וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בניגוד להמלצת משרד החוץ: ריבלין שוחח עם ארדואן על הר הבית

20.7.2017 / 19:46

הנשיא שוחח עם מקבילו הטורקי, בעקבות בקשה שהתקבלה מצד אנקרה - וחרף חוות דעת ממשרד החוץ, שהתנגדה בגיבוי נתניהו למעורבות טורקיה בתהליך ההרגעה. ריבלין: "מצפים לגינוי טורקי לפיגוע". ארדואן: "ההגבלות באל-אקצא לא מתקבלות על הדעת"

עריכת וידאו: ניר חן

נשיא המדינה ראובן ריבלין שוחח הערב (חמישי) בטלפון עם נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן. השיחה נערכה לבקשתו של ארדואן, על רקע המתיחות האזורית והמשבר סביב מתחם הר הבית בעיר העתיקה בירושלים, מאז פיגוע הירי שאירע בו ביום שישי האחרון וסגירת מסגד אל-אקצא בעקבותיו. כמו כן, השיחה התקיימה למרות שמשרד החוץ העביר חוות דעת, בגיבוי ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהמליצה לא לקיימה, בשל התנגדות למעורבות טורקית בתהליך ההרגעה.

בשיחתם, על פי הודעת בית הנשיא, הבהיר ריבלין לארדואן כי מתקפת הטרור בהר הבית, "מקום קדוש עבור כולנו", מהווה "חציית קו אדום בלתי-מתקבלת, המעמידה בסכנה את היכולת שלנו לחיות יחד". כמו כן, הנשיא הזכיר לארדואן כי לאחר מתקפות הטרור בטורקיה בשנים האחרונות, "מיהרה מדינת ישראל לגנות בתוקף מעשים נפשעים אלה", וכי "אנו מצפים לשמוע גינוי דומה גם מטורקיה".

עוד בוואלה! NEWS:
עם שובו לארץ: נתניהו יכנס הערב התייעצות ביטחונית לגבי הר הבית
מתיחות שיא בהר הבית: אלפי חיילים בכוננות לקראת תפילות יום שישי
הבית הלבן: "מודאגים מהמתיחות בהר הבית, על ישראל וירדן לפעול"

ראובן ריבלין ורג'פ טייפ ארדואן. צילומים: ראובן קסטרו ורויטרס, עיבוד תמונה
שוחחו טלפונית על המתיחות בהר הבית. ארדואן וריבלין/עיבוד תמונה, צילומים: ראובן קסטרו ורויטרס

עוד הדגיש הנשיא בשיחה, כי ישראל שומרת ותמשיך לשמור על הסטטוס קוו במקומות הקדושים. ריבלין התייחס גם להצבת המגנומטרים והסערה שעורר המהלך, והדגיש כי "הצעדים שננקטו בהר הבית נועדו להבטיח כי מעשי טרור שכאלה לא יישנו", וכי "חובתנו הקודמת לכול היא השמירה על חיי האזרחים העולים אליו".

בכלי התקשורת הטורקיים, דווח כי ארדואן שוחח היום גם עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, בנוגע ל"הפרות זכויותיהם של הפלסטינים על ידי הרשויות הישראליות". גורמים בלשכת הנשיאות מסרו ל"דיילי סבאח" כי ארדואן הדגיש בשיחתו עם ריבלין כי אובדן החיים וההגבלות שהוטלו במתחם "מעוררים דאגה בטורקיה".

הנשיא הטורקי עוד מסר לריבלין כי ההגבלות על כניסה למסגד אל-אקצא "אינן מתקבלות על הדעת", והבהיר כי שימור אופיו המוסלמי של המתחם וקדושתה של ירושלים חשובים עבור העולם המוסלמי כולו. בשיחתו עם אבו מאזן, על פי הגורמים הטורקיים, יו"ר הרשות "הביע את תודתו כלפי ארדואן על רגישותו בנוגע לסוגיה הפלסטינית".

עוד באותו נושא

כדי לפתור את משבר הר הבית ישראל צריכה להיות חכמה – ולא צודקת

לכתבה המלאה
הצבת מגנומטרים בירושלים לאחר בפיגוע ביום שישי האחרון 16 ביולי 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה!
מגנומטרים בכניסה להר הבית, השבוע/מערכת וואלה!, נועם מושקוביץ

אתמול שוחח יועצו המדיני של ריבלין, דוד סרנגה, עם בכירי משרד החוץ, שאמרו כי טורקיה מתסיסה זה זמן את ערביי ישראל ומזרח ירושלים, ולכן לא נכון לתת להם, לדבריהם, להיכנס לתהליך ההרגעה שמובילים האמריקנים והירדנים.

כמו כן, מוקדם יותר השבוע מנכ"ל משרד החוץ יובל רותם זימן את שגריר טורקיה בישראל לשיחה, בדרישה שטורקיה תפסיק עם ההתססה. עם זאת, בבית הנשיא החליטו להיענות לבקשתו של ארדואן, ואמרו היום "כמו בכל שיחה מדינית, גם בשיחה זו יעביר הנשיא לארדואן את עמדתה של מדינת ישראל באופן המוסכם והמתואם עם כלל הגורמים הרלוונטיים".

"נשיא המדינה עושה מאמצים כבירים, יחד עם ההנהגה בישראל כולה, להרגעת הרוחות והשבת השקט לאזרחי ישראל", עוד נמסר. גורמים בבית הנשיא הדגישו כי בשום שלב לא נאמר לנשיא ריבלין שמדינת ישראל לא מקיימת מגעים עם טורקיה בשל הטענות להסתה לטרור.

(עדכון ראשון: 18:49)

תפילות מחוץ להר הבית 20 ביולי 2017. רוני כנפו
מתפללים מחוץ למתחם הר הבית, היום/רוני כנפו
נשים מתפללות מחוץ להר הבית במחאה על הצבת המגנומטרים בכניסה   19 ביולי 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
נשים מוסלמיות מתפללות בעיר העתיקה, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ
תיעוד מהר הבית 20 ביולי 2017. דוברות המשטרה, מערכת וואלה! NEWS
תיעוד הפיגוע בהר הבית, בשבוע שעבר/מערכת וואלה! NEWS, דוברות המשטרה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully