש בהם חוסלו אנשי חמאס. לאחר האירוע, נפוצו שמועות שהתגלגלו לרשתות החברתיות לפיהן נשמעו פיצוצים עמומים לאורך השנה החולפת ברחבי הרצועה וכן תאונות עבודה שחמאס התקשה להסבירן.

זמן קצר לאחר שנודע היקף הפעילות ועומק החדירה, חמאס פתח בירי רקטות מסיבי, אך בעיקר היה עסוק בלהבין כיצד כל זה קרה לו מתחת לאף. אחת ההנחיות הראשונות שיצאו מלשכתו של סינוואר הייתה לסגור את היציאה אל הים, להגביר את האבטחה מול גדר המערכת בגבול ישראל ולאסור יציאה של אזרחים דרך מעברי הגבול. זהו דפוס שמזכיר את אופי הפעולות ההיסטריות שנקט חמאס לאחר חיסולו של בכיר חמאס בעזה מאזן פוקהא שחוסל ביריות בפתח ביתו לפי הפלסטינים במרץ 2017 על ידי כוח בשליחות מערכת הביטחון הישראלית.

קולו של סינוואר סיפר את הסיפור

ברגע מסוג זה כל ארגון חש טלטלה עצומה, פחד מהלא נודע אך בעיקר עסוק בלהבין כיצד קרה הדבר ועד כמה עמוקה ורחבה הייתה החדירה המודיעינית הישראלית בשטח הפלסטיני. מן הסתם ביצע החמאס גל מעצרים ולאחר מכן חקירות, שהצרחות במהלכן נשמעו היטב במרחב כולו. במקביל הופצה הנחייה ברשתות החברתיות ובכלי התקשורת הפלסטינים המזהירה את הציבור מלהגיע לאזור הקרב ולהפיץ את תמונותיו.

ביום שישי קיים חמאס "עצרת ניצחון" כדי לטשטש את גודל ההפסד והעצב על מותו של מג"ד הארגון וחברי הזרוע שחוסלו בקרב. סינואר עמד מול המיקרופון וניסה בעיקר לשכנע את הציבור הפלסטיני כי המכה שהונחתה על החמאס באותה שבוע לא הייתה כבדה, אך קולו הרועד סיפר את הסיפור.

יחיא סינוואר מראה נשק שלטענות שייך לישראל 16 בנובמבר 2018. ללא, מערכת וואלה! NEWS
סינוואר אוחז באקדח שנאסף לטענת חמאס בזירת הקרב. עצרת הניצחון של חמאס בשבוע שעבר/מערכת וואלה! NEWS, ללא

סינואר דיבר על הכוננות של כוחותיו מול ניסיונות החדירה, על המלכודות שמכן החמאס לצה"ל, ניסה לפייס בדבריו אל הג'יאהד האסלמי שעד לחשיפת הכוח המיוחד היה עמו כמעט בנתק מוחלט. בתום נאומו ובמסגרת הלוחמה הפסיכולוגית שהוא מנהל נגד ישראל והרחוב הפלסטיני כשהוא מנופף באקדח עם משתיק קול שלטענתו היה שייך לכוח המיוחד, הוא הוא הזהיר כי אם ישראל תשלח כוחות נוספים, חבריהם עלולים ליפול בשבי. מה שהסביר שוב את מחיר ההשפלה שספג החמאס מהפעולה הישראלית.

מאמץ נוסף לדלות מידע על הקרב

חמאס ממשיך בחקירה, אולם כבר בימים הראשונים נחשפו והופצו ברשתות החברתיות תמונות של כלי הרכב בהם נע לכאורה הכוח המיוחד. לאחר מכן התפרסמו פרטים מביכים נוספים בכלי התקשורת על אודות הצלחת הכוח הישראלי לחדור את מערכי האבטחה של הארגון.

מבנה הרוס שהופגז ע"י צה"ל, נובמבר 2018. רויטרס
זירת הקרב בחאן יונס בשבוע שעבר/רויטרס

היום הפיץ החמאס את תמונותיהם של מי שלטענתו נמנה עם הכוח. לבקשת הצנזורה בישראל, כלי התקשורת פרסמו את התמונות בטשטוש כדי למנוע זליגת מידע שעלול לסכן את ביטחון המדינה. מעצם פרסום התמונות ניתן להעריך כי חמאס מבצע מאמצים משמעותיים כדי לגרות את הציבור בישראל לחשוף מידע נוסף אודות המבצעים, אם אכן מדובר באותן דמויות.

גם הביטחון העצמי של פעילי חמאס והנהגת הארגון נפגם. בניגוד גמור לימים שאחרי מבצע צוק איתן, הפעם הם לא ממהרים לערוף ראשים כדי להימנע מביקורת ציבורית שכן מדובר במבצע מוצלח לכוח הישראלי. היום נפגשו סינוואר וראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה ובצעד חריג הצטלמו כדי לשדר עסקים כרגיל. אלא שהמבצע שנוהל בחדות ובמקצועיות גבוהה מוכיח כי מערכת הביטחון וקהילת המודיעין פועלות בצללים נגד בכירי חמאס, גם כשפצצות לא נופלות על עזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully