וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זליגת ירי לישראל בזמן הפסקת האש בסוריה: פצמ"ר נחת בגולן

למרות ההכרזה על הפסקת הלחימה, דווח על תקיפות של צבא אסד, בעיקר בדרום. עם זאת, השקט נשמר ברוב החזיתות. המשטר אישר כי יכבד את ההפוגה, אך הבהיר שהוא "שומר את הזכות להגיב". קרי: "מוקדם מדי להגיע למסקנות ברורות"

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

הפסקת האש בסוריה נכנסה אמש (שני) בשעה 19:00 (שעון מקומי) לתוקפה. הארגון הסורי לזכויות אדם מסר כמעט שעה לאחר תחילתה של הפסקת האש כי השקט נשמר במרבית החזיתות.

הארגון הסורי לזכויות אדם דיווח על עימותים באזור קונייטרה בין המשטר לארגונים אסלאמיסטיים. בישראל זוהתה זליגת ירי, ופצצת מרגמה נחתה בשטח רמת הגולן הישראלית. כמו כן, דווח כי חיל האוויר הסורי הפציץ באזור דרעא שבדרום המדינה. ברשת "אל ג'זירה" דווח על לפחות שלוש הפרות של הפסקת האש מצד המשטר באזור חאלב.

בתגובה לזליגות שאירעו בימים האחרונים בגולן, טען ראש המועצה האזורית גולן, אלי מלכה, כי "אין הבדל בין זליגה לירי מכוון. הפצצה היא אותה פצצה ומהווה סיכון לחיי אדם". לדבריו, "באחריות שר הביטחון וצה"ל להעביר מסר ברור לכל הגורמים בצידו השני של הגבול שכל נפילת פגז ואו פצמ"ר בגולן יחשב כירי מכוון לישראל וצה"ל יגיב בעוצמה להשמדת מקורות הירי ופגיעה בכוחות להם הוא משתייך".

עוד בוואלה! NEWS:
הפסקת האש בסוריה תחזיק מעמד? "רחוקים מזה כמו מזרח ומערב"
אחרי ההכרזה על ההסכם: יותר ממאה הרוגים בתקיפות בצפון סוריה
העיניים נשואות לפוטין: המפתח להפסקת האש בסוריה נמצא במוסקבה

ילדים בדומא, דמשק, 12 בפסטמבר 2016. רויטרס
האש תינצר למשך 48 שעות לפחות. ילדים בדומא, פרבר של דמשק, היום/רויטרס

במסגרת ההסכם, עליו הכריזו שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי ושר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב, והתקבל על ידי המשטר הסורי ועל מרבית ארגוני המורדים, האש תינצר ברחבי המדינה למשך 48 שעות לפחות, לרגל חג הקורבן. זאת, מלבד מתקפות נגד ארגונים אסלאמיסטיים, בראשם "המדינה האסלאמית" (דאעש) וג'בהת פתח א-שאם, לשעבר ג'בהת א-נוסרה.

הערב טען שר החוץ קרי במסיבת עיתונאים במחלקת המדינה בוושינגטון "אנחנו יודעים שיש הרבה ספקות, יהיו אתגרים בימים הקרובים, כולם מצפים לכך. אבל למרות זאת, לתכנית הזאת יש סיכוי לעבוד". הוא הדגיש את חלקה של רוסיה בהבטחת יישום הפסקת האש, במיוחד בפיקוח על כך שצבא אסד לא ינצל את הזמן להתחמשות. לדבריו, "כל חלק בהסכם הזה מבוסס על צעדים הדדיים בשטח. הבטחות הן דבר אחד, אבל המעשים הם מה שיקבעו מה יקרה".

"הפסקת האש נכנסה לתוקף היום עם שקיעה בסוריה", הוסיף. "הדיווחים הראשונים הם שיש הפחתה באלימות, כולל כמה דיווחים על לחימה. מוקדם מדי להגיע למסקנות ברורות. אין ספק כי יהיו דיווחים על הפרות פה ושם, אבל זה הטבע של הפסקת אש תמיד". קרי הבהיר: "הסכמנו על כך שיש להתחיל להזרים סיוע הומניטרי. האו"ם מוכן להעביר את המשלוחים. אני לא חושב שאני צריך להסביר מדוע הסיוע הזה כל כך דחוף. חייהם של עשרות אלפי בני אדם תלויים בכך".

קרי הבהיר כי אם הפסקת האש תישמר במשך שבעה ימים, ארצות הברית ורוסיה יקימו מרכז פיקוד משותף, שבמסגרתו הצבאות יפעלו יחד נגד מטרות דאעש וג'בהת פתח א-שאם. אם שיתוף הפעולה ייושם כמתוכנן, הצבא הסורי לא יורשה לפעול אווירית באזורים שבהם המורדים נמצאים. "חיל האוויר הסורי לא יהיה נוכח באזורים האלה", הבהיר. "זה ימנע ממנו לעשות את מה שעשה פעמים רבות בעבר – להפציץ אזור אזרחי או בית חולים, בטענה שהוא מפציץ את ג'בהת א-נוסרה".

"זו לא הפסקת אש למען הפסקת אש, אלא כדי לתת תקופת שקט, שתיתן רצינות למאמצים הרוסיים להביא את אסד לשולחן המשא ומתן", הוסיף קרי. "זאת הזדמנות עבור סוריה, הזדמנות להליך דיפלומטי, מדיני, בתיווך האו"ם, כדי להתחיל לבדוק ולראות אם אפשר להגיע לפתרון דיפלומטי. "אנחנו יודעים שיש הרבה ספקות, יהיו אתגרים בימים הקרובים, כולם מצפים לכך. אבל למרות זאת, לתכנית הזאת יש סיכוי לעבוד", אמר.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
בכיר המטכ"ל הרוסי סרגיי רודסקוי במסיבת עיתונאים על המלחמה ברוסיה, מוסקבה, 12 בספטמבר 2016. AP
"מקווים שהפעם האמריקנים ימלאו את כל התחייבויותיהם". רודסקוי, הערב/AP

אמש הודיע צבא סוריה כי יכבד את הפסקת האש, אך שומר את הזכות להגיב באש על "כל הפרה מצד קבוצות המורדים". הלילה מסר המשטר כי המורדים הפרו את הפסקת האש. משרד החוץ ברוסיה פרסם הודעה זמן קצר לאחר כניסתה לתוקף של הפסקת האש, שבה ציין בין היתר כי משלוח הסיוע ההומניטרי לחאלב שבסוריה יחל באופן מידי. סרגיי רודסקוי, ראש המחלקה הצבאית המרכזית במטה הכללי של צבא רוסיה, קרא היום במסיבת עיתונאים שכינס במוסקבה לכל הצדדים לשמור על הפסקת האש, והבהיר כי מוסקבה תפעל בשיתוף עם המשטר הסורי ועם ארצות הברית לניטור אחר המצב בשטח, בין היתר באמצעות מטוסי ריגול ללא טייס (מל"טים).

רודסקוי הבהיר כי חיל האוויר הרוסי ימשיך לתקוף מטרות בסוריה של ארגוני הטרור. "על מנת לזהות יעדים, רוסיה וארצות הברית הקימו מרכז משותף, שיאפשר לחיל האוויר הרוסי ולכוחות הקואליציה הבינלאומית בהובלת ארצות הברית לתאם את התקיפות", מסר. כמו כן, הוסיף: "אנחנו מקווים שהפעם שותפינו האמריקנים ימלאו את כל התחייבויותיהם, וכי הפסקת האש תכובד במלואה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מוקדם יותר היום הכריז נשיא סוריה בשאר אסד כי ארצו "נחושה להשיב את כל האזורים שבידי הטרוריסטים", שעות ספורות לפני תחילת הפסקת האש. בדברים שנשא לראשונה מאז הושג ההסכם, אמר הנשיא, שביקר בעיירה דאריא שבפרברי דמשק ושוחררה לאחרונה משליטת המורדים, כי הוא ישקם את המדינה וכי "כוחות הצבא ימשיכו לפעול למען השבת הביטחון".

"מי שמסתמך על הבטחות של גורמים חיצוניים לא יראה תוצאות. על כל הסורים להתאחד למען הפיוס", אמר אסד. השליט התפלל לרגל חג הקורבן שחל הערב במסגד, בעיירה שהייתה נצורה במשך שנים, עד שפונתה בחודש שעבר בהסכם בין האופוזיציה למשטר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

קבוצות הלוחמות במסגרת קואליציית "צבא סוריה החופשי" שלחו אתמול איגרת לארצות הברית על ההסכם שהשיגה עם רוסיה, ובה כתבו כי בעוד הם "ישתפו בחיוב פעולה" עם הפסקת האש, הם חוששים שהיא תשרת את ממשלו של הנשיא בשאר אסד. עם זאת, הארגונים מודאגים מהיעדרותו של מנגנון אכיפה, מחוסר הנגיעה לאזורים הנצורים ומהסעיף המאפשר למטוסי קרב של צבא סוריה לתקוף עד תשעה ימים לאחר כניסת ההסכם לתוקף.

המורדים ציינו עוד באיגרת ששלחו לוושינגטון כי העובדה שג'בהת פתח א-שאם יהיה מטרה לגיטימית תשמש תירוץ לרוסיה להפציץ ארגוני מורדים אחרים, כשהם מזכירים את הפסקת האש הקודמת בפברואר שקרסה בתוך כמה שבועות. ארצות הברית הזהירה ביום שבת כי מורדים שישתפו פעולה עם ג'בהת פתח א-שאם יעמדו בפני "השלכות כואבות". הארגון האסלאמסטי החזק אחראר א-שאם תקף אתמול בערב את ההסכם, אך נמנע מלהצהיר מפורשות כי הוא לא יקיים אותו.

(עדכון ראשון: 20:57)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully