וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבועיים של מתיחות ביטחונית ומדינית: כך התגלגל משבר הר הבית

29.7.2017 / 22:57

אמצעי אבטחה או הפרת הסטטוס קוו? התקפלות או צעד נחוץ? מפיגוע הירי וסגירת ההר למתפללים, דרך הפגנות ועימותים בירושלים והירי בשגרירות בירדן, ועד להודעת הווקף על החזרה למסגד אל-אקצא: משבר המגנומטרים, יום אחר יום

צילום: רוני כנפו, עריכה: יוסי אלטר

פיגוע הירי שאירע באמצע החודש בהר הבית, בעיר העתיקה בירושלים, סימן את תחילתם של כמעט שבועיים של החלטות, שסיבכו את ישראל עמוק ועמוק יותר בתוך משבר ביטחוני ומדיני. סגירת ההר בתחילה עברה ללא מחאה, אולם צעדי האבטחה שהוצבו גררו במהרה מחאות נרחבות, התייעצויות רמות דרג ומגעים דיפלומטיים.

לקראת סוף השבוע האחרון, 48 שעות אחרי שפורקו גלאי המתכות האלקטרוניים והמצלמות מהכניסה להר הבית, הורה מפקד מחוז ירושלים של המשטרה, ניצב יורם הלוי, לפרק גם את תשתיות הברזל שעליהן הוצבו המצלמות ואת שרוולי התורים שהותקנו למגנומטרים. בכך, קיבל הלוי את ההחלטה שאפשרה את סיומו של המשבר ונתנה לווקף את תמונת הניצחון שחיפש כדי להורות על חזרה להר.

עוד בוואלה! NEWS:
המשבר בהר הבית: עבדאללה מלך ירדן והנשיא טראמפ שוחחו לראשונה
בתום בוקר מתוח: השקט נשמר בעיר העתיקה לאחר תפילת הצהריים
ברקע המתיחות בהר הבית, בליכוד תקפו: "בנט מסכן את ביטחון ישראל"

כוחות הביטחון בשער שכם, ירושלים, 28 ביולי 2017. רויטרס
הווקף חיפש תמונת ניצחון. שוטרים על חומות ירושלים, אתמול/רויטרס

יום שישי, 14 ביולי

כמה דקות לאחר ששלושה מחבלים תושבי אום אל-פחם ירו למוות בשני שוטרים במתחם הקדוש, המשטרה פינתה את ההר ממתפללים וסגרה אותו. בשלב זה לא נרשמה מחאה ברחוב הפלסטיני, למרות שבכירי המשטרה הבהירו כי ההר יישאר סגור לפחות עד לתום סריקתו.

עוד באותו נושא

מייאוש לשכרון כוח: ה"אפטר פארטי" של הניצחון הפלסטיני בהר הבית

לכתבה המלאה

יום שבת, 15 ביולי

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים התייעצויות טלפוניות עם בכירי מערכת הביטחון לקראת פתיחת ההר. מחוז ירושלים והמשטרה המליצו על הצבת מגנומטרים, הפתרון האבטחתי הזמין ביותר. ככל הנראה, באותן התייעצויות לא נידונה ברצינות האפשרות שהווקף והרחוב הפלסטיני יסרבו לקבל את הצעד, שנעשה בתיאום עם הירדנים. לקראת חצות הליל, רגע לפני שראש הממשלה עלה על המטוס בדרכו לביקור מדיני בצרפת, הוא הודיע: "הנחיתי להציב מגנומטרים בכניסות להר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המתחם נסגר מיד. זירת הפיגוע בהר הבית/מערכת וואלה!, צילום מסך

יום ראשון, 16 ביולי

לפנות בוקר הציבה המשטרה את המגנומטרים בשניים משמונת שערי ההר, ובהמשך באחד נוסף. בשעה 12:00 התייצבה צמרת המחוז בשער השבטים, לקראת הגעת אנשי הדת הבכירים להר. אלו פנו למשטרה והודיעו: "לא נעבור דרך המגנומטרים". הם קיימו את תפילת הצהריים ואת כל התפילות מאז מחוץ להר.

הסמן הראשון להפרות הסדר, שנמשכו לכל אורך השבועיים האחרונים, התרחש אחר הצהריים, כשבני משפחה שערכו לוויה ליקירם ביקשו להיכנס להר, ואליהם הצטרפו צעירים שהתגודדו באזור ופוזרו על ידי השוטרים. תפילת הערב התקיימה בשער האריות ואחריה, כל ערב במהלך השבוע, פרצו עימותים בין המשטרה לבין המתפללים באזור שער האריות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה נתניהו נוחתים בהונגריה 17 ביולי 2017. חיים צח/ לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
בשלט רחוק. נתניהו ורעייתו בביקור בהונגריה, בשבוע שעבר/מערכת וואלה! NEWS, חיים צח/ לע"מ

יום חמישי, 20 ביולי

אחרי שלאורך השבוע, במהלך שהותו באירופה, ערך ראש הממשלה סדרת התייעצויות ביטחוניות, נתניהו נחת בישראל וכינס דיון ביטחוני, ואחריו את הקבינט המדיני-ביטחוני. העיניים היו נשואות ליום שישי ולעשרות אלפי מוסלמים שהיו צפויים להגיע להר. לפנות בוקר הצביע הקבינט בעד השארת המגנומטרים, למרות עמדתם של צה"ל והשב"כ. המשטרה תמכה בהשארתם והקבינט הסמיך אותה לקבל החלטות על פי השיקולים בשטח. רק השרים יובל שטייניץ ויואב גלנט מתנגדים להחלטה.

יום שישי, 21 ביולי

כ-30 אלף מוסלמים שהגיעו לכיוון הר הבית נחסמו משעות הבוקר המוקדמות מחוץ לעיר העתיקה, והמשטרה אפשרה רק לבני 50 ומעלה להיכנס להר. הם כמובן עברו את מחסומי המשטרה, אך התפללו בכניסה להר ולא בתוכו. כשעה לאחר סיום תפילת הצהריים החלו הפרות סדר בשכונות מזרח ירושלים, שבהן נהרגו שלושה פלסטינים. בשעות הלילה חדר מחבל להתנחלות חלמיש (נווה צוף) ורצח שלושה בני משפחה.

הסרת המגנומטרים מהכניסות להר הבית. 25 ביולי 2017. רויטרס
הדרישות נענו. הסרת המגנומטרים בהר הבית/רויטרס

יום ראשון, 23 ביולי

בלילה שבין שבת לראשון מותקן גשר ברזל בשער האריות, ועליו הוצבו כמה מצלמות אבטחה. במזרח ירושלים נמשכות הפרות הסדר, כמדי ערב. במקביל, מותקנות מצלמות נוספות בכניסה להר הברית וגדרות ברזל שתוחמות את התורים לבדיקה במגנומטר.

במהלך היום, מאבטח בשגרירות ישראל בעמאן יורה למוות בשני אזרחים ירדנים ומתבצר במבנה השגרירות יחד עם כל הסגל הדיפלומטי. האירוע מיד נכרך עם המחלוקת על הר הבית, וברור כי החזרת המאבטח תהיה חייבת להיות מלווה בצעדים על ההר.

יום שני, 24 ביולי

במקביל למשבר הנמשך מול הירדנים, המשטרה מציגה לדרג המדיני תכנית לאבטחת הר הבית באמצעות מצלמות חכמות לזיהוי פנים. בשעות הערב הסגל הדיפלומטי שב מירדן לישראל, אחרי שראש הממשלה שוחח עם המלך עבדאללה. נתניהו הבהיר כי המלך לא כרך את החזרת המאבטח בפירוק המגנומטרים, אולם הקבינט מתכנס שוב ומחליט במהלך הלילה לפרק את המגנומטרים ואת המצלמות. השרים נפתלי בנט, איילת שקד וזאב אלקין מתנגדים. ההחלטה מבוצעת מיד.

מתפללים בעיר העתיקה, ירושלים, 28 ביולי 2017. רויטרס
חיכו לאישור הווקף. מתפללים מחוץ להר הבית/רויטרס

יום שלישי, 25 ביולי

למרות הסרת המגנומטרים והמצלמות, הווקף מתמיד בסירובו להיכנס להר הבית, ודורש את פירוק כל האמצעים החדשים שהתקינה ישראל ופתיחת כל שערי ההר. במהדורת חדשות 2 פורסם סקר, לפיו 77% מהציבור סבור כי הסרת המגנומטרים היא התקפלות. בחצות הליל מודיע ראש הממשלה כי הנכנסים להר יעברו בידוק פרטני בגלאי מתכות ידניים.

יום רביעי, 26 ביולי

התפילות עדיין נערכות מחוץ להר הבית, אולם ללא הפרות סדר בסיומן. מפקד מחוז ירושלים ניצב יורם הלוי מורה לפרק בלילה את גשרי הברזל והגדרות ונותן את האות לחגיגות במזרח העיר.

יום חמישי, 27 ביולי

הווקף מחליט: חוזרים להר הבית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully