וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מועצת גדולי התורה: לפרוש מהממשלה אם חוק הגיוס לא ישתנה

14.6.2018 / 18:34

הגוף האחראי על הפלג החסידי ביהדות התורה הורה לנציגיו בכנסת שלא לאשר את הצעת החוק בנוסח הנוכחי שלה, ולפרוש מהקואליציה אם לא ישתנה. ההערכה היא כי החלטה דומה יקבלו המנהיגים הרוחניים של שאר הסיעות החרדיות

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: תומר לוי

מועצת גדולי התורה של סיעת "אגודת ישראל", הפלג החסידי במפלגת יהדות התורה, הורתה היום (חמישי) לנציגיה בכנסת לפרוש מהקואליציה אם חוק הגיוס החדש יקודם ללא תיאום עמם ובכפוף להסכמתם. מועצת גדולי התורה של הסיעה הורתה לקדם שינויים בהצעת החוק הקיימת ולא לאשר אותה בנוסח הנוכחי שלה.

החלטה זו מחייבת רק ארבעה מתוך שבעת חברי יהדות התורה, סגני השרים יעקב ליצמן ומאיר פרוש ואת חברי הכנסת ישראל אייכלר ומנחם אליעזר מוזס. עם זאת, ההערכה היא כי החלטה דומה יקבלו המנהיגים הרוחניים של שאר הסיעות החרדיות.

יו"ר סיעת יהדות התורה ח"כ מוזס אמר אחרי הכינוס כי "ההחלטה היא חד משמעית - אנחנו מתנגדים לחוק הזה, אם הוא יעבור בממשלה בלעדינו אז אנחנו נפרוש מהקואליציה". מוזס הוסיף: "לנגד גדולי ישראל עומדת דאגה אחת שבמסגרתה צריך להבהיר שעולם הישיבות הוא לא ספק חיילים של צה"ל".

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הבריאות יעקב ליצמן ושר הפנים אריה דרעי בוועידת המודיע בנושא כלכלה ועסקים, 20 בנובמבר 2016. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו עם ראשי הסיעות החרדיות/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

מוקדם יותר היום התייחס שר הביטחון אביגדור ליברמן להצעת החוק שגובשה במשרד הביטחון. אף שמדובר בהצעה יחסית טובה למפלגות החרדיות, הבהיר ליברמן כי היא ה"דבר אולי הכי מאוזן והדבר היחידי שיכול לענות על כל הבעיות, על כל הדרישות ועל כל הוויכוחים", כלשונו.

ליברמן טען כי "מלכתחילה אמרתי שאם רוצים באמת להעביר חוק אז כל אחד צריך פשוט לוותר על האג'נדה הפוליטית הפרטית שלו ולבנות משהו ממלכתי". הוא ציין כי "החוק שהובא לא עונה על האג'נדה ותפיסת העולם שלי, ובטח גם לא עונה על תפיסת עולמם של דרעי או ליצמן, אבל זה חוק שהוא באמת התשובה אולי המוחלטת לדרישות צה"ל".

גורם פוליטי ב'אגודת ישראל' העריך כי ראש הממשלה בנימין נתניהו לא יגיש את חוק הגיוס ללא תמיכת החרדים, ולכן כדי לקדם את השינויים המתבקשים בחוק המדינה תבקש מבג"ץ דחייה של חצי שנה לתקופה שניתנה לחוקק חוק חדש.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
"לוותר על אג'נדה פרטית"- ליברמן הודה כי מתווה גיוס החרדים החדש לא עונה על תפיסת עולמו ו"בטח לא של ליצמן ודרעי". ניב אהרונסון
סבור שהצעת החוק מאוזנת. ליברמן, היום/ניב אהרונסון

נוסח חוק הגיוס החדש פורסם השבוע על ידי הוועדה המקצועית במשרד הביטחון שניסחה אותו בחודשים האחרונים. החוק קובע פטור לרוב החרדים עד גיל 24 ומטיל החל משנת 2020, סנקציות כלכליות על תקציב הישיבות אם המדינה לא תעמוד ב-95% לפחות מיעדי הגיוס שייקבעו. סעיף נוסף קובע את יעדי הגיוס תוך עלייה הדרגתית איטית מידי שנה.

ביום שלישי הופץ תזכיר החוק הממשלתי, ומרגע פרסומו, ניתנת לציבור 21 יום למסירת הערות ותיקונים. המשמעות היא שאת החוק תוכל הממשלה לקדם בכנסת רק בתחילת חודש יולי.

לוח הזמנים הוא קצר מאד היות והמפלגות החרדיות דורשות לסיים את החקיקה בשלוש קריאות עד סוף מושב הקיץ של הכנסת, ב-22 ביולי, אחרת יפרשו מהקואליציה. לכנסת יהיו שבועיים וחצי בלבד לקדם את ההצעה, מה שידרוש דיונים אינטנסיביים בוועדה ובמליאה. היום הוחלט כי יו"ר הקואליציה ח"כ דודי אמסלם יעמוד בראש הוועדה שתנסח את הצעת-החוק ותערוך בו את השינויים הנדרשים.

בנוסף לסנקציות הכלכליות המופיעות בנוסח החדש, נקבע בו כי אי עמידה ב-85% מיעדי הגיוס, במשך שלוש שנים ברציפות, תביא לביטול התיקון לחוק. עוד נקבע כי צה"ל והשירות הלאומי יוסיפו מסלולי שירות מותאמים לציבור החרדי שיקדמו השתלבות בתעסוקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully