וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החלטת הקבינט המדיני-ביטחוני: גלאי המתכות יישארו בכניסה להר הבית

עם סיום התפילה בהר הבית, החלו עימותים בין כוחות הביטחון למתפללים. הפלסטינים דיווחו על פשיטה בבית חולים במזרח העיר. בכיר פתח: "הכיבוש נושא באחריות לאלימות". הכניסה לגברים בהר הבית תוגבל מגיל 50 ומעלה

צילום: רויטרס וטוויטר, עריכה: ניב מעוז

הקבינט המדיני-ביטחוני החליט הלילה (שישי) להותיר את גלאי המתכות בכניסה להר הבית על כנם, והסמיך את המשטרה לקבל כל החלטה, "על מנת להבטיח את הגישה החופשית למקומות הקדושים, תוך שמירה על הביטחון והסדר הציבורי" בהר הבית.

בתום ישיבה לילית שנמשכה כארבע שעות פורסמה הודעה בשם הקבינט בה נמסר כי "ישראל מחויבת לשמור על הסטטוס קוו בהר הבית וחופש הגישה למקומות הקדושים. ישראל מחויבת לשמור על הביטחון של כל המתפללים והמבקרים בהר הבית". הבוקר הודיעה המשטרה כי בכוונתה להגביל את גיל הכניסה למתחם לגברים מגיל 50 ומעלה, כשלנשים תותר הכניסה בכל גיל.

לפחות 42 בני אדם נפצעו אמש בעימותים בין כוחות הביטחון למתפללים פלסטינים באזור שער האריות, בעיר העתיקה בירושלים - כך נמסר מהסהר האדום הפלסטיני, שציין כי ארבעה מהפצועים הם אנשיו. על פי דיווחים בכלי התקשורת הפלסטיניים, הכוחות הישראליים ירו כדורי גומי לעבר המפגינים, ריססו תרסיס בואש וגז מדמיע ועצרו כמה צעירים.

עוד דווח אמש כי כוחות הביטחון פשטו על בית החולים אל-מקאסד, במזרח העיר. מחזיק תיק ירושלים בתנועת פתח, חאתם עבד אל-קאדר, מסר אמש כי "אנחנו בדרך להסלמה, והכיבוש נושא באחריות לאלימות".

מדוברות משטרת ירושלים נמסר כי עם סיום תפילת הערב, "החלו עשרות מתפללים ליידות אבנים ולהשליך בקבוקי זכוכית לעבר השוטרים". עוד נמסר כי "הכוח פיזר את מפירי הסדר תוך שימוש באמצעים", ללא פירוט. כמו כן, נמסר כי חמישה שוטרים נפגעו באורח קל.

עוד בוואלה! NEWS:
בניגוד להמלצת משרד החוץ: ריבלין שוחח עם ארדואן על הר הבית
הבית הלבן: "מודאגים מהמתיחות בהר הבית, על ישראל וירדן לפעול"
נתיב הטרור: צפו במחבלים מקבלים את הנשק בהר הבית - ויוצאים להרוג

כוחות הביטחון נערכים לתפילת יום השישי בהר הבית. רוני כנפו
כוחות הביטחון בעיר העתיקה, הבוקר/רוני כנפו
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עימותים בשער האריות, אמש/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתפללים בשער האריות, אמש/מערכת וואלה!, צילום מסך

מוקדם יותר אתמול, עם שובו מביקור מדיני בצרפת ובהונגריה, כינס ראש הממשלה בנימין נתניהו התייעצות ביטחונית מצומצמת, שבה לא התקבלה החלטה בנושא, והיא תובא לפתחם של שרי הקבינט. במשטרה, בגיבוי השר לביטחון הפנים גלעד ארדן, מתנגדים להסרת המגנומטרים, בעוד השב"כ ואגף המודיעין של צה"ל סבורים שיש להסירם כדי להפיג את המתיחות.

לעמדת השר ארדן נגד להסרת המגנומטרים צפויים להצטרף השרים נפתלי בנט וזאב אלקין, שסבורים כי אין כל בעיה בהצבתם, בדומה למתחמים ציבוריים ודתיים אחרים, כמו הכותל המערבי והכנסת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כוחות הצלה באזור העימותים בירושלים, אמש/מערכת וואלה!, צילום מסך
תפילות מחוץ להר הבית 20 ביולי 2017. רוני כנפו
המגעים לפשרה נמשכים. מתפללים מחוץ להר הבית, אתמול/רוני כנפו

יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן טען אמש כי "השארת המגנומטרים היא מבחן לריבונות שלנו, ועלינו להשאירם ולא להיכנע לאיומי חמאס להבעיר את השטח, גם אם יפרצו מחר מהומות". לדבריו, "להתקפלות שלנו במקרה הזה עשויות להיות השלכות קשות ליכולת לקבל החלטות על סידורי ביטחון ומניעת פיגועים".

"אם נכון הדבר שהשב"כ מבקש להסיר את המגנומטרים מחשש למהומות, אני רואה זאת בחומרה רבה", הוסיף ביטן, "הניסיון לייצר שקט רגעי עשוי להיות בכייה לדורות. אני קורא לקבינט המדיני-ביטחוני להפגין את העוצמה המתבקשת ולקבל את ההחלטה הנכונה".

מהומות בשער האריות בירושלים. טוויטר, מערכת וואלה! NEWS
פינוי פצועים, אמש בירושלים/מערכת וואלה! NEWS, טוויטר

המתיחות באזור שער האריות ומתחם הר הבית בשיא, לקראת תפילות יום השישי הצפויות מחר. זאת, ברקע המשך המגעים בין ישראל לגורמים שונים בעולם הערבי בניסיון להגיע לפשרה לגבי אמצעי האבטחה בכניסות למסגד אל-אקצא, שבוע לאחר פיגוע הירי במתחם, שבו נהרגו שני שוטרים ישראלים.

בעקבות הפיגוע, נסגר מתחם הר הבית לחלוטין למשך יומיים, ונפתח מחדש בתחילת השבוע, כשבכניסות אליו הוצבו מגנומטרים. צעד זה עורר את זעמם של גורמים רבים בעולם הערבי והמוסלמי, כולל אנשי הווקף, האחראים על הנהלת המתחם. גורמים שונים קראו להפגנות מחאה נרחבות מחר, בהם נציגי התנועות השונות ומנהיגים דתיים.

בימים האחרונים דווח על מעורבות של ממשלות ירדן, ארצות הברית ומדינות נוספות במגעים להסדר בהר הבית. כמו כן, הערב שוחח הנשיא ראובן ריבלין עם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בנוגע למשבר, לבקשתו של ארדואן. ריבלין הבהיר במהלך השיחה כי ישראל "ממשיכה לשמור עם הסטטוס קוו", והבהיר כי מטרתה היא "לשמור על חיי האזרחים" העולים להר הבית.

(עדכון ראשון: 21:27)

2442337. טוויטר, מערכת וואלה! NEWS
פינוי פצועים, אמש בירושלים/מערכת וואלה! NEWS, טוויטר
מהומות בשער האריות בירושלים. טוויטר, מערכת וואלה! NEWS
פינוי פצועים, אמש בירושלים/מערכת וואלה! NEWS, טוויטר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully