וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צריך למלא את האקווריום: הכרעות המינויים שממתינות לנתניהו

14.6.2018 / 20:26

על שולחנו של ראש הממשלה מונחת זה זמן מה שורה של החלטות על מינויי בעלי תפקידים בכירים, בהם מזכיר צבאי ויו"ר הסוכנות היהודית. גם מנכ"ל משרד ראש הממשלה והיועץ המדיני פרשו, והוסיפו עוד שתי משרות לאיוש הכוורת

צילום: לשכת העיתונות הממשלתית

(בני הזוג נתניהו מתייחסים להאשמה בתקיפת מנכ"ל משרד ראש הממשלה הפורש, בחודש שעבר)

בעוד הארץ גועשת ורוגשת סביב שאלת הארכת כהונתו של מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך ומתגברות הקריאות להאריך את כהונתו של הרמטכ"ל גדי איזנקוט לשנה חמישית, על שולחנו של ראש הממשלה בנימין נתניהו מונחים שורה של מינויים בכירים נוספים שעליו לקבל לגביהם החלטה בקרוב.

עוד בוואלה! NEWS:
עוד תעמולה למשטר: טראמפ תועד מצדיע לגנרל צפון קוריאני
החשודים ברצח ביפו: בתה בת ה-18 של אלמנת ראש העדה הנוצרית ובן זוגה
מועצת גדולי התורה: לפרוש מהממשלה אם חוק הגיוס לא ישתנה

ראש הממשלה בנימין נתניהו בתערוכת "3000 שנה לירושלים" במטה האו"ם בניו יורק, 8 במרץ 2018. אי-פי, AP
מחכה לרגע האחרון. נתניהו/AP, אי-פי

נתניהו נוהג להתלונן על קשיים במשילות, ולהתרעם על מגבלות משפטיות על מינויים בשירות המדינה, אך גם את המינויים המונחים לפניו הוא מתקשה למלא. כמיטב המסורת אצל נתניהו, הוא מקפיד בדרך כלל לחכות עד הרגע האחרון. אלה כמה מהתפקידים הבכירים שעל איושם יידרש נתניהו להחליט בתקופה הקרובה.

יו"ר הסוכנות היהודית: שרנסקי פורש עוד שבועיים

אחרי תשע שנים בראשות הסוכנות היהודית, בעוד כשבועיים נתן שרנסקי עומד לסיים את תפקידו, אך ראש הממשלה טרם הכריע מי המועמד שאותו הוא מעונין להושיב בכיסא במקומו. ההתייעצויות בנושא נמשכות כבר למעלה מחצי שנה - זהותו של יו"ר הסוכנות נקבעת באופן רשמי על ידי חבר הנאמנים שלה, אך לפי הנוהג ראש הממשלה מציג בפניהם מועמד המוסכם על יהדות ארצות הברית, שלרוב מאושר באופן אוטומטי על ידם.

נתן שרנסקי. ראובן קסטרו
ממתין ליורש. שרנסקי/ראובן קסטרו

בבורסת השמות לתפקיד נכללו בחודשים האחרונים השר יובל שטייניץ, ראש עיריית מעלה אדומים בני כשריאל והשגרירים לשעבר רון פרושאור ומייקל אורן. נתניהו רצה מאוד למנות את ראש האופוזיציה יצחק הרצוג לתפקיד, במעין דיל פוליטי בין המפלגות במוסדות הלאומיים, אך ככל הנראה הפוליטיקה התגברה והמהלך אינו מתקדם.

לדברי גורמים פוליטיים, מועמדותו של שטייניץ עדיין נמצאת על השולחן, וגם שמה של נשיאת קרן ירושלים יוהנה ארביב פרוג'ה מוצף כמועמדת שנתניהו היה שמח לראות תפקיד. בסוף החודש יגיעו חברי חבר הנאמנים לירושלים לפגישת פרידה משרנסקי, והם ממתינים לסימן מנתניהו בדבר זהות יורשו.

נציב שירות המדינה: מינוי המקורבת לנתניהו נתקל בקשיים

למעלה משנה חלפה מאז שנציב שירות המדינה הקודם משה דיין עזב את תפקידו, ומינויו הזמני של ממלא מקומו אהוד פראוור מוארך שוב ושוב, בזמן שנתניהו מנהל קרב עיקש על מינויה לתפקיד של עפרה ברכה - ראש אגף במשרד הפנים שנחשבת מקורבת אליו ובתה ואחותה אף עובדות בלשכת ראש הממשלה. מינוי נציב שירות המדינה, תפקיד החולש על כל המשרות והמינויים בשירות הממשלתי, מייצר את אחת הסאגות המעייפות בממשלה בימינו לנוכח קשיים ששבים ועולים בהליך המינוי וסימני שאלה לגבי התאמתה של ברכה לתפקיד.

עפרה ברכה נציבת שירות המדינה 5.9.17. פייסבוק, מערכת וואלה! NEWS
מצפה שמינויה יושלם תוך שבועות. ברכה/מערכת וואלה! NEWS, פייסבוק

נציב שירות המדינה ממונה על ידי ועדת מינויים מיוחדת - שגם היא ממונה על ידי הממשלה - אך ראש הוועדה התפטר באמצע הדרך, ולאחר מכן גם הוועדה כולה בוטלה בעקבות עתירה לבג"ץ שטענה שנציגי הציבור בוועדה מקורבים לראש הממשלה.

בחודש שעבר הממשלה בחרה שני נציגים חדשים לוועדה המיוחדת, והיא התכנסה השבוע לדיון ראשון. ברכה צוטטה כמי שאומרת למקורביה כי בתוך שבועות יושלם המינוי, אך לפי ההערכה המינוי עדיין עשוי להיתקל בקשיים משפטיים ועתירות לבג"ץ.

המזכיר הצבאי: ניסיון לקרוץ למצביעי הימין?

מזכירו הצבאי הנוכחי של ראש הממשלה תת-אלוף אליעזר טולדנו כבר מחכה להיכנס לתפקידו הבא כמפקד אוגדת עזה, אך זהותו של מחליפו מתעכבת מזה חודשים. לפי הנוהג, ראש הממשלה בוחר מזכיר צבאי מבין מועמדים שמציג בפניו הרמטכ"ל, אך נתניהו לא היה מעוניין באף אחד מהמועמדים שאיזנקוט הציג בפניו וביקש לפגוש מועמד אחר - תת-אלוף עופר וינטר, שמשמש כיום כראש מטה פיקוד מרכז ונחשב לקצין המזוהה מאוד עם המגזר הדתי-לאומי.

מפוצלת נתניהו, עופר וינטר ואייזנקוט. מערכת וואלה! NEWS
לא קודם. וינטר, איזנקוט ונתניהו/מערכת וואלה! NEWS

אולם, הרמטכ"ל הבהיר לנתניהו ולווינטר כי הוא מתנגד למינויו של האחרון לתפקיד המזכיר הצבאי כי הוא צריך להשלים שלוש שנים בתפקיד המטה. השבוע נודע כי וינטר לא קודם גם במסגרת סבב המינויים האחרון של הרמטכ"ל אך מקורבים לנתניהו אמרו כי לא ידוע להם שמועמדותו שבה להיות על הפרק. טולדנו היה אמור כבר לצאת לחפיפה ולחופשה לקראת התפקיד הבא, אך לנוכח העובדה שטרם מונה לו מחליף בינתיים הוא ממשיך בתפקידו.

לוואלה! NEWS נודע כי נתניהו קיים סבב ראיונות נוסף בחודשים האחרונים, ולדברי גורמים המעורים בנושא, הוא עשוי לבחור בתת-אלוף איתי וירוב לתפקיד. וירוב, ששימש בתפקידו האחרון כראש מטה זרוע היבשה, הוא גם מינוי שעשוי לקרוץ למצביעי הימין: כשהיה מפקד חטיבת כפיר עמד וירוב בלב סערה לאחר שגיבה קצין שהואשם בתקיפת פלסטיני.

גורמים בלשכת ראש הממשלה אמרו לוואלה! NEWS כי החלטת נתניהו לגבי מינוי מזכיר צבאי נמצאת בישורת האחרונה אך סירבו לציין מי המועמד.

מנכ"ל משרד ראש הממשלה ועוד תפקידים באקווריום

משרד ראש הממשלה, ובמיוחד לשכת נתניהו, ידעו במרוצת השנים לא מעט מתיחויות, יריבויות, ופרישות, אך מזמן לא הייתה סערה כמו זו שפרצה כשהתבררו נסיבות עזיבתו של אלי גרונר את תפקיד מנכ"ל משרד ראש הממשלה בתחילת החודש. באופן רשמי, גרונר "ביקש לעזוב את תפקידו" אחרי קדנציה של שלוש שנים, אך בפועל הוא התפוטר, ועזב אחרי שבמשך זמן רב הראו לו בבלפור את הדרך החוצה לאחר שנקלע לעימותים ומחלוקות עם רעיית ראש הממשלה סביב הוצאות אחזקת הבית בקיסריה והמעון הרשמי בירושלים.

חצויה אלי גרונר ושרה נתניהו. --, מערכת וואלה! NEWS
חיכוך גבוה. גרונר ושרה נתניהו/מערכת וואלה! NEWS, --

שיא המתיחות היה בתחילת השנה, אז, כך לפי דיווח ב"הארץ", ניסתה שרה נתניהו לתקוף את גרונר פיזית. מנכ"ל משרד ראש הממשלה אמון על ריכוז עבודת משרדי הממשלה, ועל ניהול, תכנון וביצוע מדיניות בשורה ארוכה של תחומים חברתיים וכלכליים, אך מתוקף תפקידו, הוא גם נדרש לבוא במגע ולפקח על הוצאות המעונות של ראש הממשלה ורעייתו, מה שמוסיף לתפקיד גורם חיכוך גבוה. גרונר יסיים את תפקידו בסוף יולי, ועד עכשיו נתניהו לא הזכיר אף מועמד לתפקיד.

שבוע אחרי ההודעה של גרונר והחשיפות הדרמטיות שנלוו לו, יועץ בכיר נוסף של נתניהו הודיע כי הוא עוזב את הלשכה. יונתן שכטר, היועץ המדיני של נתניהו, ביקש לסיים את תפקידו אחרי חמש שנים, בנימוק שהוא מעוניין להקדיש יותר זמן למשפחתו. נתניהו הודה לשכטר בחום, אך שוב, לא הסגיר מי מועמד לתפקיד.

לוואלה! NEWS נודע כי סגן השגריר בוושינגטון, ראובן עזר, שסיים את תפקידו באחרונה, ימונה לסגן ראש המל"ל למדיניות חוץ ובמסגרת זאת הוא ייקח על עצמו חלק מסמכויותיו של שכטר.

באקווריום הקרוב של נתניהו יש עוד שתי משרות שעומדות ריקות זה למעלה משנה: ראש מערך ההסברה הלאומי, תפקיד שפנוי מאז שרן ברץ עזב בינואר 2017, ומנהל לשכה, שאחראי על ארגון לוח הזמנים וסדר היום של ראש הממשלה. בעבר, מנהלי לשכה התחלקו בסמכויות ואחריות עם ראש הסגל, אך ראש הסגל הנוכחי יואב הורביץ ממלא כיום את שני התפקידים.

שגרירים מעבר לאוקיינוס

שגריר ישראל בארצות הברית, רון דרמר, אחד האישים המקורבים ביותר לראש הממשלה, צפוי לסיים את תפקידו בוושינגטון בספטמבר הקרוב אחרי חמש שנות שליחות. דרמר מונה ב-2013 לתפקיד, ובשנה שעברה הממשלה האריכה את מינויו בשנה אחת נוספת. לדברי גורמים המעורבים בנושא, דרמר הביע רצון לחזור כבר בקיץ הקרוב, אך לפי ההערכה, נוכח הקשרים הקרובים שלו עם הבית הלבן, נתניהו מעוניין שדרמר יישאר בתפקידו ויבקש ממנו להישאר בתפקיד לשנה שישית.

שגריר ישראל באו"ם דני דנון בדיון בעצרת הכללית בהצעת גינוי נגד ישראל בשל שימוש בכוח נגד פלסטינים, 13 ביוני 2018. רויטרס
מעוניין להישאר. דנון בדיון בעצרת הכללית של האו"ם/רויטרס

מינוי פוליטי נוסף של נתניהו, שגריר ישראל באו"ם דני דנון, שמכהן בתפקידו מאז אוקטובר 2015, מעוניין גם הוא להישאר שנה נוספת בתפקיד והוא צפוי לשוחח על הנושא עם ראש הממשלה בשבועות הקרובים.

אולם, גורמים פוליטיים אמרו לוואלה! NEWS כי הארכת המינוי עשויה להיתקל במכשול משפטי, לנוכח הבדיקה המשטרתית המתנהלת נגד דנון בעניין החשדות לחלוקת משכורות ותפקידים לפעילי ליכוד מכספי ציבור בזמן שעמד בראש הליכוד העולמי. גם שגריר ישראל באונסק"ו ח"כ לשעבר כרמל שאמה צפוי לסיים את תפקידו בסוף הקיץ, אך לא ברור אם התפקיד יאוייש במינוי פוליטי או פנים משרדי מתוך משרד החוץ.

גם קונסול ישראל בלוס אנג'לס, סם גרונדוורג, מסיים את תפקידו בקיץ הקרוב, ולפי ההערכה נתניהו ירצה להמשיך למלא את המינוי במסגרת מכסת המינויים הפוליטיים ולא לשחרר את המינוי לסגל משרד החוץ. גרונדוורג מסיים קדנציה של שנתיים בלבד וביקש לחזור לארץ מסיבות אישיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully