וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרבה הצהרות, מעט מעשים: כל מה שקרה מהוועידה בסינגפור ועד וייטנאם

27.2.2019 / 8:30

מאז הפסגה הראשונה בין טראמפ וקים התחייבות קוריאה הצפונית לפירוז מנשק גרעיני וההקלה בסנקציות האמריקניות נותרו ללא שינוי. לצד הקשיים, שני המנהיגים הקפידו להראות מחוות של רצון טוב, כמו החזרת שרידי חיילים אמריקנים. כך נראו שמונת החודשים האחרונים

צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ומנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און ייפגשו היום (רביעי) בוועידת פסגה שנייה במספר שתתקיים בהאנוי, בירת וייטנאם. שני הצדדים מגיעים לפגישה עם אופטימיות זהירה כי ניתן יהיה להשיג התקדמות בשיחות. לפני לחיצות הידיים, התמונות והחיוכים, זה הזמן לבדוק מה נעשה בשמונת החודשים מאז הפסגה הקודמת בסינגפור.

החודשים הראשונים שלאחר הפסגה לוו במהמורות רבות בניסיון להקים צוותי עבודה של נציגים משתי המדינות, אך גם במחוות של רצון טוב מצד המנהיגים. הנשיא טראמפ הודיע על הקפאת תמרונים צבאיים גדולים עם קוריאה הדרומית, בעוד תרגילים נקודתיים נמשכו כרגיל. קים, מצדו העביר לידי ארצות הברית את שרידיהם של 55 חיילים אמריקנים שנהרגו במלחמת קוריאה. בחודש יולי, הראו צילומי אוויר כי קוריאה הצפונית החלה בנטרול של אחד ממתקני שיגור הטילים, אולם מומחים העידו כי הליך הפירוק של אתרים אלו לא הגיע לסיומו.

לקריאה נוספת בנושא
הפסגה בווייטנאם: טראמפ יחבק את קים גם מבלי שיוותר על הגרעין
יומיים לפסגת טראמפ-קים: "צפון קוריאה נותרה איום גרעיני"
צפון קוריאה: ארה"ב לא תהיה בטוחה ללא תוצאות בפסגה עם טראמפ

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ומנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און יוצאים מארוחת הצהריים במלון קפלה בסינגפור, 12 ביוני 2018. רויטרס
אופטימיות זהירה. קים וטראמפ בסינגפור, יוני/רויטרס

גם בחזית שבין סיאול ופיונגיאנג נרשמה רגיעה בחודשים האחרונים: שלוש ועידות התקיימו בין הצדדים בזמן שחלף, כשהמטרה העיקרית שעל הפרק הייתה הפחתת המתיחות באזור הגבול. לשם כך, הוסכם על הפחתה במספר עמדות השמירה, פינוי מוקשים והסכמה לכונן אזורים אסורים לטיסה. הגבול נותר עדיין אחד האזורים המתוחים בעולם, אך לאור התקדמות המגעים בין הצדדים, בהחלט קיימת האפשרות כי במהלך הפסגה יוכרז על הסכם שלום ועל סיום רשמי של מלחמת קוריאה, שבאופן טכני מעולם לא נגמרה.

ואולם, המשך ההתקרבות בין שתי הקוריאות תלוי גם בנכונות של וושינגטון להסיר חלק מן הסנקציות שהוטלו על הדיקטטורה המבודדת, ואילו ארצות הברית הבהירה כי לא תקל בסנקציות כל עוד לא תהיה התקדמות של ממש בנתיב לפירוז חצי האי הקוריאני מנשק גרעיני. טראמפ וקים חתמו בפסגה הקודמת על מעין הסכם עקרונות שכלל פירוז מנשק גרעיני, אולם השימוש במונחים רחבים יחסית, ללא פירוט, הביא לפרשנות שונה מצד שני הצדדים בנוגע לשאלה מה נחשב לפירוז מנשק גרעיני.

עוד באותו נושא

70 שעות נסיעה, סיגריה אחת: המסע המפרך של קים ברכבת לווייטנאם

לכתבה המלאה
גבול קוריאה הצפונית והדרומית. AP
אחד האזורים המתוחים בעולם. גבול קוריאה הצפונית והדרומית/AP

המגעים הדיפלומטיים הישירים בין ארצות הברית וקוריאה הצפונית היו מורכבים וחלק מן הפגישות בוטלו או נדחו. תחילה, גינו בפיונגיאנג את שר החוץ האמריקני מייק פומפאו ואמרו שהוא "מתנהל כמו גנגסטר", לאחר שהבהיר כי ארצות הברית תעמוד על כך שהפירוז מן הנשק הגרעיני יהיה מלא וניתן יהיה לוודא אותו. בהמשך, חל שיפור ביחסים, וגם הרטוריקה החשדנית פינתה את מקומה להצהרות מעט יותר אופטימיות.

עם זאת, בחודשים שעברו שני תחומים נותרו ללא שינוי: התחייבות קונקרטית מצד קוריאה הצפונית לפירוז מנשק גרעיני מחד, והקלה בסנקציות האמריקניות מאידך. השליח המיוחד לחצי האי הקוריאני, סטיבן ביגן, התקשה גם הוא בהתחלה להיפגש עם בכירי המשטר, אולם בהמשך נרשמה התחממות ביחסים. אחת מיוזמותיו היא פתיחה הדדית של נציגות דיפלומטית בשתי המדינות, בדרך לכינון יחסים אחרי יותר מחצי מאה של מצב מלחמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully