וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפסקת האש בסוריה תחזיק מעמד? "רחוקים מזה כמו מזרח ומערב"

11.9.2016 / 17:21

עמוס ידלין, ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, אמר בריאיון לאולפן וואלה! NEWS כי יש להתייחס בספקנות רבה למתווה שהוכרז בסוף השבוע בשל מכשולים רבים שעומדים בדרך

עריכת וידאו: ניר חן

אלוף (מיל') עמוס ידלין, ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי ולשעבר ראש אמ"ן, התייחס היום (ראשון) בריאיון לאולפן וואלה! NEWS למתווה הפסקת האש בסוריה, שהוכרז בסוף השבוע על ידי ארצות הברית ורוסיה. "אנשים מדברים על פתרון הסכסוך – אבל אנחנו רחוקים מזה כמו מזרח ממערב", אמר ידלין בהתייחסו לסיכויי המתווה להצליח ולהרגיע את הלחימה במדינה השסועה.

לדברי ידלין, כמה קשיים מרכזיים עלולים להכשיל את המתווה, ובהם דאעש וג'בהת פתח א-שאם, שהיה בעבר ג'בהת א-נוסרה. מדובר בארגונים שאינם מוגדרים "אופוזיציה מתונה", ולכן ארצות הברית ורוסיה צפויות להמשיך לתקוף אותם גם בתוך הפסקת האש. ואולם, "כשיוחלט לתקוף אותם, הם יהיו מעורבבים בין אלה שיש איתם לכאורה הסכם הפסקת אש", אמר ידלין בהתייחס לאחת הבעיות המרכזיות.

עוד בנושא:
אחרי ההכרזה על ההסכם: יותר ממאה הרוגים בתקיפות בצפון סוריה
האתגר הישראלי בצל הפסקת האש: חיזוק ההרתעה בגבול סוריה
העיניים נשואות לפוטין: המפתח להפסקת האש בסוריה נמצא במוסקבה

נזק מתקיפות אוויריות על שוק באידליב, צפון סוריה, 10 בספטמבר 2016. רויטרס
הנזק אחרי תקיפות אוויריות באידליב/רויטרס

"האמריקנים חושבים על המורשת שישאיר ממשל אובמה", אמר ידלין על שיקוליה של ארצות הברית בכל הנוגע למתווה. "המורשת של ממשל אובמה בסוריה היא קשה. חצי מיליון הרוגים, שני מיליון פצועים, ילדים שלא הלכו שש שנים לבית הספר, דור שלם אבוד. אובמה רוצה לייצר מומנטום חיובי והוא מוכן לוותר. גם הרוסים משחקים בסוריה משחק גלובלי, לא אזורי; הם מוכנים לוותר לאמריקאים במספר דברים כדי לקבל הסרת סנקציות באוקראינה. לכן, אנחנו רואים את הצדדים עושים שוב את מה שנכשל בפברואר, ואולי זה יצליח".

בכל הנוגע לישראל, אמר ידלין כי האינטרס במדינה הוא לשבור את הציר השיעי בסוריה על מנת להשאיר את איראן וחיזבאללה חלשות. "איראן וחיזבאללה הן הכוח המשמעותי בסוריה, שאנחנו לא רוצים שיתחזק. איראן וחיזבאללה חזקות בסוריה זה רע לישראל. אנחנו רוצים שסוריה תהיי סונית וחילונית ותשבור את הציר השיעי שהולך מטהרן לדמשק ולביירות. התחזקותה של איראן בסוריה היא הבאת האויב הגרוע ביותר שלנו מטווח של 1,500 ק"מ לטווח אפס בגבול רמת הגולן", אמר. "מה שהייתי רוצה לראות זה לא דאעש ולא אסד. זו צריכה להיות המטרה שלאורה צריכים ללכת הישראלים והאמריקנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully